علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست؟

لنت ترمز یکی از قطعات مهم خودرو است، که برای ایمن بودن خودرو و حفاظت از جان سرنشینان و جلوگیری از وقوع حادثه ضروری است. صدای سوت هنگام ترمز می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. حتما برای شما هم پیش آمده هنگام ترمز گرفتن صداهای عجیب شنیده‌اید. ما در این مقاله مستر یدکی در مورد علت سوت کشیدن ترمز، انواع صدای لنت ترمز و راه حل رفع آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

علت صدای لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز یکی از قطعات خودرو است، که با گذشت زمان دچار فرسایش می‌شودو نیاز به تعویض دارد. این فرسایش پس از گذشت مدتی در موقع ترمز زدن منجر به شنیده شدن صداهایی می‌شود. با توجه به حساس بودن ترمز خودرو اگر شما با این مشکل مواجه شدید، حتما در قدم اول به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

انواع صدای لنت ترمز

لنت ترمز خودرو وقتی دچار مشکل شود باعث بروز صداهای مختلفی می‌شود و هر کدام از این صدا‌ها باهم متفاوت هستند و علت‌های خاص خود را دارند.حتی تفاوت در نوع لنت‌ها باعث بروز صدا‌های  متفاوتی می‌شود. ما در این قسمت به بررسی انواع صدای لنت ترمز پرداخته ایم:

۱.صدای تق تق در هنگام ترمز

اگر خودروی شما مجهز به ترمز‌های ضد قفل abs باشد. ممکن است هنگام ترمزگیری صدای تق تق شنیده شود. برای مثال ترمز گرفتن در سراشیبی فشار زیادی به خودرو وارد می‌کند و ممکن است شما زیر پدال صدای تق تق را احساس کنید که جای نگرانی وجود ندارد و این نشان از عملکرد صحیح اتومبیل است. با توجه به شرایط و ناهموار بودن مسیر شنیدن این صدا کاملا طبیعی است. اگر خودروی شما مجهز به ترمز ضد قفل نیست، ولی صدای تق تق احساس می‌کنید. ممکن است یکی از قسمت‌های ترمز دستگاه شما دچار اختلال شده باشد، مانند: ۱. محکم نبودن لنت‌ها ۲. وجود مشکل در دیسک‌های ترمز خودرو ۳. خشک بودن فنر‌ها


خرید لنت ترمز خودرو در مستریدکی


۲.صدای سوت کشیدن از ترمز‌ها

 یکی از صداهای رایجی که از خودرو شنیده می‌شود شنیدن صدای سوت است. علت سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز ممکن است به دلیل وجود مشکلاتی در قسمت ترمز و لنت باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات دیگر خودرو بهتر است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید از وسیله نقلیه خود بهتر محافظت کنید. ۱.تمام شدن لنت‌ها: همان‌طور که در بالا توضیح دادیم یکی از علت‌های صدای لنت ترمز ، عمر محدود آن‌ها است و پس از مدتی به خاطر اصطکاک دچار فرسایش می‌شوند و در اثر برخورد لنت با دیسک صدای سوت کشیدن دیسک ترمز می‌دهد. بهتر است شما در اولین زمان، اقدام به تعویض لنت کنید تا دیسک چرخ نیز دچار آسیب نشود. برای تشخیص این‌که عمر لنت تمام شده است چند روش وجود دارد: ۱.روشن شدن چراغ ترمز : این چراغ با هشدار دادن بعضی از اشکالات داخل خودرو کمک می‌کند، شما بتوانید سریع‌تر مشکل را پیدا کنید. ما دو علتی که مربوط به تمام شدن لنت است را در زیر شرح داده‌ایم : الف- پایین آمدن سطح روغن ترمز: وقتی سطح روغن در خودرو پایین باشد، باید حتما آن را بررسی کنید. ولی معمولا دو علت عمده دارد :

  • نشتی واسکازین

نشتی واسکازین می‌تواند یکی از عوامل خراب شدن لنت باشد ولی صدایی برای خودرو ایجاد نمی‌کند. در صورت مواجه شدن با نشتی واسکازین بر روی دیسک و لنت‌ها حتما باید از حلال برای تمیز کردن آن استفاده کنید و اگر مشکل رفع نشد، اقدام به تعویض لنت کنید.

  • تمام شد لنت

بعضی از خودروها مجهز به سیستم هشدار دهنده هستند و در صورت تمام شدن لنت، چراغ ترمز پشت آمپر خودرو روشن می‌شود، درست قبل از صدای هشدار لنت ترمز بازدید چشمی بهتر است هر ماه چرخ‌ها خودرو باز کرده و لنت‌ها و بلبرینگ‌ها را چک کنید. در هنگام بازدید می‌توانید تشخیص دهید که اگر لنت‌ها خوردگی بیش از حدی داشته باشند اقدام به تعویض آن کنید. برای مشاهده انواع روغن ترمز همراه با قیمت و سایر جزئیات کلیک کنید.


 بررسی قیمت دیسک ترمز در مستریدکی


1.داغ شدن بیش از حد لنت و دیسک، علت سوت کشیدن لنت ترمز موتور می تواند باشد. ترمز گرفتن زیاد باعث ایجاد اصطکاک زیاد بین لنت و دیسک می‌شود و دمای آن را بالا می‌برد. مانند رانندگی کردن در سراشیبی که فرد مجبور به استفاده زیاد از ترمز است. شما در این زمان لازم است خودرو را خاموش کنید تا لنت ترمز و دیسک‌ها خنک شوند. زیرا با بالا رفتن دما احتمال ضعیف شدن ترمز وجود دارد و خطرناک است.

 2.لنت‌های بی کیفیت  ممکن است شما لنت خودروی خود را به تازگی تعویض کرده باشید ممکن است با سوت کشیدن لنت هنگام ترمز مواجه شوید. متاسفانه استفاده از مواد بی‌کیفیت و فلز‌های نامناسب در تولید لنت این مشکلات را ایجاد می‌کند و فقط با تعویض مجدد مشکل حل می‌شود. بهتر است در خرید لنت مناسب دقت کنید تا از این مشکل در امان بمانید و صدای لنت ترمز در نیاید.

3.خراب بودن فنر لنت وقتی فنر لنت که نگهدارنده لنت است شل شود، لنت‌ها به درستی در جای خود روی کالیپر قرار نمی‌گیرند و به همین علت در هنگام استفاده از ترمز لنت‌ها جا به جا می‌شوند و صدای سوت شنیده می‌شود. برای برطرف کردن این مورد باید فنرها را تعویض و مجدد لنت را نصب کنید.

4.شیشه ای شدن سطح دیسک و لنت ترمز وقتی لنت و دیسک در معرض حرارت بالا قرار بگیرند و یا از مواد نامرغوب تهیه شده باشند حالت شیشه شدن لنت ترمز پیش می‌آید. در واقع منظور این است که خودرو توان ترمز گرفتن را از دست داده است و فشار دادن پدال ترمز فایده ای ندارد. زیرا با بالا رفتن دمای خودرو رزین‌های درون لنت شروع به تبخیر شدن می‎کند و این اتفاق باعث می‌شود لایه‌ای بین دیسک و لنت ایجاد شود و مانع ایجاد اصطکاک شود. در این مواقع با فشار دادن پدال ترمز صدای سوت به گوش می‌رسد.

5.شل شدن کالیپرها کالیپر قسمتی از سیستم ترمز خودرو است. لنت‌های ترمز به یک صفحه فلزی در کالیپر‌ها متصل می‌شود. وقتی پدال را فشار می‌دهید از طریق کالیپرها نیروی مورد نیز برای درگیر شدن دیسک و چرخ‌ها از طریق آن تامین ‌می‌شود. وقتی کالیپر‌ها شل شود یا خراب شود اصطکاک ایجاد نمی‌شود و نمی‌توان خودرو را متوقف کرد. این شل شدن باعث می‌شود در هنگام فشار دادن پدال ترمز صدای صدای لنت ترمز شنیده می‌‌شود.

۳.صدای خرخر در هنگام ترمز

اگر در هنگام ترمز گرفتن صدای خرخر از چرخ‌های خودرو به گوش شما می‌رسد به احتمال زیاد باز هم اشکال از لنت خودرو است که باعث سوت کشیدن چرخ هنگام ترمز می‌شود. معمولا این خرخر می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد.مانند: ۱.شکستگی دیسک ۲.خراب شدن پلوس ۳.تمام شدن لنت ترمز یک سری از لنت‌ها سیم اتصال ندارند و یک تکه  آهن فلزی در لبه آن‌ها قرار دارد. وقتی لنت به این لبه می‌رسد و تمام می‌شود در هنگام ترمز گرفتن آهن به دیسک برخورد می‌کند و صدای خرخر شنیده می‌شود. قیمت و خرید لوازم یدکی تیبا اصل در سایت مستر دیکی

اقدامات اولیه برای از بین بردن سوت کشیدن لنت ترمز

رفع سوت کشیدن لنت ترمز ماشین

  1. اگر در هنگام ترمز صدایی شنیده می‌شود حتما در درجه اول  لنت‌ها را چک کنید. اگر شل یا لق است ممکن است علت ایجاد صدا این مشکلات باشد.
  2. گاهی ایجاد گرد و غبار می‌تواند باعث ایجاد صدا در لنت ترمز شود. در قدم اول بهتر است اگر گرد و غباری روی لنت ترمز و کاسه چرخ و متعلقات آن وجود دارد آن را تمیز کنید.
  3. کلیپر‌های خودرو را بررسی کنید. اگر نیاز است آن را روغن کاری کنید تا از ارتعاشات آن کاسته شود. اگر شل شده و یا کهنه شده است، بهتر است آن را تعویض کنید.                                                
  4. اگر ترمز گیری‌های شما نسبتا شدید بوده است بهتر است، فنرها،گیره‌ها، پین‌ها بررسی شود. زیرا آن‌ها در اثر دمای بالا شل می‌شوند و یا حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و نیاز به تعویض دارند.
  5. سعی کنید دیسک‌ها را بررسی کنید. گاهی زنگ زدی دیسک نیز باعث ایجاد صدای سوت می‌شود و نیاز به تعویض دارد.
  6. سالم بودن بلربینگ‌ها را بررسی کنید.

راه حل رفع سوت کشیدن لنت ترمز

بهتر است در صورت شنیده شدن صدای سوت کشیدن لنت ترمز آن را جدی بگیرید و سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید. متخصص با بررسی دقیق تمام ایرادات را پیدا کرده و به شما در تعمیر کمک می‌کند. موارد زیر در رفع صدای لنت می‌تواند موثر باشد:

۱.سمباده کشیدن لنت وقتی لنت به علت شیشه ای شدن دچار ایراد شده باشد با سمباده کشیدن می‌توان حالت شیشه‌ای آن را از بین برد. این کار کمک می‌کند تا سوت كشيدن لنت ترمز جلو که به خاطر آن ایجاد شده از بین برود.در این مورد لنت‌ها را خارج کرده و پس از سمباده کشیدن دوباره در جای خود نصب می‌کنند.

۲.روغن زدن پشت لنت گاهی اوقات فاصله و لرزش بین لنت و کالیپر باعث ایجاد صدای سوت می‌شود که با روغن زدن می‌توان از صدای آن کاست.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: راهنمای تعویض لنت ترمز


سخن‌پایانی ما در این مقاله مستریدکی علت‌های مختلف سوت کشیدن  و صدای لنت ترمز را بررسی کردیم و راه حل‌هایی برای رفع صدای سوت لنت ترمز بیان کردیم. خرید محصولات با کیفیت و معاینه منظم خودرو می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا بتوانید از خودروی خود بهتر مراقبت کنید.  

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ