آیا روغن ریزی ماشین خطرناک است؟

خودرو نیز مانند بسیاری از وسایل مصرفی دیگر، نیاز به بررسی دوره‌ای و چکاپ‌های دقیق دارد. بعضی از مشکلات فنی خودرو، در صورت دیرتر اقدام کردن برای تعمیر، مشکل چندان حادی را ایجاد نمی‌کند. اما مشکلاتی هم وجود دارد که بی‌توجهی به آن‌ها یا تاخیر در تعمیر و برطرف کردن عیب‌شان باعث بروز مشکلات جدی‌تر و در نهایت از کار افتادن خودرو می‌شود. روغن‌ ریزی ماشین یکی از همین معایب است که باید نسبت به آن حساس باشید و در صورت دیدن هر میزان روغن ریزی سریع به تعمیر آن اقدام کنید. اگر می‌خواهید درباره روغن ریزی خودرو، راه‌های تشخیص و برطرف کردن آن بیشتر بدانید، با ما در مستریدکی همراه باشید:

روغن ریزی ماشین به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

روغن ریزی ماشین از آن دسته اتفاقاتی است که در صورت مشاهده، باید برای برطرف کردن و تعمیر آن اقدام کنید. علت روغن ریزی خودرو، در هر اتومبیلی متفاوت است و از چند عامل مختلف نشات می‌گیرد. تا به حال اتفاق افتاده که در مکان پارک خودرویتان در پارکینگ یا خیابان، کمی روغن روی زمین ببینید؟ اگر به زیر ماشین خود نگاهی بیندازید احتمالا می‌توانید رد چکه کردن روغن روی زمین را ببینید. این اتفاق همان روغن ریزی است. زمانی که موتور اتومبیل روشن شده و شروع به کار می‌کند، به منظور روان کار کردن قطعات خودرو، روغن موتور به کمک اویل پمپ و با فشار زیاد به کانال‌های تزریق روغن وارد می‌شود. در راه بازگشت هم روغن به وسیله کانال‌های بازگشت با فشار کمتر به بخش کارتل وارد می‌شود. سرعت بالای تزریق روغن و ورود به فضای یاتاقان‌های ماشین، باعث می‌شود که در صورت بروز کوچک‌ترین حفره، سوراخ یا شکستگی و عدم آب‌بندی درست روغن ریزی و نشت روغن اتفاق بیفتد. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین دلایل روغن ریزی شدید ماشین را در موارد زیر جای داد: _ خرابی پلوس خودرو که بی‌توجهی به آن باعث بروز فاجعه می‌شود. _ سوراخ شدن و روغن ریزی کارتل خودرو _ خراب شدن واشر آب‌بندی کارتل _ خرابی مخزن هیدرولیک در فرمان ماشین


بررسی قیمت روغن موتور ماشین در مستریدکی


روغن ریزی چه بلایی سر ماشین می‌آورد؟

وجود روغن در ماشین، به دلیل روان کردن قطعه‌های موتور و سرسیلندر اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه‌بر این‌ها، روغن ماشین به خنک کردن سیستم موتور هم بسیار کمک می‌کند. بنابراین برای روانکاری قطعات موتور و خنک شدن سیستم آن، به روغن ماشین نیاز است. به همین دلیل بررسی دوره‌ای میزان و کیفیت روغن ماشین مهم و ضروریست. هر زمانی که با روغن ریزی ماشین روبه‌رو شدید، باید به سرعت برای رفع آن اقدام کنید. تشخیص روغن ریزی خودرو کاری است که باید توسط مکانیک متخصص انجام شود. در غیر این صورت موتور ماشین شما با مشکلات زیر مواجه می‌شود: 1.سوختن و از کار افتادن موتور ماشین 2.خراب شدن سوپاپ‌ها و فنر سوپاپ 3.برخورد و چسبیدن پیستون به سرسیلندر 4.خراب شدن یاتاقان 5.خراب شدن میل لنگ 6.ایجاد اصطکاک در قطعات خودرو و کاهش عمر مفید قطعات

چگونه می‌توان روغن ریزی خودرو را به راحتی و سرعت تشخیص داد؟

روغن ریزی از ماشین با کمی دقت و توجه و حساس بودن به کارکرد درست اتومبیل قابل تشخیص است. برای تشخیص روغن ریزی خودرو کافیست هر چند وقت یکبار جای پارک خودرویتان را بررسی کنید. اگر در مکان پارک ماشین آثار ریزش روغن را مشاهده کردید، می‌توانید به روغن ریزی ماشین خود پی‌ببرید. همچنین با قرار دادن یک کارتن سفید یا تمیز زیر خودرو، می‌توانید نشتی روغن و محل دقیق آن را پیدا کنید. این روش به شما کمک می‌کند که هم از میزان روغن ریزی و هم از محل دقیق نشتی آن باخبر شوید و برای رفع آن اقدام کنید.

انواع روغن ریزی ماشین بر اساس قطعه ماشین

علت روغن ریزی از خودرو از روی قطعات گوناگون آن قابل تشخیص است. بنابراین می‌توان انواع گوناگون روغن ریزی ماشین را از روی قطعات مختلف آن تشخیص داد:

روغن ریزی موتور

یکی از انواع روغن ریزی خودرو، روغن ریزی موتور خودرو است. روغنی که از بخش موتور به بیرون نشت می‌کند، قهوه‌ای رنگ است و غلظت متوسطی دارد. این نوع روغن بسیار لغزنده است و بوی خاصی ندارد. بیشترین روغن ریزی موتور خودرو به ترتیب مربوط به پیچ کارتل، واشر کارتل، کاسه نمد دو طرف میل‌ لنگ‌ها، لاستیک چکمه‌ای، شمع روغن، فیلتر روغن، واشر سرسیلندر و ... می‌شود. علت روغن ریزی از منبع موتور می‌تواند به دلایل گوناگون و سطحی از جمله شل شدن یک پیچ تا بی‌دقتی در نصب درب سوپاپ یا حتی شکستگی در قطعات مختلف اتفاق بیفتد. برای آنکه جلوی هرگونه خرابی و از کار افتادگی موتور ماشین را بگیرید، بهتر است در صورت دیدن هر نوع روغن ریزی از محل خودرو، به سرعت به مکانیکی مراجعه کنید. برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله نکات تعویض شمع را بخوانید.

روغن ریزی خودرو از بخش هیدرولیک

ویژگی مهم روغن ریزی از بخش هیدرولیک، رنگ قرمز آن است. روغنی که از بخش هیدرولیکی خودرو نشت می‌کند، نسبت به روغن موتور غلظت کمتر و خواص تمیزکنندگی دارد و به همین دلیل در برخورد با صابون دست واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند. بخش هیدرولیک فرمان خودرو دارای یک پمپ روغن مخصوص است که روغن هیدرولیک را با فشار زیاد به شیر فرمان وارد می‌کند‌. مسیری که روغن هیدرولیک فرمان طی می‌کند، با اتصالات و قطعات گوناگون پر شده که هر یک از آن‌ها می‌تواند علت نشتی روغن باشند. در این بخش فشنگی فشار، لوله‌های تزریق روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی از علل شایع روغن ریزی بخش هیدرولیک خودرو هستند.

روغن ریزی خودرو از بخش ترمز

روغن ترمز رنگ‌های مختلفی دارد اما رایج‌ترین آن، رنگ‌های آبی، سبز و زرد است. روغن ترمز غلظت بسیار کمی دارد و زنگ آهن را به خوبی پاک می‌کند. همچنین لغزندگی آن کم بوده و در صورت ترکیب شدن با آب خنثی می‌شود. در سیستم ترمز خودروها، روغن ترمز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. این روغن با فشار و سرعت زیادی به سیستم ترمز وارد می‌شود. بنابراین وجود هر نوع حفره و سوراخ، از ریزترین آن‌ها تا حفره‌های درشت‌تر، باعث نشت روغن ترمز خودرو  و از کار افتادن ترمزها می‌شود. روغن ریزی سیستم ترمزها، از جمله خطرناک‌ترین انواع روغن ریزی است که اگر به آن توجه نشود می‌تواند جان سرنشین‌های خودرو را به خطر بیندازد. تشخیص روغن ریزی در خودرو در سیستم ترمز، از روی پایین آمدن سطح روغن یا ایجاد رد خیسی روی رینگ‌های لاستیک امکانپذیر است.

روغن ریزی از گیربکس

روغن ریزی از گیربکس معمولا با روغن ریزی موتور اشتباه گرفته می‌شود. چراکه از نظر کیفیت و ساختار، ترکیبی شبیه هم دارند. تفاوت این دو نوع روغن در غلظت بیشتر روغن گیربکس است که با دست قابل شناسایی نیست. البته باید بدانید که گاهی روغن گیربکس با روغن هیدرولیک هم اشتباه گرفته می‌شود. این اتفاق در گیربکس‌های اتوماتیک رخ می‌دهد. در گیربکس، معمولا پیچ تخلیه گیربکس، کاسه نمد سر پلوس، کناره‌های سنسورهای دور موتور و دنده عقب، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک و ... دچار روغن ریزی می‌شوند.


خرید روغن گیربگس (واسکازین) از مستر یدکی


چگونه روغن ریزی ماشین برطرف می‌شود؟

اولین قدم در تشخیص روغن ریزی ماشین، پیدا کردن محل روغن ریزی است. چراکه راهنمای بسیار خوبی برای یافتن علت آن است. برای برطرف کردن مشکل روغن ریزی ماشین بهتر است در ابتدا محل تقریبی روغن ریزی را پیدا کنید. این کار با بررسی محل پارک خودرو و یا قرار دادن یک کارتن تمیز زیر آن قابل اجراست. پس از آن ماشین‌تان را به کارواش ببرید و همه جای خودرو، از جمله زیر ماشین و موتور آن را به خوبی بشویید. پس از آنکه همه جا کاملا تمیز شد، حدود سه روز خودروی خود را تا مسافت ۳۰۰ کیلومتر حرکت دهید. این کار کمک می‌کند که روغن مجددا نشت کند و آن وقت می‌توانید مسیر نشتی را روی قطعات مختلف به خوبی دنبال کنید. بهتر است برای برطرف کردن نشتی روغن، خودروی خود را به تعمیرگاه‌های مجاز ببرید تا به شکل اصولی و درست رفع عیب شود. در برخی موارد برای رفع روغن ریزی زیر خودرو کاسه نمدها تعویض و سنسورها به وسیله نوار تفلون آب‌بندی می‌شوند. همچنین شکستگی‌های بدنه در قطعات گوناگون به وسیله چسب مخصوص و جوش ترمیم برطرف می‌شوند.

چگونه می‌توان از روغن ریزی ماشین جلوگیری کرد؟

روغن ریزی زیر ماشین اتفاقی است که می‌تواند در هر خودرویی با هر مدلی اتفاق بیفتد. اما برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است بررسی‌های دوره‌ای خودرو را به صورت مرتب انجام دهید و این کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

سخن آخر

روغن ریزی ماشین از آن دسته مشکلاتی است که هم به صورت سطحی و هم به شکل جدی اتفاق می‌افتد. اگرچه روغن ریزی خودرو همیشه مشکل حادی را ایجاد نمی‌کند، اما در بسیاری از موارد باعث بروز صدمات مالی و جانی غیر قابل جبران مانند آتش‌سوزی می‌شود. بنابراین بهتر است چکاپ‌های مرتب خودرو را جدی بگیرید و نسبت به هر نوع نشتی روغن در خودرو حساس باشید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ