نحوه تعویض پدال ترمز در خودرو

آموزش گام ‌به‌ گام تعویض پدال ترمز در خودرو

خودروی سواری از آن دسته موارد مهم و ضروری است که تأثیر آن بر زندگی افراد، امری غیرقابل‌ انکار است. همان‌طور که می‌ دانید، خودروها سیستم بسیار پیچیده‌ ای دارند و هرگونه مشکل در قسمت‌ های مختلف آن، باعث ایجاد مشکل‌ های بزرگی می‌ شود. پس کسانی که صاحب خودرو هستند و از مزایای آن استفاده می‌ کنند، باید به تمام قسمت‌ های آن توجه کنند. نحوه تعویض پدال ترمز در خودرو یکی از مهم‌ ترین و شاخص‌ ترین مباحثی است که افراد باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشند و برای یادگیری آن ، اقدامات لازم را انجام دهند. اگر به دنبال آموزش گام به گام تعویض پدال ترمز در خودرو هستید، این مطلب مختص شما نوشته شده است. تا انتها همراه ما باشید.

تعویض پدال خودرو باید در زمان مشخصی انجام گیرد؛ اگر انجام این کار را به تأخیر بیندازید، باید انتظار خسارت جانی و مالی را داشته باشید. اهمیت این موضوع باعث شده که افراد با این سؤال مواجه شوند که چگونه پدال ماشین خود را عوض کنیم؟ در ادامه این مطلب از سایت مستر یدکی، نحوه تعویض پدال ترمز را به‌صورت گام‌ به‌ گام شرح خواهیم داد تا در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

علائم تعویض پدال ترمز ماشین چیست؟

همان‌ طور که گفتیم، سیستم ترمز یکی از مهم‌ ترین و حیاتی‌ ترین بخش‌ های یک خودرو به‌ حساب می‌ آید که بی‌ توجهی به آن ممکن است باعث تصادف شده و خطرات مالی و جانی را به همراه داشته باشد. پس افرادی که صاحب خودرو هستند و تأمین امنیت آن را بر عهده دارند، باید به بهترین شکل ممکن مواظب رفتار ماشین خود باشند تا در صورت نیاز قطعات آن را تعویض کنند.

معمولاً زمانی که یکی از بخش‌ های خودرو با مشکل مواجه می‌ شود، راننده‌ ها با علائم و نشانه‌ های خاصی رو برو می‌ شوند. سیستم پدال ترمز هم از این قاعده مستثنی نیست. یعنی زمانی که پدال ترمز با مشکل مواجه شود، علائمی را از خود نشان می‌ دهد تا راننده متوجه قضیه شود و برای تعویض آن اقدام کند. مواردی که در ادامه شرح می‌ دهیم، از جمله مهم‌ ترین و شاخص‌ ترین علائم تعویض پدال خودرو هستند.

صدای جیغ ‌کشیدن ترمز

یکی از مهم‌ ترین و شاخص‌ ترین  علامت تعویض پدال ترمز ماشین، صدای جیغ‌ کشیدن ترمز است. حتماً تاکنون در حین رانندگی و در هنگام اقدام برای ترمز، با صدایی شبیه به جیغ‌ کشیدن مواجه شده‌ اید. این صدا بیشتر به‌خاطر فرسوده‌شدن سطوح ترمز است. هنگامی که در حال ترمز با چنین صدایی مواجه شدید، باید در سریع‌ ترین زمان ممکن تعویض پدال ترمز را انجام دهید.

کسانی که صاحب خودروی سواری هستند، بهتر است که قبل از شنیدن این صدا، برای تعویض پدال ترمز اقدام کنند. در غیر این صورت، به‌احتمال زیاد اثراتی از فرسودگی به داخل قسمت چرخ‌ دان نفوذ کرده که در بسیاری از موارد افراد را ملزم به تعویض آن می‌ کند.

ضربات پدال ترمز

یکی دیگر از علائم تعویض پدال ترمز هنگامی نمایان می‌ شود که شما در حال ترمز گرفتن هستید و ضربات پدال را احساس می‌ کنید. در چنین شرایطی قطعاً باید متوجه ایجاد مشکل در پدال ترمز شوید و برای جلوگیری از هر مشکل یا اتفاقی باید برای تعویض آن اقدام کنید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ضربات پدال ترمز همیشه نشان از خرابی آن ندارد. در بعضی از مواقع، این ضربات ممکن است به‌خاطر پیچ‌ خوردگی چرخ‌ دان ماشین یا مشکلات خاصی در سیستم ABS باشد. به همین دلیل در هنگام مواجه با ضربات پدال، باید سریعاً به یک فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا دلیل اصلی آن را تشخیص دهد. هنگامی که مکانیک خودرو تشخیص داد که ضربات پدال به دلیل خرابی پدال ترمز است، شما می‌ توانید برای تعویض آن اقدام کنید.

بهترین زمان تعویض پدال ترمز خودرو چه زمانی است؟

یکی از مهم‌ ترین و پرتکرار ترین سؤالاتی که معمولاً افراد با آن مواجه می‌ شوند، این است که بهترین زمان تعویض پدال ترمز خودرو چه زمانی است؟ کارشناسان و متخصصان حوزه فنی خودرو، به رانندگان توصیه می‌ کنند که به‌ازای هر ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار کیلومتر، برای تعویض پدال‌ های ترمز خود اقدام کنند. از آنجایی‌ که لاستیک‌ ها و ترمز ها به کمک همدیگر توقف وسیله نقلیه را انجام می‌ دهند، پس بهتر است که تعویض هر دوی آنها را در یک‌ زمان مشخص انجام دهید.

همواره سعی کنید تعویض پدال‌ ها را قبل از فرسوده‌ شدن آنها انجام دهید. انجام این کار مزیت‌ های مختلفی به همراه دارد که یکی از مهم‌ ترین آنها ، عدم تعویض چرخگردان ترمز و بخش لمس پدال ترمز است. چرخگردان یا همان قسمت گرداننده ماشین، بهتر است که در ازای هر دو یا سه دور تعویض لاستیک (۱۰۰ هزار الی ۱۲۰ هزار کیلومتر) تعویض شود؛ اما اگر تعویض پدال ترمز را بعد از فرسودگی کامل انجام دهید، به این بخش از خودرو هم آسیب وارد شده و در نهایت زودتر از زمان مقرر باید آن را تعویض کنید.

مراحل گام ‌به ‌گام تعویض پدال ترمز در خودرو

اکنون که با علائم و زمان تعویض پدال ترمز آشنا شدید، باید به سراغ مرحله نهایی رفته و نحوه تعویض پدال ترمز در خودرو را هم یاد بگیرید. یادگیری پروسه تعویض پدال ترمز به شما این امکان را می‌ دهد تا هرزمان که نیاز بود، به‌ تنهایی و در منزل این کار را انجام دهید. بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که نحوه تعویض پدال ترمز سخت و پیچیده است و برای این کار حتماً باید به مکانیک حرفه‌ ای مراجعه کنند. به همین دلیل معمولاً با این سؤال مواجه می‌ شوند که پدال ترمز خودرو را چگونه عوض کنیم؟ 

در جواب این دسته از افراد باید گفت که تعویض پدال ترمز کار بسیار آسانی است و در گاراژ منزل هم می‌ توانید آن را انجام دهید. به‌طور کلی نحوه تعویض پدال ترمز در ۵ مرحله خلاصه می‌ شود که افراد با انجام آنها، می‌ توانند به‌راحتی پدال ترمز را تعویض کنند.  در ادامه روش اصولی تعویض پدال ترمز را به‌صورت گام‌ به‌ گام شرح خواهیم داد.

مرحله اول، بالابردن ماشین از سطح زمین

در مرحله اول از نحوه تعویض پدال ترمز، باید خودروی خود را از سطح زمین بالاتر ببرید. ازآنجایی‌ که دیسک ترمز اهمیت بسیار بالایی در خودرو دارد، باید برای بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت‌ها ، خودرو را از سطح زمین جدا کرد. انجام این کار بسیار آسان است و هر راننده‌ ای باید بتواند به‌راحتی و با استفاده از جک خودرو آن را انجام دهد. برای بالابردن خودرو، کافی است جک را بیرون آورده و در قسمت موردنظر قرار دهید. بعد از قرار دادن جک در جای مشخص شده، با استفاده از آچار، پیچ‌ های لاستیک را شل کرده و سپس خودرو را از سطح زمین بالا ببرید. در نهایت پیچ‌ ها را بازکرده و لاستیک را به طور کامل از خودرو جدا کنید.

توجه داشته باشید که برای انجام کار به بهترین شکل ، باید این کار را برای هر دو طرف خودرو انجام دهید. درصورتی‌ که نمی‌ دانید جک خودرو را در کدام قسمت قرار دهید، بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید یا از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

مرحله دوم، بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت ترمز

در مرحله دوم باید سیستم دیسک ترمز را بررسی کنید و فرایند تعویض لنت را با دقت بالایی انجام دهید. همچنین لازم به ذکر است که در حین انجام کار، باید تأثیر فشار کالیپر ترمز بر عملکرد ترمز را مورد بررسی قرار دهید. بعد از انجام این بررسی متوجه خواهید شد که کالیپر ترمز مانند یک گیره در خودرو عمل می‌ کند.

بعد از اینکه لاستیک‌ ها را به طور کامل از خودرو جدا کردید، دیسک، لنت و کالیپر را خواهید دید. بعد از اینکه قطعات را بررسی کرید و به این نتیجه رسیدید که لنت‌ ها باید عوض شوند، فرایند تعویض لنت را آغاز کنید. برای انجام این کار ابتدا باید قطعات قدیمی را جدا کنید و لنت‌ های جدید را دقیقاً به همان شکل جای‌ گذاری کنید.

در هنگام تعویض لنت ترمز باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید. چون اگر در حین انجام کار به کالیپر ترمز آسیب وارد کنید، هزینه تعویض آن بسیار زیاد است. همچنین باید در هنگام تعویض لنت به نحوه قرارگیری آنها دقت کنید. بهتر است برای جلوگیری از اشتباه، قبل از هر کاری عملیات عکس‌ برداری از سیستم دیسک ترمز و لنت‌ ها را انجام دهید و سپس برای تعویض آنها و جای‌ گذاری قطعات جدید اقدام کنید.


همچنین بخوانید: آموزش نحوه تعویض لنت ترمز خودرو


مرحله سوم، جایگزینی قطعات جدید

برخلاف تصور بیشتر افراد، جای‌ گذاری لنت‌ های جدید کار بسیار حساسی است. انجام این کار باید بدون اشتباه صورت بگیرد و دقیقاً مانند لنت‌ های قبلی آنها را در جای خود قرار دهید. قبل از اینکه قطعات جدید را جای‌گذاری کنید، باید روغن‌ ترمز را به قسمت خارجی لنت‌ های ترمز هدایت کنید. نقش روغن‌ ترمز در توقف ماشین به این صورت است که در هنگام فشاردادن پدال ترمز، پیستون کالیپر ترمز به قسمت خارجی لنت فشار می‌ آورد. وجود روغن‌ ترمز باعث می‌ شود که سروصدای سیستم ترمز تا حد زیادی کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که در هنگام عملیات، نباید در بخش جلویی لنت ترمز و روتور چسبندگی ایجاد شود.

بعد از اینکه گریس ترمز را اعمال کردید، وقت آن رسیده که قطعات جدید را دقیقاً در محل لنت‌ های قدیمی جای‌گذاری کنید. برای انجام بهتر این کار، می‌ توانید از عکس‌ برداری‌ های خود استفاده کنید. درصورتی‌ که وجود مشکل در دیسک ترمز را تشخیص دادید، با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا، می‌ توانید آن را تعمیر کنید.


همچنین بخوانید: زمان طلایی تعویض دیسک ترمز چه زمانی است؟


مرحله چهارم، قرارداد دادن کالیپر ترمز

در مرحله چهارم از نحوه تعویض پدال ترمز، نوبت به قراردادن کالیپر ترمز می‌ رسد. هنگامی که لنت‌ های جدید را در محل موردنظر قرار دادید، باید خود را برای مونتاژ کالیپر ترمز آماده کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • ابتدا یکی از لنت‌ های ترمز را در داخل کالیپر ترمز قرار دهید.

  • در مرحله بعد باید قطعه پلاستیکی گسترده‌ ای از ابزار ترمز را در مقابل کالیپر ترمز قرار دهید.

  • در این مرحله باید دسته را روی ابزار ترمز چرخانده تا پیستون به سمت کالیپر ترمز فشرده شود.

  • در نهایت بعد از انجام تمام این مراحل، باید پیچ و مهره‌ ها را در جای مناسب خود تنظیم کنید.

مرحله پنجم ، مونتاژ تایرها

در مرحله آخر از نحوه تعویض پدال ترمز، به مونتاژ تایرها می‌ پردازیم. در این مرحله باید لاستیک‌ هایی که از خودرو جدا کرده‌ اید را در جای خود قرار دهید. البته قبل از اینکه برای مونتاژکردن تایرها اقدام کنید، بسیار مهم و ضروری است که مجدداً همه مراحل را به‌خوبی و با دقت بالایی چک کنید تا از انجام تمامی مراحل اطمینان حاصل کرده و بعداً با مشکل خاصی مواجه نشوید.

هنگامی که از انجام کار مطمئن شدید، باید لاستیک‌ ها را برداشته و در جای خود قرار دهید. سپس با استفاده از جک، خودرو را روی زمین برگردانید. در نهایت به کمک آچار، پیچ لاستیک‌ ها را به‌خوبی محکم کنید. با انجام تمامی این پنج مرحله، می‌ توانید به بهترین شکل ممکن پدال ترمز را تعویض کنید.

البته بهتر است بدانید که بعد از تعویض پدال ترمز باید به یک نکته بسیار مهم دقت کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای اولین‌ بار پدال ترمز خودرو را تعویض می‌ کنند، پس از اتمام تمامی مراحل، بهتر است که سیستم دیسک ترمز خودروی خود را با سرعت کمی آزمایش کنید. شاید انجام این کار بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما انجام این کار برای جلوگیری از تصادف یا اطمینان از انجام تمامی مراحل بسیار ضروری به شمار می‌ آید. چنانچه در هنگام چک‌ کردن سیستم دیسک ترمز با سرعت کم، متوجه مشکل خاصی شدید، باید دوباره از ابتدا تمام مراحل را مرور کنید یا از مکانیک حرفه‌ ای کمک بگیرید.

سخن نهایی

همان‌ طور که می‌ دانید، خودرو ها از قسمت‌ های مختلفی تشکیل شده‌ اند که هرکدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. پدال ترمز یکی از این بخش‌ های مهم و حیاتی است که راننده‌ ها باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشند. برخلاف تصور بیشتر افراد، نحوه تعویض پدال ترمز در خودرو بسیار آسان است. کسانی که سررشته اندکی از تعمیرات داشته باشند، به‌راحتی قادر هستند تا در منزل پدال ترمز را تعویض کنند. در این مطلب ابتدا شما را با علائم تعویض پدال خودرو و بهترین زمان برای تعویض آن را بیان کردیم. در نهایت به‌ صورت گام‌ به‌گام مراحل تعویض پدال ترمز در خودرو را شرح دادیم تا به‌تنهایی و در منزل بتوانید این کار مهم را انجام دهید. اگر بعد از خواندن این مطلب همچنان درباره نحوه تعویض پدال ترمز سؤال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ ها با ما به اشتراک بگذارید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ