منظور از آب و روغن قاطی کردن موتور چیست؟

به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ ترین چالش‌ هایی است که ماشین شما با آن رو به‌ رو خواهد شد. رو به‌ رو شدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌ کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌ های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌ های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

دلایل ضرورت وجود آب و روغن در موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند. این قطعات در تماس مداوم و دائمی که با یکدیگر دارند، دچار ساییدگی و اصطکاک می‌ شوند. این ساییدگی اگر به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرد، باعث ایجاد مشکلات جدی در قطعات موتور می‌ شود.

نتیجه این ساییدگی، آسیب شدید به قسمت‌ های مختلف موتور و پیشرانه خواهد بود. اما برای جلو گیری از ایجاد این آسیب، چه چاره ای اندیشیده شده است؟ طراحان برای جلو گیری از این اصطکاک و ساییدگی، یک سیستم گردش روغن از اویل پمپ یا همان پمپ روغن، فیلتر روغن و مجاری روغن طراحی کرده‌ اند. (شما می توانید در فروشگاه مستریدکی نسبت به خرید اویل پمپ اقدام نمایید).

نحوه کار این سیستم به این صورت است که وقتی پیشرانه روشن می‌ شود، توربین اویل پمپ هم به گردش در می آید. طی این فرایند نیرویی فراهم می‌ شود که روغن را به مجاری مختلف می‌ فرستد. در نتیجه روغن بین تمامی قطعات از جمله یاتاقان و میل لنگ پخش می‌ شود. در نتیجه این کار، روغن با ایجاد یک لایه نازک در لا به‌ لای قطعات مختلف، از ساییدگی آن ها جلو گیری می‌ کند.

از سوی دیگر، عملکرد پیشرانه موجب بروز انفجار های زیادی در سیلندر می‌ شود که گرمای زیادی را رقم می‌ زند. این گرما دمای موتور را بالا می‌ برد. این افزایش دما مشکلات زیادی از جمله دفرمه شدن برخی قطعات مثل پیستون و یاتاقان‌ ها را به همراه خواهد داشت. نتیجه این کار، از کار افتادن کامل موتور خودرو خواهد بود. به همین دلیل طراحان از سیستم خنک کننده‌ ای شامل رادیاتور، مایع خنک کننده و واتر پمپ کمک گرفته‌ اند.

در نتیجه وجود روغن و آب برای عملکرد درست خودرو ضروری است. حالا احتمالاً برایتان سؤال شده است که اگر آب و روغن برای ماشین ضروری هستند، پس چرا آب و روغن قاطی کردن موتور یک مشکل حساب به حساب می‌ آید؟ در بخش‌ های بعدی پاسخ این سوال را خواهید یافت.


خرید واتر پمپ در معروف ترین برند ها از فروشگاه مستریدکی


نشانه های آب و روغن قاطی کردن موتور: علائم چرب شدن آب رادیاتور

آب و روغن قاطی کردن خودرو در نتیجه دفرمه شدن واشر سر سیلندر و ورود روغن به داخل سیستم گردش آب موتور اتفاق می‌ افتد. آب و روغن قاطی کردن، یک مشکل بزرگ و اساسی برای ماشین به حساب می‌ آید. همچنین، برطرف کردن این مشکل هزینه‌ های سنگینی به همراه دارد. اما آب روغن قاطی کردن چه نشانه‌ هایی دارد؟ چطور می‌ توان فهمید که ماشین آب و روغن قاطی کرده است؟

نشانه های آب و روغن قاطی کردن موتور

  • نشتی خارجی واشر سر سیلندر

اگر ماشین شما آب روغن قاطی کرده باشد، خواهید دید که بعد از گرم شدن موتور، مایع خنک کننده از زیر اگزوز خارج می‌ شود. در چنین حالتی شما می‌ توانید به وضوح ببینید که واشر سر سیلندر دچار نشتی شده است. اما اگر چیزی نمی‌ بینید، احتمالاً برای دیدن نشتی باید به مایع خنک کننده رنگ uv اضافه کنید. در این صورت می‌ توانید مطمئن شوید واشر ماشین نشتی دارد یا نه.

  • خروج دود سفید از اگزوز

یکی دیگر از علائم آب و روغن قاطی کردن موتور، خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین است. به این معنی که مایع خنک کننده به محفظه احتراق نفوذ می‌ کند و می‌ سوزد. در نتیجه این سوختن، دود سفیدی از اگزوز خارج می‌ شود. این دود معمولاً بوی شیرینی به همراه دارد.


مطالعه بیشتر: انواع دود خروجی از اگزوز


  • وجود حباب داخل رادیاتور

آب روغن قاطی کردن همیشه با نشتی واشر مشخص نمی‌ شود. گاهی اوقات، ورود گاز های اگزوز به مایع خنک کننده می‌ تواند علامتی برای یک مشکل بزرگ باشد. نتیجه ورود این گاز ها، وجود حباب‌ هایی در آب رادیاتور است. پس اگر حتی وقتی مایع خنک کننده سرد بوده ولی طوری به نظر می‌ رسد که انگار در حال جوشیدن است، می‌ توان از وجود مشکل مطمئن بود. این یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای تشخیص وجود مشکل در موتور ماشین به حساب می‌ آید.

  • موتوری که همیشه داغ می‌ کند

اگر ماشین شما واشر سر سیلندر سوزانده باشد، موتور آن بعد از رانندگی‌ های طولانی داغ می‌ کند. دلیل این امر هم می‌ تواند کاهش مایع خنک کننده و هم سوختن آن باشد. اما عوامل دیگری مثل وجود مشکل در فرایند احتراق، وجود گرمای اضافی داخل اگزوز و عدم توانایی رادیاتور در خنک کردن نیز می‌ توانند در وجود این مشکل دخیل باشند. به طور کلی داغ کردن موتور، می‌ تواند عواقب زیادی به همراه داشته باشد و باید به آن رسیدگی کرد.

یکی از محتمل‌ ترین اتفاقاتی که با داغ کردن موتور می‌ افتد، آسیب به واشر ها و ایجاد نشتی در بخش‌ های مختلف موتور است. نادیده گرفتن این مشکل به غیر از آب و روغن قاطی کردن موتور، مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت. این مشکلات هزینه‌ های سنگینی را نیز به بار خواهند آورد.

  • سفید یا شیری شدن روغن موتور

مشاهده روغن در آب رادیاتور، شبیه به دیدن محلول آب و روغن عادی نیست. در واقع این مورد با مواردی که قبلاً دیده‌ اید فرق دارد. آب و روغنی که در موتور قاطی شده‌ اند بعد از گذشت مدتی حالت شیری رنگ پیدا می‌ کند. به طوری که با یک نگاه می‌ توانید متوجه غیر عادی بودن شرایط شوید. اگر سیستم گردش روغن نتواند به درستی عمل کند، روغن کاری قطعات داخلی خودرو با مشکل رو به رو می‌ شود. در نهایت، مشکلات جدی برای بلوک سیلندر، بلبرینگ، میل لنگ، تسمه تایم و میل سوپاپ به وجود می‌ آید و موتور ماشین شما به تعمیر اساسی نیاز پیدا خواهد کرد.


 خرید روغن موتور


  • کثیف شدن شمع موتور

این مورد به تنهایی نمی‌ تواند علامتی از آب روغن قاطی کردن ماشین باشد. اما اگر نقطه‌ های سفیدی در اطراف الکترود می‌ بینید و دیگر نشانه‌ های آب و روغن قاطی کردن هم وجود دارند، می‌ توانید مطمئن باشید که ماشین شما واشر سرسیلندر سوزانده است. در صورتی که شمع موتور خودروی شما نیاز به تعویض دارد، با مشاهده قیمت شمع ماشین در فروشگاه مستریدکی، می توانید نسبت به خرید نوع با کیفیت آن اقدام نمایید.

  • کارکرد نادرست سیستم خنک کننده موتور

یکی دیگر از نشانه‌ های آب و روغن قاطی کردن موتور، عملکرد ناقص سیستم خنک کننده است. پس اگر علائمی از کاهش فشار در سیستم خنک کننده می‌ بینید، ممکن است علت آن سوختن واشر سیلندر باشد. لازم به ذکر است که نشتی‌ های دیگری نیز می‌ توانند موجب کاهش فشار سیستم خنک کننده شوند. برای اینکه مطمئن شوید کاهش فشار ناشی از نشتی واشر سر سیلندر است یا نه، می‌ توانید تست نشتی انجام بدهید.

علت آب و روغن قاطی کردن خودرو مشاهده روغن در آب رادیاتور

آب روغن قاطی کردن ماشین یعنی آب به سیستم گردش روغن ماشین نفوذ کرده است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟ در این بخش به بررسی علل بروز این مشکل می‌ پردازیم. به طور کلی، آب و روغن قاطی کردن ماشین می‌ تواند به یکی از دلایل زیر به وجود آید:

  •  وجود نشتی در سیستم خنک کننده:  سیستم خنک کننده روغن سیستمی است که برای حفظ دمای روغن طراحی شده است. اگر در این سیستم نشتی ایجاد شود، آب توانایی نفوذ به روغن را پیدا خواهد کرد.
  • نقص در مخزن روغن:  مخزن روغن جایی است که روغن‌ موتور در آن ذخیره می‌ شود. اگر این مخزن سوراخ یا ترک خورده باشد، زمینه نفوذ آب به داخل روغن فراهم می‌ شود.
  • وجود ترک در گیربکس :  گیر بکس قطعه‌ ای است که قدرت موتور را به چرخ‌ ها انتقال می‌ دهد. اگر در این قطعه ترک یا سوراخی وجود داشته باشد، آب از طریق آن به روغن موتور نفوذ می‌ کند.
  • روغن موتور اشتباه: انتخاب روغن موتور مناسب با موتور ماشین شما اهمیت بالایی دارد. اگر از روغن موتور اشتباه استفاده کنید، ممکن است آب و روغن قاطی کردن موتور اتفاق بیفتد.
  • بالا رفتن دمای موتور:  بالا رفتن دمای موتور اگر بیش از اندازه باشد، موجب تبخیر آب در روغن و قاطی شدن آن ها شود.

خطرات آب و روغن قاطی کردن ماشین: عوارض چرب شدن آب رادیاتور

همان طور که مطالعه کردید، در تمام طول این مطلب در ارتباط با عواقب آب و روغن قاطی کردن خودرو صحبت کردیم. حال می‌ خواهیم این خطرات را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. خطراتی که آب و روغن قاطی کردن با خود به همراه دارد، به صورت زیر است:

  • کاهش عمر مفید موتور ماشین: همان طور که متوجه شدید، وجود آب در روغن موجب کاهش عملکرد سیستم روغن کاری می‌ شود. همین امر موجب می‌ شود عمر موتور شما به دلیل اصطکاک کاهش پیدا کند.

  • آسیب رسیدن به قطعات: نفوذ آب به داخل روغن موتور موجب تشکیل رسوب، زنگ زدگی و به طور کلی از دست رفتن کیفیت بدنه قطعات موتور شود. این آسیب‌ ها معمولاً به تعمیرات و صرف هزینه‌ های بالا منتهی می‌ شود.

  • کاهش عملکرد موتور: وجود آب در روغن موتور، توان خروجی آن را پایین می‌ آورد. دلیل این امر، رسوباتی است که در اثر خشک شدن لایه‌ های روغن بر روی قطعات ایجاد می‌ شوند.


مطالعه بیشتر: نام قطعات موتور خودرو با عکس


روش‌ های پیشگیری از آب و روغن قاطی کردن موتور

همیشه جلو گیری از ایجاد مشکل، نسبت به رفع مشکل راحت‌ تر و کم هزینه‌ تر است. برای پیشگیری از مشاهده روغن در آب رادیاتور، باید به صورت دوره‌ ای و منظم ماشین خود را سرویس کنید. مطمئناً برای انجام این کار، یک مکانیک حرفه‌ ای بهترین انتخاب است. اگر قطعه‌ ای نیاز به تعویض دارد، نگران صرف هزینه نباشید و آن را عوض کنید. در غیر این صورت مجبور به ‌صرف هزینه‌ ای سنگین‌ تر خواهید شد. همچنین، در خرید این قطعات نهایت دقت را داشته باشید و از فروشگاه‌ های معتبری مثل مستر یدکی، بهترین برند ها را انتخاب و خریداری کنید.

هنگام آب و روغن قاطی کردن موتور چه کنیم؟

ورود آب به روغن موتور، ریشه در واشر سر سیلندر دارد. این مشکل معمولاً با داغ شدن غیر طبیعی موتور ماشین همراه است و اصطلاحاً ماشین جوش می‌ آورد. در چنین شرایطی رانندگان دستپاچه می‌ شوند و نمی‌ دانند باید چیکار کنند.

در چنین مواقعی بهترین کار خاموش کردن خودرو است. پس بعد از خاموش کردن ماشین کاپوت را باز کنید و اجازه دهید که هوای گرم از داخل موتور خارج شود. اقدام بعدی ریختن آب بر روی رادیاتور است. بعد از این کار سعی کنید هر چند لحظه یک بار یک تک استارت (طوری که ماشین روشن نشود) بزنید. این ها بهترین اقداماتی است که باید به تنهایی در زمان جوش آوردن ماشین انجام بدهید. اما مطمئناً درست‌ ترین کار، تماس با امداد است.

جمع بندی

وجود آب و روغن در موتور از ضروریات هر ماشینی است. اما امان از روزی که این دو مایع با یک دیگر قاطی شوند. همان طور که مطالعه کردید، قاطی شدن آب و روغن مشکلات زیادی به همراه دارد که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته شد. امیدواریم آنچه که در مورد آب و روغن قاطی کردن موتور یاد گرفته‌اید، منجر به پیشگیری از بروز این مشکل در ماشین شما شود.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.
در صورتی که دود خروجی از اگزوز ماشین به رنگ سیاه، سفید یا خاکستری مایل به آبی باشد، به این معناست که مشکلی در خودرو وجود دارد. از همین رو شما باید با علت خروج هر رنگ دود از اگزوز آشنا باشید تا به موقع بتوانید مشکلات آن را تشخیص داده و از بسیاری ضرر و زیان‌ ها یا حوادث جلوگیری کنید.  با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب علت خروج دود از اگزوز و نحوه برطرف کردن آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید!

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ