مروری کامل بر لنت ترمز ماشین و خرابی این قطعه مصرفی

لنت ترمز یک قطعه مهم است که مطمئنا بیشتر شما با آن آشنایی دارید. لنت‌ ها جزوی از سیستم ترمز ماشین هستند که هنگام ترمز گرفتن درگیر می‌ شوند. یعنی زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌ دهید این قطعه و دیسک درگیر می‌ شوند.

لنت خودرو انواع مختلفی دارد که از میان آن‌ ها لنت های نیمه فلزی محبوب‌ تر و پر فروش‌ تر هستند؛ اما به طور کلی هر کدام ویژگی‌ های مطلوب و مزایا و معایب منحصر به فردی دارند‌. با این حال که این تجهیزات طول عمر مشخصی دارند؛ اما چگونگی استفاده و رانندگی شما در عمر آن‌ ها تاثیر گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لنت ترمزها تا ادامه با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

لنت ترمز چیست؟ در واقع این قطعه جزو سیستم ترمز خودرو محسوب می‌ شود که مسئول ایجاد اصطکاک در مواقع ضروری است. سیستم ترمز از قطعات متعددی تشکیل می‌ شود و زمانی که راننده ترمز می‌ گیرد تمامی این قطعات به کار می‌افتد که در نهایت لنت‌ها با دیسک ترمز با هم برخورد می‌کنند و در نتیجه خودرو متوقف می‌شود.

لنت‌های ترمز و دیسک از مواد ویژه‌ای ساخته شده‌ اند که عامل اصلی ایجاد اصطکاک هستند‌. لنت ترمز ها در خودروهای سواری و سنگین استفاده می‌ شوند که نقش آن‌ ها کاهش شتاب خودروها است. از آنجایی که لنت ترمز وظیفه پر اهمیتی دارد، پس باید حتما از جنس با کیفیت و عملکرد عالی برخوردار باشد؛ زیرا در غیر این صورت جان افراد دیگر را به خطر می‌ اندازد.

تاریخچه استفاده از لنت ترمز ماشین

تاریخچه استفاده از لنت ترمز ماشین بر می‌ گردد به سال ۱۹۰۲ زمانی که اولدز ( Ransom E olds) در آزمایشگاه خود یک سیستم ترمز جدیدی را تولید کرد. این ترمز به صورت یک قطعه فولادی منعطف بود که یک درام در محور عقبی آن قرار داشت؛ بنابراین ترمز گرفتن باعث انقباض نوار فولادی دور درام می‌ شد که در نهایت خودرو توقف می‌ کرد.

پیش از ظهور سیستم ترمز اولدز، ترمز لاستیک مربی بود که از آن برای ماشین‌ های قدیمی استفاده می شد. البه کاربرد زیادی نداشت، زیرا در آن زمان خودروها شتاب آنچنانی نمی‌گرفتند. از طرف دیگر این نوع ترمز به تایرهای لاستیکی آسیب ‌می‌ زد.

و اما در سال ۱۹۰۵ زمانی که فرود شرکت خود را تاسیس کرد و از آنجایی که متخصص ترمز و مواد اصطکاکی بود، تجهیزاتی تولید کرد که در بیشتر خودروهای آن زمان استفاده ‌شد. جالب است بدانید که در جنگ جهانی اول از سیستم ترمز فرود برای تانک و کامیون استفاده می‌ شد.

در سال ۱۹۱۰ فرود روی مواد اصطکاکی جدید تمرکز کرد تا تجهیزاتی با کیفیت بالا تولید کند. اولین ماد اختراع شده آزبست نام داشت که از مقاومت بالا و عایق حرارتی عالی برخوردار بود. فرود بعد از آن شرکت‌ خود را گسترش داد که در سال ۱۹۲۰ سهام اکثریت شرکت هربرت فرود را از آن خود کرد و نام این کمپانی را به فرودو تغییر داد.

اگرچه، بعد از آنکه فرود بازنشسته شد کمپانی ایتالیایی اقدام به خرید سهام این شرکت کرد و حتی بعد از مرگ فرود، تمرکز بر مواد اصطکاکی در این شرکت ادامه داشت. به طوری که در سال ۱۹۶۱ لنت ترمز نیمه فلزی را ساختند.

لنت ترمز از چه ماده‌ ای تشکیل شده است؟

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد لنت ترمز خودرو هستید پس باید بدانید که این قطعه از چه موادی ساخته شده است. ضمن اینکه موادی که برای ساخت لنت، کاسه ترمز وغیره استفاده می‌ شود از گذشته تا امروز متفاوت است.

به عنوان مثال آزبست ماده‌ ای بود که در ابتدا برای ساخت لنت ترمزها از آن استفاده می‌ شد. حتی وقتی تولید این وسیله در جهان رواج پیدا کرد همچنان از این ماده برای تولید لنت بهره می‌ بردند؛ چراکه توانایی بالایی در ایجاد اصطکاک داشت و علاوه بر آن قیمت این ماده اقتصادی بود.

اما جالب است بدانید که بعد ها مشخص شد وقتی این لنت در گرما قرار می‌ گیرد، گاری تولید می‌ کند که اصلا برای سلامت انسان‌ ها مفید نیست و باعث سرطان می‌ شود. بنابراین از مواد جدیدی به جای آزبست استفاده کردند. به طوری که لنت ترمز جدید از مس، الیاف سرامیکی و مواد این چنینی تشکیل شده است.

انواع لنت ترمز خودرو کدامند؟

بعد از آنکه مشخص شد که آزبست ماده مناسب برای ساخت لنت ترمز اتومبیل نیست و نباید هم از آزبست استفاده شود مواد دیگری را برای ساخت لنت‌ ها امتحان کردند. در نهایت این کار پیشرفت لنت‌ ها را به همراه داشت، به طوری که امروزه شاهد انواع لنت ترمز هستیم که شامل ۴ مورد زیر است:

  • لنت ترمز اصل (ارگانیک)

برای ساخت لنت ترمزهای اصل از موادی مثل کربن، الیاف آرمید، کولار، فایلرگلاس وغیره استفاده می‌ کنند که هیچ آلودگی و خطری برای محیط زیست ندارد؛ علاوه بر آن حتی در دمای بالا و در تماس با سایر قطعات، گاز سمی و سرطان زا تولید نمی‌ کند. متاسفانه طول عمر این لنت خیلی کوتاه است و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت؛ اما در عوض هزینه خرید آن کمتر است.

  • لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمزهای سرامیکی برای افرادی مناسب است که به فکر خرید لنتی با صدای کار پایین و عملکرد بی نقص هستند. در ساخت این لنت همان مواد لنت ارگانیک به اضافه مواد سرامیکی استفاده می‌ شود که نسبت به مورد قبلی عملکرد بهتری دارد.

اگر می‌ خواهید رانندگی بی دردسر و ایمنی را تجربه کنید و از سلامت و عملکرد لنت خود مطمئن باشید، پس لنت ترمزهای سرامیکی بهترین انتخاب پیش رو شما است. اگرچه، برای خرید این لنت باید هزینه زیادی بپردازید.

  • لنت ترمز با فلز کم

در ساخت پدهای ترمز با فلز کم تنها از ۲۰ درصد فلز آهن و یا گاها مس استفاده می‌ کنند و ۸۰ درصد باقی مانده آن هم همان موادی است که در لنت ترمزهای ارگانیک وجود دارد. با این حال که این لنت‌ ها کمترین آلودگی را تولید می‌ کنند؛ اما نمی‌ توان از بخش صدای زیاد آن هنگام ترمز چشم پوشی کرد.

البته به خاطر دوام و طول عمر بالا این قطعه نسبت به لنت ارگانیک و همچنین قیمت مقرون به صرفه آن پیشنهاد می‌ کنیم که اگر نسبت به صدا لنت حساس نیستید آن را تهیه کنید؛ علاوه بر آن به خاطر مواد سازنده مرغوب خطری برای محیط زیست محسوب نمی‌ شود.

  • لنت ترمز نیمه فلزی

بین انواع لنت ترمز بیشترین فروش را لنت نیمه فلزی دارد که هم در خودروهای تولید ملی و هم خارجی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. نیمی از مواد سازنده این لنت را فلزاتی مثل آهن و فولاد تشکیل داده که به همین دلیل توانایی بالایی در انتقال حرارت دارد. از طرف دیگر این نوع پد ترمز از طول عمر و دوام بالایی هم برخوردار است.


مطالعه بیشتر: علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟


بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه موقعی است؟

بهترین موقع برای تعویض لنت ترمزها زمانی است که متوجه شوید عملکرد آن مختل شده است. در حقیقت وقتی که خودرو مثل قبل ترمز نمی‌ گیرد یعنی لنت آن نیاز به تعویض دارد. اگرچه برای هر خودرو زمان مشخصی برای تعویض لنت وجود ندارد و این زمان بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد.

به عنوان مثال نوع و محیط رانندگی، نوع لنت و موارد این چنینی در زمان تعویض این قطعه تاثیر دارد. در شهرهای بزرگ به خاطر ترافیک‌ های طولانی و ترمز گرفتن‌ های پی در پی بعد از طی کردن مسافتی حدود ۱۲ الی ۱۳ هزار کیلومتر لنت‌ ها باید تعویض شوند.

در حالی که اگر تعداد دفعات ترمز گرفتن در طول روز کمتر باشد و شهر اصطلاحا خلوت‌ تر باشد، بعد از ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر می‌ توانید آن را تعویض کنید.

علائم خرابی لنت ترمز اتومبیل کدامند؟

لنت ترمز‌ها قطعات پر اهمیتی در خودرو هستند، به طوری که بدون آن‌ها نمبتوان ایمن رانندگی کرد. لنت خراب امکان هرگونه تصادفات را افزایش می‌ دهد. از طرف دیگر توقف کامل ماشین با لنت ترمزهای خراب خیلی بیشتر طول می‌ کشد. پس بعد از مواجه با نشانه‌ های خرابی لنت ترمز که در زیر درج شده در اسرع وقت آن را تعویض کنید:

  • سوت کشیدن لنت‌ ها

اگر صداهایی مثل سوت کشیدن از زیر چرخ‌ ها به گوش رسید، احتمال خرابی لنت‌ ها وجود دارد؛ زیرا لنت ترمز های خراب هنگام ترمز گرفتن به دیسک می‌ چسبند و صدایی مثل سوت کشیدن می‌ دهند. اگر این صدا برای مدت زمان زیادی در خودرو به گوش رسید حتما اقدام به تعویض لنت کنید.

برای چک کردن خرابی لنت‌ ها می‌ توانید چرخ‌ها را باز کنید و در صورتی که فاصله لنت و دیسک بیش از ۶ میلی متر بود باید آن‌ را تعویض کنید.

  • شنیدن صدا خرخر

اگر صدایی مثل خرخر در خودرو به گوش رسید امکان برخورد قطعه فلزی بالای لنت و دیسک موتور وجود دارد که در این وضعیت اصلا نباید تعویض لنت را به تعویق بیندازید‌؛ زیرا امکان آسیب دیدن دیسک موتور وجود دارد که در آن صورت هزینه‌ های زیادی برای تعمیر ماشین باید پرداخت.

  • سایش لنت‌ ها

لنت‌ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از طول عمر، کیفیت و کارایی ویژه برخوردارند؛ اما هر چقدر که کیفیت آن‌ ها بالا باشد باز هم نمی‌ توان جلوی سایش لنت‌ ها را گرفت. در واقع بعد از مدتی این لنت‌ ها به خاطر کار زیاد ساییده می‌ شوند که اگر به موقع تعویض نشوند می‌ توانند بر دیسک‌ ها تاثیر منفی بگذارند.

  • منحرف شدن ماشین در ترمز گرفتن

یکی از نشانه‌ های خرابی این قطعه، کشیده شدن ماشین در جهت دیگر هنگام ترمز گرفتن است. البته با مشاهده این علائم نمی‌ توان با اطمینان گفت که حتما مشکل از لنت‌ ها است؛ چراکه امکان دارد به خاطر کم باد شدن تایرها، ساییدگی لاستیک‌ ها و خرابی جلو بندی ماشین باشد.

  • پایین رفتن غیر طبیعی پدال

اگر هنگام ترمز گرفتن متوجه شدید که پدال نرمال پایین نمی‌ رود، احتمال ساییده شدن لنت ترمز وجود دارد. البته در صورتی که این اتفاق به خاطر خرابی لنت نه ایراد در سیستم هیدرولیک باشد، ماشین روغن ریزی خواهد داشت.

  • روشن شدن چراغ روغن ترمز

اگر سطح روغن به طور غیر طبیعی کاهش یابد، چراغ روغن روشن می‌ شود که در این صورت باید سریعا ترمز را چک کنید؛ زیرا این وضعیت نشان دهنده ساییده شدن لنت است؛ علاوه بر آن اگر چراغ ترمز دستی هم هنگام رانندگی روشن شد احتمال خرابی لنت وجود دارد.

  • عدم توقف خودرو و چرب شدن لنت

در صورتی که همان لحظه که پدال ترمز را گرفتید ماشین توقف نکرد و چند لحظه بعد از آن متوقف شد باید این قطعه را تعویض کنید. همچنین ممکن است به خاطر نشتی روغن از خودرو، لنت‌ها چرب شوند پس اول لنت را با حلال بشویید و اگر تغییری در آن مشاهده نکردید باید تعویض شود.

  • ضربه زدن پدال ترمز

اگر با فشردن پدال ترمز ماشین دچار لرزش شد یعنی احتمال خرابی دیسک ترمز و یا لنت وجود دارد. البته خودروهایی که سیستم ای بی سی ( ABC) دارند با ترمز گرفتن دچار لرزش شدید می‌شوند؛ بنابراین اول لنت را چک کنید تا در صورت نیاز اقدام به تعویض شود.

لنت کوبی ترمز یعنی چه؟

در واقع لنت کوبی در خودرو فرآیندی است که نقش مهمی در ایمنی و نگهداری از سیستم ترمز دارد. عمل لنت کوبی را با عنوان ماشینکاری، تراشکاری وغیره هم می‌ شناسند که در این فرآیند یک لایه نازک از مواد لنت ترمز حذف می‌ شود.

عمل لنت کوبی با دستگاه خاصی انجام می‌ شود که نام این دستگاه تراش ترمز است. با انجام فرآیند ماشینکاری، خودروی شما از مزایای زیر بهره مند می‌ شود.

  • تعمیر و نگهداری اقتصادی لنت

  • کاهش صدا و لرزش لنت حین کار

  • دوست دار محیط زیست

البته اگرچه این کار مزایای زیادی را به همراه دارد؛ اما بی عیب نیست و محدودیت‌ هایی هم در استفاده از آن وجود دارد. برای مثال به نیروی کار فشرده و تجهیزات کار زیاد نیاز دارد. از طرف دیگر برای همه لنت ترمزها قابل اجرا نیست.


مطالعه بیشتر: آموزش نحوه تعویض لنت ترمز خودرو


یک لنت ترمز مناسب چه ویژگی ‌هایی باید داشته باشد؟

منظور از یک لنت مناسب در واقع لنتی است که از مواد مرغوب و با کیفیت ساخته شده باشد و عملکرد عالی را از خود نشان دهد. ضمن اینکه انتظار ما از لنت خوب و مناسب بر خورداری از ویژگی‌ های زیر است:

  • ویژگی‌ های فنی

لنت باید از ظاهر بی عیب و نقص برخوردار باشد، همچنین گوشه های لنت یک سطح یکدست و صافی داشته باشند. از آنجایی که وجود قوس در لنت طبیعی است؛ اما نباید این قوس غیر معمول به نظر آید. پرچ لنت حتما با کیفیت باشد. ضمن اینکه قطعات نباید پایه فلزی جدا داشته باشند.

  • وجود شیار در لنت

اگر بر روی لنت‌ ها شیار باشد مانع از ورود گرد و غبار به داخل لنت می‌ شوند. همچنین گازهای تولیدی در لنت‌ ها را نیز نابود می‌ کنند که به واسطه این شیارها جریان هوا روی لنت بهتر حرکت می‌ کند. از طرف دیگر این شیارها دمای لنت را کمتر می‌کنند تا ترمز گیری راحت‌ تر اتفاق بیفتد.

  • لنت‌ های لبه پخ دار

لنت‌ های پخ کرده برای استفاده بهتر هستند. در واقع در موقعیتی که کالیبر ترمز نتواند سطح لنت را به دیسک متصل کند به کناره‌های لنت فشار زیادی وارد می‌ شود‌. به دنبال آن صدا بلندی تولید خواهد شد. به ویژه اگر لنت جدید خریداری کرده‌ اید و هنوز لبه‌ های آن تیز است. پس با خرید این چنین لنت‌ ها از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

  • برخورداری از صفحات فلزی و یا غیر فلزی

اگر در لنت ترمزها از صفحات فلزی و یا نا فلز استفاده شود باعث کاهش صدا این لنت‌ ها آن هم در هنگام فعالیت خواهد شد؛ بنابراین لنت ترمزی که این قابلیت را داشته باشد برای خرید گزینه بهتری است.

  • برند سازنده

یک لنت مرغوب حتما در یک کمپانی معتبر و خوش نام ساخته می‌شود. پس برای خرید بهترین لنت باید از یک برند خوب اقدام کنید. شما در مستریدکی می‌توانید لنت ترمزهای با کیفیت و اصل را که از برندهای معتبر و معروف وارد کرده‌اند تهیه کنید.

بهترین برند های لنت ترمز ماشین در بازار کدامند؟

برندهای ایرانی و خارجی متعددی به تولید این تجهیزات روی آورده‌ اند که در ادامه به معرفی آن‌ ها خواهیم پرداخت:

برندهای ایرانی تولید کننده لنت ترمز

برندهای ایرانی با در نظر گرفتن شرایط جاده و آب و هوای ایران این تجهیزات را تولید می‌ کنند. برخی از برندهای ایرانی تولید کننده لنت ترمزها در زیر درج شده‌ اند:

  • پارس لنت :یکی از برندهای معتبر ایرانی است که محصولات آن‌ ها از کیفیت بالا و مقاومت عالی برخوردار هستند. این برند برای حفظ محیط زیست و جان افراد از آزبست برای ساخت لنت استفاده نمی‌ کند.

  • برند امکو: انواع لنت ترمز را می‌ سازد که جزو محصولات با کیفیت ایرانی هستند و از آن‌ها برای خودروهای پراید، پژو وغیره می‌ توان استفاده کرد.

  • ایساکو: جزو برندهای خوش سابقه است که به خاطر محبوبیت زیاد آن خیلی از افراد اقدام به فروش تجهیزات تقلبی در بسته بندی ایساکو می‌کنند؛ لذا باید از مرکز معتبر اقدام کنید.

  • برند سای لنت : انواع قطعات سیستم ترمز را تولید می‌ کند که محصولات این برند قیمت اقتصادی دارند.

  • برند جهان لنت:  سال‌ های زیادی است که در زمینه ساخت تجهیزات ماشین فعالیت می‌کند که محصولاتی با کیفیت را به بازار می‌ فرستد.

  • در برند VIP: لنت‌ ها از مواد کربنی ساخته می‌ شوند. به همین دلیل خاصیت چسبندگی مناسبی دارد و مانع آسیب دیدن دیسک می‌ شود.

  • برند رالدک : هم یکی دیگر از کمپانی‌ های ایرانی است که کیفیت مطلوبی دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم است. لنت ترمزهای رالدک به خاطر استحکام بالا و اصطکاک عالی پر طرفدار هستند.

برندهای خارجی تولید کننده لنت ترمز

برندهای خارجی با در نظر گرفتن برخی از جزئیات مهم اقدام به تولید لنت کرده‌ اند. محصولات برند های خارجی کیفیت بالایی دارد و از مقاومت و استحکام زیادی هن برخوردار هستند. در ادامه چند برند معروف خارجی که لنت تولید می‌ کنند در ادامه معرفی می‌ شوند.

  • برند تکستار: جزو برندهای معروف است که به خاطر عرضه محصولات با کیفیت آن را به عنوان بهترین کمپانی تولید کننده لنت می‌ شناسند.

  • برند های کیو: از کمترین درصد فلز در ساخت لنت استفاده کرده تا به قطعات دیگر مثل دیسک آسیبی وارد نشود؛ علاوه بر ان از آزبست هم در تولید لنت استفاده‌ نمی‌ کند‌.

  • برند آسیمکو: لنت ترمزهایی با ویژگی مقاومت و کیفیت بالا، ترمز گیری سریع، تولید صدا کم وغیره تولید می‌ کند که محصولات آن مطابق استاندارد جهانی ساخته می‌ شوند.

  • برند الیگ:هم که کمپانی آمریکایی_ ژاپنی است محصولات مناسبی تولید می‌ کند.

  • برند چینی ام اچ کو: نیز لنت مرغوبی می‌ سازد که فاقد مواد مضر مثل آزبست است.

چگونه طول عمر لنت ترمز ماشین خود را افزایش دهیم؟

بر طول عمر لنت ترمز عوامل تاثیر گذار زیادی وجود دارد که شامل وزن ماشین، نوع گیربکس، جنس لنت، روغن ترمز و شیوه رانندگی هستند. برای آنکه طول عمر این تجهیزات را افزایش دهید تا بیشتر برای شما کار دهد کافیست به موارد زیر توجه کنید:

  • با سرعت مناسب رانندگی کنید.

  • دو مدال گاز و ترمز را با هم فشار ندهید.

  • خودرو را سبک نگه دارید و از قرار دادن وسایل غیر ضروری در ماشین خودداری کنید.

  • حداکثر هر دو سال یکبار ترمز ماشین تمیز شود.

  • برای ترمز گرفتن به موقع اقدام کنید.

سخن پایانی

لنت ترمز جزو قطعات پر اهمیت در خودرو است. به طوری که برندهای ایرانی و خارجی زیادی اقدام به تولید و عرضه این محصول می‌کنند. این لنت‌ها انواع مختلفی دارند که شامل ارگانیکی، سرامیکی، نیمه فلزی وغیره هستند. هر کدام از این نوع لنت‌ ترمزها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

همچنین بخوانید
استفاده از روغن موتور مناسب یکی از نیازهای اساسی هر خودرو است. همچنین موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ماشین شناخته می‌ شود و باید از آن بسیار مراقبت شود. انتخاب روغن مناسب برای موتور ماشین، عملکرد و طول عمر آن را افزایش می‌ دهد. برای جلوگیری از خسارات‌ های جبران ناپذیر، بهتر است از روغنی با کیفیت و مناسب برای خودرو استفاده کنیم. در سایت مستریدکی می‌ توانید بهترین محصول را خریداری کنید. در ادامه به ویژگی‌ هایی از روغن برای موتور خودرو می‌ پردازیم.
وایر شمع یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌ شود که نقش پر اهمیتی در سیستم اشتعال بر عهده دارد. کاربرد اصلی آن انتقال جریان الکتریکی از شمع به قسمت اشتعال است. در واقع وایر شمع‌ ها، انرژی الکتریکی را که از شمع ایجاد شده به سر شمع منتقل می‌ کنند. در نتیجه آن را به عنوان پل انتقال جریان بین شمع و سرشمع می‌ شناسند‌.
مخزن روغن موتور خودرو همیشه باید دارای سطح مناسبی از روغن باشد. در صورتی که متوجه کم شدن سطح روغن در موتور شدید باید حتما این موضوع را پیگیری کنید. بهتر است در مرحله اول دلایل طبیعی و غیر طبیعی کاهش سطح روغن خودرو بررسی شود تا درصورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. برای افزایش کارکرد موتور خود حتما باید از روغنی با کیفیت بالا استفاده کنید. در ادامه به دلایلی که باعث کم شدن سطح روغن در موتور خودرو می‌ شود می‌ پردازیم.
روغن برای موتور عضو مهم و پر کاربردی است که اتفاقا تاثیر زیادی هم بر عملکرد و راندمان آن می‌گذارد؛ اما به مانند هر وسیله دیگر در خودرو، روغن موتور هم به دلایل متعددی مثل افزایش دما موتور و عمل اکسیداسیون، تهویه هوا ضعیف، فرآیند احتراق وغیره نیاز به تعویض پیدا می‌کند. سیاه شدن روغن موتور یک تغییر شیمیایی است که باعث تغییر حالت روغن از مایع به جامد می‌ شود. زمانی که روغن حالت قیری پیدا می‌ کند، کارکرد و راندمان موتور کاهش می‌ یابد. سیاه شدن روغن در موتور همواره با علائم مشخصی مثل ناک زدن موتور هم

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ