راهنمای جامع تعویض کاسه ترمز در 13 مرحله

ترمز کاسه‌ای یکی از قطعاتی در سیستم ترمز است که هنوز بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای ترمز دیسکی از آن استفاده کنند. پس اگر شماهم از خودروهایی استفاده می‌کنید که این نوع ترمز را دارند، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید. کاسه ترمز خودرو در محور عقب ماشین قرار دارد و رینگ چرخ روی آن قرار می‌گیرد. ترمزهای دیسکی از نظر اقتصادی و طول عمر کارکرد بهتری برای مصرف‌کنندگان دارند اما در حالت کلی هر دو نوع این ترمزها، امنیت و کیفیت بالایی دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درخصوص این قطعه بدانیم طول عمر آن است و اینکه آیا ممکن است ما این قطعه را خودمان تعویض کنیم؟ در ادامه این مطلب از مستریدکی، می‌خواهیم درباره تعویض کاسه ترمز و زمان تعویض آن با شما صحبت کنیم، همراه با مستریدکی باشید.


قیمت انواع روغن موتور ماشین در سایت مستریدکی


ابزاری که برای تعویض کاسه ترمز نیاز دارید

  • اسپری تمیز کننده
  • لنت ترمز
  • میکرومتر دیجیتال
  • کاسه ترمز
  • جعبه ابزار لازم برای باز کردن کاسه ترمز
  • ماسک برای جلوگیری از انتقال گردوغبار به ریه شما
  • جک بالابر
  • جک استند
  • دم باریک
  • سطل برای تخلیه روغن
  • آچار چرخ
  • عینک ایمنی
  • یک بلوک برای قرار دادن پشت تایر
  • کتابچه راهنمای ماشین
  • دستکش ایمنی

بهترین زمان تعویض کاسه ترمز

هر زمان که صداهای عجیبی از سیستم خودرو شنیدید، بوی سوختگی به مشام‌تان خورد یا متوجه شدید که ترمزتان دیگر قدرت سابق را ندارد، وقت آن است که به فکر تعویض کاسه ترمز باشید. پس با انتخاب کاسه ترمز با کیفیت که از آلیاژ آن اطمینان دارید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

نکته مهم:  قبل از هر چیزی از شکل ابتدایی سیستم ترمز عکس بگیرید تا زمان سرهم کردن وسایل به مشکلی برنخورید و بدانید جای هر کدام کجاست.


در بلاگ مستریدکی بخوانید: رفع صدای سوت لنت ترمز


راهنمای تعویض کاسه ترمز ماشین

در تصویر زیر به صورت خلاصه مراحل تعویض نمایش داده شده است اما در ادامه مطلب، مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم تا به آسانی کاسه ترمز ماشین را تعویض کنید؛  

مراحل تعویض کاسه ترمز  

مرحله اول: پیش از این‌که جک را زیر ماشین قرار دهید، مهره‌های چرخ را شل کنید تا در مرحله بعد، چرخ‌ها در هوا نچرخند و به ماشین آسیبی نرسد.

مرحله دوم: حالا به کمک جک بالابر، ماشین را از سطح زمین جدا کنید، سپس جک استند را زیر ماشین قرار دهید و به آرامی مهره‌های چرخ را کاملا باز کنید. البته فراموش نکنید که در مقابل چرخ‌های جلو یک بلوک یا چوب قرار دهید تا به‌دلیل فشار وارده در حین تعویض کاسه ترمز عقب، ماشین حرکت نکند.

مرحله سوم: بعد از برداشت چرخ‌، شما به کاسه ترمز دسترسی پیدا می‌کنید. در این مرحله به احتمال زیاد حجم بالایی از آلودگی و گردوغبار فضا را پر می‌کند، پس حتما از ماسک مناسبی استفاده کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله می‌توانید کاسه ترمز را بدون دردسر خاصی بردارید، اما خیلی مواقع پیش می‌آید شما به نیروی بیشتری برای جدا کردن کاسه نیاز دارید، پس نگران نباشید. بعضی کاسه‌های ترمزهم پیچ‌های کوچکی دارند که شما باید آن‌ها با دقت باز کنید تا مبادا آسیب ببینند.

مرحله پنجم: حالا وقت آن رسیده که قطعات پیش‌رویتان را تمیز کنید. یک ظرف را زیر سیستم قرار دهید و سپس با کمک اسپری تمیز کننده همه بخش‌های آن‌را کاملا از گردوغبار پاک کنید. همین آلودگی‌ها می‌تواند مشکلاتی مانند سر و صدا، لرزش و سایش ایجاد کند. پس در تعویض کاسه ترمز به آن دقت کنید.

مرحله ششم: در  مراحل بعدی شما باید سلامت تک تک اجزا را بررسی کنید. در خصوص لنت ترمز با کمک میکرومتر دیجیتال  ضخامت آن‌را بسنجید و اگر  کمتر از  16/1 اینچ بود، باید این قطعه را تعویض کنید. همچنین کاسه ترمز را چک کنید تا اگر ترک، خراش و ساییدگی روی آن است تعویض شود. در ادامه فراموش نکنید که سلیندرهای ترمز را از جهت نشت مایعات بررسی کنید تا سلامت باشند و مشکلت بزرگ‌تری برای شما ایجاد نشود.

مرحله هفتم: در ادامه با کمک ابزار دم‌باریک فنرهای لنت را کنار بزنید تا بتوانید به لنت ترمز دسترسی پیدا کنید. در این مرحله شما با فنرها و پیچ‌های زیادی درگیر خواهید شد، پس سر صبر و حوصله یک یک آن‌ها را باز کنید.

مرحله هشتم: حالا با برداشتن لنت ترمز، شما باید سلامت سیلندر را چک کنید تا مبادا نشتی مایعات داشته باشد و تاکنون متوجه آن نشده‌ باشید.

مرحله نهم: صفحه پشتی را با اسپری تمیز کننده کاملا از هر آلودگی پاک کنید، روی همه برآمدگی‌ها، پیج مهر‌ه‌ها و... روغن روانساز بریزید.

مرحله دهم: در این مرحله همه پیچ‌مهره و فنرهایی را که باز کردید، مطابق عکسی که در ابتدا از کل سیستم گرفته‌اید به حالت اول برگردانید.

مرحله یازدهم: حالا می‌توانید لنت ترمز‌های جدید را روی توپی قرار دهید و سپس فنرها و پیچ‌های مربوط به‌ آن‌را محکم کنید. در ادامه نیز هر آن‌چه از واشرها و پیچ‌های باز شده باقی‌مانده‌ است را در جای خود محکم کنید.

مرحله دوازدهم: در این قسمت از کار دیگر می‌توانید کاسه ترمز را سرجایش قرار دهید. اگر قصد شما استفاده از کاسه ترمز جدید است که چه بهتر اما اگر همان قبلی را استفاده می‌کنید، حتما آن را تمیز و روغن‌کاری کنید. ممکن است جا دادن کاسه ترمز کمی سخت شده باشد که این مربوط به لنت‌های جدید است، یا درست تنظیم نشده‌اند یا با کمی فشار بیشتر، مشکل حل می‌شود.

مرحله سیزدهم: وقتی از درست پیش رفتن همه مراحل اطمینان پیدا کردید، حالا می‌توانید چرخ‌ها را سرجای خودشان قرار دهید و آن‌ها را محکم کنید.

در نهایت پیش از رانندگی در مسیرهای طولانی، با سرعت کمی در اطراف محل زندگی‌تان رانندگی کنید و در صورت مشاهده هرگونه ایراد و اشکال در سیستم ترمز، به یک تعمیرکار مراجعه کنید.


در بلاگ مستریدکی بخوانید: راهنمای تعویض دیسک ترمز


شما بگویید

ما در این راهنمای گام‌به‌گام تعویض کاسه ترمز سعی کردیم همه جزئیات را برای شما شرح بدهیم، تا بحال تجربه تعویض کاسه ترمز را داشته‌اید؟ اگر نکته‌ای در این خصوص می‌دانید، یا سوالی از متخصصان دارید، با مستریدکی به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ