راهنمای کامل درباره بهترین زمان تعویض فیلتر هوا

به آخرین باری که روغن خود را تعویض کردید دوباره فکر کنید. خاطرتان هست مکانیک شما را به سمت کاپوت ماشین برد تا به شما نشان دهد که فیلتر هوای شما چقدر کثیف است و به شما یادآوری کرد که زمان تعویض آن است؟ احتمالا آن زمان خیلی سرتان شلوغ بود و فرصت کافی برای انجام این کار نداشتید. واقعیت این است که تعویض فیلتر تصفیه هوا اتومبیل شما احتمالاً ساده‌ترین کار تعمیر و نگهداری است که می‌توانید انجام دهید.

این کار به طور جدی حدود یک دقیقه زمان می‌برد و نیازی به ابزار خاصی ندارد. فقط کافی‌ست یک اطلاعات جزئی داشته باشید. اگر شما تاکنون تجربه این‌کار را نداشتید، پس این‌بار خودتان دست‌ به‌کار شوید و در بخشی از هزینه‌های تعمیر ماشین‌تان صرفه‌جویی کنید. ما در ادامه به همه نکات مربوط به فیلتر هوا و تعویض آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.


قیمت فیلتر هوا خودرو در مستریدکی


فیلتر هوا خودرو چه می‌کند؟

برای اینکه موتور شما کار کند، به هوا احتیاج دارد. هوا با گاز مخلوط می‌شود، جرقه می‌زند و در نهایت سبب احتراق داخلی می‌شود. برای کارآمد بهترموتور، هوای مورد نیاز آن باید تا حد امکان تمیز باشد. مشکل این است که هوای بیرون پر از آشغال است و به هیچ وجه تمیز یا به طور مساوی نمی‌سوزاند. خاک ، گرده و.. همه عواملی هستند که کارکرد موتور را دچار مشکل می‌کنند. فیلتر هوا موتور این مشکل را حل می‌کند و آلودگی‌ها را گیر می‌اندازد.پ

تعویض فیلتر هوا خودرو چرا باید به طور منظم انجام گیرد؟

از فواید تعویض فیلتر هوا می توان موارد زیر را اشاره کرد:

افزایش راندمان سوخت:

پس از هزاران کیلومتر رانندگی با ماشین، فیلتر آن می‌تواند واقعاً کثیف و منافد آن بسته شود. یک فیلتر هوا کثیف اجازه نمی‌دهد هوا به داخل موتور برسد. به‌یاد داشته باشید، موتور شما برای فعالیت کارآمد به هوا نیاز دارد.

عمر طولانی موتور:

موتورها بسیار قدرتمند هستند، اما می توانند به طرز حیرت انگیزی نسبت به کوچک‌ترین ذره آلودگی حساس باشند. با گذشت زمان، خاک و سایر ذرات می توانند آسیب جدی به قطعات داخلی موتور شما وارد کنند. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا بسیار موضوع مهمی است.

علائم تعویض فیلتر هوا

  • کم شدن توان موتور
  • لرزش در موتور خودرو
  • ریپ زدن موتور خودرو
  • مشکل در استارت
  • خروج گازها و آلودگی‌های اضافی از اگزوز خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • روشن شدن چراغ چک

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا خودرو

هر چند کیلومتر تعویض فیلتر هوا توصیه می‌شود؟ هر کدام از اولین بارها ، هر 12 ماه یا 12،000 مایل را یک بار فیلتر هوا تغییر دهید. اگر در مکانی گرد و خاکی یا آلوده زندگی می‌کنید، زمان تعویض فیلتر تصفیه هوا را در فاصله‌‌های زمانی کمتری انجام دهید. ایده خوبی است که حداقل در هر تعویض روغن، فیلتر هوا را بررسی کنید.


در بلاگ مستر یدکی بخوانید:چگونه فیلتر روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟


راهنمای تعویض فیلتر هوا ماشین

قبل از هر چیز یک فیلتر هوای مرغوب خریداری کنید و پس از آن همه چیزی که برای تعویض فیلتر هوا خودرو نیاز دارید را ما در ادامه به شما می‌گوییم. در تصویر زیر به صورت خلاصه مراحل تعویض نمایش داده شده است اما در ادامه مطلب، مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم تا به آسانی فیلتر هوای ماشین را تعویض کنید؛

  مراحل تعویض فیلتر هوا ماشین  

  • قدم اول: کاپوت اتومبیل خود را باز کنید و فیلتر هوای موتور را پیدا کنید. این یک جعبه پلاستیکی سیاه است که در قسمت بالای یا کنار موتور قرار دارد. شلنگ بزرگی را می‌بینید که از کنار آن می‌گذرد.
  • قدم دوم: محفظه فیلتر هوا را باز کرده و فیلتر هوا قدیمی را بیرون بیاورید (هنگام خارج کردن پوشش محفظه احتیاط کنید زیرا ممکن است سیم کشی و اجزای الکتریکی به آن متصل باشد). محفظه فیلتر هوا را ممکن است با پیچ، گیره، بست و...بسته باشند. توجه داشته باشید که از چه نوع بست‌هایی استفاده می‌شود و ابزار مناسبی را برای باز کردن آن‌ها انتخاب کنید. برای باز کردن محفظه فیلتر هوا، شما می‌توانید به‌سادگی اتصال دهنده‌ها را برداشته ، بالای قسمت محفظه فیلتر هوا را جدا کنید و فیلتر هوا را بیرون آورید. با پاک کردن آن با دستمال، هرگونه خاک و یا زباله موجود در آن‌را جدا کنید.
  • قدم سوم: در این مرحله از تعویض فیلتر هوا فیلتر هوای قدیمی موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید کثیف است و به تغییر نیاز دارد. به داخل پلات ها نگاه کنید ، اگر خاک زیادی دیدید، زمان آن رسیده که فیلتر هوا تغییر کند. همچنین می‌توانید روی فیلتر ضربه بزنید و در صورت ریزش خاک، فیلتر هوا از حالت اولیه خود خارج شده و کیفیت لازم را ندارد و نیاز به تعویض دارد. مراقب باشید که آلودگی ناشی از تکان دادن فیلتر وارد دستگاه تنفسی شما و چشم‌هایتان نشوند.
  • قدم چهارم: فیلتر هوای جدید موتور را در جعبه فیلتر قرار دهید. آن را با لبه لاستیکی رو به بالا چفت کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور صحیح در جای اصلی خود قرار گرفته است.
  • قدم پنجم: قسمت بالای فیلتر را دوباره ببندید و اتصال دهنده‌ها را مجدداً در جای درست قرار دهید. به همین سادگی شما فیلتر هوای خود را جایگزین کرده و با انجام کار خودتان پول زیادی را پس انداز کرده‌اید.

قیمت و خرید لوازم یدکی سایپا اصل از مستر یدکی


شما بگویید

تا بحال تجربه تعویض فیلتر هوا ماشین را داشته‌اید؟ بهترین برند فیلتر هوا از نظر شما چیست؟ یاگر نکته‌ای در این خصوص می‌دانید، یا سوالی از متخصصان دارید، با مستریدکی به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ