چگونه فیلتر روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

چه راه‌هایی برای شناسایی فیلتر روغن تقلبی می‌دانید؟ از اهمیت فیلتر روغن در خودرو و روش‌ تشخیص فیلتر روغن تقلبی خبر دارید؟ اگر شما صاحب یک خودرو باشید، بدون شک لازم است نکاتی را در مورد فیلتر روغن تقلبی بیاموزید تا بتوانید با تشخیص و بررسی آن، یک انتخاب خوب داشته باشید. فیلتر روغن وظیفه دارد ناخالصی‌ها و براده‌های فلزی روغن موتور را جدا کند و روغن بدون آلودگی را وارد موتور خودرو کند. این آلودگی‌ها ممکن است در زمان احتراق بنزین در سیستم خودرو ایجاد شوند. وقتی به جای فیلتر باکیفیت یا اصلی، از فیلتر تقلبی استفاده کنید، عمل تصفیه و تمیز کردن روغن به خوبی انجام نمی‌شود. این کار می‌تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. سوالی که وجود دارد این است که به کمک چه نشانه‌ها و علائمی باید از سلامت و اصالت فیلتر روغن اطلاع پیدا کرد؟ اگر تمایل دارید تفاوت فیلتر روغن تقلبی با اصلی را بدانید، تا پایان همراه ما در مستریدکی باشید.


مشاهده قیمت فیلتر روغن در مستریدکی


روش تشخیص فیلتر روغن تقلبی

معمولا کیفیت نمونه‌های جعلی بسیار بالاست و تقریبا در نگاه اول تشخیص فیلتر اصلی و جعلی غیرممکن است. برای افرادی که آموزش‌های مکانیکی لازم درباره‌ی خودروها را ندارند، ممکن است تشخیص آن‌ آن‌قدرها هم آسان نباشد. فیلترها معمولا بعد از بازشدن و در بهترین حالت با انجام تست‌های فنی قابل مقایسه هستند. آن چیزی که می‌توان در مورد فیلتر روغن تقلبی گفت؛ این است که در واقع بیشتر فیلترهای تقلبی همان فیلتر روغن معمولی هستند که نمی‌توانند در برابر روغن موتورهای مصنوعی با دمای خیلی زیاد مقاومت کنند. در نتیجه با سرعت بالاتری حل شده و از کار می‌افتند. تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی

تفاوت فیلتر روغن تقلبی با اصلی

فیلتر روغن تقلبی اثرات مخرب زیادی بر روی موتور ایجاد خواهد کرد. قطعات مهم موتور را در معرض آسیب و خرابی قرار می‌دهد و  به شدت به ساختمان خودرو و موتور آن صدمه می‌زند. راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها تفاوت‌ فیلتر روغن تقلبی با اصلی مشخص می‌شود. این راه‌ها شامل چند مورد مهم است که در ادامه به صحبت در مورد آن‌ها خواهیم پرداخت:

عیار فیلتر

عیار فیلتر همان بازده‌ی استخراج فیلتر است. اگر به جای استفاده از فیلتر روغن فابریک یا اصلی، از فیلتر روغن تقلبی در خودرو استفاده شود، ذرات گردوغبار به کمپرسور و بلبرینگ‌های آن نفوذ کرده و صدمات زودرس به موتور وارد می‌کند. این صدمات می‌توانند هر خودرویی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به خرج بی‌اندازند!

شیر جنبی

در مورد شیر جنبی فیلتر روغن تقلبی دو گزینه‌ی وجود دارد که با بررسی آن‌ به اصالت یا تقلبی بودن آن پی خواهید برد. در این فیلترها شیر جنبی یا اصلا وجود ندارد و یا در مدت زمان خیلی کمتری نسبت به زمان معمول، باز می‌شود. وقتی که شیر جنبی در فیلتر روغن وجود نداشته باشد، روغن به اندازه‌ی کافی به دستگاه نمی‎رسد و به سرعت درجه حرارت کمپرسور افزایش پیدا می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است این شیر جنبی وجود داشته باشد اما توانایی لازم را از خود نشان ندهد. به بیان دیگر، فشار اولیه آن خیلی پایین است. این موجب می‌شود که روغنی که قرار است وارد موتور ماشین شود، تصفیه نشده و به بلبرینگ کمپرسور برود. آلودگی‌ها و براده‌هایی که در روغن وجود دارد باعث سایش و شکست در بلبرینگ خواهند شد.


در بلاگ مستر یدکی بیشتر بخوانید: تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی خودرو


محفظه مقاوم در برابر فشار

محفظه مقاوم در برابر فشار اگر به درستی طراحی و ساخته نشده باشد در مواجه با فشار بالا منفجر می‌شود. این انفجار به‌راحتی شدت اشتعال در داخل کمپرسور را افزایش داده و در نهایت خطر آتش‌سوزی را بسیار بالا می‌برد.

اشباع کاغذ

اگر در زمان ساخت فیلتر روغن، کاغذ فیلتر به اندازه‌ی کافی اشباع نشده باشد مواد افزودنی خاص روغن دارای خاصیت‌هایی مثل ضد کف، ضد اکسیدان و ضد خوردگی می‌شوند. این تغییرات شیمیایی برای موتور خودرو مضرر است. اگر کاغذ فیلتر روغن، مقاومتی در برابر روغن کمپرسور مصنوعی داغ نداشته و اشباع نشده باشد، به سرعت حل می‌شود. در این شرایط همه گردوغبار به دام افتاده در کاغذ فیلتر روغن منتشر شده و در بلبرینگ موتور جاری می‌شود.

کیفیت آب‌بندی بالا

فیلتر روغن تقلبی دارای واشرهایی هستند که با روغن کمپرسور خودرو هماهنگ و سازگار نیست. این عاملی برای نشت روغن موتور است. نشتی که گرم شدن بیش از حد کمپرسور و یا حتی آتش‌سوزی را به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض فیلتر هوا ماشین


اهمیت فیلتر روغن در خودرو

گرفتن ذرات جامد موجود در روغن و تمیز کردن روغنی که قرار است به موتور خودرو وارد شود، وظیفه‌ی اصلی فیلتر روغن است. موتور از قطعات فلزی فراوانی تشکیل شده که در اثر کارکرد و اصطکاک، دچار فرسایش شده و ذراتی از آن‌ها وارد روغن می‌شوند. اگر این ذرات به حال خود رها بشوند و مکانیزمی برای جمع‌آوری و جلوگیری از ورود آن‌ها به موتور خودرو وجود نداشته باشد، می‌تواند باعث ساییدگی بدنه سیلندر و پیستون شود. وظیفه و اهمیت فیلتر روغن در خودرو ، سد کردن و تصفیه‌ی این ذرات و قطعات است. جمع‌بندی از اهمیت فیلتر روغن در خودرو صحبت کردیم و روش تشخیص فیلتر روغن تقلبی از اصلی که باید در نظر داشت را گفتیم. استفاده از فیلتر روغن تقلبی علاوه‌بر این که صدمات مالی به خودرو وارد می‌کند، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری هم داشته باشد. در شرایط و زمان‌های مختلف رانندگی که سرنشینان در خودرو حضور دارند، کوچک‌ترین اهمال‌کاری و خطایی، جان تمام افراد حاضر در خودرو را تهدید می‌کند. به همین دلیل است که کنترل کردن قطعات و بخش‌های مختلف خودرو، نه تنها از خسارت مالی جلوگیری می‌کند، بلکه آرامش‌خاطر در رانندگی را هم بالا می‌برد. مستریدکی یک مرجع اطلاعاتی و فروش اینترنتی است که با فراهم‌ کردن بستری برای آموزش‌های لازم و تبادل، به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد قطعات یدکی اتومبیل را در اختیار افراد می‌گذارد. اکنون شما برای ما بنویسید که چه نکته‌ای برای کامل کردن این مطلب می‌دانید؟ سوال‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. قیمت و خرید لوازم یدکی پراید در مستر یدکی

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ