نکات مهم درباره کاربرد ضد یخ ماشین

ضد یخ مایعی رنگی است که برای کمک به تنظیم دمای موتور خودرو همراه با آب آن را به رادیاتور اضافه می‌کنند. ماده اصلی آن اتلین گلایکول است که نقطه انجماد آب را کاهش و نقطه جوش آن را افزایش می‌دهد. این ماده کمک می‌کند تا آب موجود در رایادتور شما یخ نزند، جوشانده یا تبخیر نشود. ما در این مقاله مستر یدکی در مورد  کاربرد ضد یخ در ماشین و مقایسه ضد یخ‌ها و تفاوت‌های آن صحبت می‌کنیم، امیدواریم که این مطلب به شما  کمک کند تا در مورد ضد یخ اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

کاربرد ضد یخ در ماشین

ترکیب ضد یخ خودرو همان طور که در بالا توضیح دادیم ضد یخ معمولا با نسبت  50/50 با آب مخلوط می‌شود و در مخزن موتور جا می‌گیرد. درباره کارایی ضد یخ در خودرو باید بدانید که: استفاده از ضد یخ باعث  ایجاد تعادل در دمای موتور خودرو می‌شود و از گرم شدن موتور و تبخیر آب در تابستان و یا یخ زدگی در فصل زمستان جلوگیری می‌کند. این مایع برای عملکرد بهینه موتور خودرو حیاتی است و شاید بتوان گفت کاربرد ضد یخ در ماشین همین است. یکی دیگر از کاربردهای ضد یخ در ماشین جلوگیری از خوردگی قطعات و زنگ زدگی است. سیستم خنک کننده خودرو بیشتر از قطعات فلزی تشکیل شده است. اگر شما از آب به جای ضدیخ استفاده کنید، این فلزات در معرض خوردگی و ساییدگی قرار می‌گیرند. ضدیخ خاصیت رسوب زدایی دارد و استفاده از آن کمک می‌کند تا محفظه‌های رادیاتور به طور کامل شسته شود و جریان آب در آن روان باشد. ضدیخ‌ها حاوی مواد افزودنی ضدکف هستند. جلوگیری از تشکیل کف در سیستم خنک کننده به افزایش کارایی آن کمک می‌کند و از سایش غیر ضروری موتور خودرو جلوگیری می‌کند. نکته مهم : ضد یخ بعد از عمر مفید خود اسیدی می‌شود و ممکن است به قطعات آسیب بزنید، طوری‌که زنگ بزند یا پوسته پوسته شود. در این صورت مقاومت خود را در برابر سرما و گرما از دست می‌دهد و بهتر است آن را تعویض  کنید. معمولا توصیه می‌شود ضد یخ را سالیانه بررسی کنید و پس از پیمودن مسافتی حدود 100000مایل تعویض کنید. البته وسایل نقلیه‌ای که قدیمی‌تر هستند لازم است زودتر بررسی شوند  و اگر مایع حالت پوسته پوسته گرفته بود و تغییر رنگ داده بود آن را تعویض کنند. چرا که کارایی ضد یخ در ماشین از بین می‌رود.


خرید ضد یخ ماشین در مستریدکی


ضد یخ روغنی بهتر است یا اسیدی؟

تفاوت ضد یخ اسیدی و روغنی

ضد یخ‌ها به دو نوع روغنی و الکلی تقسیم بندی می‌شوند و هرکدام مزایا و معایبی دارد که در ادامه تفاوت ضد یخ روغنی و اسیدی توضیح می‌دهیم: ضد یخ‌های روغنی در بازار ایران مشتری بیشتری دارد و مواد پایه تشکیل دهنده آن مواد معدنی است. عمر مفید این ضد یخ‌ در ماشین تقریبا یک سال ونیم است. ضد یخ‌ الکلی از مواد آلی ساخته شده‌اند و نسبت به ضدیخ پایه روغنی عمر بیشتری دارند و حدود سه سال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. استفاده از ضد یخ روغنی یا اسیدی برای خودرو ضروری است. اما دو نکته مهم  وجود دارد که بهتر است آن را رعایت کنید: 1.بیش از اندازه از ضد یخ پایه الکلی استفاده نکنید؛ زیرا سبب خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور می‌شود. این مشکل در مورد ضد یخ غیر اسیدی (روغنی) زیاد رایج نیست. 2.ضد یخ الکلی و روغنی را باهم مخلوط نکنید. مواد تشکیل دهنده این دو باهم متفاوت است و ترکیب آن باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی و تشکیل ژل در رادیاتور می‌شود. سیستم خنک کننده موتور به یک خنک کننده روان نیاز دارد، نه یک ضد یخ کند که  مسیر حرکت مایعات را مسدود کند.  همچنین ترکیب این دو  ضد یخ می‌تواند به تدریج منجر به آسیب رساندن به پمپ آب، رادیاتور، شلنگ و ... شود.

تفاوت ضد یخ قرمز با سبز

هر روز با پیشرفت علم و صنعت، متخصص‌های صنعت خودرو محصولات جدیدی تولید می‌کنند که کمترین آسیب را به قطعات خوودرو بزند. در چند سال اخیر ضد یخ‌های خودرو در رنگ‌های متفاوت به بازار عرضه شد هرچند پایه اصلی تمام ضد یخ‌ها  اتلین گلایکول است اما  این محصولات تفاوت‌هایی باهم دارند که موارد تفاوت آن را بیان می‌کنیم:

  • یک تفاوت بزرگ در ضد یخ سبز و قرمز مواد تشکیل دهنده آن است. مایع سبز رنگ از ترکیب مواد غیر آلی تشکیل شده است. در حالی که مایع قرمز رنگ از فناوری اسید عالی استفاده می‌کند.
  • ضد یخ‌های قرمز به خاطر وجود الکل بر خلاف ضد یخ‌های سبز که پایه روغنی دارند در رادیاتور رسوب نمی‌کند.
  • عمر ضد یخ‌های قرمز و بر پایه الکل بیشتر از سبز رنگ است.

خرید ضد یخ روغنی در مستر یدکی


در صورت عدم دسترسی به ضد یخ چگونه مانع یخ زدگی موتور خودرو شویم؟

گفتیم یکی ازمهمترین  کاربرد ضد یخ در ماشین ، جلوگیری از یخ‌زدگی است. بهترین راه برای جلوگیری از یخ زدن خودرو در فصل زمستان  پارک کردن خودرو در پارکینگ یا محوطه‌ سر بسته است. اگر دسترسی نداشتید، می‌توانید با  پتو یا چادر ضخیم روی  کاپوت خودرو را بپوشانید. استارت زدن هرچندساعت یک بار نیز باعث به جریان افتادن موتور می‌شود و احتمال یخ‌زدگی را کاهش می‌دهد. تا زمانی که موتور خودرو سرد نشده می‌توان از طریق شیلنگ آب رادیاتور را خالی کرد تا مانع از یخ زدگی شود. اگر همه اقدامات گفته شده را انجام دادید و موتور خودرو یخ زد بهتر است به نکات زیر توجه کنید : 1.در این زمان به هیچ وجه استارت نزنید. 2.درون رادیاتور را چک کنید و اگر رنگ ضد یخ مایل به قهوه‌ای بود یعنی عمر مفید آن تمام شده است و نیاز به تعویض دارد.

استفاده از الکل به جای ضد یخ

استفاده از الکل صنعتی بجای ضد یخ می‌تواند در فصل سرما به صورت موقت جلوی  یخ زدن  آب رادیاتور خودرو را بگیرد. اما  دارای مضراتی نیز هست: در تابستان کاربردی ندارد و مانع جوشیدن آب نمی‌شود. الکل خاصیت ضد رسوب ندارد و نمی‌تواند جرم‌های رادیاتور را از بین ببرد.


در بلاگ مستر یدکی بیشتر بخوانید: علت بالا رفتن آمپر ماشین


سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد کاربرد ضد یخ در ماشین، تفاوت ضد یخ قرمز و سبز، مقایسه ضد یخ‌ها و جلوگیری از یخ زدگی موتور خودرو صحبت کردیم. توصیه ما به شما این  است که : 1.حتما به تاریخ انقضا ضدیخ‌ها توجه کنید و قبل از فاسد شدن  آن را تعویض کنید تا بدنه و قطعات خودرو شما آسیب نبیند و نیاز به تعمیر پیدا کند. 2.در مورد کیفیت برند‌ها تحقیق کنید و محصولی مناسب انتخاب کنید. 3.نحوه استفاده درست از ضدیخ را یاد بگیرید. 4.از ضدیخ‌های خانگی و الکل به صورت مداوم استفاده نکنید. شما در مستر یدکی می‌توانید انواع برند‌های ضدیخ را برحسب نیاز خود خریداری کنید و سوالات خود را در مورد نحوه استفاده از ضد یخ و کاربرد ضد یخ در ماشین بپرسید. خرید و قیمت لوازم یدکی پراید اصل در مستر یدکی

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی ازاد
ارسال شده در : شنبه 20 آبان 1402

سلام،ماشین من نشت ضد یخ به کابین داشت ولی زیر موکت های ماشین پر از ضد یخ شد.ماشین رو درست کردم ولی بعد دو سه هفته،هنوز کف ماشین نمناک کمی چربه و انگار بسیار دیر تبخیر میشه.این درسته؟چون هر چی گشتم دیگه نشتی ندارم

علی
ارسال شده در : دوشنبه 31 مرداد 1401

سلام، بعنوان کسی که حداقل 20 سال در بخش علمی این صنعت فعالیت داردم باید عنوان کنم که بخش زیادی از مطالب فوق پایه علمی و فنی ندارد.موضوع ضد یخ اسیدی و روغنی مطلبی است که چند سال اخیر در بازار ایران بر سر زبانها افتاده و روشی برای بد نام کردن رقبا بودi است. از نظر فنی چیزی بعنوان ضد یخ روغنی و اسیدی وجود ندارد و فقط یک موضوع بازاری می باشد. ضد یخها عمدتاً به دو گروه ضد یخ آلی و معدنی تقسیم می شوند که هر دو نوع الزاماً باید درسیستم کولینگ خودرو حفاظت خوردگی ایجاد نمایند. سطح علمی استفاده از ضد یخ در بخش عمومی جامعه ما آنقدر دچار مشکل است که برخی از تعویض روغنی ها حتی اطلاع ندارند که نقط انجماد ضد یخ 50درصد از ضد یخ غلیظ پایین تر است. امیدوارم مطالب فوق اصلاح شود و اطلاعات صحیح به مردم و مصرف کنندگان ارایه شود

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 31 مرداد 1401

سلام وقت بخیر , ممنون از توضیحات جامعتون , بله حتما نظر شما رو به بخش محتوای فروشگاه انتقال میدم .

عرفان ندرخانی
ارسال شده در : شنبه 07 اسفند 1400

دوست عزیر کاملا اشتباه هست گفته شما ضد یخ های قرمز رنگ هیبرید هستن تلفیقی از مواد معدنی و الکلی که بهترین نو هستن و رنگ سبز هم میتونه آلی یا اسیدی باشه مثل ایساکو یا مثل توسکان روغنی و بهترین نو قرمز هست هم محافظت میکنه هم طول عمر بالایی داره ولی روغنی یا همون معدنی و روغنی محافظت میکنه ولی رسوب میکنه و عمر کمی داره الکل هم که میگی همه توشون الکل هست اما کم و زیاد دارن

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 22 اسفند 1400

سلام ممنونم از توضیحاتتون .

واتساپ