5 تفاوت ترمز کاسه ای با دیسکی

شاید اسم ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای زیاد به‌گوشتان خورده باشد اما تفاوت میان این دو چیست؟ استفاده از هرکدام این ترمزها چه مزیتی نسبت به مدل دیگر دارد و برای چه خودروها و مدل‌هایی مناسب‌تر است؟ ترمز یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی در موتور خودرو است. کنترل اصلی خودرو تحت نظارت سیستم ترمز است و اگر این سیستم به‌خوبی کار نکند یا زمانی از کار بیفتد، نتایج این اتفاق بسیار خطرساز و غیرقابل کنترل خواهد بود؛ برای همین لازم است هر راننده یا صاحب خودرویی با عملکرد سیستم ترمز خودرو به‌خصوص سیستم‌های دیسک ترمز و ترمزهای کاسه‌ای آشنا باشد و تفاوت‌های بین این دو را بداند. ما در این مقاله از مستر یدکی برای شما‌ همه‌ی آن چیزی که لازم است درباره‌ی این دو ترمز بدانید گفته‌ایم. همراه ما باشید.

ترمز دیسکی چیست؟ ترمز کاسه ای چیست؟

قبل از شروع بحث در مورد تفاوت‌های این دو ترمز بهتر است با عملکرد و اجزای هردوی آنها آشنا شوید. ترمز‌های دیسکی دراصل یک صفحه نازک آهنی است که بین چرخ و بلبرینگ ماشین قرار می‌گیرد. مکانیزم این ترمز از دو مجموعه اصلی دیسک ترمز و کالیپر ترمز تشکیل شده است. دیسک ترمز جزء قطعات متحرک چرخ است و همزمان با رینگ و لاستیک خودرو می‌چرخد. کارخانه‌ها و برندهای تولیدکننده خودرو از سال ۱۹۹۹ میلادی به بعد تصمیم گرفتند روی هر چهار چرخ خودرو یک دیسک ترمز قرار دهند تا کنترل چرخ‌ها بیشتر شود. قبل از این فقط  در چرخ عقب خودروها از دیسک ترمز استفاده می‌شد. ترمزهای کاسه‌ای یکی از قدیم‌ترین سیستم‌هایی است که روی چرخ و سیستم ترمز خودروها استفاده می‌شده است اما امروز کارکرد و استفاده از این سیستم مثل گذشته نیست و در کم‌تر خودرویی از سیستم کاسه‌ای استفاده می‌شود. ترمزهای کاسه‌ای از چدن ساخته شده‌اند و به‎‌خاطر شکل کاسه‌ای مانندی که دارند به آنها کاسه ترمز می‌گویند. ترمز‌های کاسه‎‌ای به‌شکلی طراحی شده‌ که تمام قطعات ترمز در کاسه‌ (درام) ترمز قرار می‌گیرد. این ترمزها به‌خاطر سادگی و هزینه‌ی تولید کمی که داشتن در گذشته بسیار مورد توجه خودروسازان بود اما با جایگزینی ترمزهای دیسکی کمتر خودروی جدیدی از ترمز کاسه ای استفاه می‌کند و بیشتر برای چرخ‌های عقب خودرو یا کامیون‌های ارزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


خرید دیسک ترمز خودرو از مستریدکی


بین ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم امروز استفاده از ترمزهای کاسه‌ای به‌اندازه‎‌ی گذشته نیست و صنعت خودروسازی بیشتر به سمت ترمزهای دیسکی رفته است اما این به معنی حذف کامل سیستم کاسه ترمز نیست. هنوز هم ترمزهای کاسه‌ای در بعضی از خودروها، به‌خصوص خودروهای پرمصرفی مثل پرایدهای مدل قدیم استفاده می‌شوند؛ در نتیجه دانستن اطلاعات درباره‌ی تفاوت‌ها و مزیت‌های این دو ترمز خالی از لطف نیست. ادامه‎ی این بحث را با بررسی درباره‌ی تفاوت‌های ترمز‌های دیسکی و ترمزهای کاسه‎ای جلو می‌بریم:

تفاوت ساختاری

ترمز‌های دیسکی یک دیسک چدنی است که همراه با چرخ دوران می‌کند و ساختار آن شامل یک روتور فلزی بزرگ، یک گیره هیدرولیکی (کالیپر) و دو لنت ترمز است. لنت‌های دیسکی روی کالیپر سوار شده‌اند و فشردن پدال در ماشین‌های دارای سیستم دیسکی باعث رسیدن روغن ترمز به کالیپر و پرشدن آن می‌شود. درنهایت این چرخ‌ها را کنترل و متوقف می‌کند. ساختار ترمزهای دیسکی در اصل یک دیسک روتور فلزی بزرگ و تخت است که از آهن ساخته شده و حفره‎‌هایی روی آن ایجاد شده تا به لنت ترمز و کالیپر وصل شود. همچنین از طریق این حفره‌ها خنک‌سازی آن بازدهی و تاثیر بیشتری هم دارد. کالیپرها در ترمزهای دیسکی از هشت پیستون استفاده می‌کنند که این هشت پیستون باعث می‌شود نیروی بازدارندگی و کنترل بیشتری به چرخ‌ها وارد شود و درنهایت، توقف و کنترل چرخ‌ها بیشتر باشد. همان‌طور که گفتیم ترمزهای کاسه‎ای از نظر ساختار و شکل ظاهری بزرگ‌ترین تفاوتی که با ترمزهای دیسکی دارند،‌ شکل کاسه‌ای آن است و تمام قطعات و بخش‌های موردنیاز ترمز داخل این کاسه قرار دارد.


مشاهده قیمت لنت ترمز در مستر یدکی


تفاوت عملکرد

فشار دادن پدال ترمز در خودروهایی که سیستم ترمز دیسکی در آنها وجود دارد باعث پرشدن کالیپر می‌شود و پیستون فلزی داخل کالیپر فشار مضاعفی پشت هر لنت نزدیک روتور وارد می‌کند. فشار تولیدشده اصطکاک ایجاد کرده و به‌سرعت از میزان چرخش روتور کم می‌کند. این عملکرد در نهایت توقف چرخ‎‌ها و خودرو را به‌دنبال دارد. اما ترمزهای کاسه‌ای با فشار دادن دو کفشکی که درون درام قرار دارد منجر به توقف چرخ‌ها می‌شود. راننده با فشار پدال ترمز از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز استفاده می‎کند تا این دو کفشک به‌ دیواره‎‌ی داخلی درام فشار و اصطکاک وارد کنند. این فشار و اصطکاک وارد شده درنهایت سرعت درام و چرخ‌ها را کم می‌کند و باعث توقف کامل خودرو می‌شود.

تفاوت راندمان کاری

طراحی ترمزهای دیسکی باعث شده که قدرت بازدارندگی بیشتری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای داشته باشند همچنین توانایی خنک‌کنندگی بهتر این سیستم‌ها نسبت به ترمز کاسه ای راندمان آنها را بالاتر بده است. اگر چه ترمز‌های دیسکی را بدون نیاز به باز کردن چرخ می‌توان بررسی و کنترل کرد اما تعویض لنت ترمزهای کاسه‌ای هم بسیار آسان و سریع است و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. تفاوت و مزیت دیگری که ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دارند سرعت و انتقال حس بهتر و بیشتر به‌راننده در زمان فشردن ترمز است؛ درواقع وقتی شما راننده‌ی یک خودرویی باشید که سیستم ترمز دیسکی روی چرخ‌های آن سوار است به‌هنگام ترمز گرفتن با فشار و نیروی کمتری ترمز را فشار خواهید داد و کمترین اشاره و فشاری روی ترمز باعث توقف و کنترل کامل خودرو می‌شود.

تفاوت در نوع استفاده و کاربری

ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ خودرو کاربرد دارند اما در چرخ‌های جلوی خودرو به‌خاطر شتاب و سرعت بیشتری که دارند از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌شود. چرخ‌های عقب بعضی خودروها ممکن است از سیستم ترمزهای کاسه‌ای استفاده کنند. ترمزهای دیسکی به‌طور معمول برای چرخ‌های جلوی خودرو کاربرد دارد و تعداد کمی از خودروها هر چهار چرخ آن از سیستم دیسکی استفاده می‌کنند.

تفاوت در هزینه

هزینه‌های تولید ترمزهای کاسه‌ای نسبت به ترمزهای دیسکی کمتر است.


در بلاگ مستریدکی بخوانید: نحوه تعویض دیسک ترمز خودرو


کدام یک بهتر است؟ ترمز دیسکی یا کاسه‌ای؟

به‌طور کلی وقتی حرف از کیفیت و قطعات مناسب‌ باشد، استفاده از ترمزهای دیسکی انتخاب هوشمندانه‌تری است. اگر چه هزنیه‌های تولید آن بیشتر است اما امروزه اکثر خودروهایی که در کارخانه‎ها مختلف خودروسازی تولید می‌شوند به سمت استفاده از سیستم دیسک ترمز رفته‌اند که هم ایمنی آن بیشتر است و هم کنترل بیشتری روی خودرو ایجاد می‌کند. اگر به فکر کاهش هزینه‌های تولید و نگه‌داری خودرو باشید می‌توانید انتخاب ترمز کاسه ای را به ترمز دیسکی ترجیج دهید اما با توجه به عملکرد بهتر ترمزهای دیسکی یک چالش و ریسک محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ