10 علت روشن شدن چراغ چک ماشین

روشن شدن چراغ چک خودرو اتفاق رایجی است که در هر خودرویی دیده می‌شود. با روشن شدن این چراغ در واقع راننده متوجه بروز یک مشکل در اتومبیلش می‌شود که اگرچه مشکل دقیق آن مشخص نیست، اما خبر از وجود یک مشکل در سیستم خودرو می‌دهد. به این صورت راننده متوجه می‌شود که باید برای رفع عیب احتمالی اقدام کند.مساله مهم درباره چراغ چک این است که چرا برخی اوقات این چراغ روشن می‌شود و چه زمانی باید آن را جدی گرفت؟ برای اینکه درباره علل روشن شدن چراغ چک خودرو بیشتر بدانید و با موارد مربوط به آن آشنا شوید، با ما در مستریدکی همراه باشید:

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک خودرو، چراغی است که گاهی روی صفحه روبه‌روی راننده روشن می‌شود و در اغلب موارد رانندگان را نگران می‌کند. زیرا روشن شدن چراغ چک خودرو اتفاقی است که خبر از یک ایراد کلی در خودرو می‌دهد و معمولا راننده نمی‌داند که باید کدام قطعه از خودرو را بررسی و تعمیر کند.

وظایف چراغ چک خودرو

همانطور که اشاره کردیم روشن شدن چراغ چک خودرو یک اخطار کلی درباره اتومبیل است که خبر از کارکرد نامناسب یک قطعه در خودرو می‌دهد. بنابراین باید گفت وظیفه اصلی این چراغ در ماشین، مطلع کردن رانندگان از عیب‌های کلی و جزیی داخل خودرو است. روشن شدن چراغ چک به شما خبر می‌دهد که باید میزان روغن موتور را سریعا چک کرده و برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو اقدام کنید. البته باید بدانید که روشن شدن چراغ چک یا چراغ هشدار دهنده عیب همیشه هم نگران‌کننده نیست و در بعضی موارد با ادامه حرکت خودرو خاموش می‌شود. اما زمانی که این چراغ به طور مستمر و در هر بار روشن کردن و استفاده از ماشین به شما هشدار می‌دهد، باید آن را جدی بگیرید و نواقص موجود در خودرویتان را برطرف کنید.

دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین

آگاهی داشتن از دلایل روشن شدن چراغ چک اتومبیل، به شما کمک می‌کند که بدون نگرانی و در آرامش کامل با وجود عیب‌ها در خودروی خودتان برخورد کنید. علت‌های بسیار متفاوتی برای روشن شدن چراغ هشدار وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. سنسور اکسیژن

رایج‌ترین و می‌توان گفت مهم‌ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو، اختلال در سنسور اکسیژن ماشین است. برطرف کردن عیب سنسور اکسیژن معمولا هزینه زیادی به همراه ندارد. اما دیر اقدام کردن برای رفع نقص آن می‌تواند به خرابی دیگر قطعات مانند کاتالیزور منجر شود که هزینه تعمیر و تعویض آن بسیار زیاد است. اشکال در سنسور اکسیژن خودرو باعث می‌شود که اطلاعات به صورت غلط و یا نادرست به کامپیوتر مرکزی برسد و به همین دلیل میزان سوخت خودرو تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

۲.. سنسور جریان هوا

ایجاد اختلال در سنسور جریان هوا یکی از عوامل مهمی است که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد. وظیفه سنسور هوا تنظیم میزان هوای ورودی به موتور خودرو است. بنابراین اطلاعات لازم مربوط به ورودی هوا را به بخش کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند و در ترکیب با دیگر اطلاعات خودرو مقدار پاشش انژکتور خودرو معین می‌شود. اشکال در سنسور هوای خودروها به‌ویژه در شهرهای بزرگ و بسیار آلوده بیشتر به چشم می‌خورد.

۳. شمع و وایرها

وظیفه شمع در خودرو ایجاد جرقه، احتراق بنزین و به حرکت درآمدن خودرو است. بنابراین اگر این اتفاق رخ ندهد حرکت و کارکرد خودرو دچار اختلال می‌شود. می‌توان گفت ایراد در شمع و وایرها نیز از رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک است. پس بهتر است به شکل مرتب و دوره‌ای، شمع‌های خودرو و وایرها را بررسی کرده و در صورت خرابی، آن‌ها را تعمیر و تعویض کنید. باید بدانید که سهل‌انگاری در تعویض وایرها می‌تواند باتری و کوئل اتومبیل را هم از کار بیندازد. پس فراموش نکنید که شمع و وایرهای ماشین خود را در اولین فرصت بررسی، تعمیر و یا تعویض کنید.


مشاهده قیمت شمع خودرو در مستریدکی


۴. بروز مشکل در مبدل کاتالیستی

بروز مشکل در مبدل کاتالیستی معمولا در خودروهای فرسوده و قدیمی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل بهتر است سنسور اکسیژن، شمع و وایرها و روغن موتور را چک کنید. خرابی مبدل کاتالیستی باعث می‌شود که نسبت مسافت طی شده و مصرف سوخت منطقی نباشد و هر چقدر پدال گاز را فشار می‌دهید، احساس افزایش سرعت نداشته باشید.

۵. کوئل

بسیاری از اوقات روشن شدن چراغ چک خودرو به دلیل خرابی کوئل اتفاق می‌افتد. کوئل قطعه‌ای است که وظیفه تامین الکتریسیته را برای جرقه زدن شمع بر عهده دارد. بنابراین زمانی که کوئل ماشین شما  دچار مشکل می‌شود، امکان دارد که شمع خودرو نیز با خرابی روبه‌رو شود.

۶. ترموستات

علت دیگر روشن شدن چراغ چک اتومبیل را باید در ترموستات خودرو جست‌وجو کرد. ترموستات مامور خنک کردن موتور ماشین است و این کار را با ارسال یک جریان سرد به سمت موتور خودرو و تنظیم دمای آن انجام می‌دهد. توجه کنید که مایع ترموستات باید هر چند وقت یکبار به طور کامل تعویض شود. زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خودش جذب می‌کند و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

۷. ای آر جی (ERG) یا سیستم چرخش گاز اگزوز

ایجاد مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز از دیگر دلایل مهمی است که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. اگر سیستم چرخش گاز اگزوز به مشکل بخورد، تعمیر آن هزینه زیادی را به دنبال دارد. بنابراین بهتر است به صورت دوره‌ای آن را بررسی کنید تا این اختلال به سیستم انژکتور خودروی شما آسیبی وارد نکند.

۸. انژکتور سوخت

بروز مشکل در انژکتور سوخت، مساله رایجی نیست. اما در صورت به‌وجود آمدن هزینه زیادی را به شما تحمیل و چراغ چک خودروتان را روشن می‌کند. برای اینکه در انژکتور سوخت خود دچار مشکل نشوید، بهتر است از رانندگی زیاد با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و ... خودداری کنید.

۹. نصب دزدگیر

جالب است که بدانید که نصب غلط و نادرست دزدگیر و تنظیم نبودن آن، یکی از علل روشن شدن چراغ چک خودرو است. این اتفاق به این شکل رخ می‌دهد که سیستم کامپیوتر ماشین شما، سیستم نصب‌شده را به عنوان یک اختلال تشخیص می‌دهد و چراغ چک را روشن می‌کند. باید بدانید که نصب نادرست دزدگیر، یکی از عوامل مهم برق دزدی خودرو است.

۱۰. باتری

خودروهای زیادی وجود دارند که روشن شدن چراغ دینام در آن‌ها، خبر از خرابی باتری می‌دهد. البته در خودروهای پیشرفته و با تکنولوژی بالا، چراغ مخصوصی برای هشدار خرابی باتری وجود دارد. پس اگر اتومبیل شما جزو ماشین‌های معمولی است، خرابی باتری منجر به روشن شدن چراغ چک خودرویتان می‌شود.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: نحوه چک کردن روغن هیدرولیک


توجه کردن به چراغ چک خودرو چه اهمیتی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، چراغ چک خودرو خبر از بروز یک مشکل کلی در اتومبیل می‌دهد. بنابراین اگرچه ممکن است راننده علت دقیق روشن شدن آن را نداند، اما متوجه ایجاد یک مشکل در خودرو می‌شود. توجه به این چراغ کمک می‌کند که مشکلات و خرابی‌های خودرو را پیش از جدی شدن و صدمه به ماشین برطرف کنید و جلوی ایجاد هزینه‌های گزاف تعمیرات را بگیرید.

چه راه‌هایی برای رفع و خاموش شدن چراغ چک خودرو وجود دارد؟

رفع و خاموش شدن چراغ چک خودرو به چند روش انجام می‌گیرد:

۱. ادامه رانندگی

ادامه دادن رانندگی و انجام ندادن هیچ فعالیت ویژه‌ای، در بسیاری از مواقع باعث خاموش شدن چراغ چک می‌شود. این کار ابتدایی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای رفع روشن ماندن چراغ چک است که در بسیاری از مواقع هم کار می‌کند. البته بهتر است روشن ماندن چراغ را جدی بگیرید و برای حل مشکل اقدام کنید.

۲. روشن و خاموش کردن خودرو بیش از دو بار

یک راه دیگر برای خاموش شدن چراغ چک اتومبیل، روشن خاموش کردن آن است که معمولا دو بار انجام می‌شود. برای این کار خودرو خود را خاموش کنید. دو ثانیه صبر کرده و مجددا آن را روشن کنید. این کار را برای دو بار دیگر انجام دهید. پس از این می‌بینید که چراغ چک خودرو خاموش می‌شود‌. البته باید این روش در همه خودروها جواب نمی‌دهد.

۳. قطع و وصل باتری

این روش نتیجه زودتر و قطعی‌تری دارد. برای این کار اتومبیل را خاموش کرده و چند دقیقه صبر کنید تا موتور خودرو خنک شود. سپس کابل‌های مثبت و منفی باتری را جدا کرده و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. مراقب باشید که انرژی الکتریکی موجود در خازن‌ها شما را دچار برق گرفتگی نکند. حال دوباره اتصالات را برقرار و ماشین را روشن کنید‌. وقت آن است که چراغ چک را بررسی کنید.

۴. استفاده از دیاگ

دیاگ دستگاه کاربردی است که به منظور عیب‌یابی کامپیوتر خودرو استفاده می‌شود. معمولا این روش را باید در مکانیکی‌ها انجام داد. برای این کار ابتدا محل اتصال پورت ECU را پیدا کنید و دکمه Inter را فشار دهید. پس از آنکه دستگاه مشکل خودرو شما را تحلیل کرد و تشخیص داد، کد خطاها را به شما نمایش می‌دهد. در نهایت کلید پاک کردن را فشار دهید تا خطاها پاک شوند.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن


سخن آخر

روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند موجب نگرانی و همچنین کلافگی رانندگان شود. اما باید بدانید که روشن شدن این چراغ کمک بسیار بزرگی به عیب‌یابی و رفع نواقص در بخش‌های مختلف خودرو و جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر می‌کند. بنابراین اگر با این مشکل در اتومبیل خودتان برخورد کردید، ابتدا برای خاموش کردن آن اقدام کنید و سپس در اولین فرصت ماشین خودتان را به مکانیکی برده و به یک متخصص نشان دهید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
خسرو بزم
ارسال شده در : چهارشنبه 15 دی 1400

قطع وصل شدن پمپ بنزین

واتساپ