دستگیرۀ سقف اتومبیل

مستریدکی اعتقاد دارد اتومبیل نوعی اتاق متحرک است. درست است که مثل خانه نمی‌ شود اما مدت‌ زمانی که در آن می  ‌نشینیم تا به مقصد برسیم، چه کوتاه باشد و چه طولانی، باید به راحت ‌ترین شکل ممکن سپری شود. اساساً خیلی از قطعات و لوازم داخل اتاق خودرو، به‌ همین منظور طراحی شده ‌اند. یکی از این لوازم، که از یک طرف بسیار کابردی ‌ست و از طرف دیگر آن‌ قدرها به چشم نمی‌ آید، دستگیرۀ سقف است.

اهمیت و کاربرد دستگیره‌های سقف

بسیاری از اوقات همین‌ طور که در اتومبیل نشسته ‌ایم نیاز داریم دست ‌مان را به جایی تکیه دهیم یا از آن آویزان کنیم. به‌ طور خاص، افراد مسن ‌تر یا کسانی که مشکلاتی جسمی دارند، برای پیاده و سوار شدن باید از چنین تکیه ‌گاهی کمک بگیرند. اتومبیل ‌های قدیمی برای این مسائل، راه‌ حلی نداشتند. تا این‌ که با اختراع یک دستگیرۀ کوچک برای هر در، این مشکل برطرف شد. امروز، خودرویی نیست که دستگیرۀ سقف نداشته باشد.

بالای تمامی صندلی ‌های اتومبیل یک دستگیرۀ کوچک تعبیه می ‌شود به ‌جز صندلی راننده. علت این امر به مسائل ایمنی رانندگی مربوط می ‌شود. اصولاً راننده تنها سرنشینی‌ است که چندان نباید به او خوش بگذرد! رانندگی، خودش به ‌اندازۀ کافی لذت ‌بخش است، و درعوض راننده باید تمام حواسش را جمع کند که سایر سرنشین‌ها در نهایت امنیت و راحتی به مقصد برسند. مطابق آیین‌ نامه‌ های رانندگی، راننده باید با هر دو دست، فرمان اتومبیل را هدایت کند؛ بنابراین هیچ قطعه ‌ای در خودرو نباید دست‌های او را برای مدت طولانی خود مشغول کند. به‌ این ترتیب، اغلب خودروهای سواری سه دستگیرۀ سقفی دارند. یکی برای سرنشین کنار راننده و دوتا برای سرنشینان عقب.

البته کاربرد دستگیره‌های سقف، محدود به برای مواردی که در بالا گفتیم نیست. برای مثال می‌ توان اشیای قلاب ‌دار (مثل چوب ‌لباسی) را به آن‌ها آویزان کرد و یا هر استفادۀ دیگر.

انواع دستگیره‌های سقفی

درحال ‌حاضر دو ‌نوع دستگیرۀ سقفی رایج است.

ساده:

شامل یک دستۀ ساده که از طریق دو پایه (بعضاً بدون پایه) به سقف متصل می‌ شود. عمدتاً دستگیره‌های سقفی خودروهایی با فناوری ساخت قدیمی ‌تر، از این نوع است.

تاشو:

چالش مهمی که دستگیره ‌های ساده دارند این است که بخشی از فضای بالای اتاق (زیر سقف، کنار پنجره) را اشغال می‌ کنند و حتی ممکن است در هنگام پیاده و سوارشدن (عموماً برای افراد بلندقد) مشکل ‌ساز شوند. دستگیره‌ های تاشو، این مشکل را برطرف کرده‌ اند. چرا که پس از استفاده، به ‌صورت فنری تا می‌ شوند.

نوع دیگر هم از دستگیره‌های سقفی در خودروها رایج است که چیزی ما بین ساده و تاشو به‌ حساب می ‌آید. این دستگیره ‌ها شامل یک دسته و دو پایه در دوطرف آن هستند. به‌ طوری که دسته پس از استفاده، داخل پایه ‌ها جمع می ‌شود. علاوه بر این، برخی از دستگیره‌های سقفی موجود در بازار، یک قلاب آویزِ کوچک نیز روی ‌شان دارند.

البته هر نوع دستگیره ‌ای برای هر صندلی از هر اتومبیلی مناسب نیست. علاوه بر این‌که صندلی ‌های جلو و عقب، دستگیره‌ ای خودشان را دارند، نوع دستگیره براساس نوع اتومبیل، کمپانی، برند (و بعضاً سری ساخت) متفاوت است.

انتخاب دستگیرۀ سقفی مناسب

بازار دستگیره‌های سقفی هم مانند سایر لوازم اتومبیل، متنوع و گسترده است. از طرف دیگر، کالاهای تقلبی هم در این بازار، کم نیستند. بهترین و مطمئن‌ ترین راه برای انتخاب دستگیرۀ سقفی مناسب و اصل، استفاده از مشاوره ‌های مستریدکی‌ ست. علاوه ‌براین شما می ‌توانید با صرف زمانی اندک و جست ‌وجو در سایت مستریدکی، تمامی انتخاب‌ های ممکن و همۀ دستگیره‌های سقفی موجود در بازار را ببینید، ویژگی‌ ها و جزییات آن‌ها را بررسی کنید، قیمت‌ها را بسنجید و درنهایت مناسب‌ ترین دستگیرۀ سقفی را برای اتومبیل‌ تان، آنلاین بخرید.

واتساپ