شمع هیوندای اکسنت‌ نقش بسیار مهمی در موتور خودرو ایفا می‌ کند و برای ایجاد اشتعال در مخلوط هوا و سوخت و انتقال انرژی به اتاق سوخت موتور و بدنه سیلندر ها ضروری است.

شمع‌ ها دارای یک الکترود مرکزی و یک الکترود بیرونی هستند. زمانی که جریان الکتریکی از الکترود مرکزی به الکترود بیرونی عبور می‌ کند، یک نقطه گرم شعله ایجاد می‌ شود که توسط شمع به مخلوط هوا و سوخت در اتاق سوخت (سیلندر) منتقل شده و اشتعال مخلوط آغاز می‌ شود.

تنظیم زمان اشتعال به کمک سیستم ایجاد جریان الکتریکی انجام می‌ شود. این زمان اشتعال باید به طور دقیق تنظیم شود تا موتور به بهینه‌ ترین عملکرد و مصرف سوخت خود برسد.

شمع‌ هیوندای اکسنت مناسب و در وضعیت عالی، اهمیت زیادی در عملکرد موتور دارد و در صورتی که شمع‌ کثیف یا فرسوده باشد، ممکن است عملکرد موتور کاهش و مصرف سوخت افزایش و به طبع آن، تولید گاز های آلاینده نیز افزایش یابد.

در ادامه این مقاله، به معرفی و بررسی انواع شمع هیوندای اکسنت خواهیم پرداخت.

انواع شمع هیوندای اکسنت

فاکتور های مختلفی از قبیل کد حرارتی، جنس الکترود و تعداد الکترود در تقسیم بندی و همچنین قیمت شمع ماشین حائز اهمیت است.

شمع‌ هیوندای اکسنت از نظر کد حرارتی

کد حرارتی شمع به میزان حرارت موجود در آخرین مرحله‌ کارش و مقاومت آن در برابر حرارت گفته می‌ شود که این دما باید به اندازه‌ ای باشد که احتراق پیش از موعد در شمع ایجاد نشود.

  • شمع سرد

شمع‌ های سرد از نوع پایه کوتاه هستند و با سرعت بیشتری حرارت را منتقل کرده و همینطور از دست می‌ دهند. این شمع‌ ها به علت پایه‌ کوتاه‌ تر، کمتر در معرض دمای حاصل از احتراق هستند. برای موتور های با دمای بالا، استفاده از شمع سرد پیشنهاد می‌ شود که با سرعت بیشتری گرمای حاصل از جرقه‌ زنی و احتراق را کاهش می‌ دهند.

  • شمع نیمه‌گرم

شمع‌ های نیمه گرم نسبت به شمع سرد از پایه‌ های بلند تری برخوردارند و توان انتقال حرارت کمتری دارند. درگیری حرارتی‌ این شمع‌ ها به علت پایه‌ بلند ترشان، با محفظه‌ احتراق و دمای حاصل از جرقه‌ زنی بالاتر است. این شمع‌ ها برای خودرو هایی که موتور هایی با درجه حرارت حد وسط دارند، مناسب است.

  • شمع گرم

شمع‌ های گرم نسبت به دو نوع قبلی، پایه‌ بلند تری دارند و حرارت را کمتر منتقل کرده و بیشتر در معرض گرمای احتراق قرار گرفته و به طبع آن گرم تر می‌ شوند. این شمع‌ ها با حفظ گرما، مانع از تشکیل رسوبات ناشی از احتراق روی الکترود های خود می‌ شوند؛ به همین خاطر از آنها برای موتور های با دمای پایین استفاده می‌ کنند.

شمع‌ هیوندای اکسنت از نظر تعداد الکترود منفی

تعداد الکترود های منفی که متصل به پایه هستند از یک تا ۴ متغیر است. شمع‌ هایی با تعداد الکترود منفی بیشتر از یک، چند الکترودی هستند که بر اساس تعداد الکترود ها دو، سه و چهار زمانه مورد خطاب قرار می‌ گیرند.

این شمع‌ ها در هر خودرویی قابل استفاده نیستند و باید از سوی سازنده آن‌ ها توصیه شود. طول عمر شمع‌ های تک الکترودی‌ ها نسبت به چند الکترودی کمتر است، زیرا تعداد قطب‌ های منفی باعث تاخیر در خوردگی آن‌ ها می‌ شود و شمع تک الکترودی زود تر فرسوده می‌ شود.

شمع هیوندای اکسنت از نظر جنس الکترود مثبت

شمع‌ ها به دو دسته‌ سوزنی و معمولی از نظر ساختار الکترود مثبت تقسیم می‌ شوند. در شمع های معمولی الکترود مثبت دارای سر گرد بوده در حالی که در شمع های سوزنی نوک این الکترود سوزنی شکل است

  • شمع‌های معمولی

در شمع‌ های معمولی الکترود مثبت از جنس نیکل است. سر تخت و گرد الکترود مثبت آن‌ ها دقت جرقه‌ زنی را پایین می‌ آورد و به طبع آن کیفیت احتراق نیز کاهش میابد. این امر منجر به بالا رفتن مصرف سوخت و خام‌ سوزی می‌ شود. شمع‌ های معمولی، نسبت به شمع‌ های سوزنی طول عمر کمتری نیز دارند.

  • شمع‌های سوزنی

شمع‌ های سوزنی به علت ساختار الکترود مثبت‌ شان، جرقه‌ زنی را قوی و دقیق انجام می‌ دهند و همچنین شعله‌ انفجار حاصل از جرقه‌ زنی آن‌ ها نسبت به شمع‌ های معمولی بزرگتر است که منجر به احتراق کامل در سیلندر می‌ شود.

مزیت دیگر این نوع از شمع هیوندای اکسنت، افزایش شتاب، کاهش صدا و لرزش، کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن استهلاک قطعات آن است.

برندهای مختلف برای شمع هیوندای اکسنت

در این قسمت از مقاله با برندهای مختلف شمع هیوندای اکسنت آشنا خواهیم شد:

شمع موتور بوش (BOSCH)

یکی از معروف‌ ترین و پر کاربرد ترین برند های تولید کننده قطعات و لوازم جانبی هیوندا، شرکت آلمانی بوش است که می‌ توانید با اطمینان از کیفیت آن نسبت به خرید شمع هیوندای اکسنت اقدام کنید.

شمع موتور ان جی کی (NGK)

این شمع اقتصادی‌ ترین و مناسب‌ ترین شمع موتور موجود در بازار برای خودرو های با استاندارد یورو 4 است؛ زیرا دمای احتراق مناسبی با شرایط آب و هوایی ایران دارد.

ویژگی شاخص شمع هیوندای اکسنت مدل NGK استفاده از چینی آلمینیوم سیلیکات چندلایه و شیار دار است؛ این مزیت از به دمای شکست رسیدن یا به عبارت دیگر قطع شدن شمع جلوگیری می‌ کند.

خرید شمع هیوندای اکسنت از فروشگاه مستریدکی

نظارت منظم بر وضعیت شمع‌ ها و تعویض آنها در بازه‌ های زمانی مناسب برای حفظ عملکرد بهینه موتور بسیار مهم است.

برای خرید شمع هیوندای اکسنت با قیمتی ایده‌آل و تضمین کیفیت، به فروشگاه اینترنتی مستر یدکی مراجعه فرمایید. این سایت در کنار فروش محصول، اطلاعات سودمندی از خودرو و قطعات جانبی آن در دسترس شما قرار داده است.

واتساپ