واسکازین چیست؟ کاربرد روغن گرایل چیست؟

واسکازین چیست؟ قطعات مصرفی خودرو با کارکردهای متفاوت و اشکال گوناگونی در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر کدام وظیفه‌ای را برعهده دارند. هر قطعه برای عملکرد مناسب و درست خود به رسیدگی نیاز دارد. واسکازین یا روغن گیربکس به کمک چرخ دنده و گیربکس خودرو می‌آید تا حرکت آن را نرم و روان کند. به این ترتیب روند کارکرد گیربکس و به دنبال آن موتور، بسیار بالا خواهد رفت. واسکازین می‌تواند به خوبی سلامت و کارایی گیربکس را در خودروها فراهم و از هزینه‌های سرسام‌آور تعویض یا تعمیر قطعات جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره واسکازین یا روغن گرایل چیست؟ و کاربردهای آن در اختیارتان قرار دهیم. اگر‌ می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در مستریدکی همراهی کنید:

روغن واسکازین چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که واسکازین چیست؟ باید بگوییم خودرو و قطعات آن برای کارکرد بهتر خود به انواع روغن‌ها نیاز دارند. روغن‌های زیادی برای هر قطعه از خودرو وجود دارد باعث روان‌تر شدن حرکت قطعات و تامین سلامتی آن‌ها می‌شود. واسکازین یا روغن دنده (Gear Oil)، یکی از مهم‌ترین روغن‌هایی است در خودرو مصرف می‌شود. واسکازین در واقع یک کلمه روسی است که به روغن دنده اطلاق می‌شود. روغن دنده در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌شود و با روغن موتور تفاوت دارد. وظیفه و عملکرد روغن واسکازین محافظت از چرخ دنده‌ها و متعلقات آن در برابر انواع فشارهای وارده به این قطعات است.

انواع واسکازین

واسکازین یا روغن گیربکس دو نوع دارد. انواع این روغن بسته به مدل دنده خودرو تعیین و بر اساس آن انتخاب می‌شود.

۱. واسکازین خودروهای دنده اتوماتیک:

نوع اول از انواع واسکازین روغن مربوط به خودروهای دنده اتوماتیک است. این نوع واسکازین که به روغن گیربکس معروف است، با علامت ATF مشخص می‌شود. واسکازین مخصوص به ماشین‌های دنده اتوماتیک رقیق‌تر است و گرانوری کمتری دارد. رقیق بودن آن هم به دلیل مدل قرار گرفتن چرخ‌دنده‌ها شکل جایگیری آن‌ها در جعبه دنده است.

۲. واسکازین خودروهای دنده دستی:

دسته دوم واسکازین‌ها، برای خودروهایی با دنده دستی وجود دارد و بیشتر با نام روغن واسکازین معروف است. این نوع روغن با علامت MTF مشخص می‌شود و غلیظ‌تر است. ترکیبات موجود در روغن واسکازین، برای خودروهایی با دنده دستی بسیار مناسب است. به همین دلیل هیچگاه نباید واسکازین خودروهای دنده اتوماتیک و دستی را به جای یکدیگر به کار برد. نکته مهم درباره میزان غلظت انواع واسکازین این است که با ترکیب اعداد و حروف خاصی نمایش داده می‌شود. مثلا 80w75 یا 90w85 . دقت کنید که هر چه عدد کمتر باشد، روغن نیز رقیق‌تر است.

غلظت روغن گیربکس

این روغن برای جعبه دنده‌های دستی، غلیظ و برای جعبه دنده‌های اتوماتیک، رقیق است. علت این تفاوت این است که قرارگیری چرخ دنده و نحوه جایگیری دنده‌ها در دنده‌های دستی و اتوماتیک با هم فرق دارند. این غلظت را با ترکیب عدد و حروف نمایش می‌دهند به طور مثال 75W80 و یا 85W90 که هرچه عدد پایین‌تر باشد روغن رقیق‌تر است. حال اینکه کدام برای خودروی شما مناسب است را باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

فواید روغن گیربکس

روان کاری چرخ دنده‌ها وظیفه این روغن است و در هنگام تعویض دنده، حرکت را برای آن‌ها آسان‌تر می‌سازد. همچنین در جعبه دنده‌های اتوماتیک، نقش خنک کنندگی را نیز دارد. از دیگر فواید این روغن، کاهش خوردگی و ساییدگی در جعبه دنده است.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: چگونه فیلتر روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟


کاربرد روغن واسکازین در خودرو

کاربرد روغن گیربکس در خودرو

روغن واسکازین برای چیست؟ این روغن در واقع روغن جعبه دنده خودرو است. واسکازین، روغنی است که در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌شود. این روغن از چرخ دنده و سایر قطعات مرتبط با آن حفاظت می‌کند. وظیفه آن، روان کردن چرخ دنده‌ها در جعبه دنده دستی یا جعبه دنده اتوماتیک است. معمولا به روغنی که در جعبه دنده‌های دستی استفاده می‌شود، واسکازین و به روغنی که در جعبه دنده‌های اتوماتیک استفاده می‌شود، روغن گیربکس می‌گویند. در جعبه دنده‌های دستی، بر اثر فرسایش دنده‌ها و یا یاتاقان‌ها، روغن واسکازین دچار آلودگی می‌شود و این آلودگی باعث می‌شود روغن واسکازین نتواند به خوبی جعبه دنده را روان کند. همچنین در جعبه دنده‌های اتوماتیک، به خاطر اینکه حرارت زیادی ایجاد می‌شود؛ به مرور زمان این حرارت باعث می‌شود این روغن کیفیتش را از دست بدهد. در این مواقع توصیه می‌شود نسبت به خرید روغن واسکازین مناسب اقدام نمایید. پس تا اینجام دانستیم واسکازین چیست؟ انواع واسکازین کدامند. همانطور که گفتیم، واسکازین (روغن گرایل) یکی از مهم‌ترین روغن‌ها برای خودرو است که نقش اساسی در حفظ سلامتی دنده‌ها و همچنین گیربکس دارد. به همین دلیل توجه به زمان تعویض آن بسیار مهم است. کاربرد واسکازین چیست؟ نقش واسکازین در خودرو را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

۱. کمک به روان شدن حرکت چرخ دنده‌ها.

۲. حفظ کارکرد گیربکس و دیفرانسل.

۳. کم کردن فشار روی موتور خودرو.

۴. کاهش خوردگی و ساییدگی جعبه دنده.

5. نقش خنک کننده.

۶. کمک به حرکت بهتر مکانیکی در ماشین.

کاربرد روغن واسکازین

بهترین زمان تعویض واسکازین

واسکازین یا روغن گیربکس به دلیل نقش حیاتی خود در روان شدن حرکت چرخ دنده‌ها، نیاز به تعویض دارد‌. نظر شما درباره بهترین زمان تعویض واسکازین چیست؟ زمانی که خودرو نیاز به تعویض واسکازین دارد و این عمل به تاخیر می‌افتد، چرخ دنده‌های درون جعبه دنده با حرکت کند و سخت روبه‌رو می‌شوند و این اتفاق موجب خوردگی و آسیب دیدن آن‌ها می‌شود. اگر به زمان تعویض واسکازین، بی‌توجهی شود، با هزینه‌های بالای تعمیر گیربکس مواجه خواهید شد. برای تعویض واسکازین باید به نوع خودروی خود توجه کنید. چرا که مدت زمان عوض کردن روغن گیربکس در خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک اندکی متفاوت است. به طور کلی، بهتر است واسکازین را هر ۲ سال یکبار یا در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر حرکت ماشین تعویض کنید. این مدت زمان برای خودروهای دنده‌ای بسیار مناسب است. بهترین زمان تعویض روغن واسکازین در خودروهای اتوماتیک نیز هر ۶۰ هزار کیلومتر است.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: کاربرد ضد یخ در خودرو


سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که نقش واسکازین در خودرو و کاربرد آن را برایتان را بازگو کنیم. فراموش نکنید که برای داشتن خودرویی سالم باید نسبت به زمان تعویض روغن گیربکس حساسیت داشته باشید. اگر به موقع و در زمان درست از واسکازین استفاده کنید، حرکت چرخ‌ دنده‌ها و کارکرد گیربکس به شکل قابل توجهی بهبود می‌یابد. همچنین از هزینه‌های بالای تعمیر و تعویض گیربکس اتومبیل نیز جلوگیری خواهید کرد. حالا که دانستیم واسکازین چیست و چه نقش مهمی دارد، مستریدکی با ارائه انواع واسکازین در برندهای مختلف و برای خودروهای دنده‌ای و اتوماتیک، انتخاب و خرید را برای شما آسان‌تر کرده است. می‌توانید با رفتن به سایت مستریدکی به آدرس www.mryadaki.com روغن گیربکس مناسب خودروی خود را تهیه کنید.    

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ