همه چیز درباره بهترین زمان تعویض شمع خودرو

شمع خودرو یک قطعه به ظاهر ساده، اما مهم و حیاتی برای خودرو است. وظیفه شمع خودرو ایجاد جرقه و روشن کردن خودرو است. در واقع اگر این قطعه آسیبی ببیند، خودرو شما حرکت نمی‌کند. شمع خودرو همانند دیگر قطعات در طول زمان دچار آسیب و فرسودگی می‌شود و باید بعد از طی کردن تقریبا مسافت مشخصی نسبت به تعویض آن اقدام کرد. زیرا شمع‌ها مستقیم با موتور خودرو در ارتباط هستند و بی توجهی به تعویض آن می‌تواند در دراز مدت به موتور خودروی شما آسیب بزند و هزینه‌های بیشتری برای شما به بار بیاورد. در ادامه این مطلب از مستریدکی درباره زمان تعویض شمع ماشین و نحوه تعویض شمع خودرو صحبت می‌کنیم.


شمع موتور ماشین را از مستر یدکی بخرید!


علائم خرابی شمع خودرو

اگر شمع خودرو خراب باشد موتور به خام سوزی افتاده و کاتالیست خودرو را درگیر مشکلات خود می‌کند. خرابی شمع خودرو تاثیر، بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد و باید علایم خرابی آن را جدی گرفت و دانست که زمان تعویض شمع ماشین رسیده است.   در ادامه چند علامت رایج شمع‌های فرسوده را به طور خلاصه ذکر کرده‌ایم: ۱.تجمع رسوبات شمع خودرو شما باید تمیز باشد تا هیچ آسیبی به الکترودها وارد نشود. اگر شمع خودرو کثیف شود عملکرد خودرو را دچار اختلال می‌کند. اگر شمع خودرو دچار رسوب شود یا با موادی مانند: روغن، کربن و ...پوشانده شود می‌تواند عملکرد خودرو را دچار اختلال کند. ۲.کاهش شتاب خودرو یکی از مشکلات اصلی استارت نخوردن خودرو است. اگر شمع خودرو شما جرقه مورد نیاز را برای به حرکت درآوردن خودرو تولید نمی‌کند، به احتمال زیاد اشکال از شمع فرسوده آن است. بهتر است قبل از آن‌که مجدد تلاش کنید، در این مواقع با یک مکانیک مشورت کنید تا بدانید زمان تعویض شمع  در خودرو است یا نه. ۳.مصرف بالای سوخت اگر شمع‌های خودروی شما خراب شده باشد، به دلیل عدم احتراق، سوخت ماشین زودتر از بین می‌رود. برای بازگشت به حد معمول مصرف سوخت لازم است شمع خودرو تعویض کنید. ۴.صدا دادن و ایجاد لرزش وقتی شمع خودرو عملکرد صحیح خود را از دست بدهد باعث ایجاد سروصدا و لرزش خودرو می‌شود. این اتفاق به دلیل کم شدن سوخت در داخل سیلندرها است. وقتی تناسب هوا و سوخت در آن بهم بخورد باعث ایجاد سر و صدا می‌شود. ۵.وجود روغن روی شمع خودرو اگر روی شمع خودرو شما را روغن گرفته است، باید دقت کنید که این روغن‌ها باعث زودتر گرم شدن موتور خودرو می‌شود و در نتیجه افت موتور خودرو را در پی دارد.  

زمان مناسب تعویض شمع خودرو       

عمر مفید شمع خودرو در برندهای مختلف متفاوت است. اما توصیه می‌شود هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر عمر شمع خودرو آن تمام می‌شود و زمان تعویض آن می‌رسد. شمع خودرو در معرض حرارت بالا و گرمای بسیاری قرار دارد و عایق فلزی روی آن پس از مدتی از بین می‌رود. همچنین پس از مدتی به دلیل این‌که در معرض سوخت بنزین قرار دارد، دچار رسوب گرفتگی می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر تعویض شمع خودرو را انجام دهید.

نحوه تعویض شمع خودرو

شمع خودرو چند کیلومتر تعویض شود

با توجه به این‌که آسیب دیدگی شمع خودرو خسارت بسیاری ممکن است به خودرو وارد کند. در این قسمت قصد داریم نکات تعویض شمع را به شما آموزش دهیم، تا در زمان نیاز بتوانید شمع خودروی خود را تعویض کنید.

  لوازم مورد نیاز برای تعویض شمع خودرو: ۱.آچار بکس جغجغه‌ای ۲.سوکت شمع ۳.آچار فیلر

مراحل تعویض شمع خودرو:

زمان تعویض شمع ماشین که رسید در ابتدا توجه کنید تا شمع متناسب با خودروی خود را تهیه کنید. پس از باز کردن کاپوت خودرو شما چهار الی هشت سیم را مشاهده می‌کنید که به انتهای موتور خودرو متصل هستند. شمع خودرو در انتهای این سیم‌ها قرار دارد و معمولا این وایرها در سر وکنارهای خودرو قرار گرفته‌اند. ولی در بعضی ماشین‌ها به طور جداگانه در اطراف موتور خودرو وجود دارند. در قسمت بعدی لازم است که وایرها را جدا کنید و دقت کنید هر وایر مربوط به کدام قسمت است. تا پس از پایان تعمیر آن‌ها را درست متصل کنید و دچار مشکل نشوید. حالا پس از تمیزکاری اطراف موتور خودرو و گردگیری آن، شمع جدید را روغن کاری کنید و به موتور وصل کنید. فقط دقت داشته‌باشید که با فشار زیاد در هنگام بستن آن به سرسیلندر آسیب وارد نکنید. قیمت و خرید لوازم یدکی سایپا اصل از مستر یدکی

نکات مهم در  زمان تعویض شمع خودرو

در زمان استاندارد تعویض شمع خودرو به نکات زیر توجه فرمایید:

۱. در زمان تعویض شمع خودرو بهتر است وایر شمع ها را نیز بررسی کنید تا در صورت نیاز آن‌ها را نیز تعویض کنید. ۲. سایز شمع‌های خودرو که در بازار موجود است، متفاوت است و بهتر است شمع متناسب با خودرو خود را خریداری کنید. خرید از نمایندگی رسمی بهترین راهکار است. ۳. تعویض واشر شمع در صورت نیاز ۴. دقت کنید موتور خودرو سرد باشد و شما تعمیر را شروع کنید.


مشاهده قیمت شمع ماشین بوش در مستریدکی


عوامل موثر در تشخیص زمان تعویض شمع خودرو               

  1. کمتر پدال گاز را فشار دهید اگر شما مداوم پدال گاز را فشار می‌دهید و با سرعت رانندگی می‌کنید باعث کوتاه شدن طول عمر شمع خودروی خود می‌شوید و خیلی زود زمان تعویض شمع در خودرو می‌رسد.
  2. جلوگیری از نفوذ روغن اگر با هربار چک کردن شمع خودرو روی آن روغن وجود دارد نشان از این است که در آن نشتی وجود دارد و باید آن را تعمیر کنید تا به شمع خودرو آسیب نزند.
  3. خرید شمع‌هایی با عمر زیاد شمع‌های خودرو انواع مختلفی دارد.

ما چند مورد از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

شمع‌های مسی یا نیکلی

این شمع‌ها عمل انتقال الکتریکی را خوب انجام می‌دهند. اما از آن‌جایی که مس خاصیت رسانا دارد باعث انتقال سریع گرما و از بین رفتن ریع تر وایرها می‌شود. از این رو این شمع‌ها بهتر است بعد از۲۰۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. شمع‌های نیکلی یا مسی در بازار قیمت نسبتا کمتری دارند.

شمع‌های سوزنی که دو مدل مختلف دارند :

شمع‌های پلانتیوم بعد از نیکل این شمع در بازار رواج پیدا کرد. این شمع مقاومت بالایی در برابر گرما دارد، طول عمر بالایی دارد و خاصیت ضد خوردگی دارد. قیمت آن دو تا سه برابر شمع‌های مسی است. اما به‌خاطر مقاومت در برابر گرما و داشتن خاصیت ضد خوردگی آن مقرون به صرفه‌تر است.

شمع‌های ایریدیومی شمع‌های ایریدیومی نسبت به پلانتیوم تا حدود چهار برابر مقاومت بیشتری در برابر گرما دارند. سوخت کمتری مصرف می‌کنند. نسبت به شمع‌های پلانتیوم نیز طول عمر بیشتری دارند و به نسبت هزینه آن‌ها نیز بیشتر است. عمر آن‌ها تقریبا هشت سال است. این شمع تقریبا مقرون به صرفه‌ترین شمع موجود در بازار است.

مزایای شمع‌های سوزنی:

شمع‌های سوزنی به علت عدم خام سوزی از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و باعث صرفه جویی در هزینه و وقت شما می‌شود تا کمتر به تعمیرگاه مراجعه کنید. همچنین این شمع‌ها عمر مفید بالایی نسبت به شمع‌های نیکلی دارند.  


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: رفع برق دزدی وایر شمع


نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا راهنمایی برای آگاهی از علائم زمان تعویض شمع خودرو و نحوه تعویض شمع خودرو صحبت کنیم. همیشه سعی کنید با سرویس منظم و مشاوره از یک مکانیک متخصص از خراب شدن قطعات خودروی خود جلوگیری کنید. امیدوارم اطلاعاتی که در این مقاله درمورد تعویض شمع خودرو آموزش دادیم،  به شما در تعویض آن کمک کند. شما می‌توانید در مستر یدکی محصول و شمع مورد نیاز خودروی خود را آنلاین خریداری کنید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ