علت خاموش شدن ماشین در 8 حالت مختلف

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که یکباره خودرویتان خاموش شود؟ مثلا بعد از استارت زدن یا حتی زمانی که در حال حرکت هستید؟ فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد که اتومبیل در بعضی از مواقع خاموش می‌شود؟ برای آنکه علت این اتفاق‌ها را بدانیم و در مواقع برخورد با این مشکل، عملکرد بهتری داشته باشیم، باید عواملی را که به خاموش شدن ناگهانی خودرو ختم می‌شوند به خوبی بشناسیم. در این مطلب از مستریدکی قصد داریم شما را با دلایل خاموش شدن خودرو و راهکارهای آن آشنا کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:  

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

خاموش شدن ماشین بعد از استارت یکی از دلایل شایعی است که شاید هر راننده‌ای با آن برخورد کند. این اتفاق ممکن است به چند دلیل رخ دهد که با شناخت آن‌ها، می‌توانید در مواقع ضروری به صورت موقتی مشکل را حل کنید. یکی از مواقع خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد است. این مورد به چند عامل بستگی دارد: 

  • عملکرد نادرست مبدل گشتاور مبدل گشتاور در ماشین‌هایی که گیربکس آن‌ها اتوماتیک است، نقش کلاچ دستی را ایفا می‌کند و وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد. در صورتی که مبدل گشتاور شکسته و یا سطح انتقال مایعات کم شود، کار مبدل دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند قدرت را در سرعت‌های پایین و از جمله هنگام استارت زدن خودرو حفظ کند. همه این عوامل در نهایت به خاموش شدن ماشین پس از استارت ختم می‌شود.
  • خراب بودن پمپ سوخت را می توان دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت دانست، خراب بودن پمپ سوخت است. پمپ سوخت وسیله‌ای است که مسئولیت انتقال سوخت از مخزن به موتور اتومبیل را برعهده دارد. زمانی که پمپ سوخت خراب باشد، فشار سوخت هم کم می‌شود و جریان سوخت به شکل ناقص به موتور ماشین می‌رسد. انتقال نامناسب سوخت در سرعت‌های بالا معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که سرعت و دور موتور پایین است، به‌ویژه هنگام استارت زدن، باعث خاموش شدن ماشین می‌شود. چیزی که باعث سوخت نامناسب خودرو می‌شود، پمپ سوخت خراب و انژکتورهای سوخت هستند. انژکتور سوخت مسئول انتقال سوخت است. اما به مرور زمان کثیف یا مسدود می‌شود و جریان انتقال سوخت را با نقص روبه‌رو می‌کند.
  • حسگر اکسیژن خودرو سنسورهای اکسیژن در ماشین، میزان اکسیژن وارد شده به جریان سوخت را افزایش می‌دهد و مسئول تنظیم میزان نسبت هوا و سوخت است. هر زمانی که اکسیژن ورودی به سوخت کم یا زیاد باشد، در هنگام استارت زدن و در سرعت پایین، ماشین را دچار مشکل و با خاموش شدن روبه‌رو می‌کند. به این شکل که خودرو هنگام روشن شدن دچار خام‌سوزی شده و موتور خاموش می‌شود.
  • خراب بودن باتری یا سیم‌کشی‌های خودرو خرابی باتری یا مشکل در سیم‌کشی ماشین، باعث خاموشی خودرو بعد از استارت می‌شود. چنانجه سیم‌ها اتصالی داشته باشند و یا دچار خوردگی شوند، توان باتری را کاهش می‌دهد. به این ترتیب اگر استارت بزنید، خودرو نیروی لازم برای روشن شدن را ندارد.
  • خرابی سوییچ اینرسی (قطع‌کن بنزین) سوییچ اینرسی وسیله‌ای در خودرو است که با ضربه شدید و محکم فعال می‌شود. این کلید به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی ماشین هنگام تصادف‌های شدید تعبیه شده است. زمانی که این سوییچ به هر دلیلی فعال شود، جریان بنزین در خودرو قطع شده و به محض استارت زدن، ماشین شما خاموش می‌شود.
  • خالی بودن باک بنزین خودرو برای حرکت به سوخت، احتراق و تراکم نیاز دارد. بنابراین هر زمانی که باک بنزین شما خالی باشد، خودرو به هیچ عنوان روشن نمی‌شود. این مساله، ارزان‌ترین و بی‌دردسرترین دلیل خاموش شدن خودرو پس از استارت است.
  • خراب بودن سوپاپ‌ها تنش‌های حرارتی و مکانیکی زیاد و مکرری که در خودرو رخ می‌دهد، باعث خرابی سوپاپ‌ها می‌شود. سوپاپ‌ها نیز مانند هر قطعه دیگری در ماشین، دچار فرسودگی می‌شوند. اما گاهی خوردگی سوپاپ‌ها باعث خرابی زودهنگام آن خواهد شد. زمانی که سوپاپ خودرو با مشکل و نقص روبه‌رو باشد، خودرو شما پس از استارت زدن، خصوصا در صبح‌های سرد، روشن نخواهد شد.
  • خراب بودن سنسور فشار هوا خرابی سنسور فشار هوا باعث می‌شود که ECU میزان هوای ورودی را به خوبی تشخیص ندهد. در نتیجه مخلوط درستی نیز از هوا و سوخت در محفظه احتراق به‌وجود نمی‌آید. با خراب شدن سنسور هوا، سوخت به میزان کافی به موتور پاشیده نمی‌شود و خاموش شدن ماشین را بعد از استارت به دنبال دارد.

در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: برق دزدی ماشین


علت خاموش شدن ماشین بعد از گاز دادن

رانندگان معمولا از خاموش شدن ماشین خود بعد از فشار آوردن روی پدال گاز شکایت می‌کنند. این اتفاق را می‌توان با بررسی چند مورد، علت‌یابی و نقص موجود را برطرف کرد. از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو بعد از استارت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی در سنسور دریچه گاز اولین علت خاموش شدن ماشین بعد از گاز دادن، خرابی در سنسور دریچه گاز است. این مشکل باعث می‌شود که اتصال میان گاز و موتور ایجاد نشده و خودرو درجا خاموش شود.
  • مشکل در بنزین رسانی هر گونه مشکل در رساندن بنزین از طریق پمپ به موتور، علت خاموش شدن خودرو بعد از گاز دادن یا استارت زدن است. بنابراین اگر با این مورد روبه‌رو شدید، بهتر است پمپ بنزین خودرو را بررسی و عیب آن را برطرف کنید.
  • قطعی بخش منفی دریچه گاز قطع شدن بخش منفی دریچه گاز، باعث خاموشی خودرو پس از گاز دادن می‌شود. برای رفع این مشکل باید مسیر آن را تا ECU کنترل کنید.

 ماشین در دور آرام به چه علتی خاموش می‌شود؟

علت خاموش شدن ماشین در دور آرام هم از چند عامل گوناگون ناشی می‌شود که دانستن آن‌ها کمک بزرگی به رفع عیب و خرابی خودرو می‌کند. مهم‌ترین عامل خاموش شدن خودرو در دور آرام، خراب بودن پمپ سوخت است. پمپ سوخت، سوخت مورد نظر خودرو را از مخزن به موتور انتقال می‌دهد. در صورت خرابی پمپ سوخت، سوخت به شکل ناقص به موتور می‌رسد. این عامل باعث می‌شود، زمانی که اتومبیل در دور آرام است، به طور ناگهانی خاموش شود. ایراد در عملکرد گشتاور نیز باعث می‌شود، خوردهای با گیربکس اتوماتیک در دور آرام به صورت ناگهانی خاموش شوند. در صورت ایجاد نقص در گشتاور، سطح انتقال مایعات به درون مبدل کاهش یافته و در نتیجه نمی‌تواند در دور آرام و سرعت‌های پایین قدرت را حفظ کند. در نتیجه با خاموشی خودرو روبه‌رو می‌شوید.  


خرید اینترنتی قفل رینگ چرخ جلو از فروشگاه مستر یدکی


علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت

بسیاری از دلایل خاموش شدن ماشین در موقعیت‌های گوناگون مشترک هستند. اما آگاهی درباره هر یک از آن‌ها، می‌تواند شما را برای عملکرد بهتر در مواجهه با خاموش شدن ناگهانی ماشین کمک کند. از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن ماشین اتومات در حرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوختن پمپ بنزین اولین و مهم‌ترین دلیل خاموشی خودرو در حال حرکت، سوختن و خرابی پمپ بنزین است. در این حالت سوخت به طور کامل به موتور نمی‌رسد و خاموش شدن خودرو را به دنبال دارد.
  • وجود مشکل در جعبه فیوز ماشین برق در همه خودروها، نقش اساسی را در محترق کردن مخلوط هوا و سوخت بازی می‌کند. کوچک‌ترین ایراد یا اتصال در جعبه فیوز ماشین، می‌تواند خودرو در حال حرکت را متوقف کند. بنابراین بهتر است در مواجهه با این عامل، سیستم جعبه فیوز ماشین را بررسی کنید.
  • ایراد در برق‌رسانی، مشکل در سیستم برق‌رسانی و باتری خودرو عامل دیگریست که ماشین در حال حرکت را خاموش می‌کند. برق ماشین از طریق کویل به شمع‌ها منتقل می‌شود و پس از ایجاد احتراق، موتور به حرکت در می‌آید. هر نوع سولفاته کردن، خوردگی، شکستگی و ... در کویل، سیستم برق‌رسانی را دچار ضعف و خودرو در حال حرکت را خاموش می‌کند.
  • خرابی رله دوبل رله دوبل نیز قطعه دیگری است که برق‌رسانی به خودرو را انجام می‌دهد و دستور کار خود را از ECU دریافت می‌کند. برق‌رسانی به پمپ بنزین، کویل دوبل، انژکتورها، ECU، المنت، گرمکن دریچه گاز، شیر برقی کنستر و سنسور اکسیژن نیز برعهده رله دوبل است. به همین جهت خرابی این قطعه، باعث عدم برق‌رسانی به اجزای ماشین و خاموش شدن آن در حال حرکت می‌شود.  

علت خاموش شدن ماشین در سربالایی

خاموش شدن ماشین در سر بالایی تجربه سخت و گاهی ترسناک به‌ویژه برای رانندگان تازه‌کار است. برای جلوگیری از خاموش شدن ماشین در سربالایی، بهتر است خرابی قطعاتی را که در خاموش شدن ماشین موثر هستند، برطرف کنید.

  • ضعف یا خرابی پمپ بنزین ضعیف بودن یا خرابی پمپ بنزین مهم‌ترین عامل گاز نخوردن و خاموش شدن خودرو در سربالایی است. علاوه‌بر این، کثیف بودن بیش از حد صافی بنزین نیز می‌تواند ماشین را در سربالایی متوقف کند. بنابراین بهتر است هر چند مدت یکبار، صافی بنزین و پمپ بنزین خودرو را بررسی کرده از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • خرابی در فیلتر هوا فیلتر هوا نقش بسیار مهمی را در انتقال هوای ورودی به موتور خودرو ایفا می‌کند. اگر فیلتر هوا به هر دلیلی، مانند کثیفی و ... خراب شود، ماشین شما را در سربالایی متوقف می‌کند.
  • تمام شدن یا عدم کیفیت روغن موتور روغن موتور از جمله عوامل مهمی به شمار می‌رود که در کارکرد درست موتور و حرکت خودرو نقش اساسی دارد. زمانی که سطح روغن موتور کاهش می‌یابد و یا روغن موتور خودرو شما کیفیت مورد نیاز را ندارد، خودرو با اختلال حرکت در سربالایی و در اصلاح گاز نخوردن مواجه می‌شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار روغن موتور را تعویض کرده و روغن‌های با کیفیت بالا را جایگزین آن کنید.
  • کثیف بودن انژکتور، انژکتور از جمله قطعات مهم در کارکرد صحیح اتومبیل است که در طول زمان کثیف می‌شود. کثیف بودن انژکتور باعث ضعف عملکرد خودرو، گاز نخوردن و در نتیجه خاموشی ماشین می‌شود. به همین جهت بهتر است انژکتور خودرو را به صورت حرفه‌ای و توسط یک مکانیک متخصص بشویید.
  • خراب بودن سنسور گاز سنسور گاز از جمله قطعاتی است که حرکت خودرو را تامین می‌کند. بنابراین کوچک‌ترین خرابی و نقص در آن باعث خاموش شدن خودرو در سربالایی‌ها می‌شود.
  • معیوب بودن دیسک و صفحه دیسک و صفحه خودرو مانند بسیاری از قطعات دیگر ماشین، دارای عمر مفید و مشخصی هستند. معیوب بودن و تمام شدن دیسک و صفحه ماشین باعث خاموش شدن خودرو در سربالایی می‌شود.
  • اشکال در کمپرس سرسیلندر کمپرس سرسیلندر از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سوپاپ‌ها و رینگ‌هاست. اشکال در کمپرس سرسیلندر به نقص عملکرد سوپاپ و رینگ خودرو منجر می‌شود و در نتیجه اتومبیل شما را در سربالایی خاموش می‌کند.

خرید روغن موتور خودرو از سایت مستریدکی


علت خاموش شدن ماشین در دنده عقب

دنده عقب گرفتن کار‌ چندان راحتی نیست و باید با دقت و تمرکز انجام شود. اما آنچه که این کار را دشوار می‌کند، خاموش شدن ماشین در دنده عقب است. اگر با این مساله روبه‌رو شدید، باید بدانید که مشکل از کدام قسمت خودرو است. مهم‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو هنگام دنده عقب گرفتن، موارد زیر هستند:

  • خرابی سوییچ اینرسی (قطع کن بنزین)، به‌ویژه هنگام افتادن در دست‌انداز و یا چاله مهم‌ترین علت خاموش شدن ماشین هنگام دنده‌ عقب گرفتن است.
  • شل شدن کانکتور برق اصلی زیر داشبورد می‌تواند به خاموش شدن خودرو هنگام دنده عقب گرفتن منجر شود. این اتفاق خصوصا هنگام نصب دزدگیر و بی‌توجهی نصاب‌ها رخ می‌دهد.
  • اشکال در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک
  • مشکل در سوکت بنزین داخل کاپوت ماشین
  • ایراد در سنسور اکسیژن
  • کثیف بودن یا وجود مشکل در استپر موتور که معمولا با کاهش سرعت و یا افزایش شتاب ماشین رخ می‌دهد.
  • ایراد در اتصال باتری
  • پاره شدن تسمه دینام و یا ایجاد اختلال در هرزگرد دینام
  • سوختن یا مسدود شدن پمپ بنزین خودرو
  • اشکال در کارکرد ECU

بررسی قیمت تسمه دینام انواع خودرو در مستریدکی


علت خاموش شدن ماشین در هنگام کولر گرفتن

گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان، زمان روشن کردن کولر است و بیشترین مشکل رانندگان هنگام روشن کردن کولر و خاموشی خودرو در این فصل ایجاد می‌شود. علت خاموش شدن ماشین را در هنگام کولر گرفتن می‌توانیم در دو عامل مهم بررسی کنیم:

  • مشکل در استپر وظیفه استپر فرستادن هوای بیشتر به داخل موتور در هنگام ساسات یا کولر گرفتن است. اگر استپر به هر دلیلی خراب شود، میزای هوای ورودی به موتور کاهش می‌یابد. در نتیجه به موتور فشار وارد شده و ماشین متوقف می‌شود.
  • سنسور فشار هوای منیفولد این سنسور میزان هوای ورودی، جرم هوای ورودی و دمای هوای ورودی به داخل منیفولد را می‌سنجد. در حالتی که سنسور هوای منیفولد خراب شود، میزان، جرم و دمای هوا به درستی وارد نمی‌شود و عامل مهم خاموش شدن ماشین در هنگام کولر گرفتن است.  

علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا چیست؟

بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که خودرو شما در حالت درجا خاموش می‌شود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد که آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • خودروهای دنده اتوماتیک، دارای قطعه‌ای به نام مبدل گشتاور هستند. چنانچه خطوط انتقال قدرت ایراد پیدا کنند، خودرو نیز در حالت درجا خاموش خواهد شد. بنابراین اگر مبدل گشتاور دچار خوردگی، شکستگی و ایراد شود، ماشین نیز در حالت درجا خاموش خواهد شد.
  • کثیف بودن فیلتر سوخت نیز از دیگر عوامل اموش شدن ماشین در حالت درجا است. بنابراین یا باید فلتر سوخت خودرو را تعویض کرده و یا با تمیز کردن آن مشکل را حل کنید.
  • کثیف بودن انژکتور باعث می‌شود که یا پاشش سوخت انجام نگیرد یا به شکل ناقصی انجام شود. سعی کنید که برای جلوگیری از خاموش شدن ماشین در حالت درجا، به طور مرتب انژکتو خودرو را به کمک یک فرد متخصص شست‌وشو دهید.
  • خرابی سنسور هوا باعث انتقال اطلاعات غلط به سیستم ECU و در نتیجه خاموش شدن خودرو در حالت درجا می‌شود.
  • خراب بودن سیستم برق‌رسانی و سیم‌کشی خودرو، موجب ناقص رسیدن برق به خودرو خاموش شدن اتومبیل در حالت درجا می‌شود.

در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک


سخن آخر

علل خاموش شدن خودرو را می‌توان در حالت‌های گوناگون بررسی کرد. اگر از جمله افرادی هستید که به طور مرتب از اتومبیل شخصی خود استفاده می‌کنید، بهتر است عوامل خاموش شدن خودرو را بدانید. در این مطلب از مستریدکی سعی کردیم همه موارد و دلایلی را که به خاموش شدن ناگهانی موتور منجر می‌شود بازگو کنیم. برای آنکه با مشکل خاموش شدن ناگهانی روبه‌رو نشوید، این موارد را به خاطر بسپارید برای رفع عیب اتومبلیتان اقدام کنید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ