آشنایی با سیستم جلوبندی خودرو و خرابی های آن

جلوبندی خودرو شامل قسمت‌ های جلویی خودرو است که این قسمت قطعات خاصی دارد. یکی از دلایلی که باعث می‌‌ شود طول عمر خودروها کاهش پیدا کند، آسیب دیدگی سیستم جلوبندی است. هریک از این قطعات در کنار یکدیگر با انجام وظایف خود باعث می‌‌ شوند که ماشین بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

یکی از کاربردهای سیستم جلویی خودرو این است که در مواقعی که یکی از قطعات ماشین دچار مشکل شده باشد، باعث می‌‌ شود ماشین به درستی حرکت نکند یا بایستد. اگر می‌‌ خواهید اطلاعات کامل‌ تری دراین باره داشته باشید بهتر است تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

سیستم جلوبندی خودرو

تفاوت میان سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو در چیست؟

سیستم تعلیق تشکیل شده از کمک فنر و چرخ دنده‌ های عقب است؛ ولی سیستم جلویی ماشین شامل قطعاتی مثل فرمان و میل فرمان است. تفاوت این دو سیستم در کاربرد های آن‌ ها است. جلوبندی ماشین ارتباط زیادی با سیستم تعلیق دارد، به گونه‌ ای که عملکرد سیستم تعلیق روی بخش جلویی ماشین تاثیر می‌‌ گذارد.

سیستم تعلیق تعادل خودرو را حفظ می‌‌ کند و لرزش‌ های ناشی از حرکت را می‌‌ گیرد به گونه‌‌ ای که سرنشینان آن را حس نمی‌‌ کنند. می‌‌ توان گفت سیستم تعلیق روی کل ماشین کنترل دارد؛ اما جلوبندی خودرو فقط قطعات جلویی خودرو را کنترل می‌‌ کند.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

قطعات ریز و درشت زیادی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌ اند تا سیستم جلوبندی را به وجود آورند. در ادامه می‌‌ توانید اجزای تشکیل دهنده خودرو را مشاهده کنید:

  • فنر و کمک فنر:

ماشین به کمک فنر و کمک فنر ضرباتی که به اتاقک خودرو منتقل می‌‌ شود را دفع می‌‌ کند.

  • بلبرینگ:

این وسیله نوعی چرخ دنده چرخشی است که مانع از ساییدگی چرخ دنده‌ ها می‌‌ شود.

  • اسکل یا میل فرمان:

به مرکز چرخ‌ ها اسکل یا میل فرمان می‌‌گویند که این قسمت توسط یاتاقان ثابت نگه داشته تا چرخ دنده‌ ها به راحتی دور اکسل شروع به چرخش کنند.

  • رام:

این قطعه باعث اتصال خودرو به قطعات می‌‌ شود.

  • سگ دست:

این قطعه نگهداری چرخ‌ ها را به عهده دارد.

  • سیبک:

سیبک کروی شکل است که چرخ‌‌ های خودرو را به قسمت جلویی اتصال داده و باعث چرخش آن‌ ها می‌‌ شود.

  • طبق‌ ها:

شاسی ماشین از طریق طبق به سیستم تعلیق اتصال داده می‌‌ شود.

  • شغال دست:

به کمک این قطعه فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به یکدیگر اتصال داده می‌‌ شوند.

طبقه بندی سیستم جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی ماشین‌ ها به دو دسته طبقه بندی می‌‌ شوند‌. این دو دسته شامل جلوبندی مستقل و وابسته است که هر کدام از این سیستم‌ ها عملکرد مختلفی را روی ماشین انجام می‌‌ دهند.

سیستم جلوبندی خودرو از نوع وابسته

این سیستم از یک محور محکم که تشکیل شده از یک میله فولادی یا آلومینومی است ساخته شده است و در عرض خودرو قرار دارد. این میله توسط فنر‌های leaf spirings ثابت نگهداشته می‌‌ شود. برای اتصال چرخ‌ های بیرونی به میله محور از پین‌ ها و بوش‌ ها استفاده می‌‌ کنند.

بهتر است بدانید جنس میله‌ های سیستم جلوبندی خودرو از نوع وابسته با خودروهای باری متفاوت است. مثلا برای خودروهای باری از محورهای solid axle استفاده می‌‌ شود؛ اما این محور برای خودرو سواری مناسب نیست.

سیستم جلوبندی خودرو از نوع مستقل

در سیستم‌ های مستقل اولیه از محور‌های نوسانی استفاده می‌‌ کردند، اما اکنون در این سیستم‌ ها از میله‌ های مدرن چپمن یا مک فرسون بهره می‌ گیرند. در این طراحی هریک از چرخ‌ ها به طور مستقل روی محور خود نصب شده و باعث می‌‌ شود که چرخ‌ ها به صورت جداگانه به شرایط مختلف پاسخ دهند‌.

در سیستم جلوبندی از نوع مستقل وزن فنر کاهش یافته و باعث شده که خودرو نرم‌ تر حرکت کند. این سیستم نیز انواع مختلفی دارد که برای خودروهای مختلف می‌‌ توان از آن استفاده کرد.

تفاوت میان جلوبندی ماشین های سواری و سنگین

این ماشین آلات طبق یک سری اصول خاصی حرکت می‌‌ کنند و قطعات داخلی آن‌ ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در ادامه می‌‌توانید این تفاوت‌ ها را مشاهده کنید:

  • جلوبندی خودرو‌های سواری وزنی برابر با ۶ تن را تحمل و حمل می‌‌ کنند، اما خودروهای سنگین می‌‌‌ توانند حدود ۵۰ تن وزن را تحمل کنند‌‌.

  • در جلوبندی سواری‌ های سنگین چرخاننده‌ های دوگانه وجود دارد که باعث می‌‌ شود ماشین در مسیر مناسب قرار بگیرد. اما در خودروهای سواری این چرخاننده‌ ها وجود ندارد.

  • ابعاد و اندازه‌‌ های ماشین‌ های سواری کوچک‌ تر از ماشین‌ های سنگین است.

نشانه های خرابی جلوبندی خودرو کدامند؟

اگر می‌‌ خواهید متوجه نشانه‌‌ های خرابی ماشین شوید بهتر است این نکات را به یاد داشته باشید.

  • تولید صدا در مواقعی که از روی دست انداز یا چاله عبور می‌‌کنید.
  • هنگام رانندگی لرزش فرمان را به طور مداوم حس کنید.
  • زاویه چرخ‌ های اتومبیل از یکدگیر فاصله می‌‌ گیرند.
  • اتاقک ماشین به یک سمت کج شده که نشان دهنده اختلال در کمک فنر ماشین است.
  • از دست دادن کنترل ماشین و کشیده شدن ماشین به سمت‌ های دیگر.
  • تمامی موارد بالا نشان دهنده اختلال در جلوبندی خودرو است. در بعضی مواقع با تعویض روغن موتور برخی از این نشانه‌ ها از بین می‌‌ روند.

نشانه های خرابی جلوبندی ماشین


مطالعه بیشتر:  قطعات موتور خودرو کدامند؟


جلوبندی ماشین نیاز به تعمیر دارد یا تعویض؟

قبلا جلوبندی‌ های ماشین را با جوشکاری و چکش‌ کاری تعمیر می‌‌ کردند، اما اکنون به دلیل وجود سیبک‌ های روغنی و سگ دست‌ های چدنی انجام این کار غیر ممکن است. بهتر است اگر یک قطعه از آن دچار مشکل شده است را تعویض کنید، زیرا تعمیر وقت زیادی را از شما می‌‌ گیرد و نمی‌‌ تواند قطعه را به حالت اول خود بازگرداند.

دلایل خرابی جلوبندی خودرو کدامند؟

یکی از دلایل خرابی جلوبندی سیستم تعلیق است، از آنجایی که این سیستم ارتباط تنگاتنگی با جلوبندی سواری دارد هر اختلالی در آن باعث خرابی جلوبندی می‌‌ شود. به طور کلی عمر جلوبندی یک‌‌ خودرو ۲ سال است، اما اگر به طور مداوم از روی دست اندازها و چاله‌‌ ها رد شوید به مدت ۶ ماه کاهش پیدا می‌‌ کند.

روش های عیب یابی جلوبندی خودرو کدامند؟

قبل از اینکه جلوبندی سواری‌ ها دچار مشکل شود بهتر است از آن نگهداری و مراقبت لازم انجام شود. در ادامه روش‌ های تشخیص عیب یابی جلوبندی خودرو را مشاهده می‌‌کنید:

  • لاستیک‌ها را چک کنید:

اگر لاستیک‌ ها دچار ساییدگی شده باشند باید آن‌ ها را تعویض کنید.

  • بالانس نبودن چرخ‌ های جلو:

اگر چرخ‌‌ ها بالانس نباشند باعث لرزش فرمان می‌‌ شوند.

  • استفاده کردن از میل تعادل:

میل تعادل وقتی به سر پیچ‌ ها اتصال پیدا می‌‌ کند نیروی پیچش را بین دوچرخ تقسیم می‌‌کند و از خم شدن خودرو جلوگیری می‌‌ کند.

  • بلبرینگ چرخ:

اگر بلبرینگ چرخ دچار مشکل شود عیب‌ های زیادی را به وجود می‌ آورد، یکی از این عیب ها لرزش فرمان است.

کلام پایانی

همانطور که تاکنون با جلوبندی خودرو آشنا شدید می‌ دانید که در قسمت جلویی و زیر خودرو قرار دارد و باید وظایف خود را به درستی انجام دهد تا بخش جلویی ماشین در مسیر مناسب حرکت کند. جلوبندی یکی از مهم‌ ترین قسمت‌ های هرماشین است که باید در نگهداری و تعمیر آن نهایت وسواس را به خرج دهید.

همچنین بخوانید
استفاده از روغن موتور مناسب یکی از نیازهای اساسی هر خودرو است. همچنین موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ماشین شناخته می‌ شود و باید از آن بسیار مراقبت شود. انتخاب روغن مناسب برای موتور ماشین، عملکرد و طول عمر آن را افزایش می‌ دهد. برای جلوگیری از خسارات‌ های جبران ناپذیر، بهتر است از روغنی با کیفیت و مناسب برای خودرو استفاده کنیم. در سایت مستریدکی می‌ توانید بهترین محصول را خریداری کنید. در ادامه به ویژگی‌ هایی از روغن برای موتور خودرو می‌ پردازیم.
لنت ترمز یک قطعه مهم است که مطمئنا بیشتر شما با آن آشنایی دارید. لنت‌ ها جزوی از سیستم ترمز ماشین هستند که هنگام ترمز گرفتن درگیر می‌ شوند. یعنی زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌ دهید این قطعه و دیسک درگیر می‌ شوند.
وایر شمع یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌ شود که نقش پر اهمیتی در سیستم اشتعال بر عهده دارد. کاربرد اصلی آن انتقال جریان الکتریکی از شمع به قسمت اشتعال است. در واقع وایر شمع‌ ها، انرژی الکتریکی را که از شمع ایجاد شده به سر شمع منتقل می‌ کنند. در نتیجه آن را به عنوان پل انتقال جریان بین شمع و سرشمع می‌ شناسند‌.
مخزن روغن موتور خودرو همیشه باید دارای سطح مناسبی از روغن باشد. در صورتی که متوجه کم شدن سطح روغن در موتور شدید باید حتما این موضوع را پیگیری کنید. بهتر است در مرحله اول دلایل طبیعی و غیر طبیعی کاهش سطح روغن خودرو بررسی شود تا درصورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. برای افزایش کارکرد موتور خود حتما باید از روغنی با کیفیت بالا استفاده کنید. در ادامه به دلایلی که باعث کم شدن سطح روغن در موتور خودرو می‌ شود می‌ پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ