دستگاه دیاگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر صاحب ماشین هستید محال است که تا به حال اسم دیاگ خودرو را نشنیده باشید. تمامی افرادی که ماشین دارند به دنبال دستگاه دیاگ هستند تا با استفاده از آن بتوانند ماشین را عیب یابی کنند. این دستگاه فقط در ایرادهای موتور ممکن است دچار خطا شود که احتمال درصد خطا خیلی کم است. اگر سوال‌ هایی از قبیل دستگاه دیاگ خودرو چیست؟ انواع دستگاه دیاگ کدامند؟ نحوه عملکرد آن و... ذهن شما را درگیر گرده است به شما پیشنهاد می‌ کنم که تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

دیاگ قطعه الکترونیکی بوده که شکل آن شبیه به آمپرسنج یا تبلت است. برای اتصال این قطعه به ماشین باید از سوکت استفاده کنید، پس از اتصال می‌‌ توانید تمام اطلاعات مربوط به خودرو را دریافت کنید.

از کاربردهای دیاگ خودرو می‌‌ توان گفت که با استفاده از آن می‌‌ توان مشکلاتی که سطحی هستند یعنی مشکل سخت افزاری دارند را از بین برد، همچنین با استفاده از این دستگاه می‌‌ توان عملکرد ماشین را کنترل کرد و این دستگاه کارکرد واقعی خودرو را بررسی می‌‌ کند تا کارشناسان با استفاده از آن بتوانند متوجه شوند میزان مسافت پیموده شده واقعی بوده یا دستکاری شده است.

دیاگ زدن خودرو یعنی چه؟

دیاگ زدن خودرو به معنی استفاده از اطلاعاتی که کامپیوتر خودرو در اختیار فرد قرار می‌‌ دهد و فرد با استفاده از آن ماشین را عیب یابی می‌‌ کند. دیاگ زدن به ماشین کمک زیادی می‌‌ کند زیرا با استفاده از آن لازم نیست قطعه به قطعه ماشین را بیرون آورد و آن را چک کرد. کارخانه‌ های خودروسازی سیستم عیب یابی مخصوصی را روی خودرو قرار می‌‌ دهند به همین دلیل دیاگ زدن روی هر سیستم ممکن نیست.

استفاده از دیاگ ماشین چه مزایایی دارد؟

یکی از مزیت‌ های اصلی استفاده از دستگاه دیاگ این است که با سرعت و دقت بالا می‌‌ توان مشکلات ماشین را شناسایی کرد و از هدر رفتن زمان جلوگیری نمود. استفاده از دیاگ خودرو هزینه تعمیر را به حداقل می‌‌ رساند، مثلا مشکلات کوچک که نیاز به تعمیر گسترده‌ ای ندارند با شناسایی این دستگاه با هزینه کم تعمیر می‌‌ شوند.

چه زمانی خودرو به دیاگ زدن نیاز دارد؟

 در زمان‌ هایی که چراغ‌ های هشدار دهنده خودرو روشن می‌ شوند، خودرو استارت نمی‌‌ خورد یا ناقص استارت می‌‌ زند، ماشین ریپ می‌‌ زند، سوخت غیر عادی گاز و بنزین، وجود صدای غیر طبیعی هنگام ترمزگیری، اشکال در تعویض دنده و لرزش ماشین بهتر است از دستگاه دیاگ یا اصطلاحا از دیاگ زدن استفاده کنید.


مطالعه بیشتر: علت لرزش موتور خودرو چیست؟


انواع دستگاه دیاگ خودرو کدامند؟

دستگاه عیب یاب خودرو در انواع مختلفی تولید می‌‌ شود تا بتوان از آن برای تمامی ماشین‌ ها استفاده نمود. در ادامه با انواع دستگاه دیاگ آشنا می‌‌ شوید:

  • دستگاه دیاگ ثابت:  

             قدیمی ترین دستگاه دیاگ، دستگاه دیاگ ثابت است. این دستگاه با استفاده از کابل به ماشین وصل می‌ شود.

  • دستگاه دیاگ دستی:

             این دستگاه‌ ها قابل حمل هستند زیرا ابعاد کوچکی دارند. بعضی از این دستگاه‌ ها به عنوان رابط بین ECU و کامپیتور هستند که با نصب نرم افزار مخصوص بر روی کامپیتور و اتصال آن به دستگاه می‌‌ توان نقص‌ های خودرو را مشاهده کرد

  • دستگاه دیاگ بلوتوثی:

            یکی از جدیدترین انواع دستگاه دیاگ، دستگاه دیاگ بلوتوثی است. این دستگاه می‌‌ تواند اطلاعات را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند انتقال دهد.

انواع دستگاه دیاگ خودرو

دستگاه دیاگ خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دستگاه دیاگ ماشین از اجزا زیادی تشکیل شده است که با کنار هم قرار گرفتن این اجزا می‌‌ توان از این دستگاه استفاده‌ های زیادی کرد. هر دستگاه دیاگ چهار قسمت اصلی دارد که در ادامه با آن‌ ها آشنا می‌‌ شوید:

  • کامپیتور:

کامپیوتر در این دستگاه باید اطلاعات را پردازش کند و با استفاده از این اطلاعات نحوه عملکرد خودرو را روی صفحه دیجیتالی نشان دهد.

  • اینترفیس:

اینترفیس بین ECU و کامپیوتر مترجمی می‌‌ کند. با استفاده از این قطعه می‌‌ توان مشکلات احتمالی خودرو را شناسایی و از بین برد

  • کابل‌های رابط و کانکتورها:

این کابل‌ ها وظیفه اتصال دیاگ به کامپیوتر را برعهده دارند. کابل‌ های رابط از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر به کامپیتور متصل می‌‌ شوند.

  • نرم افزار دیاگ خودرو:

این نرم افزار در هر خودرو متفاوت است زیرا هر خودرو یک سری دستورالعمل‌ های متفاوتی دارد، به همین دلیل باید برای هرخودرو از نرم افزار خود آن خودرو استفاده نمود.

نحوه عملکرد دستگاه عیب یاب خودرو چگونه است؟

دیاگ خودرو از طریق پورت یا همان درگاه اتصال به ای سی یو خودرو اتصال داده می‌‌ شود، پس از برقراری ارتباط دستگاه دیاگ، اطلاعات را اسکن می‌‌ کند، پس از اسکن کدهای خطا موجود در EUC را روی صفحه دیجیتال نشان می‌‌ دهد.

پارامترهای مهم هنگام کار با دستگاه دیاگ خودرو

پارامتر‌های زیادی در دستگاه دیاگ خودرو وجود دارد که همگی آن‌ ها برای فعالیت این دستگاه مهم هستند. در ادامه با این پارامتر‌ها آشنا می‌‌ شوید:

  • ولتاژ باتری:

باطری یکی از مهم‌ ترین اجزا سیستم دستگاه دیاگ بوده که جزء پارامتر‌ های این دستگاه به شمار می‌‌ رود. ولتاژ باطری در حال فعالیت بین ۱۲ تا ۱۴ ولت است، اگر این نوسان زیاد باشد نشان دهنده اختلال در قطعات مخصوصا دینام ماشین است.

  • زمان پاشش:

پاشش بنزین یکی دیگر از پارامتر های مهم دستگاه دیاگ است که با ECU خودرو ارتباط مستقیم دارد.

  • آوانس جرقه:

مقدار سنسور آوانس با ECU و آوانس سوپاپ باید سینک شده باشد تا در عملکرد دستگاه دیاگ اختلال ایجاد نشود.


خرید قفل کامپیوتر ماشین از فروشگاه مستریدکی


مراحل کار با دستگاه دیاگ خودرو

چگونگی کار با دستگاه دیاگ  برای متخصصان خودرو اهمیت زیادی دارد. برای کار با دستگاه دیاگ باید برنامه نویسی را یاد بگیرید تا با استفاده از آن تمام خطا‌ها ماشین را تشخیص دهید. در ادامه مراحل کار با دستگاه دیاگ را مشاهده می‌‌ کنید:

  • کابل مورد نظر را به دیاگ خودرو وصل کنید.

  • بعد از اتصال دیاگ سوئیچ را باز کنید.

  • انتخاب نوع دیاگ زدن

  • بعد از انتخاب نوع عملیات دیاگ زدن شروع می‌‌ شود.

  • در این مرحله کد‌ها را دریافت می‌‌ کنید.

  • تحلیل اطلاعات

  • عیب یابی اختلال‌ های ماشین

  • پاک کردن خطاها

مراحل کار با دیاگ ماشین

مشکلات قابل شناسایی توسط دیاگ ماشین کدامند؟

با استفاده از دستگاه دیاگ می‌‌توانید مشکلات زیر را شناسایی کنید:

  • شناسایی ایرادها در برق خودرو

  • اختلالات مربوط به سنسورهای ABS، اکسیژن و کاتالیزور

  • ایرادهای مربوط به باتری خودرو

  • شناسایی اختلال در دور موتور ماشین

  • اختلال‌ ها در گشتاور موتور

آیا می توان از دیاگ خودرو در همه ماشین ها استفاده کرد؟

از دیاگ خودرو فقط برای خودر‌هایی می‌‌ توان استفاده نمود که ماشین مجهز به کامپیتور مرکزی هوشمند ECU باشد. اکنون بیشتر خودروها کامپیتور مرکزی دارند که می‌‌ توان در این خودروها از دستگاه دیاگ استفاده نمود.

خودروها به دو دسته کاربراتوری و انژکتوری تقسیم شده‌ اند که در خودروهای کاربراتوری نمی‌‌ توان از دیاگ استفاده نمود زیرا سیستم آن‌ ها قدیمی است.

کلام پایانی

 دیاگ خودرو یکی از دستگاه‌ های مهمی است که با استفاده از آن می‌‌ توان تمامی اطلاعات مربوط به ماشین را بدست آورد. اگر می‌‌ خواهید دستگاه دیاگ را خریداری کنید با ویژگی و چگونگی کار با آن آشنا شوید تا بتوانید دستگاه مناسب با ماشین خود را خریداری کنید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ