انواع رنگ دود خروجی از اگزوز و روش های رفع آنها

در صورتی که دود خروجی از اگزوز ماشین به رنگ سیاه، سفید یا خاکستری مایل به آبی باشد، به این معناست که مشکلی در خودرو وجود دارد. از همین رو شما باید با علت خروج هر رنگ دود از اگزوز آشنا باشید تا به موقع بتوانید مشکلات آن را تشخیص داده و از بسیاری ضرر و زیان‌ ها یا حوادث جلوگیری کنید. 
با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب علت خروج دود از اگزوز و نحوه برطرف کردن آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید!

دود خروجی از اگزوز خودرو با رنگ سفید نشانه چیست؟

بیشترین زمانی که شما شاهد خروج دود سفید رنگ از اگزوز ماشینتان هستید، اول صبح و در روزهای سرد است. در چنین مواقعی به دلیل اختلاف دمای موتور و محیط اطراف، کمی بخار آب به رنگ سفید از اگزوز خارج می‌ شود و جای نگرانی نیست. اما اگر در مواقعی غیر از این شاهد خارج شدن دود اگزوز به رنگ سفید بودید، باید به وجود مشکل در خودرو خود شک کنید. 
معمولاً اصلی‌ ترین دلایل خروج این رنگ دود خروجی از اگزوز، یکی از موارد زیر است: 

⦁    خراب شدن واشر سرسیلندر:

این قطعه وظیفه دارد مایعاتی که داخل خودرو هستند را کنترل کند. در صورتی که واشر سر سیلنر دچار خرابی شده باشد، این مایعات از آن نشت کرده و وارد محفظه احتراق می‌ شوند. در نتیجه با بنزینی که در این محفظه وجود دارد می‌ سوزد و دود حاصل از آن، به رنگ سفید از اگزوز خارج خواهد شد. 

⦁    خراب شدن سرسیلندر:

در صورتی که به هر دلیلی این قطعه، که از  قطعات موتور خودرو است خراب شود، دود خارج شده از اگزوز به رنگ سفید خواهد بود. معمولا تعویض یا تعمیر سرسیلندر با هزینه زیادی همراه است؛ پس همینکه احساس کردید از اگزوز خودرو دود سفید مشاهده می‌کنید، احتمال خراب شدن این قطعه را در نظر گرفته و بلافاصله آن را بررسی کنید. 

⦁    خراب شدن بلوک موتور:

فرایند احتراق خودرو داخل این قطعه انجام می‌شود و از مقاومت بالایی برخوردار است. از همین رو به ندرت پیش می‌آید که دچار خرابی و آسیب شود. با این حال در صورتی که علت دود خروجی از اگزوز خودرو به خرابی این قطعه مربوط می‌ شد، ناچارید بلافاصله آن را تعویض کنید تا به سیلندرها هم آسیبی نرسد.
 

دلیل خروج دود سفید از اگزوز به همراه آب 


زمانی که شما بعد از چندین ساعت ماشین را روشن کرده و استارت می‌ زنید، دمای موتور که کاملا خنک بوده ناگهان بسیار بالا می‌رود. اگر این اتفاق در فصول سرد سال اتفاق بیفتد، اختلاف دمای موتور و هوای محیط باعث چگالش آب خواهد شد. در نتیجه آب بخار کرده و این بخار همراه با دود از اگزوز خودرو خارج می‌ شود. با توجه به این که این دود کمی غلظت دارد، شما اینطور تصور می‌ کنید که همراه با دود، کمی آب هم از اگزوز خارج شده است. 

علت خروج دود سفید غلیظ از اگزوز 

در صورتی که دود خروجی از اگزوز بسیار غلیظ و به رنگ سفید بود اما مطمئن شدید که بخار آب نیست، به احتمال زیاد علت آن یکی از موارد زیر باشد: 
⦁    ممکن است مایع خنک کننده یا آب داخل محفظه احتراق نشت کرده باشد. 
⦁    در خودروهای دیزل، در صورت به هم ریختن زمان بندی پمپ انژکتور، این مشکل به وجود می‌ آید. 
⦁    از دیگر دلایل این مشکل می‌ توان به نشت یا گیر کردن بنزین و خراب شدن انژکتور اشاره کرد. 

نحوه رفع دود سفید اگزوز 

حال که با علت خروج دود سفید رنگ از خودرو آشنا شدید، بد نیست نحوه برطرف کردن آن را هم بدانید. همانطور که متوجه شدید، این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌ افتد؛ پس شما باید قبل از هرچیزی علت اصلی آن را پیدا کنید. 
اگر این دود با بویی مثل سوختگی همراه بود، باید روغن گیربکس را چک کنید و اگر کم شده بود، کمی به آن اضافه نمایید. همچنین بررسی کنید که سوپاپ وکیوم مدولار آن خراب نشده باشد. اگر این دود بویی شیرین داشت، باید به نشت کردن ماده خنک کننده به داخل موتور شک کنید. در این صورت ممکن است نیاز به تعویض واشر سرسیلندر برای رفع این مشکل باشد. 


خرید روغن گیربکس از فروشگاه مستریدکی


دود خروجی از اگزوز خودرو با رنگ سیاه نشانه چیست؟

در اکثر مواقع این رنگ دود خروجی از اگزوز، کاملا عادی است و جای نگرانی ندارد. اما گاهی اوقات هم ممکن است نشان از وجود یک مشکل در خودرو شما باشد. به طور کلی اگر بعد از اینکه استارت زدید از خودرو شما دود سیاه رنگ بیرون می‌آمد و بعد از مدت کوتاهی از بین رفت، این دود طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر با گذشت چند دقیقه همچنان ادامه داشت، احتمالا یکی از مشکلات زیر در خودرو شما وجود دارد:

⦁    گرفتگی فیلتر هوا:

این فیلتر باعث جلوگیری از ورود آلودگی به داخل موتور خواهد شد. در صورتی که فیلتر کثیف یا مسدود شده باشد، هوای کافی به داخل سیلندر وارد نشده و در نتیجه، شاهد خروج دود سیاه رنگ از اگزوز خواهید بود. در این حالت با تعویض این فیلتر، مشکل رفع می‌ شود. (با مشاهده قیمت فیلتر هوای خودرو در فروشگاه مستریدکی، نسبت به خرید نوع با کیفیت آن اقدام نمایید.)

⦁    خراب شدن رگلاتور بنزین:

این قطعه وظیفه کنترل و تنظیم فشار سوخت نسبت به هوای ورودی را به عهده دارد. در صورتی که این قطعه خراب شود، این تناسب به هم خورده و در نتیجه دود سیاه رنگی از اگزوز بیرون می‌ آید. در این حالت هیچ چاره‌ای جز تعویض رگلاتور ندارید. 

⦁    خراب شدن انژکتور:

انژکتور وظیفه اسپری کردن بنزین به داخل منیفولد را به عهده دارد. خراب شدن این قطعه باعث می‌شود که این عمل به خوبی انجام نشود و در نتیجه، دود خروجی از اگزوز ماشین به رنگ سیاه خواهد بود. همچنین خراب شدن این قطعه باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود و هزینه‌ های شما را افزایش خواهد داد. از همین رو اگر متوجه این مشکل شدید، بلافاصله برای تعویض یا تعمیر انژکتور اقدام کنید.
 

علت سیاه شدن دهانه اگزوز خودرو چیست؟ 


گاهی اوقات ممکن است در زمان بررسی خودرو خود، متوجه شوید دودهای سیاه رنگی روی دهانه اگزوز وجود دارند. این مشکل به این دلیل به وجود آمده که سوخت داخل موتور، به صورت ناقص دچار احتراق شده است. به عبارت دقیق‌ تر، اگر سیلندرها به هر دلیلی در سوزاندن بنزین به شکل کامل دچار مشکل شوند، دوده‌ های سیاه رنگی در نتیجه این احتراق ناقص از اگزوز خارج خواهد شد. 
شما باید با مشاهده چنین مشکلی، به خوبی سیستم سوخت موتور خودرو را بررسی کنید تا هر گونه مشکلی را به موقع شناسایی کرده و برای رفع آن وارد عمل شوید. 

نحوه رفع دود سیاه اگزوز  

برای رفع این مشکل بهتر است قبل از هرچیزی، فیلتر هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاملا تمیز بوده و هیچ گرفتگی و انسدادی روی آن وجود ندارد. بعد از آن، سنسور اکسیژن، که از انواع سنسور خودرو است را چک کنید و مطمئن شوید که به خوبی کار می‌ کند. 
اگر متوجه شدید مشکل از این دو بخش نیست، باید فشار انژکتور را تنظیم کنید تا در عملکرد سیستم سوخت انژکتوری مشکلی وجود نداشته باشد. البته این راهکار برای خودروهای جدیدتر جواب می‌ دهد. در صورتی که خودروی شما قدیمی بوده و سیستم سوخت انژکتوری ندارد، به بررسی ساسات اتوماتیک آن بپردازید. 

دود خروجی از اگزوز ماشین با رنگ آبی نشانه چیست؟ 

یکی دیگر از مشکلات شایعی که ممکن است تجربه کنید، مشاهده دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی است. این مشکل به دلایل متعددی پیش می‌ آید و متاسفانه از وجود مشکلات جدی در خودروی شما خبر می‌ دهد. در واقع بیرون آمدن دود آبی از اگزوز نشانه آسیب دیدن قطعات مهمی در خودرو شماست که معمولا تعمیر یا تعویض این قطعات، هزینه زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت. 

برخی از مهمترین دلایل مشاهده دود آبی رنگ از اگزوز، شامل موارد زیر است: 

⦁    خراب شدن کاسه نمد ساق سوپاپ:

این قطعه وظیفه دارد روغن کاری گاید و ساق سوپاپ‌ ها را کنترل کند. در صورتی که گاید و ساق سوپاپ‌ ها از خلاصی لازم برخوردار نباشند، این قطعه جدا می‌ شود و روغن نشت خواهد کرد. در نتیجه، رنگ دود خروجی از اگزوز به رنگ آبی در می‌ آید. 
⦁    برای تشخیص این مشکل، کافیست حدود 60 ثانیه گاز داده و بعد ماشین را متوقف کنید. اگر یک دود آبی رنگ از اگزوز خارج شد و خیلی سریع هم از بین رفت، یعنی برای کاسه نمد ساق سوپاپ، مشکلی پیش آمده است. 

⦁    خراب شدن رینگ پیستون:

در صورت خراب بودن این قطعه، هربار که پایتان را روی پدال گاز فشار دهید، از اگزوز دود آبی رنگی خارج خواهد شد. علت این مشکل کمبود خلاصی بین جداره سیلندر و پیستون است؛ چرا که در این صورت، رینگ پیستون بر اثر اصطکاک و سایش، از جای خود خارج خواهد شد.
 

علت خروج دود آبی از اگزوز پس از تعویض روغن 

گاهی اوقات پیش می‌آید که بعد از تعویض کردن روغن موتور خودرو، متوجه می‌ شوید دود خروجی از اگزوز به رنگ آبی یا خاکستری است. علت این موضوع این است روغن بیشتری نسبت به میزان لازم، داخل گیج روغن موتور ریخته باشید. در این حالت کافیست کمی از روغن اضافه را تخلیه کنید تا مشکل برطرف شود. 
اگر متوجه شدید که همچنان مشکل پابرجاست و دود آبی رنگ از اگزوز خارج می‌ شود، به احتمال زیاد روغنی که استفاده کرده‌اید بسیار نامرغوب و بی کیفیت است؛ بنابراین لازم است نسبت به خرید روغن موتور با کیفیت اقدام نمایید.

نحوه رفع دود آبی اگزوز 

همانطور که گفتیم، اگر دود خروجی از اگزوز به رنگ آبی باشد شما باید قطعات مهمی از خودرو خود مثل کاسه نمد ساق سوپاپ یا رینگ پیستون را تعویض کنید. البته گاهی اوقات هم با راهکارهای ساده‌ ای مثل استفاده از روغن موتور با کیفیت و مرغوب و استفاده از آن در حد مجاز، می‌ توان از چنین مشکلی جلوگیری کرد. 

جمع بندی 

در این مطلب سعی کردیم در مورد علت‌ های دود خروجی از اگزوز خودرو و راهکارهای رفع این مشکل با شما صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، هر رنگ دود خروجی از اگزوز به وجود مشکل در قطعات خاصی مربوط می‌ شود و شما باید با بررسی این قطعات یا تعمیر و تعویض آن‌ ها، این مشکل را حل کنید. 
جلوگیری از خروج دود به صورت غیر طبیعی از اگزوز، هم به سلامت خودروی شما کمک کرده و از هزینه‌ های اضافی جلوگیری می‌ کند، و هم از آلودگی هوا و ایجاد مشکلات مختلف برای محیط زیست جلوگیری خواهد کرد. 

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ