سنسور مپ چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد. در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود. البته نخست باید دید اصلا سنسور مپ چیست و چه وظیفه‌ ای در سیستم موتور دارد. 

همان‌ طور که گفته شد، سنسور مپ به عنوان یکی از قطعات داخلی خودرو به کار می‌ رود که وظایف گوناگونی هم دارد. در وهله اول باید بدانید این سنسور قادر به ارسال انواع اطلاعات به صورت مستقیم به کامپیوتر خودرو است، تا تصمیم‌ گیری‌ های بعدی در آن جا گرفته شود. در مورد مکان قرارگیری این سنسور نیز باید گفت در مجرای ورودی هوای موتور واقع شده است و مقدار هوای مکش شده در آن قسمت را به کامپیوتر گزارش می‌ دهد. 
نه تنها سنسور مپ، بلکه انواع سنسور خودرو نقشی تاثیرگذار در خودرو دارند و باید اطلاعات لازم را در دسترس سایر اجزا قرار دهند. پس طبیعی است که اگر سنسور ایرادی داشته باشد، اطلاعات مورد نیاز به کامپیوتر خودرو منتقل نمی‌ شود. این جا است که فرد با مشکلاتی مانند عدم کنترل درست خودرو مواجه می‌ شود و باید به سرعت راه حلی را پیدا کند.
در واقع سنسور مپ در سیستم کنترل الکترونیکی موتور استفاده شده و به ECU خودرو متصل می‌گردد. بعد از انتقال درست اطلاعات از مپ سنسور به کامپیوتر، قادر به کنترل دریچه هوا خواهد بود. بنابراین در صورت کار نکردن این قطعه، کامپیوتر در اندازه‌گیری فشار وارد شده به درون موتور ناتوان می‌ شود. 

نحوه عملکرد سنسور مپ چگونه است؟ 

هنگامی که پدال گاز را فشار می‌ دهید، هوای بیشتر به خودروی شما وارد می‌ گردد. سپس سنسور فشار مطلق خودرو آغاز به فعالیت می‌ کند که این مورد در خودروهای توربوشارژر ساز و کار متفاوت‌ تری دارد. 
این دسته از خودروها در سنسور مپ و مینفولد خود پیچیده‌ تر عمل می‌کنند. در نهایت این ECU است که می‌ داند چطور باید دریچه هوا و میزان هوای ورودی را کنترل کند. به همین خاطر خرابی این قطعه نیز روی خرابی کل سیستم اثر می‌ گذارد. بنابراین توصیه می کنیم با خرید قفل کامپیوتر ماشین از فروشگاه مستریدکی، از این قطعه با ارزش در خودروی خود محافظت نمایید.

محل نصب سنسور مپ در خودرو

برای بررسی مشکلات سنسور مپ، ابتدا باید موقعیت مکانی آن در سیستم خودرو را یاد گرفت. در بالا هم به این موضوع اشاره شد که مپ سنسور در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو قرار می‌ گیرد و این با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در مینفولد خودرو امکان‌ پذیر است. سپس ECU به تحلیل اطلاعات دریافتی از مپ سنسور پرداخته و دریچه ورود هوا را مدیریت می‌کند.
 

علائم خرابی مپ سنسور کدامند؟

چند علت مهم باعث خراب شدن سنسور مپ می‌ شود که عبارت‌اند از: 

خراب شدن شمع‌ ها

شمع‌ ها از مهم‌ ترین بخش‌ های یک خودرو هستند که ارتباط مستقیمی با سنسور مپ دارند. طبیعتا هنگامی که سنسور به خرابی دچار شود، شمع نیز نمی‌ تواند مانند سابق عمل کند. جرقه زدن شمع‌ ها باید در حد استاندارد و به اندازه باشد و با بیشتر یا کمتر شدن باید به آن شک کرد. در صورتی که شمع موتور خودروی شما نیاز به تعویض دارد، توصیه می کنیم نسبت به خرید شمع خودرو با کیفیت بالا از فروشگاه مستریدکی اقدام نمایید.

تصادف شدید

متاسفانه بعد از تصادف ممکن است سنسور مپ و بسیاری از اجزای اصلی خودرو خراب شوند. بنابراین باید برای تعمیر یا تعویض هر یک از این قطعات اقدام کرد. 

کیفیت پایین سوخت

اگر سوخت کیفیت مناسبی نداشته باشد، سنسور هم در ارسال اطلاعات به کامپیوتر ضعیف عمل می‌ کند. پس با مشاهده کیفیت نه چندان مطلوب سوخت، خیلی سریع نسبت به رفع آن اقدام نمایید. 

علت خرابی مپ سنسور چیست؟

سنسور مپ بخش حساسی از خودرو به حساب می‌ آید که صدمه دیدن آن، قسمت‌ های فراوانی از سیستم را درگیر می‌ کند. همین باعث می‌ شود پیامد های دیگری را هم در این سیستم شاهد باشید. پس با تعمیر به موقع این سیستم، مانع خرابی سایر قسمت‌ ها شوید. متاسفانه پشت گوش انداختن این موضوع باعث اتفاقات ناگوار دیگر و هدر رفتن وقت و پولتان می‌ شود. 
اگر می‌ بینید خودروی شما در هنگام استفاده مدام ریپ می‌ زند و با بررسی‌ های لازم نتوانستید به نتیجه برسید، احتمالا مشکل از سنسور مپ خواهد بود. 
یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص خرابی سنسور مپ، روشن شدن چراغ چک خودرو است. البته همان‌طور که می‌دانید، چراغ چک به دلایل مختلفی روشن می‌شود و تشخیص این که سنسور خراب است، شاید مقداری دشوار باشد. در این زمینه هم می‌توانید خودتان اطلاعات لازم را به دست آورید، و هم با فردی متخصص صحبت کنید. 
اگر مصرف سوخت بالایی را برای خودروی خود می‌بینید، یکی از دلایل آن می‌تواند همین مورد باشد. بنزین خودروهای زیادی بعد از پر شدن بلافاصله خالی می‌ شوند و این خود دلایل متنوعی دارد.
آلایندگی‌ های خودرو نیز به دلایل زیادی خارج می‌ شود که تاثیر خرابی سنسور مپ را نباید دست کم گرفت. آلایندگی‌ ها علاوه‌ بر خرابی کل سیستم خودرو، برای محیط زیست نیز مضر هستند و باید فکری به حال این مسئله کرد.
 


مطالعه بیشتر: علت روشن شدن چراغ چک چیست؟


عوارض خرابی سنسور MAP کدامند؟

همزمان با خراب شدن سنسور مپ، حوادث دیگری در سیستم خودروی شما رخ می‌ دهد. با حس کردن این نشانه‌ ها، می‌ توان به خراب بودن برخی قطعات از جمله سنسور مپ شک کرد. در ادامه می‌ توانید لیستی از علائم خرابی سنسور مپ را مشاهده کنید:
⦁    طبیعتا با خرابی سنسور مپ و نیاز به تعویض یا تعمیر آن، اطلاعات به درستی به کامپیوتر خودرو نمی‌ رسد. از آن جایی که کامپیوتر قادر به پردازش اطلاعات اشتباه نیست، این می‌ تواند مشکلاتی را در خودروی شما به وجود آورد. 
⦁    مپ سنسور ممکن است هوای ورودی به پیشرانه را کمتر از چیزی که در واقعیت هست، گزارش دهد. بنابراین در این شرایط سوخت به حد کافی به موتور ارسال نمی‌ شود. به دنبال آن، شمع‌ ها دیگر به درستی جرقه نمی‌زنند که این خود دو پیامد اصلی را به وجود خواهد آورد؛ یکی از آن‌ ها ناک زدن بیش از اندازه و مشهود موتور و دیگری کم شدن شتاب آن است. 
⦁    همچنین در صورتی که اطلاعات از طریق سنسور مپ به ECU بیشتر از حد استاندارد گزارش داده شود، سوخت برعکس دفعه قبل این بار به مقادیر زیادی وارد پیشرانه می‌ شود. این بار جرقه زدن شمع با سرعت بالاتری همراه است و خود مشکلات دیگری را به بار خواهد آورد. از این ایرادات باید انسداد کاتالیزور خودرو، خرابی شمع و افزایش سوخت را نام برد. 
⦁    یکی دیگر از وظایف سنسور مپ، مدیریت هر چه بهتر سوخت خودرو با یاری برخی دیگر از قطعات است. اگر این مدیریت به شیوه درست صورت نگیرد و به عبارت دیگر با خرابی سنسور مواجه شویم، عملیات احتراق مانند قبل انجام نمی‌گیرد و افزایش آلایندگی موتور خودرو به عنوان یکی از عواقب اصلی آن در نظر گرفته می‌ شود. شاید شما نیز حس می‌ کنید خودرو آلاینده‌ های زیادی تولید می‌ کند که دلایل گوناگونی دارد، اما یکی از آن‌ ها خرابی سنسور مپ است. 
⦁    به دنبال رقیق بودن سوخت، دمای موتور نیز افزایش پیدا می‌ کند. این باعث می‌ شود اکسیژن و نیتروژن واکنش‌  های زیادی با هم داشته باشند. پس خرابی سنسور مپ در این جا می‌ تواند باعث خراب شدن برخی دیگر از قطعات هم بشود. 


مطالعه بیشتر: اجزای موتور ماشین کدامند؟


تست سنسور مپ چگونه انجام می شود؟

در صورتی که برای تعمیر یا تست سنسور مپ به مکانیکی مراجعه کنید، این فرد دو راه پیش رو دارد که یکی از آن‌ ها استفاده از دستگاه دیاگ و دیگری تست ولتاژی است. هر یک از این شیوه‌ها به نوبه خود می‌ توانند مشکلات سنسور خودرو را برطرف کنند. هرگز برای تعمیر یا تعویض سنسور مپ سر وقت گزینه‌ های ارزان در بازار نروید و سعی کنید مورد ایده‌ آلی را بیابید. 
سنسورها به این خاطر که بخش حساسی هستند، در صورت اصل نبودن ممکن است خیلی ساده خراب شوند. بنابراین انتخاب سنسوری استاندارد باید در اولویت شما باشد. مپ سنسور فیک آسیب‌ هایی را به قطعات مختلف خودرو وارد می‌ کند و اگر همین حالا از چنین محصولی استفاده می‌ کنید، بد نیست نسبت به تعویضش اقدام نمایید. 
برای بررسی شخصی، ابتدا نیاز به بررسی ظاهر سنسور دارید. در این خصوص ارزیابی تمام اتصالات و سیم کشی خودرو را پیشنهاد می‌ دهیم. دقت کنید که آیا سیمی ذوب یا پاره شده است یا خیر. شل بودن اتصالات و آسیب دیدگی بخش‌ های مختلف آن‌ ها نیز از دیگر موارد ضروری برای بررسی هستند. 
بعد از آن باید سنسور را جدا کرده و پین‌ ها را با دقت ببینید. عدم وجود نشانه‌ ای از خم شدگی یا خوردگی می‌ تواند خبر خوبی برای شما باشد. شلنگ متصل شده به مینفولد ورودی را هم به خوبی نگاه کنید تا ایراداتش نمایان شود. داخل شلنگ باید عاری از کثیفی و آلودگی باشد. اگر تمام این موارد بدون مشکل باشند، نیازمند استفاده از تجهیزاتی مانند مولتی‌ متر دیجیتال برای بررسی مشکلات سنسور MAP خواهید بود. 


مطالعه بیشتر: دیاگ خودرو چیست؟


سخن پایانی

عده زیادی شناخت ایرادات بسیاری از قطعات خودرو و راه‌های برطرف کردن آن را چالشی بزرگ می‌ دانند. این در حالی است که با مطالعه در مورد هر یک از آن‌ ها می‌ توان نیاز برای مراجعه به مکانیک را کاهش داد. این مطلب نیز در مورد سنسور مپ و علائم خرابی آن در سیستم موتور خودرو بود که امیدواریم از آن برای داشتن سیستمی سالم استفاده کرده باشید. 

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
در صورتی که دود خروجی از اگزوز ماشین به رنگ سیاه، سفید یا خاکستری مایل به آبی باشد، به این معناست که مشکلی در خودرو وجود دارد. از همین رو شما باید با علت خروج هر رنگ دود از اگزوز آشنا باشید تا به موقع بتوانید مشکلات آن را تشخیص داده و از بسیاری ضرر و زیان‌ ها یا حوادث جلوگیری کنید.  با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب علت خروج دود از اگزوز و نحوه برطرف کردن آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید!

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ