دلایل روغن کم کردن موتور خودرو و نشانه های آن چیست؟

مخزن روغن موتور خودرو همیشه باید دارای سطح مناسبی از روغن باشد. در صورتی که متوجه کم شدن سطح روغن در موتور شدید باید حتما این موضوع را پیگیری کنید. بهتر است در مرحله اول دلایل طبیعی و غیر طبیعی کاهش سطح روغن خودرو بررسی شود تا درصورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. برای افزایش کارکرد موتور خود حتما باید از روغنی با کیفیت بالا استفاده کنید. در ادامه به دلایلی که باعث کم شدن سطح روغن در موتور خودرو می‌ شود می‌ پردازیم.

روغن موتور چیست؟

روغن‌ هایی که برای موتور ماشین استفاده می‌ شوند، شامل روغن پایه و انواعی از افزودنی‌ های دیگر است‌. هر خودرویی برای عملکرد صحیح موتور خود نیاز به استفاده از یک روغن مناسب دارد و با گذر زمان، اهمیت استفاده از روغن باکیفیت بیشتر می‌ شود. روغن‌ موتور، گاهی اوقات به عنوان روغن روانکار شناخته می‌ شود.

یک گروه از روغن‌ ها هستند که برای کاهش اصطکاک، حرارت و فرسایش بین قطعات مکانیکی موتور که در تماس با یکدیگر هستند، استفاده می‌ شوند. استفاده از روغن نامناسب باعث آسیب به قطعات موتور و در نهایت خراب شدن آن می‌ شود.

روغن موتور چه وظیفه ای را در خودرو برعهده دارد؟

روغن موتور باید تمامی وظایفی را که برعهده دارد به خوبی انجام دهد. به همین دلیل انتخاب یک روغن اصل و با کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. اولین وظیفه‌ ای که روغن‌ های موتور به عهده دارند روانکاری و اصطکاک بین قطعات خودرو خواهد بود. به علاوه استفاده از روغن سبب خنک شدن موتور در حال حرکت می‌شود. علاوه بر این دو وظیفه، کاهش آسیب به قطعات و آب بندی کردن فضای خالی بین پیستون و سیلندراز جمله وظایف دیگر روغن‌ ها هستند.

عوارض و خطرات کم کردن روغن موتور خودرو کدامند؟

کم شدن روغن در موتور می‌ تواند خسارت جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل در ادامه به برخی از خطرات و عوارض کم کردن روغن موتور خودرو می‌ پردازیم:

  • افزایش اصطکاک بین قطعات موتور

استفاده از روغن در موتور خودرو سبب روانکاری این قطعات موتور می‌شود و اگر این روغن کم باشد، افزایش اصطکاک بین قطعات موتور و گرمای بیش از حد به موتور آسیب جدی وارد می‌ کند.

  • ساییدگی و پارگی قطعات موتور

اگر اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند، ممکن است باعث ساییدگی و پارگی شود. این امر موجب کاهش عمر مفید موتور و خرابی آن خواهد شد.

  • دود سفید از اگزوز

کاهش سطح روغن برای موتور خودرو می‌ تواند باعث تولید دود سفید از اگزوز شود. این دود ناشی از سوختن روغن در موتور خودرو است و باعث ایجاد آسیب می‌شود.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور خودرو چقدر است؟

میزان کاهش مجاز روغن موتور، به نوع خودرو شما بستگی دارد. می‌توانید اطلاعات لازم را از دفترچه‌ راهنما یا برچسب روغن خودرو بررسی کنید. به طور کلی، کاهش حدود 200 تا 250 سی‌ سی روغن در هر 1000 کیلومتر به عنوان یک فرآیند طبیعی محسوب می‌شود. برای جلوگیری از وارد شدن خسارت غیرقابل جبران به موتور، بهتر است از کاهش سطح روغن در موتور (فراتر از مقدار مشخص شده توسط سازنده خودرو) جلوگیری و همیشه سطح آن را بررسی کنید.


مطالعه بیشتر: علت سیاه شدن روغن موتور و خطرات آن


علائم کم بودن روغن موتور خودرو کدام‌اند؟

در ادامه به مطالبی درباره علائم کم بودن روغن می‌ پردازیم. در صورتی که با هر یک از علائم زیر روبه‌ رو شدید نشان دهنده کم بودن روغن برای موتور خودرو است.

  • نشتی روغن از کف خودرو

روغن ریزی از کف خودرو نشانه نشتی روغن در موتور خودرو است که باید به سرعت رفع تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. اگر این مشکل را مشاهده کردید، بهتر است خودرو را به یک مکانیک متخصص معرفی کنید تا نشتی روغن از موتور را تعمیر کنند.

  • یاتاقان زدن خودرو یکی از علائم مهم در کم شدن روغن خودرو

روغن موتور مسئول روان کاری قطعات مختلف موتور است. کیفیت پایین روغن می‌ تواند منجر به تجمع رسوبات و آلودگی در قطعات مختلف موتور شود. بنابراین، اگر یاتاقان‌ های خودرو خراب و فرسوده شوند، ممکن است مسیرهای عبور روغن و یا پمپ روغن مسدود شود. این موضوع می‌ تواند باعث خراب شدن و فرسودگی یاتاقان‌ ها، قفل شدن موتور و شنیده شدن صدای تق تق از موتور خودرو شود که به عبارت دیگر خودرو یاتاقان زده است.

  • افزایش مصرف بنزین

یکی از نشانه‌ های اصلی کم شدن روغن، افزایش مصرف سوخت آن است. وقتی روغن در موتور کم شود، توان موتور نیز کاهش پیدا می‌ کند. در این صورت خودرو بیشتر به گاز دادن نیاز دارد تا قدرت خود را حفظ کند. در نتیجه، مصرف بنزین خودرو افزایش پیدا می‌‌ کند و راننده می‌ تواند به راحتی این وضعیت نامطلوب را تشخیص دهد.

  • استهلاک خودرو با کم شدن روغن موتور خودرو بیشتر

اگر دلایل کم شدن روغن موتور خودرو رفع نشود با مشکلات جدی‌ تری روبرو خواهید شد. اضافه شدن اصطکاک به قطعات موتور می‌ تواند باعث استهلاک سریع خودرو شود. در این صورت خودرو نیازمند تعمیراتی همچون تعویض پیستون، تعویض تسمه تایم و تعمیر موتور است.

دلایل روغن کم کردن موتور ماشین کدام‌اند؟

اطلاع داشتن از دلایلی که باعث کم شدن روغن از موتور ماشین می‌ شود، بسیار مهم است. به همین دلیل در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

  • روغن سوزی در موتور

روغن موجود در موتور خودرو همواره از طریق منافذ موجود در سطح بلوکه سیلندر به درون محفظه احتراق نفوذ می‌کند. این امر موجب خروج دود و بوی سوختگی از اگزوز ماشین می‌شود. معمولا در هر ۱۰۰۰ کیلومتر حدود 150 سی سی روغن سوزی رخ می‌دهد. این مورد یکی از دلایل مهم روغن کم کردن موتور ماشین است.

  • بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

هر روغن موتور، برای روانکاری در یک بازه دمای مشخص کاربرد دارد. اگر دمای موتور به دلایلی بیش از حد افزایش پیدا کند، احتمال تبخیر روغن در موتور نیز وجود دارد. این امر می‌تواند به کاهش عمر مفید موتور و تعمیرات پرهزینه منجرب شود.

  • رانندگی با دور موتور بالا

رفتار خوب در رانندگی برای سلامت فنی ماشین بسیار اهمیت دارد. رانندگی با دور موتور بالا باعث افزایش دمای موتور و تبخیر روغن می‌شود. در این صورت قطعات موتور آسیب جدی می‌ بینند.


مطالعه بیشتر: از کجا بفهمیم ماشین آب روغن قاطی کرده؟


چرا ماشین روغن کم میکنه ولی دود نمیکنه؟

در ادامه به برخی از علائم می‌ پردازیم که باعث کم روغن شدن ماشین میشه ولی در این حالت هیچگونه دودی از موتور دیده نمی‌شود. این موارد شامل:

  • خرابی شیر PCV

دریچه PCV معیوب یکی از دلایل رایج روغن سوزی در خودروهای پژو یا تیبا است. این دریچه در خودرو وظیفه جلوگیری از ورود روغن به داخل سیستم احتراق را بر عهده دارد. انسداد این شیر یا افزایش فشار بر روی میل لنگ باعث ورود روغن اضافی به سیلندرها می‌ شود. این موضوع باعث افزایش مصرف روغن موتور خودرو خواهد شد.

 مشکل شیر PCV خیلی ساده و با تعویض آن به راحتی قابل حل است. برای تعویض شیر PCV نیازی به داشتن مهارت خاصی نیست و می‌ توانید به تنهایی این کار را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌ کند در هزینه‌ های تعمیر خودرو خود صرفه جویی کنید.

  • خرابی واشر سر سیلندر

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است باعث کاهش روغن در خودرو شود، خرابی واشر سرسیلندر است. واشر سرسیلندر مسئولیت جلوگیری از نفوذ مایعات به سیلندرهای موتور را بر عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه نیاز به هزینه بالایی برای تعمیر دارید.

  • مشکلات مربوط به مدار

 زمانی که خودرو روغن را کم میکند ولی دود نمی‌ کند، ابتدا مدار را چک کنید. مشکلات در مدار می‌ تواند منجر به کاهش روغن بدون نشتی یا تولید دود شود. اگر سیستم‌ های الکتریکی متعدد خودرو نتوانند روغن موتور را به مقصدهای مختلف هدایت کنند، این مشکل رخ خواهد داد. با کاهش فشار در پمپ روغن، بخش‌ های مختلف موتور و قطعات خودرو تحت تأثیر قرار می‌ گیرند.

عوامل کم شدن روغن موتور سیکلت کدام‌ اند؟

کم کردن روغن در موتور سیکلت می‌ تواند دلایلی را به همراه داشته باشد. در ادامه مطالب به برخی از عوامل کم شدن روغن برای موتور سیکلت می‌پردازیم.

  • نشت روغن

نشت روغن می‌ تواند باعث کاهش مقدار روغن در موتور سیکلت شود. این نشت از قسمت‌ های مختلفی مانند شلنگ‌ ها یا صدمه در قطعات اصلی مانند پکیج هیدرولیک یا پمپ روغن، ناشی می‌ شود.

  • سوختن روغن

استفاده از روغنی با کیفیت پایین یا عدم تعویض روغن به موقع می‌ تواند منجر به سوختن روغن در موتور سیکلت شود. زمانی که روغن مورد استفاده شما آبکاری یا به پایان عمر خود رسیده باشد، ممکن است به سرعت از دمای موتور کم و نیاز به تعویض باشد.

کلام پایانی

روغن موتور برای موتور ماشین از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین در انتخاب روغن موتور باید نهایت دقت را داشته باشید. در سایت مستریدکی می‌توانید روغن مورد نظر مختص ماشین خود را خریداری کنید. اگر در هنگام خرید با مشکلی مواجه شدید کارشناسان سایت می‌توانند شما عزیزان را راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید
استفاده از روغن موتور مناسب یکی از نیازهای اساسی هر خودرو است. همچنین موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ماشین شناخته می‌ شود و باید از آن بسیار مراقبت شود. انتخاب روغن مناسب برای موتور ماشین، عملکرد و طول عمر آن را افزایش می‌ دهد. برای جلوگیری از خسارات‌ های جبران ناپذیر، بهتر است از روغنی با کیفیت و مناسب برای خودرو استفاده کنیم. در سایت مستریدکی می‌ توانید بهترین محصول را خریداری کنید. در ادامه به ویژگی‌ هایی از روغن برای موتور خودرو می‌ پردازیم.
لنت ترمز یک قطعه مهم است که مطمئنا بیشتر شما با آن آشنایی دارید. لنت‌ ها جزوی از سیستم ترمز ماشین هستند که هنگام ترمز گرفتن درگیر می‌ شوند. یعنی زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌ دهید این قطعه و دیسک درگیر می‌ شوند.
وایر شمع یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌ شود که نقش پر اهمیتی در سیستم اشتعال بر عهده دارد. کاربرد اصلی آن انتقال جریان الکتریکی از شمع به قسمت اشتعال است. در واقع وایر شمع‌ ها، انرژی الکتریکی را که از شمع ایجاد شده به سر شمع منتقل می‌ کنند. در نتیجه آن را به عنوان پل انتقال جریان بین شمع و سرشمع می‌ شناسند‌.
روغن برای موتور عضو مهم و پر کاربردی است که اتفاقا تاثیر زیادی هم بر عملکرد و راندمان آن می‌گذارد؛ اما به مانند هر وسیله دیگر در خودرو، روغن موتور هم به دلایل متعددی مثل افزایش دما موتور و عمل اکسیداسیون، تهویه هوا ضعیف، فرآیند احتراق وغیره نیاز به تعویض پیدا می‌کند. سیاه شدن روغن موتور یک تغییر شیمیایی است که باعث تغییر حالت روغن از مایع به جامد می‌ شود. زمانی که روغن حالت قیری پیدا می‌ کند، کارکرد و راندمان موتور کاهش می‌ یابد. سیاه شدن روغن در موتور همواره با علائم مشخصی مثل ناک زدن موتور هم

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ