جامع ترین راهنمای خرید روغن موتور خودرو

استفاده از روغن موتور مناسب یکی از نیازهای اساسی هر خودرو است. همچنین موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ماشین شناخته می‌ شود و باید از آن بسیار مراقبت شود. انتخاب روغن مناسب برای موتور ماشین، عملکرد و طول عمر آن را افزایش می‌ دهد. برای جلوگیری از خسارات‌ های جبران ناپذیر، بهتر است از روغنی با کیفیت و مناسب برای خودرو استفاده کنیم. در سایت مستریدکی می‌ توانید بهترین محصول را خریداری کنید. در ادامه به ویژگی‌ هایی که روغن موتور خودرو باید داشته باشد، می‌ پردازیم.

انواع روغن موتور خودرو کدام‌اند؟

در نظر داشته باشید که این ماده صنعتی اهمیت بسیاری در عملکرد خودروها دارد و موجب افزایش طول عمر و بهبود عملکرد موتور می‌ شود. در ادامه به معرفی انواعی از روغن برای موتور ماشین می‌ پردازیم:

  • روغن موتور معمولی

روغن‌ موتور معمولی در انواع مختلفی وجود دارد. این نوع از روغن شامل روغن‌ های پایه‌ هیدروکربنی، پلی آلفا الفین‌ ها و پلی اینترنال الفین‌ ها است و از نفت خام تولید می‌ شود. به علاوه این روغن در خودرو برای حفظ و روان کردن قطعات موتور مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

  • روغن نیمه سنتتیک

این روغن ترکیبی از روغن مینرال با افزودنی‌ های خاص است که در دمای بالا عملکرد بهتری دارند. روغن نیمه سنتتیک نه کاملا سنتتیک و نه مینرال است. در نظر داشته باشید که این روغن در هر نوع ماشینی قابلیت استفاده ندارد.

  • روغن سنتتیک

روغن سنتتیک از ترکیب هیدروکربن‌ ها و مواد شیمیایی تهیه می‌ شود. این روغن با افزودنی‌ هایی برای جاری شدن بهتر در مجاری موتور، ضد خورندگی، چسبندگی بهتر در حین روانکاری، کاهش تبخیر روغن و افزایش عمر روغن عملکرد بهتری پیدا می‌ کنند. روغن سنتتیک معمولا قیمت بالاتری نسبت به روغن‌های دیگر دارد و به عنوان بهترین نوع روغن موتور شناخته می‌ شود.

هنگام خرید روغن موتور خودرو به چه مواردی باید توجه داشت؟

 خرید روغن باکیفیت برای موتور ماشین از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل نیاز هست که هنگام خرید به یکسری از نکات توجه کنید. در ادامه به راهنمای خرید روغن موتور خودرو می‌ پردازیم:

ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور، مهمترین پارامتری است که باید در زمان خرید روغن به آن توجه کرد. این پارامتر به مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن اطلاق می‌ شود. در مورد روغن‌ های موتور، ویسکوزیته معمولا در دمایی نزدیک به 0 فارنهایت اندازه‌گیری و این مقدار روی بسته‌ بندی محصول نیز قرار دارد. این ویژگی‌ ها می‌ توانند بر اصطکاک و نفوذ پذیری سیالات تأثیرگذار باشند.

30W مشخص کننده ویسکوزیته روغن در دماهای بالا، در حالی که 5W نشان‌دهنده ویسکوزیته در دماهای پایین است. به عبارتی دیگر، این محصول مناسب برای استفاده در دماهای پایین و بالا هست. اما در نظر داشته باشید که روغن در دماهای پایین غلیظ‌‌‌ تر می‌ شود. تأثیر دما بر عملکرد موتور و مصرف سوخت آن بسیار حائز اهمیت است. در دماهای پایین، استفاده از روغن‌ موتور با ویسکوزیته کمتر توصیه می‌ شود تا عملکرد موتور بهینه و مصرف سوخت افزایش پیدا نکند.

استاندارد SAE

یکی از مهمترین استانداردهایی که باید در هنگام خرید روغن به آن توجه کرد، استاندارد API است. انجمن نفتی آمریکا با استفاده از آزمایشات خود برچسبی را به هر روغن اختصاص می‌دهد که نشان‌ دهنده کیفیت محصول خواهد بود. این استاندارد، روغن‌های موتور را به دو دسته C و S تقسیم می‌ کند.

روغن‌ های موتور سری C برای موتورهای دیزلی و روغن‌ های موتور سری S برای موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به طور کلی اگر حرف انگلیسی دوم روغن بزرگ باشد، کیفیت آن نیز بیشتر است. روغن‌های موتور با برچسب SB کیفیت بهتری نسبت به روغن‌ های موتور با برچسب SC دارد.

شاخص Adl

هنگام خرید روغن برای موتور خودرو به استاندارد API توجه کنید. حرف S برای موتورهای بنزینی و حرف C برای موتورهای دیزلی استفاده می‌ شود. حرف دوم سطح کیفیت را نشان می‌ دهد و کیفیت روغن بین حروف A تا N متغیر است. روغن‌ هایی با شاخص بالا کیفیت بیشتری دارد و این کیفیت روغن در زمستان باید در نظر گرفته شود.


مطالعه بیشتر: علت سیاه شدن روغن موتور چیست؟


انواع افزودنی های روغن موتور کدام‌ اند؟

هنگام تهیه این محصول به راهنمای خرید روغن موتور حتما توجه کنید و در نظر داشته باشید که چه نوع مواد افزودنی به روغن اضافه شده است. در نظر گرفتن این مورد باعث خریدی بهتر می‌ شود. در ادامه به چند افزودنی می‌پردازیم.

  • بازدارنده‌های خوردگی و زنگ

بازدارنده‌ های خوردگی و زنگ از موتور شما با استفاده از خنثی کردن اسیدهای موجود در روغن و کاهش اکسیداسیون، محافظت می‌ کند. این افزودنی‌ ها که اغلب از سولفونات باریم و کلسیم است، موانعی را روی اجزای فلزی موتور ایجاد می‌کند تا آب را دفع و از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری کنند.

  • مواد شوینده

مواد شوینده برای حفظ تمیزی و عملکرد بهتر موتور، رسوبات را حذف می‌ کنند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. همچنین این مواد شوینده ناخالصی‌ های روغن و اسیدهای ایجاد شده در طول اکسیداسیون را نیز خنثی می‌کنند. استفاده از این مواد عملکرد موتور را تضمین می‌ کنند.

روغن موتور مونوگرید بهتر است یا مالتی گرید؟

با نشستن در صندلی راننده و روشن کردن موتور، دمای آن تقریبا با دمای محیط برابر می‌ شود. اما پس از 15 دقیقه، دمای موتور نسبت به دمای محیط افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید روغنی را انتخاب کنیم که محدوده زمانی بیشتری را پوشش دهد. در اینجا می‌ توان بگوییم که روغن مالتی گرید چند درجه‌ ای از روغن موتور مونوگرید بهتر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه روغن موتور با کیفیت را تشخیص دهیم؟

روغن‌ های مخصوص موتور خودرو مانند سایر محصولات، دارای کیفیت‌های مختلفی هستند. برای انتخاب روغنی با‌ کیفیتی بالا، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. در اینجا به راهنمای خرید روغن برای موتور خودرو می‌پرداریم.

  • برچسب مشخصات روغن موتور

شرکت‌ های معتبر، برچسب مشخصات و راهنمای خرید روغن را بر روی محصول چاپ می‌ کنند. در صورت دیدن یک برچسب بی‌ کیفیت و ناخوانا روی بسته بندی روغن مخصوص ماشین به اصل بودن محصول شک کنید.

  • روغن باید شفاف باشد!

رنگ و بوی روغن می‌ تواند نشان دهنده کیفیت آن باشد؛ روغن‌ های با‌ کیفیت رنگ روشن و بوی ملایم دارند، در حالی که روغن با کیفیت پایین دارای رنگ تار و بوی تند است. این نکته می‌تواند به ما در تشخیص کیفیت روغن‌ های موتور کمک کند.


مطالعه بیشتر: چرا ماشین روغن کم میکند؟


بهترین برندهای روغن موتور خودرو کدام‌ اند؟

انتخاب یک روغن موتور ماشین باکیفیت و برند از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل در ادامه به معرفی برخی از بهترین برندهای روغن مخصوص موتور خودرو می‌ پردازیم.

  • توتال

توتال یکی از برندهای معروف و محبوب روغن برای موتور خودرو است که با تکنولوژی پیشرفته و فرمولاسیون منحصر به فرد خود، بهبود کارایی موتورها و کاهش مصرف سوخت را هدف قرار می‌ دهد. روغن موتور توتال در بازار محبوبیت بسیاری دارد و مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

  • لیکومولی

یکی از برندهای معتبر و مشهور در زمینه تولید روغن، لیکومولی است که هویت آلمانی دارد. روغن موتور لیکومولی با داشتن ویژگی‌ های افزایش عمر مفید موتور، کاهش اصطکاک و افزایش کارایی موتور، معروفیت خوبی را از آن خود کرده است.

  • کاسپین

روغن موتور کاسپین تولیدی شرکت فومن‌ شیمی است که با استانداردهای جهانی ساخته شده و قیمت مناسب‌ تری نسبت به رقبا دارد. محصولات این شرکت شامل انواع روغن دیزلی، بنزینی، چهار فصل، دوگانه سوز، تمام ‌سینتتیک و نیمه ‌سنتتیک است.

  • پترونول

این برند با بیش از نیم قرن تجربه در ایران، تولید کننده روغن برای انواع وسایل نقلیه و صنایع ریلی و دریایی است. به علاوه این محصول در دسته بهترین روغن‌ های موتوری ایرانی قرار دارد.

قیمت روغن موتور خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت روغن‌ های موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر کدام از این موارد تاثیر مستقیمی بر قیمت روغن هنگام خرید خواهند داشت. در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

  • کیفیت روغن موتور

کیفیت روغن موتور تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد. روغن‌ هایی با کیفیت بالا از ترکیبات پیشرفته و فرآیند های دقیقی برخوردار هستند که این امر باعث حفاظت بیشتر از موتور ماشین می‌ شود. روغن‌ های خودرو معمولا به صورت تخصصی برای انواع خودروها تولید می‌ شوند و این امر باعث افزایش هزینه روغن می‌ شود.

  • برند روغن موتور

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت روغن برای موتور خودرو برند آن است. برندهای معروف و معتبر با قیمت‌ های بیشتری عرضه می‌ شوند، زیرا معمولا برای خودروهای خاص به صورت ترکیباتی پیشرفته تولید می‌ شوند.

  • نوع روغن خودرو

نوع روغن بر قیمت این محصول تأثیرگذار است. برخی خودروها از روغن‌ های خاص و با کیفیت استفاده می‌ کنند که قیمت آن‌ بالاتر خواهد بود.

  • عوامل اقتصادی

همچنین عوامل اقتصادی می‌ تواند بر قیمت روغن خودرو تأثیرگذار باشد ؛ به عنوان مثال، کاهش ارزش ارز ملی باعث افزایش قیمت روغن وارداتی شده و افزایش هزینه‌ های تولید و حمل و نقل نیز ممکن است باعث افزایش قیمت این محصول شود.

کلام پایانی

انتخاب روغن موتور ماشین برای ماشین خیلی مهم است و باید در هنگام خرید نهایت دقت را به عمل آورد. اگر قصد خریدی ایده‌آل برای ماشین خود را دارید، سایت مستر یدکی بهترین گزینه است. پس از انتخاب محصول انتخاب شده در کمترین زمان ممکن برای شماعزیزان ارسال خواهد شد.

همچنین بخوانید
لنت ترمز یک قطعه مهم است که مطمئنا بیشتر شما با آن آشنایی دارید. لنت‌ ها جزوی از سیستم ترمز ماشین هستند که هنگام ترمز گرفتن درگیر می‌ شوند. یعنی زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌ دهید این قطعه و دیسک درگیر می‌ شوند.
وایر شمع یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌ شود که نقش پر اهمیتی در سیستم اشتعال بر عهده دارد. کاربرد اصلی آن انتقال جریان الکتریکی از شمع به قسمت اشتعال است. در واقع وایر شمع‌ ها، انرژی الکتریکی را که از شمع ایجاد شده به سر شمع منتقل می‌ کنند. در نتیجه آن را به عنوان پل انتقال جریان بین شمع و سرشمع می‌ شناسند‌.
مخزن روغن موتور خودرو همیشه باید دارای سطح مناسبی از روغن باشد. در صورتی که متوجه کم شدن سطح روغن در موتور شدید باید حتما این موضوع را پیگیری کنید. بهتر است در مرحله اول دلایل طبیعی و غیر طبیعی کاهش سطح روغن خودرو بررسی شود تا درصورت نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. برای افزایش کارکرد موتور خود حتما باید از روغنی با کیفیت بالا استفاده کنید. در ادامه به دلایلی که باعث کم شدن سطح روغن در موتور خودرو می‌ شود می‌ پردازیم.
روغن برای موتور عضو مهم و پر کاربردی است که اتفاقا تاثیر زیادی هم بر عملکرد و راندمان آن می‌گذارد؛ اما به مانند هر وسیله دیگر در خودرو، روغن موتور هم به دلایل متعددی مثل افزایش دما موتور و عمل اکسیداسیون، تهویه هوا ضعیف، فرآیند احتراق وغیره نیاز به تعویض پیدا می‌کند. سیاه شدن روغن موتور یک تغییر شیمیایی است که باعث تغییر حالت روغن از مایع به جامد می‌ شود. زمانی که روغن حالت قیری پیدا می‌ کند، کارکرد و راندمان موتور کاهش می‌ یابد. سیاه شدن روغن در موتور همواره با علائم مشخصی مثل ناک زدن موتور هم

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ