زمان طلایی تعویض دیسک ترمز چه زمانی است؟

اگرچه هر بخش از مراحل تعویض دیسک ترمز بسیار ساده است، اما می‌توان آن را یک فرایند طولانی دانست که زمان و انرژی بسیاری از شما می‌گیرد و ممکن است در نهایت آن را اشتباه انجام دهید. امنیت ترمز از مهم‌ترین فاکتورهای امنیت سرنشینان خودرو و خود وسیله نقلیه است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که برای انجام کارهای مربوط به سیستم ترمز، شما بی‌توجه و کم‌اهمیت باشید.

پس اگر حس می‌کنید خودتان به‌تنهایی از پس کارهای مربوط به آن برنمی‌آیید و ممکن است خطری شما را تهدید کند، همه امور را به متخصص‌ها بسپارید. اما اگر می‌خواهید هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات خودرویتان را کم کنید و در کنار آن‌ مهارت‌های خودتان را افزایش دهید، مستر یدکی کنار شما تا راهنمای کاملی از تعویض دیسک ترمز را آموزش دهد.


بررسی قیمت دیسک ترمز در مستریدکی


ابزاری که برای تعویض دیسک ترمز نیاز دارید

  • کتابچه راهنمای ماشین
  • جک بالابر خودرو
  • دیسک ترمز جدید (البته ممکن است بخواهید قطعه را به تراش‌کار تحویل بدهید)
  • آچار چرخ
  • دستکش مناسب
  • چهار پایه

بهترین زمان تعویض دیسک

دیسک ترمز معمولا عمری طولانی دارد، اما شما نباید به این امید که دیر خراب می‌شود از چک کردن آن غافل شوید. براساس تجربه می‌توان گفت که دیسک‌ها دو برابر لنت ترمز ماشین عمر می‌کنند. پس در این فواصل باید آن‌ها را چک کنید تا از سلامت قطعات مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که اگر به مدت طولانی با لنت ترمز مشکل‌دار رانندگی کنید، همین محرکی‌ست تا خسارت‌های زیادی به دیسک وارد شود و زمان تعویض دیسک ترمز جلو بیفتد.

اما اگر دیسک دچار مشکل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ در صورت خرابی این قطعه که ممکن است نازک شده یا دچار انحنا شده باشد، نمی‌تواند گرمای ایجاد شده از اصطکاک ترمز را خارج کند و داغ می‌شود، در نتیجه شما با مشکلاتی در ترمزگیری مواجه می‌شوید که می‌تواند دردسرهای بزرگی ایجاد کند. قبل از همه این اتفاق‌ها، علامت‌هایی هستند که اخطار می‌دهند:

  • احساس لرزه و یا صدای غیر معمول در زمان ترمزگیری
  • تغییر رنگ سطح دیسک
  • وجود شیار و خط‌های کوچک روی دیسک

در بلاگ مستر یدکی بخوانید: راهنمای تعویض کاسه ترمز


راهنمای تعویض دیسک ترمز ماشین

در تصویر زیر به صورت خلاصه مراحل تعویض نمایش داده شده است اما در ادامه مطلب، مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم تا به آسانی دیسک ترمز ماشین را تعویض کنید. پیش از شمردن مراحل، لازم به ذکر است که مراحل تعویض دیسک ترمز در خودروهای مختلف مانند پراید، پژو 206، 405 و... و همچنین چرخ‌های جلو و عقب خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و همه از مراحل مشخصی پیروی می‌کنند؛  

مراحل تعویض دیسک ترمز  

مرحله اول: قبل از اینکه زیر ماشین جک بزنید، با رعایت ایمنی خودتان همه پیچ‌های چرخ را شل کنید تا چرخ‌ها در هوا نچرخند که کارتان سخت و تقریبا نشدنی شود.

مرحله دوم: وقتی ماشین را با کمک جک بالا بردید و از زمین فاصله گرفت، حالا باید پیچ‌ها را باز و چرخ‌ها را کاملا از ماشین جدا کنید تا به دیسک ترمز دسترسی داشته باشید.

مرحله سوم: در ادامه شما با کالیپر ترمز برخورد می‌کنید که باید آن را هم از سر راه بردارید. با باز کردن پیچ‌های متصل به فنر و کالیپر، حالا شما می‌توانید این قطعه را از دیسک ترمز جدا کنید. در این مرحله کاملا مواظب باشید که کالیپر معلق و سرگردان نماند، آن را با کمک بست به بدنه کمک فنر وصل کنید تا مبادا به شلنگ ترمز آسیبی وارد شود.

مرحله چهارم: در این مرحله از تعویض دیسک ترمز می‌توانید دیسک را از جای خود خارج کنید. با توجه به مدل دیسک شما می‌توانید آن را به یکی از این دو روش آزاد کنید:

  1. دیسک کاملا رهاست و تنها با فشار و کمک پیچ‌های چرخ در جای خود قرار دارد. که در این وضعیت، پس از باز کردن چرخ و کالیپر شما به دیسک ترمز دسترسی پیدا می‌کنید.
  2. یک پیچ بسیار ریز و کوچک از رها بودن دیسک جلوگیری می‌کند، که در این حالت به آسانی و به محض باز کردن پیج می‌توانید دیسک را خارج کنید. البته ممکن است به‌دلیل فرسودگی پیچ کمی سفت شده باشد که با کمک روغن می‌تواند این مشکل را حل کنید.

مرحله پنجم: حالا می‌توانید دیسک‌های جدید را جایگزین کنید یا همان قدیمی‌ها را به یک تراشکار بسپارید تا همه ناهمواری‌ها و شیارهای روی دیسک ترمز را برطرف کند. پس از آن، همه این مراحل قبل را به‌طور برعکس اجرا کنید تا قطعات سرجای خود قرار بگیرند. حتما به سفت بودن پیچ‌ها دقت کنید تا برای شما خطرآفرین نباشد.


در بلاگ مستر یدکی بخوانید: چه تفاوت‌هایی بین ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای وجود دارد؟


نکات مهم

  • اگر اولین‌بار است که این‌کار را خودتان به‌تنهایی انجام می‌دهید، توصیه ما این است که در محله خودتان با سرعتی بسیار کم، چند کیلومتری را رانندگی کنید. در صورتی‌که هر مورد مشکوکی دیدید که سلامت ماشین و شما را تهدید می‌کرد، فورا ماشین را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.
  • در انجام همه موارد ذکر شده، به ایمنی خودتان دقت کنید، چرا که تعویض دیسک ترمز یک تعمیر جزئی و سرسری نیست و باید با حوصله و دقت آن را پیش ببرید.
  • اگر قصد تراشکاری دیسک ترمز را دارید، در نظر داشته باشید که این‌کار نباید مکرر انجام شود، چراکه ضخامت استاندارد قطعه از بین می‌رود و همین مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

شما بگویید تا بحال تجربه تعویض دیسک ترمز را داشته‌اید؟ اگر نکته‌ای در این خصوص می‌دانید، یا سوالی از متخصصان دارید، با مستریدکی به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ