دینام ماشین چیست؟ 6 وظیفه دینام در خودرو

برای پاسخ دادن به این سوال که دینام خودرو چیست؟ و کار دینام ماشین چیست؟ در ساده‌ترین حالت باید گفت: دینام تولید کننده نیروی الکتریکی در اتومبیل است و جز قطعات اصلی سیستم شارژ خودرو است. همه اتومبیل‌های دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از هیبرید‌ها دارای دینام هستند. پس آن‌را می‌توان قلب خودروها دانست که اگر خللی در کارشان باشد، خودرو می‌میرد!

کاربرد دینام ماشین زمانی است که موتور در حال کار است، دینام باطری را شارژ می‌کند و نیروی الکتریکی اضافی را برای سیستم‌های الکتریکی خودرو تأمین می‌کند. یک دینام به موتور پیچ می‌شود و توسط یک تسمه مارپیچ (تسمه دینام) حرکت می‌کند. این‌کار از لحظه به‌حرکت افتادن موتور تا ثانیه‌ای که ماشین خاموش می‌شود ادامه دارد. دینام را قطعه‌ای بدون تعمیر و با عمری طولانی می‌شناسند. اما در صورت خرابی این قطعه، ماشین شما به‌طور کلی از کار می‌ایستد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بیشتر به‌طرز کار دینام، علائم و عوامل خرابی آن و روش‌های پیشگیری‌ از آسیب به آن بپردازیم؛ همراه مستریدکی باشید.


خرید خوشبو کننده ماشین از مستر یدکی


دینام چیست و وظیفه ی دینام در ماشین چیست؟

دینام ماشین کجاست؟ هر راننده‌ای از اساسی‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین اجزای وسیله نقلیه خود آگاه هستند. اجزایی مانند موتور، گیربکس، باطری و دینام. ما می‌دانیم که موتورها نیروی پیشرانه را برای شروع حرکت ایجاد می‌کنند، سیستم انتقال قدرت باعث حرکت خودرو می‌شود و باطری به‌روشن شدن موتور کمک می‌کند، اما وظیفه دینام چیست ؟

باید گفت در بحث تولید برق، دینام رییس ماشین است!

اجزای دینام خودرو

مطمئناً، باطری شما اولین چیزی‌ست که در ابتدا ماشین شما را راه اندازی می‌کند، اما پس از اتمام این چرخه، کار آن بیشتر انجام می‌شود تا دفعه بعدی که باید موتور خود را روشن کنید. برای راه اندازی اتومبیل و کارکرد آن به نیروی زیادی نیاز است. آنجاست که عملکرد دینام ماشین مهم می شود. دینام برق را و باطری انرژی اجزای الکتریکی خودرو را تامین می‌کنند. دینام مجموعه‌ای از اجزای کوچک‌تر است که همگی آن‌ها در یک محفظ فلزی در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند.

الترناتور چیست؟ Alternator شامل این بخش‌هاست:

  1. مجموعه‌ای ثابت از سیم پیچ به‌نام استاتور: یکی از قطعات اصلی دینام خودرو است که از هسته و سیم پیچ تشکیل شده است. هسته استاتور دارای چندین لایه مختلف است که از حلقه‌های شیار دار نازک آهنی همراه با عایق مخصوص ساخته شده است.
  2. یک سیم پیچ الکتریکی متحرک به‌نام روتور یا آرمیچر دینام ماشین: قطعه مغناطیسی مرکزی دینام است که از یک محور یا شفت اصلی فولادی و پوسته پنجه‌ای شکل آهنی ساخته شده است و در مرکز استاتور حول محور خود می‌چرخد.
  3. آفتامات دینام ماشین(رگلاتور):  وظیفه آن در دینام کنترل جریان الکتریکی ورودی آرمیچر است.
  4. یک‌سو کننده ولتاژ (دیود): یکی دیگر از قطعات دینام ماشین دیود است که عبور جریان را در یک جهت اجازه می‌دهد و در جهت مخالف راه آن را سد می‌کند.
  5. تعدادی جاروبک برای حفظ ارتباط الکتریکی با موتور یا جریان دینام ماشین

اجزای دینام خودرو

انواع دینام خودرو کدامند؟

دینام خودرو در انواع دو ذغال و سه ذغال تولید می‌شود. آفتامات‌های موجود در دینام خودرو هم به دو دسته سه قرقره و یک قرقره تقسیم‌بندی می‌شوند. دینام 2 ذغال با آفتامات سه قرقره و دینام سه ذغال با آفتامات یک قرقره کار می‌کند. همچنین در حال حاضر در موتور خودروهای جدید می‌توان نوع دیگری از دینام خودرو را دید که به آن آلترناتور گفته می‌شود. دینام‌های قدیمی‌ در دور‌های پایین قادر به تولید جریان برق کافی برای خودرو نبودند و به‌همین دلیل اگر مدت زمان طولانی خودرو در جا کار می‌کردند از لحاظ برق رسانی دچار کمبود می‌شدند. این مشکل در دینام‌های آلترناتور حل شده است.


در بلاگ مستر یدکی بخوانید:قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم ؟


علائم خرابی دینام چیست و چطور باید آن‌را تشخیص داد؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، دینام‌ها عمری طولانی دارند. یک محصول با کیفیت ممکن است تا 7 سال هم برای شما کار کند. اما اگر مشکلی در فعالیت این قطعه وجود داشته باشد، شما با نشانه‌های مختلفی می‌توانید آن‌را تشخیص بدهید. از علائم خرابی دینام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باطری ضعیف

درست است که وظیفه اصلی دینام منتقل کردن برق به باطری‌ست ولی اگر باطری شما کاملا از بین رفته باشد، دینام نمی‌تواند برای آن کاری انجام دهد. در مواقعی که باطری مشکل دارد آن‌را بررسی کنید تا بفهمید ریشه مشکل در خود قطعه است یا دینام‌تان توان شارژی باطری را ندارد. پس خوابیدن باطری را باید علامتی جدی در نظر بگیرید.

روشن شدن چراغ باطری

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی دینام روشن شدن چراغ باطری‌ست. وسیله نقلیه شما به سنسورهای زیادی مجهز است که با رایانه داخلی خودرو شما ارتباط برقرار می‌کنند و هر گونه اعلانی که باید به راننده منتقل شود، روی داشبورد خودرو نمایش داده می‌شود. از جمله مشکلات برق. وقتی مشکلی برای سیستم برق‌رسانی ایجاد شود، می توانید متوجه یک نماد باطری شکل، حروف ALT یا GEN شوید. خیلی وقت‌ها ما به این هشدارها بی‌توجه هستیم و همین می‌تواند خطرآفرین باشد.

ایجاد سروصدای غیرعادی

استاتور، روتور و سایر اجزا در داخل دینام می‌چرخند تا انرژی ایجاد کنند، اما اگر هر یک از این اجزا خراب شوند یا مشکلی در کارکردشان ایجاد شود، ممکن است سروصداهای عجیبی به‌گوشتان برسد. مانند صدای خرد شدن، جیرجیر یا آسیب رسیدن به چیزی.

مشکل در سیستم برقی خودرو

این را می‌توان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی دانست که به ما علامت خرابی دینام را می‌دهد. کار نکردن برف‌پاکن، ضعیف شدن نور چراغ‌ها، از کار افتادن رادیو، مشکل  در بالابر شیشه‌ها و... همگ اخطاری هستند که بگویند دینام مشکل دارد. حتی در بسیاری موارد نورانی شدن ناگهانی چراغ‌های خودرو می‌تواند خبر از نوسانات برقی بدهد که در مشین اتفاق افتاده است.

بوی بد

بوی بد پلاستیک می‌تواند توسط کمربندهایی ایجاد شود که نمی‌توانند به‌درستی چرخش داشته باشند و به دلیل افزایش اصطکاک، کمربند گرم شده و این بو را به‌وجود می‌آورد. لغزیدن تسمه روی قرقره دینام بیشتر شبیه آتش سوزی و جرقه‌های الکتریکی می‌شود و این نشان می‌دهد که تسمه باید محکم شود. اگر تسمه قبلاً تنظیم شده باشد، یک متخصص باید عملکرد دینام را آزمایش کند.

پوسیدگی

پوسیدگی و خورده شدن تسمه دینام از دیگر مواردی‌ست که باید نظر شما را به خودش جلب کند. این هم مانند شل شدن تسمه‌ها خبر از خرابی و مشکلات دینام می‌دهد. خرید لوازم یدکی پراید اصل از مستر یدکی

عوامل و دلایل خرابی دینام ماشین

 طبق تجربه شما عوامل خرابی دینام چیست ؟ این مشکل عوامل زیادی دارد که در این‌جا مهم‌ترین آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم. گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می شود، همچنین استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها موجب کاهش سرعت خودرو و کاهش دور موتور می‌شود، در نهایت قدرت تولید برق دینام پایین می‌آید.

زمانی‌که دور موتور پایین می‌آید دینام نمی‌تواند دائم باطری را شارژ کند و برق وسایل توسط دینام تامین می‌شود، در نتیجه بر دینام فشار زیادی وارد می‌شود که این فشار در طولانی مدت موجب از کار افتادن دینام می‌شود. پس اگر در شهری با دمای بالای هوا هستید که یا دقایقی طولانی در ترافیک گیر می‌کنید، باید انتظار خرابی دینام‌تان را داشته باشید. در حالت کلی باید گفت این موارد می‌توانند برای دینام مشکل‌زا باشند:

  1.   تمام شدن زغال دینام
  2.     سوختن سیم پیچ‌های داخلی دینام 
  3.   خرابی آفتامات دینام

روش‌هایی برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو

با همه این تفاسیر راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید طول عمر دینام‌ ماشین‌تان را بیشتر کنید؛ در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. فراموش نکنید دینام ماشین باید برای شما سال‌هایی طولانی کار کند، همچنین با توجه به قیمتش باید همه تلاش‌تان را برای استفاده بهینه از این قطعه انجام دهید. از نظر شما مهم‌ترین اقدام‌ها برای عمر بهینه دینام چیست؟ باید به‌شما بگوییم: نظافت موتور! این‌کار ار فراموش نکنید و هرزگاهی با تمیز کردن فضای داخلی، آلودگی‌ها را پاک کنید تا از فرسودگی دینام جلوگیری کرده‌ باشید.

از دیگر موارد مهم باید به این فهرست اشاره کرد:

  • استفاده از باطری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل 65 آمپر) هستند.
  • بررسی مرتب وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام.
  • قرار دادن دور فن کولر در پایین‌ترین درجه.
  • خاموش کردن چراغ‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها ندارید.
  • فشار دادن پدال گازو بالا بردن دور موتور تا حدود 2000 دور در دقیقه در مدت زمان توقف طولانی.

شما باید در هنگام خرید دینام خودرو هم فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید.هر اتومبیل بر اساس کارخانه تولیدی، محفظه‌ای مخصوص برای دینام در نظر گفته است. پس اولین مورد در انتخاب صحیح دینام، توجه به شکل و اندازه درست آن است. مورد بعدی میزان آمپری است که هر کارخانه و برند برای محصولات خود در نظر می‌گیرید و دینام به‌طور دقیق باید در محدوده همان عدد کار کند.

شما از تجربه خودتان برای ما بنویسید

در این مطلب سعی شد تا مهم‌ترین مواردی که درباره نحوه عملکرد دینام، علل خرابی آن و نشانه‌های خرابی دینام وجود داشت را با هم بررسی کنیم. باوجود عمر طولانی دینام، ممکن است ما در هنگام خرید به برند و کیفیت محصول مورد نظرمان توجه کافی نکنیم و این می‌تواند برای هزینه‌های بیشتری در پی‌داشته باشد. پس حتما قبل از اقدام به تعویض و خرید دینام، مشورت کنید تا بدانید بهترین برند و کیفیت برای دینام چیست. اگر نکته‌ای در خصوص استفاده بهینه از دینام دارید، یا تجربه‌ دیگری در این زمینه کسب کرده‌اید که می‌تواند به دیگران کمک کند، ما مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم. در صورتی‌که این مطلب برای شما مفید بوده می‌توانید آن‌را با دیگران به اشتراک بگذارید. مستریدکی در کنار شماست تا با آگاهی، خریدی لذت‌بخش و امن را تجربه کنید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ