وایر شمع چیست؟ چه نقش مهمی در خودرو دارد و اگر مشکل یا نقصی برای آن ایجاد شود، خودرو با چه اتفاقی مواجه خواهد شد؟ وایر شمع از آن دسته قطعاتی است که کمتر از دیگر بخش‌های خودرو از آن صحبت شده. اما به همان اندازه هم می‌تواند مهم باشد. وایر را می‌توان با انتقال برق خروجی از سیستم جرقه‌زنی به سر شمع‌های موتور معرفی کرد. وظیفه اصلی وایرها رساندن برق از کویل (در خودروهای جدیدتر) یا از دلکو به سر شمع (در خودروهای قدیمی‌تر) است. با این مقدمه کوتاه از وایر شمع به سراغ معرفی بیشتر آن برویم تا اطلاعات تکمیلی درباره انواع وایر شمع و خرید آن را کسب کنید. تا پایان همراه ما در مستر یدکی بمانید. همچنین اگر به دنبال اطلاعاتی درباره برق دزدی ماشین هستید پیشنهاد می کنیم مقاله علائم برق دزدی وایر شمع را بخوانید.

انواع وایر شمع

همان قدر که عملکرد درست یک خودرو به فرایند صحیح احتراق آن بستگی دارد، فرایند احتراق هم به عوامل زیادی وابسته است. موتور خودرو برای انجام احتراق با مکش، هوا را متراکم کرده و آن را با سوخت خودرو ترکیب می‌کنند. اما این پازل سوخت یک قطعه گم‌شده دارد. این‌بار پازل با جریان برقی که باعث ایجاد جرقه و احتراق در موتور می‌شود کامل خواهد شد. کویل‌ها سیم‌پیچ‌های القایی هستند که در سیستم جرقه‌زنی خودرو قرار دارند و قدرت و ولتاژ لازم برای جریان برق در خودرو را فراهم می‌کنند. این جریان بعد از تولید به شمع می‌رسد، وایرها جریان را به سرشمع می‌رسانند و سر شمع آغازگر فرایند احتراق در موتور است. تا اینجا با عملکرد دقیق وایرها آشنا شدیم اما وایرها انواع مختلفی دارند که با توجه با تنوع مدل آنها در خودروهای مختلف استفاده می‌شوند. نگاهی به انواع وایر شمع داشته باشیم:

وایرهای سیمی

جنس این نوع وایرها از آلیاژ مس است و پوشش عایق روی، روی سیم کشیده شده. وایرهای سیمی پیش‌ازاین برای خودروهای کاربراتوری در سیستم جرقه‌زنی کاربرد داشتند. انعطاف‌پذیری و مقاومت پایین این وایرها به‌علاوه عدم پارازیت بودن آنها باعث شده تا امروزه این نوع وایر شمع را به‌عنوان وایرها ازرده‌خارج شده بشناسند.


خرید و مشاهده قیمت  قطعات سمند در فروشگاه اینترنتی مستر یدکی


وایرهای ابریشمی

وایرهای ابریشمی را می‌توان به‌عنوان بهترین نوع وایرها شمرد. وایرهایی که بر خلاف مدل قبلی، مقاومت بالا، انعطاف‌پذیری قابل‌توجه و خاصیت پارازیت‌گیری بیشتری دارند. داخل این نوع وایرها هیچ سیمی به کار نرفته. برای انتقال ولتاژ بالا از چندین رشته نخ که از نظر مقاوم بودن شبیه به رشته‌های ابریشمی هستند استفاده شده است. تمام نخ‌هایی که در آن وجود دارد به گرافیت آغشته شده و با کمترین افت ولتاژ، برق را به سر شمع منتقل می‌کند. قطر خارجی این نوع وایرها هفت میلی‌متر است. وایرهای ابریشمی را بیشتر برای خودروهای انژکتوری و کاربراتوری استفاده می‌کنند. اگرچه مقاومت کلی وایرهای ابریشمی در خودروهای کاربراتوری به‌ازای هر یک متر برابر ۱۶ کیلو اهم است اما در خودروهای انژکتوری این رقم متفاوت است. مقاومت وایرها در خودروهای انژکتوری به طور میانگین به‌ازای هر یک متر، ۵۶۰۰ اهم است.

وایرهای ترکیبی

همان‌طور که از اسم این نوع وایرها انتظار می‌رود، وایرهای ترکیبی از سیم و ابریشمی که در هر دو وایر قبلی به‌کارگرفته‌شده است ترکیب می‌شود. نسبت به وایرهای سیمی ویژگی‌های بیشتری دارند و در خودروهای کاربراتوری و بعضی خودروهای انژکتوری استفاده می‌شوند. نقطه‌ضعف این وایرها در برابر مدل‌های قبلی یا همان وایرهای ابریشمی؛ انعطاف کمتر آن است.


در مقالات مستر یدکی بیشتر بخوانید: زمان تعویض شمع خودرو


نکات مهم در خرید وایر شمع

خرید وایر شمع هم مثل قطعه‌ای دیگر مهم و است نکات قابل‌توجهی دارد. اولین نکته در خرید وایر شمع توجه به اصل یا تقلبی بودن قطعه است. بدون شک خیلی راحت می‌توانید در بازار با قطعاتی روبه‌رو شوید که به اسم وایر اصل به شما نشان می‌دهند. اما با یک بررسی و هوشمندی در انتخاب می‌تواند به شما برای کشف تقلبی بودن آن کمک کند. اولین چیزی که زنگ خطر برای اصل بودن یا نبودن قطعه را به صدا در‌می‌آورد، تفاوت قیمتی است که از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف خواهید شنید. وقتی قطعه‌ای به شما معرفی می‌کنند که با یک قیمت بسیار کم و ارزان می‌توانید آن را بخرید، در اولین قدم باید شک به اصل بودن یا نبودن آن برد! البته گفتن این را هم فراموش نکنیم که الزاماً تمام قطعات اصل گران‌قیمت و نجومی نیستند یا تمام قطعات تقلبی قیمت کمی ندارند، اما هیچ ارزانی هم بی‌‌حکمت نیست! همچنین یک واقعیت هم وجود دارد که نمی‌توان روی آن چشم بست. آن واقعیت هم به ما درباره تنوع محصولات و قطعاتی می‌گوید که گاهی تشخیص اصل بودن قطعه را سخت‌تر از تصور ما می‌کند. به‌طورکلی راه حلی چنین اتفاقی این است که اگر فروشگاه یا مرجع معتبری را در بازار می‌شناسید که می‌توانید با اعتماد از آن خرید کنید، به سراغ آن بروید. اگر چنین جایی را هم سراغ ندارید، حداقل به کارتن قطعه، برچسب هولوگرام، کیفیت ظاهری وایر شمع و چیزهایی که می‌توان با یک بررسی به آن پی برد دقت کنید. البته ما برای خرید وایر شمع یک پیشنهاد ویژه هم داریم که در ادامه از آن صحبت خواهیم کرد.

قیمت وایر شمع در بازار

قیمت وایر شمع هم مثل هر قطعه دیگری در بازار متنوع است. وایر هر خودرو، نوسانات کلی بازار، کاهش یا فروش قیمت ارز، میزان تقاضا یا کالاهای وارداتی و تولیدی از برندهای مختلف می‌تواند عامل اصلی تنوع قیمت در بازار باشد. درهرصورت؛ قیمت وایر شمع را می‌توان از ۹۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان هم در بازار پیدا کرد و رنج قیمتی مختلفی دارد.

خرید اینترنتی وایر شمع از فروشگاه مستریدکی

همان‌طور که در بخش نکات خرید وایر شمع گفتیم، بهترین راه خرید یک وایر اصلی، خرید از فروشگاه معتبر است. فروشگاهی که می‌دانید محصولات موجود در آن اصل است و ضمانت اصالت کالا دارند. اگر دنبال چنین مرجعی می‌گردید، پیشنهاد ما به شما خرید اینترنتی وایر از فروشگاه مستر یدکی است. در فروشگاه مستر یدکی می‌توانید وایر برای انواع خودروهای مختلف مثل کراس ۳۰H، ال ۹۰، پراید، رانا و... را پیدا کنید. تنوع محصولات و قیمت‌هایی که از برندهای مختلف برای این خودروها درنظر گرفته شده است هم قابل‌توجه است. باتوجه‌به بودجه و هزینه‌ای که در نظر دارید یا بر اساس شرکت سازنده قطعه، خرید خود را انجام دهید. ویژگی‌های دیگری مثل تخفیف‌های ویژه‌ای که روی برخی قطعات وجود دارد، ضمانت اصالت کالا، پرداخت در محل و ارسال رایگان دیگر نکات مثبت خرید از فروشگاه مستر یدکی است. با مستر یدکی می‌توانید خریدی راحت و مطمئن در سراسر کشور داشته باشید و همچنین محصولات و نظرهای ثبت شده مرتبط با قطعه مربوطه و انتخابی را هم بررسی کنید. علاوه بر این، مستر یدکی بنا به شرایط کنونی که سلامت افراد در اولویت اول قرار دارد با چندین شرکت حمل‌ونقل قرارداد بسته است. به‌این‌ترتیب بنا به شرایط و نقطه جغرافیایی سکونت مشتریان خود، بسته‌های خریداری شده توسط آن شرکت‌‌ها تحویل خواهد شد و حضور واسطه‌‌ها و افراد حاضر در این فرایند کمتر شود. به‌این‌ترتیب می‌‌تواند از سلامت افراد بیشتری به‌خصوص در شرایط بیماری و کرونایی مراقبت کرد که این برای فروشگاه ما بسیار مهم است. می‌توانید حتی با واحد‌های پشتیبانی سایت به شماره ۲۸۴۲۳۸۳۴ - ۰۲۱ و ۸۶۰۵۴۳۳۷ - ۰۲۱ برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

واتساپ