یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات واتر پمپ خودرو است و از کار افتادگی یا فرسوده شدن این قطعه خوردوی شما را از حرکت باز خواهد داشت.
موتور خودرو دستگاهی است که انرژی شیمیایی و حرارتی موجود در سوخت را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند؛ بنابراین تولید گرمای زیاد، بر اثر کار کردن موتور و انفجارهای متعدد در آن است.
اگر نتوانیم گرمای حاصل را از موتور دور کنیم، گرمای تولید شده موجب ذوب شدن و خوردگی قطعات موتور شده و خودرو را از حرکت باز می‌ دارد؛ اما وجود سیستم خنک کاری موتور از این ذوب شدگی و خوردگی جلوگیری می‌ کند.
در ادامه این مقاله به بررسی وظیفه و اهمیت واتر پمپ خواهیم پرداخت، تا اطلاعات مفیدی را جهت خرید واتر پمپ خودرو کسب نمایید.

وظیفه واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ از حیاتی‌ ترین اجزای سیستم خنک کاری موتور به حساب می‌آید. به گردش در آوردن آب، اطراف سیلندرها و در داخل پوسته موتور نیز از جمله وظایف واتر پمپ است.
همچنین این قطعه ضدجوش و ضدیخ را به بخش‌ های مختلفی از موتور خودرو می‌ رساند و مایعات نام برده شده توسط واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌ شوند. پس با وجود این قطعه حیاتی در موتور خودرو، خودروی شما در روزهای گرم، خنک و در روزهای سرد نیز دچار یخ ‌زدگی نخواهد شد.
با توجه به موارد ذکر شده، اگر واتر پمپ عملکرد درستی داشته باشد، خودروی شما در دمایی ثابت و مناسب به کار خود ادامه می‌ دهد. حال اگر واتر پمپ خودرویتان دچار خرابی شود، امکان آسیب ‌دیدن موتور شما هم افزایش می‌ یابد، به همین دلیل همیشه باید مراقب واتر پمپ خودروی خود باشید.

کارکرد واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ، یک پمپ پر‌قدرت است که شدت کاری آن بالا است و آب را با سرعت بسیار بالا درون موتور می‌ چرخاند.
این قطعه از سر میل‌لنگ، نیروی خود را تامین می‌ کند و این انتقال نیرو با استفاده از یک تسمه اتفاق می‌ افتد که با قطعات دیگری نیز در ارتباط است و نیرو به آنها نیز منتقل می‌ شود.
با هر بار روشن شدن موتور، واتر پمپ، با شروع به کار کردن، مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌ کند.

نشانه‌ های خرابی واتر پمپ

ایجاد مشکل در واتر پمپ سبب بروز صدای نابه‌ هنجار در هنگام رانندگی با سرعت بالا خواهد شد، که نشان از خرابی و فرسودگی واتر پمپ دارد.
از دیگر علائم خرابی واتر پمپ، بخارهایی است که از رادیاتور یا موتور خودرو خارج می‌ شود. نشت مایع قرمز یا سبز رنگ نیز از دیگر نشانه‌ های خرابی یا کهنه بودن واتر پمپ است.
از دیگر موارد خرابی در واتر پمپ که می‌ شود به آن اشاره کرد، نوسانات دمایی خودرو است؛ اما این علامت صرفا نشان‌ دهنده آسیب به پمپ آب نیست؛ ولی نیاز به بررسی وضعیت آن دارد. وجود نقص در واتر پمپ، باعث داغ‌ شدن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین و همچنین روشن شدن چراغ هشدار دمای آب آن خواهد شد. اگر کولر خودروی شما نیز عملکرد درستی ندارد، باید اقدام به بررسی واتر پمپ خودروی خود کنید.

عمر مفید واتر پمپ چقدر است؟

وقتی از طول عمر واتر پمپ صحبت به میان می‌ آید، همه ما دوام زیاد آن را به یاد می‌ آوریم؛ اما تعمیرکاران باتجربه توصیه می‌ کنند که با هر دفعه تعویض تسمه تایم بهتر است که واتر پمپ را نیز عوض کنید؛ زیرا واتر پمپ به علت کار با آب همیشه در معرض خطر پوسیدگی و زنگ زدگی است.
عمر تسمه تایم‌ در خودروهای مختلف با توجه به مسافت تقریبی بین شصت هزار کیلومتر تا نود هزار کیلومتر متغیر است. به این ترتیب، می‌ توانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.

برند های مختلف واتر پمپ

برای انتخاب برندهای مختلف واتر پمپ باید مواردی نظیر کیفیت و اورجینال بودن آن و سازگاری آن با نوع اتومبیل‌ خود را مورد بررسی قرار دهید.
واتر پمپ سوخت آما، واتر پمپ سایپا یدک، واتر پمپ عظام، واتر پمپ ایساکو از جمله پر کاربردی‌ ترین و معروف‌ ترین برندهای موجود در بازار لوازم جوانبی خودرو است که باتوجه به نوع اتوموبیل خود، می‌ توانید به خرید مدل متناسب اقدام کنید. 

زمان تعویض واتر پمپ

واتر پمپ یا همان پمپ آب نیاز به تعویض در مسافت خاصی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که در هر بار رفتن به تعمیرگاه، پمپ آب خودروی خود را نیز بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ های خرابی نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
لازم به ذکر است که در صورت بروز هر گونه شکستگی باید نسبت به تعویض پمپ آب خود اقدام کنید.

خرید اینترنتی واتر پمپ از فروشگاه مستریدکی

هر چقدر که اطلاعات بیشتری از قطعات مختلف و بخش‌ های خودرو کسب کنید، عمر مفید وسیله‌ تان نیز بسیار بیشتر خواهد شد. با رسیدگی به قسمت‌ های مختلف خودرو که دچار آسیب شده‌ اند، خودرویتان عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت و از به وجود آمدن هزینه‌ های گزاف نیز پیشگیری خواهید کرد. 
برای خرید واتر پمپ مقرون به صرفه و باکیفیت، به فروشگاه اینترنتی مستر یدکی مراجعه کنید. این سایت اطلاعات زیادی از خودرو، لوازم جانبی و قطعات یدکی آن در دسترس عموم قرار داده است

واتساپ