علت برق دزدی ماشین و راهکارهایی برای رفع آن

برق دزدی ماشین اتفاقی است برای هر خودرویی در هر مدلی رخ می‌دهد. تا به حال برایتان پیش آمده است که یکباره با باتری خالی ماشین‌تان روبه‌رو شوید؟ برق دزدی باتری ماشن‌تان را خالی می‌کند و شما برای روشن کردن و به حرکت در آوردن خودرو دچار مشکل می‌شوید! سوال مهم در این باره این است که علت برق دزدی خودرو دقیقا چیه چیزی است و راه‌های تشخیص آن چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات ما را در مستریدکی همراهی کنید:  

برق دزدی ماشین چیست؟

برق دزدی ماشین به معنای مصرف بی‌دلیل برق باتری در زمان خاموشی خودرو است. به زبان ساده یک یا چند جز از اجزای ماشین شما به طور دائم در حال استفاده برق باتری هستند. به همین دلیل هم گاهی شاهد خالی شدن باتری در مدت زمان کوتاه هستید. به کل این فرایند در اصطلاح برق دزدی می‌گویند. باتری ماشین وظیفه تامین برق مورد نیاز خودرو را برعهده دارد. باید بدانید زمانی که خودرویتان را خاموش کرده و کلید سوییچ را روی OFF قرار می‌دهید، سیستم احتراق خودرو بلافاصله جریان برق را از موتور قطع می‌کند. اما این قطع اتصال در باتری ماشین اتفاق نمی‌افتد. این عدم قطعی نگران‌کننده نیست و اتفاقا برای روشن ماندن رادیو، قفل مرکزی، ساعت و ... ماشین لازم است و باتری توانایی چند میلی‌آمپری مورد نیاز برای روشن ماندن این اجزا را دارد.. اما مصرف باتری در حالتی که ماشین خاموش است، زمانی نگران‌کننده می‌شود که بیش از چند میلی‌آمپر از باتری برق مصرف شود و این مورد نشان‌دهنده برق دزدی خودرو و عدم کارکرد مناسب اجزای اتومبیل است.  

برق دزدی در ماشین به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

برق دزدی خودرو به ضعیف شدن نیرو و شتاب اتومبیل و گاهی حتی روشن نشدن آن منجر می‌شود. بنابراین زمانی که اتومبیل خود را به مکانیکی می‌برید و از توان کم آن شکایت می‌کنید، اولین حدس متخصصان، برق دزدی خودرو است. اما علت های  برق دزدی ماشین متفاوت است و می‌تواند در بخش‌ها و قطعات گوناگون خودرو اتفاق بیفتد. پیش از آن که دلایل برق دزدی را بگوییم، باید بدانید که میزان طبیعی تخلیه باتری در خودروهای جدید بین ۵۰ تا ۸۵ میلی‌آمپر و در خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ میلی‌آمپر است. به همین دلیل هر مقداری که از این اعداد تجاوز کند، برق دزدی تلقی می‌شود. علت‌ های برق دزدی ماشین را باید در اجزای گوناگون آن بررسی کرد:

  1. وجود مشکل در سیستم الکتریکی (کویل، شمع و وایرها) برق دزدی در این حالت می‌تواند ناشی از کویل و وایر یا شمع‌های خودرو باشد. کویل در خودرو نوعی سیم‌پیچی است که وظیفه تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقه‌زنی شمع را برعهده دارد. انتقال برق از کویل به شمع‌ها را وایر انجام می‌دهد. بنابراین ایجاد اختلال در یک از این قطعات، در نهایت به برق دزدی و خرابی خودرو منجر می‌شود. برق دزدی شمع خودرو و برق دزدی کویل و وایرها، رایج‌ترین علت های برق دزدی ماشین هستند که قادرند فقط در چند ساعت کوتاه باتری اتومبیل را خالی کنند! اما نگران نباشید برای رفع برق دزدی کویل و رفع برق دزدی وایر شمع مسیر پیچیده ی ندارید.
  2. سولفاته شدن باتری خودرو باتری خودرو دارای عمر مفیدی است که برخی از اقدامات می‌تواند بر عمر آن بیفزاید از خرابی یا خالی شدن زود هنگام آن جلوگیری کند. به همین دلیل باید شارژ و نگهداری باتری را به شکلی انجام دهید که به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد. هر زمانی کا میزان ولتاژ باتری به ۱۲.۴ ولت برسد، سولفاته و خورده شدن باتری رخ می‌دهد و به برق دزدی می‌انجامد.

در بلاگ مستر یدکی درباره گیرپاژ یا قفل شدن موتور خودرو بیشتر بخوانید


چه علائمی برق دزدی ماشین را به ما نشان می‌دهد؟

همانطور که اشاره کردیم، برق دزدی ماشین معمولا به کاهش شتاب و قدرت خودرو و در نهایت خالی شدن باتری منجر می‌شود. بنابراین هر زمانی که احساس کردید توان خودروی شما کاهش یافته و هر چقدر گاز می‌دهید، سرعت شما افزایش نمی‌یابد، احتمالا با برق دزدی روبه‌رو شده‌اید. علامت دیگر برق دزدی که بسیار مهم و شایع است، خالی شدن یکباره و بی‌دلیل باتری ماشین است. تصور کنید که باتری ماشینتان را به تازگی عوض کرده‌ و یا مثل هر زمان عادی دیگر، بدون هیچ مشکلی پس از استفاده از خودرو آن را پارک می‌کنید. اما پس از چند ساعت یا یک روز، دیگر خودروی شما نمی‌شود! علت این اتفاق هم برق دزدی ماشین است که باتری را خالی می‌کند.

 برق دزدی ماشین از کجاست؟

برق دزدی ماشین از چند عامل گوناگون و از قطعات مختلف خودرو نشات می‌گیرد. به زبان ساده برق دزدی به دلیل کارکرد ناقص و اشتباه قطعات خودرو ایجاد می‌شود. برای آنکه به طور دقیق بتوانید برق دزدی ماشین را تشخیص دهید، باید عواملی را که به این اتفاق منتهی می‌شوند بشناسید. پس بهتر است سراغ قطعاتی بروید که در ایجاد برق دزدی نقش دارند.


خرید شمع انواع خودرو از مستر یدکی


در کدام قطعات احتمال برق دزدی بیشتر است؟

علت های برق دزدی ماشین بسیار متنوع است و عوامل زیادی در آن نقش دارند. اما برخی از قطعات خودرو وجود دارند که احتمال برق دزدی در آن‌ها بیشتر است. رادیو، سیستم پخش ماشین، دزدگیر، کویل، وایر شمع‌ها و سیستم‌های قفل مرکزی، قطعاتی هستند که احتمال برق دزدی در آن‌ها زیاد است. هر یک از این قطعات در هنگام برق دزدی به یک نام مشخص مشهور‌اند. مانند برق دزدی کویل، برق دزدی دزدگیر، برق دزدی وایر شمع و ... .  

چه راه‌هایی برای تست برق دزدی ماشین وجود دارد؟

تشخیص برق دزدی ماشین به چند روَش گوناگون انجام می‌گیرد:

  1. استفاده از لامپ
  2. تست تخلیه باتری از نظر آمپر
  3. تست تخلیه باتری از نظر افت فشار ولتاژ

برای به کار گرفتن هر یک از این سه روش، ابتدا باید شرایطی را به عنوان مقدمه و پیش‌درآمد فراهم کنید. به این ترتیب طبق روش زیر عمل کنید:

  • در ابتدا همه لوازم ‌جانبی را از خودروی خودتان جدا کرده و مطمئن شوید که هیچکدام از وسایل الکتریکی مانند سیستم ضبط و پخش، دزدگیر، کولر، برف پاک‌کن و ... روشن نیستند.
  • ماشین را خاموش و سوییچ را از آن خارج کنید.
  • همه درب‌های ماشین و صندوق را به منظور عدم فعالیت مدارها ببندید.
  • برای ایمنی بیشتر در هنگام کار با باتری و جلوگیری از برق‌گرفتگی، دستکش عایق بپوشید و زیورآلات و جواهرات خود را از دستتان خارج کنید.
  • از شارژ بودن کامل باتری مطمئن شوید و اگر فکر می‌کنید باتری خودرو کهنه و فرسوده است، یک باتری سالم با شارژ کامل را جایگزین آن کرده تا برق دزدی ماشین را با کمک آن بررسی کنید.
  • کابل منفی را از پایانه منفی باتری جدا کنید.
  • حالا می‌توانید با به‌کارگیری یکی از سه روشی که بیان شد، به دنبال علت برق دزدی ماشین بروید.

در وبلاگ مستریدکی با مقاله علت خاموش شدن ماشین در سربالایی با ما همراه باشید.


۱. تست برق دزدی ماشین با لامپ

برای تشخیص برق دزدی ماشین به کمک لامپ، به یک لامپ کوچک دو ولتی نیاز دارید که با جریان دو یا سه آمپر کار کند. یک تکه سیم دو رشته‌ای نازک و مخصوص لامپ‌های کوچک را بردارید و یک سر سیم مثبت را به بخش سربی لامپ و سر دیگر آن را روی پایانه مثبت لامپ بچسبانید. به همین ترتیب سر منفی سیم را به سرپیچ لامپ متصل کنید و سر منفی دیگر آن را روی پایانه منفی باتری قرار دهید. اگر لامپ به طور کامل روشن شد، مشخص می‌شود که ماشین شما برق دزدی دارد. البته این روش ایراد بزرگی دارد که مشخص نمی‌کند که عامل برق دزدی در کدام قسمت خودرو است.  

۲. تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ یا شدت جریان

تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان، نیاز به بررسی تک تک مدارها دارد. با کمک این روش می‌توانید بفهمید که کدامیک از مدارها، در حالت خاموش از برق باتری استفاده می‌کنند‌. برای این کار باید کابل منفی باتری را از پایانه منفی آن جدا کنید‌ این کابل به رنگ مشکی است و روی باطری با علامت (_) مشخص می‌شود. پس از آن میله اتصال مشکی آمپرمتر یا مولتی‌متر را به سرباتری منفی متصل کنید. میله اتصال قرمز دستگاه را نیز به پایانه کابل باتری متصل کنید. حالا سوکت میله اتصال مشکی را به ورودی که با واژه Com مشخص شده است متصل کرده و سوکت میله اتصال قرمز رنگ را به ورودی بالای آمپر که معمولا ۲۰ آمپر است و با کلمه Max مشخص شده است وصل کرده و مولتی‌متر را روشن کنید. پس از روشن شدن مولتی‌متر، باید عدد صفر روی صفحه مشخص شود. مرحله بعدی، چرخاندن کلید سلکتور روی یک شماره پایین‌تر است‌. این کار را تا جایی ادامه دهید که متوجه حضور جریان برق شوید. چنانچه خودرو شما برق دزدی نداشته باشد، این عدد از ۵۰ میلی‌آمپر بیشتر نمی‌شود. اگر این عدد از ۵۰ آمپر بیشتر شد، نشان می‌دهد که یک یا چند مدار الکتریکی در خودرو مشکل دارد. در مرحله آخر باید برای پیدا کردن مشکل مدارهای الکتریکی از فیوز استفاده کنید. حواستان باشد که همه فیوزها را به صورت دقیق بررسی کنید تا کوچک‌ترین عیب‌ها و عوامل برق دزدی را هم تشخیص دهید. این روش عموما برای تست خودروهایی با مدل قدیمی که به یک یا دو واحد کامپیوتری متصل بودند، موثرتر است.    

۳. تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

روش تست باتری از نظر افت ولتاژ هم برای خودروهای مدل قدیمی و هم برای خودروهای جدیدی که تعداد واحدهای کنترل آن بیشتر است به کار می‌رود. در این روش ابتدا باید در حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا واحدها به طور کامل خاموش شوند. در روش تست باتری از نظر افت ولتاژ پراپ‌های مولتی‌متر باید نوک‌تیز باشند تا به خوبی و به شکل دقیق به دو نقطه کوچک پشت هر فیوز متصل شود. در ابتدا می‌بایست افت ولتاژ را در فیوزهای مربوط به مدارهای ساعت و بخش کامپیوتری آن تست کنید. سپس به ترتیب فیوزهای پشت داشبورد و زیر کاپوت را امتحان کنید. اگر خودرو دچار برق دزدی نباشد، افت ولتاژ روی صفر میلی‌ولت قرار می‌گیرد. بنابراین در هر مرحله از کار که افت ولتاژ اتفاق بیفتد، برق دزدی رخ می‌دهد. بهتر است برای انجام هر یک از این مراحل، به یک فرد متخصص مراجعه کنید و ماشین خود را به مکانیکی برسانید.  

رفع ایراد برق دزدی خودرو

برای رفع عیب برق دزدی ماشین، باید با توجه به قطعه‌ای که عامل برق دزدی است عمل کنید. عموما مشکل برق دزدی در خودروها با تعویض فیوز و بررسی سیم‌کشی‌ها برطرف می‌شود. تعویض کویل و وایر شمع‌ها نیز می‌تواند جلوی برق دزدی خودرو را بگیرد. بهتر است انجام این کارها و رفع عیب برق دزدی ماشین را به مکانیک متخصص و حرفه‌ای بسپارید و تا جایی که ممکن است خودتان وارد عمل نشوید. با این کار رفع عیب به صورت تخصصی و دقیق انجام می‌گیرد و مشکل به صورت کامل برطرف خواهد شد.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: تعویض شمع خودرو


سخن آخر

برق دزدی ماشین اتفاق شایعی است که در بسیاری از خودروهای قدیمی و جدید اتفاق می‌افتد. در این مطلب از مستریدکی سعی کردیم مهم‌ترین نکات را درباره علت های برق دزدی ماشین و روش‌های رفع عیب آن در اختیارتان قرار دهیم. اگر با خالی شدن متوالی باتری ماشین و کم شدن شتاب و قدرت خودرو روبه‌رو هستید، می‌بایست به مشکل برق دزدی ماشین شک کنید. برق دزدی ماشین با بررسی‌های مکانیکی و چک کردن قطعات مربوط به برق خودرو و سیستم‌های الکتریکی آن قابل تشخیص است.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
امید
ارسال شده در : جمعه 02 دی 1401

با سلام علت برق دزدی در سمند چیست

مهرداد حسینی
ارسال شده در : پنجشنبه 28 بهمن 1400

با سلام برق دزدی هایما اس 7 پلاس و خوابیدن باطری پس از چند روز مربوط به کدام قسمت از خودرو میباشد

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 22 اسفند 1400

سلام دوست گرامی متاسفانه اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم , شما ترجیحا به نمایندگی ایران خودرو و یا باطریسازی های معتبر مراجعه کنید .

واتساپ