آشنایی با سیستم احتراق خودرو و عملکرد آن

سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند. موتور انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل می‌ کند و در سیستم احتراق ماشین نقش بسزایی دارد.

اجزای سیستم احتراق خودرو کدامند؟

سیستم احتراق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهمترین آنها موتور است. زمانی که این قطعات فعالیت خود را آغاز می‌ کنند نیروی مورد نیاز برای روشن شدن ماشین تولید می‌ شود و خودرو به حرکت در می‌ آید. از اجزای اصلی این سیستم می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد: 

⦁    باتری خودرو

باتری مهمترین نقش را در سیستم جرقه‌ زنی خودرو ایفا می‌ کند. برای تامین نیروی الکتریسیته و ایجاد جرقه نیاز است تا باتری روی خودرو قرار بگیرد. باتری دارای منبع تغذیه است و می‌ تواند به کمک آن نیروی الکتریکی مورد نیاز را تامین کند. اگر باتری به درستی کار خود را انجام ندهد خودرو روشن نخواهد شد. بنابراین توجه به سلامتی این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است، شما می توانید نسبت به خرید قفل باتری از فروشگاه مستریدکی اقدام نمایید.

⦁    شمع

از دیگر اجزای نصب شده روی سیستم جرقه‌ زنی ماشین می‌ توان به شمع اشاره کرد. برای ایجاد احتراق، خرید شمع خودرو و نصب این قطعه مصرفی کاملا ضروری است. شمع به ۴۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ ولت برق نیاز دارد تا بتواند نیروی مورد نیاز موتور را تامین کند. 
در قسمت ابتدایی شمع دو الکترود میانی و داخلی قرار دارد که جرقه به کمک آن‌ ها مشتعل می‌ شود. جریان الکتریسیته توسط دهانه شمع عبور داده می‌ شود. در الکترود داخلی برق مثبت و در الکترود میانی برق منفی جریان پیدا می‌ کند. 
برای ایجاد جرقه در سیستم احتراق خودرو بین دو الکترود فاصله ایجاد می‌ شود تا تخلیه الکتریکی صورت بگیرد. با فعالیت شمع مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر شعله‌ ور می‌ شوند و همین موضوع باعث روشن شدن خودرو می‌ شود. شمع نیکلی، چند الکترودی، گرم، سرد و پلاتینیومی هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند.

⦁    کوئل

کوئل از دیگر اجزای تشکیل دهنده سیستم احتراق خودرو است که برقی با ولتاژ بالا تولید می‌ کند. شعله‌ ور سازی نیروی موجود در سیلندر تنها توسط این قطعه تامین می‌ شود‌. باتری‌ ها با ولتاژ خروجی ۱۲ ولت در دسترس کاربران قرار می‌ گیرند؛ اما این ولتاژ برای جرقه‌ زنی مناسب نیست.
خودروها نیاز به کوئل دارند تا با عملکرد خاص خود بتواند موتور را روشن کند. کوئل دارای سیم پیچی اولیه و ثانویه است و ولتاژ تولید شده را تقویت می‌ کند. این قطعه ساختاری منحصربه‌فرد دارد و می‌ تواند جریان برق ولتاژ پایین را از باتری دریافت و پس از تقویت آن را به سیلندر و شمع منتقل کند. 

⦁    دلکو 

دلکو از اجزای اصلی سیستم احتراق خودرو است که وظیفه تقسیم برق در میان سیلندرها را دارد. این قطعه دارای چند خروجی است تا بتواند برق ایجاد شده توسط کوئل را به تمام قسمت‌ ها منتقل کند.‌ برای کنترل زمان دقیق جرقه‌ زنی نصب این قطعه کاملا ضروری است. دلکو بیشتر در خودروهای کاربراتوری مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا انرژی تولید شده به تمام قسمت‌ های خودرو برسد. 

⦁    وایر شمع

وایر شمع در مرحله آخر و بعد از کوئل و دلکو وظیفه انتقال برق را به عهده دارد به همین دلیل در سیستم احتراق خودرو جایگاه ویژه‌ ای را به خود اختصاص داده است‌. این قطعه به عنوان واسطه بین دلکو و شمع اتومبیل قرار می‌ گیرد تا بتواند جریان برق را در زمان مناسب و به اندازه به شمع‌ ها برساند. شمع‌ ها با جرقه زنی می‌ توانند روند احتراق را به خوبی طی کنند. این قطعه مصرفی است چون به مرور زمان حرارت بالا باعث از بین رفتن کربن داخل سیم وایر شمع می‌ شود. 

در صورتی که وایر شمع خودروی شما نیاز به تعویض دارد، توصیه می کنیم با مشاهده قیمت وایر شمع انواع برند ها، نسبت به خرید این قطعه مهم از سایت مستریدکی اقدام نمایید.

معرفی انواع موتور احتراق در خودرو

موتور در سیستم احتراق خودرو بیشترین نقش را ایفا می‌ کند و موجب روشن شدن و راه اندازی ماشین می‌ شود. موتور قلب تپنده خودرو است و در سیستم‌ های احتراق یا جرقه‌ زن به ۲ دسته مجزا تقسیم می‌ شود که هر کدام عملکرد مختص به خود را دارند:

موتور احتراق داخلی یا درون سوز

این موتور ساختار خاصی دارد و احتراق سوخت و جرقه زدن درون سیلندر آن انجام می‌شود تا نیروی تولید شده به تمام قسمت‌ها منتقل شود. این موتورهای درون سوز بیشتر از بنزین و دیزل و گازهای مشابه هستند. تنوع در این موتورها زیاد بوده و نمونه‌های اتوو و انکل بیشترین مصرف را دارند. 
احتراق این سیستم از داخل آن شروع و انرژی کم کم به سایر قسمت‌ها منتقل می‌شود. تولید گاز‌های داغ آن هم با دما و فشار بالا باعث به حرکت درآوردن پیستون شده و موتور خودرو را هم به راه می‌اندازد. روی بیشتر ماشین‌ها این نوع موتور نصب می‌ شود. 

  موتور احتراق خارجی

موتور احتراق خارجی عملکردی متفاوت دارد و در آن سوخت و هوا خارج از سیلندر مشتعل می‌ شوند. این موتور برای به حرکت در آوردن قطعات از بخار استفاده می‌ کند. نصب این قطعه در سیستم احتراق خودرو باعث شده تا انرژی تولید شده سریع‌ تر به سایر بخش‌ ها برسد. موتور احتراق خارجی با بخار کار می‌ کنند و این بخار می‌ تواند پیستون را به چرخش در بیاورد‌ و انرژی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل کند.
انتخاب موتور مناسب کمک می‌ کند تا سیستم جرقه زن ماشین بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر موتور به درستی کار خود را انجام ندهد خودرو به هیچ وجه روشن نمی‌ شود. ماشین‌ های مجهز به موتور احتراق بازدهی خوبی دارند به همین دلیل نصب این قطعه کاملا ضروری است.


مطالعه بیشتر:  با قطعات موتور خودرو به طور کامل آشنا شوید


طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو چگونه است؟ 

سیستم احتراق خودرو به روشی خاص کار می‌ کند. طرز کار این سیستم جرقه زن به این شکل است که باید ابتدا انرژی شیمیایی به فیزیکی و حرکتی تبدیل شود. برای روشن شدن و راه‌ اندازی ماشین فرآیند احتراق کاملا ضروری است. در موتورهای بنزینی به کمک جرقه احتراق شکل می‌ گیرد و نیروی تولید شده توسط سیلندر و سایر اجزای سیستم به بخش اصلی منتقل می‌ شود. 
برای به حرکت در آمدن خودرو نیاز است تا نیرو به چرخ‌ ها انتقال پیدا کند. تبدیل شدن انرژی شیمیایی به حرکتی نیازمند فرایندی خاص است. برای شروع کار سیستم احتراق خودرو ابتدا برق از طریق باتری و در زمان روشن بودن دینام وارد کوئل می‌ شود. کوئل با عملکرد خوب خود می‌ تواند در کمترین زمان انرژی را به چرخ‌ها برساند. 
برق منتقل شده به کوئل ولتاژ کمی دارد و نیاز است تا ولتاژ آن افزایش پیدا کند. کوئل می‌ تواند ولتاژ اولیه ۱۲ ولت را زیاد کند و باعث جرقه زدن آن شود. اگر کوئل نتواند ولتاژ را به خوبی تقویت کند قطعا انرژی مورد نیاز تامین نخواهد شد. در مرحله بعد برق وارد دلکو می‌ شود تا بتواند به شمع‌ های خودرو منتقل شود.
دلکو با زمان‌ بندی دقیق می‌ تواند جرقه ایجاد شده را به خوبی کنترل کند. اگر خودروی شما از نوع انژکتوری باشد، به جای دلکو سیستم کامپیوتری این کار را انجام می‌ دهد. در مرحله آخر برق به وایر شمع می‌ رسد و جرقه مورد نیاز در سیستم احتراق خودرو شکل می‌ گیرد.
فیوزها و مدارات الکتریکی در این سیستم نقش بسزایی دارند و به کمک آنها برق می‌ تواند به صورت کاملا ایمن به سایر قسمت‌ ها برسد. طرز کار سیستم جرقه زنی کاملا خاص است و اگر تمام اجزای تشکیل دهنده سیستم به خوبی کار خود را انجام دهند خودرو بدون مشکل روشن می‌ شود.
 

سیستم احتراق موتور خودرو چند نوع دارد؟

سیستم احتراق خودرو نمونه‌ های مختلفی دارد و سازندگان ماشین در طراحی‌ های خود از این سیستم‌ های متنوع استفاده می‌کنند. این سیستم‌ ها وجه تمایز و اشتراکات زیادی دارند. سیستم‌ های پلاتینی، تراکمی، هوشمند یا باتری، مگنتی و الکترونیکی جزو بهترین‌ ها هستند که در اینجا به معرفی آنها می‌ پردازیم:

 سیستم جرقه زن مگنتی

سیستم جرقه زن مگنتی برای تامین برق اولیه خود نیازی به باتری ندارد. این سیستم برق خود را با روشن شدن موتور و تبدیل جریان حرکتی موتور به جریان الکتریکی دریافت می‌کند. انرژی باید ولتاژ بالا باشد تا بتواند چرخ‌ های خودرو را به حرکت در بیاورد. برق مورد نیاز سیستم مگنتی به کمک این ولتاژ بالا تولید می‌ شود. بخش‌ اصلی این سیستم را یک توزیع کننده و یک ژنراتور تشکیل می‌ دهد. 

 سیستم تراکمی یا دیزلی

سیستم احتراق خودرو تراکمی یا دیزلی بدون شمع است و برای جرقه زدن از مکش هوا و متراکم ساختن آن بهره می‌ برد. هوایی که در این سیستم جریان دارد، متراکم می‌ شود تا بتواند برق تولید شده را به سایر قسمت‌ ها منتقل کند‌. در سیستم‌ تراکمی بیشتر سوخت دیزلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. 

  سیستم احتراق پلاتینی 

سیستم پلاتين دار ساختاری منحصربه‌فرد دارد و احتراق در آن توسط اجزای مختلفی صورت می‌گیرد. عملکرد این سیستم به این صورت است که پس از باز شدن سوئیچ اتومبیل جریان الکتریکی از طریق قطب مثبت باطري وارد سوئيچ شده و بعد از فیوز به ترمينال مثبت کوئل منتقل می‌ شود. 
پس از عبور از ترمينال منفي کوئل انرژی به دلکو و پلاتین می‌ رسد. اگر کنتاکت‌ های پلاتین روی هم باشند نیرو از آنها عبور کرده و وارد بدنه اتومبيل و قطب منفی باطري می‌ شود تا بتواند چرخ‌ ها را به حرکت در بیاورد. 

  سیستم احتراق باتری 

سیستم احتراق خودرو از نوع باتری عملکرد خاصی دارد‌ و به طور گسترده در بیشتر اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. این سیستم برای احتراق از شمع و باتری استفاده می‌کند. نصب آن روی خودروهای ۴ چرخ و ۲ چرخ امکان پذیر است. انرژی مورد نیاز این سیستم از باتری ۶ و ۱۲ ولت تامین می‌شود. تمام اجزای تشکیل دهنده این دستگاه انرژی مورد نیاز خود را از باتری دریافت و به سایر قسمت‌ها ارسال می‌کنند. 

سیستم جرقه الکترونیکی

سیستم احتراق خودرو الکترونیکی بیشتر در خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرقه زنی در این دستگاه به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود و منبع تغذیه آن باتری است. مجهز بودن به پایانه‌های منفی و مثبت باعث شده تا باتری بتواند نیروی مورد نیاز سیستم را به خوبی تامین کند.
زمانی که سوئیچ روشن می‌شود پایانه مثبت شروع به فعالیت می‌کند تا برق را از سیم به ماژول احتراق الکترونیکی منتقل کند. سیم پیچ اولیه و ثانویه پس از دریافت انرژی دستگاه را به حرکت در می‌آورند. عایق‌بندی سیم پیچ باعث شده تا عملکرد بهتری داشته باشد. 


آشنایی با سیستم جرقه زنی ماشین بدون دلکو


سیستم احتراق خودرو بدون دلکو یک سیستم جرقه زن پیچیده است که در آن تنها کوئل استفاده شده است و دلکو هیچ نقشی ندارد. این سیستم از کوئل کمک می‌گیرد تا انرژی تولید شده را به سایر قسمت‌ها انتقال دهد. کوئل استفاده شده در این دستگاه با نمونه‌های معمولی کاملا متفاوت است‌. برای تقسیم برق بین سیلندرهای موتور نصب این قطعه ضروری است و می‌تواند سریع‌تر چرخ‌ها را به گردش در بیاورد‌.
 برای ایجاد جرقه در این سیستم کوئل برق لازم را به شمع‌ها می‌رساند و در نهایت شمع می‌تواند با اشتعال خود خودرو را به حرکت در بیاورد. اگر کوئل کار خود را به درستی انجام ندهد، شمع نمی‌تواند برق را به موتور و چرخ‌ها منتقل کند. سیستم احتراق خودرو بدون دلکو هم می‌تواند کار خود را انجام دهد. امکان نصب آن روی موتورهای چهار و شش سیلندر وجود دارد.
زمانی که تعداد سیلندرها افزایش پیدا می‌کند، جریان برق توان چرخاندن آنها را ندارد‌. سیستم جرقه زن بدون دلکو بر اساس جرقه‌های هرز کار می‌کند‌. طراحان با نصب دو کوئل دو سر در این سیستم توانسته‌اند به کمک یک واحد الکترونیکی برق را به سایز قسمت‌ها ارسال کنند. برای تنظیم زمان جرقه‌ زنی سیستم اطلاعات صحیح را آنالیز می‌کند. 

حسگر وضعیت می‌ تواند در تعیین زمان دقیق به شما کمک کند. با جرقه زدن دستگاه سریعا دو سیلندر به صورت همزمان درگیر می‌شوند. سیلندرهای دیگر سیستم در حال تخلیه و انتقال انرژی هستند. در این دستگاه شمع‌ها عمر کوتاه‌تری دارند و باید تعویض شوند. سیستم احتراق ماشین اگر بدون دلکو فعالیت کند سرعت و قدرت بیشتری دارد. 

علائم و نشانه های خرابی سیستم احتراق خودرو

سیستم احتراق خودرو در صورت خراب شدن علائم و نشانه‌هایی دارد که شما به کمک آن‌ها می‌توانید خرابی سیستم را بررسی و به سرعت آن را عیب‌ یایی و برطرف کنید. از علائم و نشانه‌های رایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  ریپ زدن و لرزش : ریپ زدن ماشین اولین علامت خرابی سیستم جرقه زن است. در این شرایط خودرو لرزش زیادی دارد و صدای پت پت از اگزوز شنیده می‌ شود. هر چه صدا و لرزش بیشتر باشد شدت خرابی و استهلاک هم بیشتر خواهد بود. (جهت آشنایی با عواملی که موجب لرزش موتور خودرو می شوند، توصیه می کنیم مقاله مرتبط با علت لرزش موتور خودرو را مطالعه فرمایید.)

 نقص فنی کوئل: خراب شدن کوئل می‌ تواند عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. کوئل قطعه اصلی است و خراب شدن آن کارایی دستگاه را مختل می‌ کند. اگر کوئل خراب شده باشد صدای بلند و آزار دهنده دارد. موتور توقف می‌ کند و هیچ حرکتی هم ندارد. نقص فنی در کوئل افزایش سوخت را به همراه دارد. استارت خوردن ماشین سخت می‌شود و شما نشتی روشن را مشاهده می‌ کنید‌. 

 نبود ولتاژ مناسب : از دیگر علائم خرابی سیستم احتراق خودرو می‌توان به عدم تولید ولتاژ مناسب اشاره کرد. وقای ولتاژ کم باشد برق نمی‌تواند به تمام قسمت‌ها برسد. به همین دلیل احتراق کامل در سیستم انجام نمی‌شود. 

 هدر رفت سوخت از اگزوز: با خراب شدن سیستم جرقه زن سوخت زیادی از اگزوز خارج می‌شود و این می‌تواند خطرناک باشد. در این زمان صدای بلندی شنیده می‌ شود و شما باید دستگاه را از سوخت پر کنید. 

 عملکرد نامناسب سیلندر و صدای تق تق: اگر سیلندر به درستی نتواند اشتعال را ایجاد کند سیستم احتراق با مشکل مواجه خواهد شد؛ بدین ترتیب موتور متوقف می‌شود. شنیدن صدای تق تق و مشاهده حرکات ناگهانی مهمترین علائم ایراد در سیستم است. 

 افزایش سوخت خودرو: نشانه‌ دیگر خرابی سیستم احتراق جرقه نزدن شمع است. وقتی شمع نتواند انرژی مورد نیاز برای جرقه زدن را دریافت کند سوخت خودرو افزایش پیدا می‌ کند. 

 سخت استارت خوردن ماشین: سخت استارت خوردن موتور از علائم اصلی خرابی سیستم احتراق خودرو است. روشن نشدن ماشین نشان دهنده نقص فنی در سیستم جرقه زن است که باید بررسی شود. (با مشاهده قیمت استارت ماشین در فروشگاه مستریدکی، نسبت به خرید این قطعه مهم  اقدام نمایید.)


مهمترین دلیل خرابی سیستم احتراق ماشین


سیستم احتراق خودرو به دلایل مختلف دچار مشکل می‌ شود که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌ کنیم: 

⦁    کارکرد بالای موتور دلیل اصلی نقص فنی در سیستم احتراق است. روشن ماندن موتور برای ساعات طولانی این سیستم را تحت فشار قرار می‌ دهد. 
⦁    استهلاک طبیعی قطعات برقی از دیگر دلایل خرابی سیستم احتراق است‌. اگر قطعات پوسیده و خراب شوند دیگر عملکرد اولیه خود را ندارند؛ بنابراین باید تعویض شوند.
⦁    نامرغوب بودن لوازم یدکی خودرو می‌ تواند دلیل اصلی خراب شدن سیستم احتراق خودرو باشد. به همین دلیل توصیه می‌ شود تا لوازم یدکی اورجینال و اصلی را استفاده کنید. 
⦁    آب خوردن قطعات در حین موتور شویی باعث زنگ زدگی آنها می‌ شود به همین علت سیستم احتراق با مشکل مواجه خواهد شد. در زمان شستن موتور خودرو مراقبت نفود آب به داخل قطعات باشید. 
⦁    با خراب شدن کوئل که قطعه اصلی سیستم جرقه زن است دیگر انرژی به سایر قسمت‌ ها منتقل نمی‌ شود. کارکرد طولانی کوئل باعث خرابی آن می‌ شود. این می‌ تواند دلیل اصلی اختلال در سیستم باشد.
⦁    سوختگی فیوزها و قطعات برقی در دستگاه از دیگر دلایل خرابی سیستم احتراق خودرو است. در این شرایط باید سیستم عیب یایی شود و اگر فیوز سوخته است تعویض گردد. 
⦁    عملکرد نامناسب باتری یا اتصالات مانع از انتقال برق توسط کوئل می‌ شود. این مهمترین عاملی است که سلامتی دستگاه را به خطر می‌ اندازد. 
⦁    در صورتی که شمع نتواند جرقه و اشتعال را تولید کند عملکرد سیستم مختل می‌ شود. اگر وایر شمع نیرو را به شمع منتقل نکند دستگاه روشن نمی‌ شود. 
⦁    خراب شدن دلکو هم می‌ تواند باعث خرابی سیستم جرقه زن باشد. این قطعه برق را بین سیلندرها تقسیم می‌کند و اگر عملکرد آن مختل شود سیلندر به چرخش در نمی‌آید.
 

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.
در صورتی که دود خروجی از اگزوز ماشین به رنگ سیاه، سفید یا خاکستری مایل به آبی باشد، به این معناست که مشکلی در خودرو وجود دارد. از همین رو شما باید با علت خروج هر رنگ دود از اگزوز آشنا باشید تا به موقع بتوانید مشکلات آن را تشخیص داده و از بسیاری ضرر و زیان‌ ها یا حوادث جلوگیری کنید.  با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب علت خروج دود از اگزوز و نحوه برطرف کردن آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید!

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ