میل موجگیر که به آن استرس بار یا میل تعادل نیز گفته می‌ شود، میله‌ ای است از جنس فولاد که در دو سر خود دارای بوش بوده و به منظور اتصال دو چرخ به یکدیگر، میان دو چرخ یک محور قرار می‌ گیرد.
وجود میل موجگیر از آن جهت برای خودرو ضروری است که وظیفه حفظ تعادل کلی شاسی خودرو و همچنین جلوگیری از چرخش آن در پیچ‌ ها را بر عهده دارد. در صورتی که قصد خرید میل موجگیر را دارید، با این مطلب از مستریدکی همراه باشید.

میل موجگیر در کجا قرار می‌ گیرد؟

اغلب میل موجگیر در قسمت زیرین کاپوت خودرو قرار گرفته و سر فنرهای موجود در طرفین اتومبیل را به یکدیگر وصل می‌ کند. البته ممکن است جای میل موجگیر در خودروهای مختلف متفاوت باشد؛ مثلا در خودروهایی که از سیستم تعلیق بهره می‌ برند، این میله در قسمت زیرین بازوها نصب می‌ شود.
این قطعه معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو سمت به شاسی نیز وصل می‌ شود و به منظور جلوگیری از چپ شدن خودرو و همچنین جهت بالا بردن تعادل اتومبیل به کار گرفته می‌ شود؛ در نتیجه باید گفت برای حفظ ثبات ماشین هنگام حرکت با سرعت بالا در پیچ‌ های تند، به این میله نیازمندیم.
در بیش از ۶۰ درصد خودرو های امروزی، میله موجگیر در قسمت جلو نصب می‌ شود؛ اما در بعضی از خودروهای اسپرت، این میله در قسمت عقب خود نصب و به اصطلاح به آن میل موجگیر عقب گفته می‌ شود.

میل تعادل چه کاری انجام می‌ دهد؟

برای اینکه در هنگام پیچ‌ های خودرو به اصطلاح «ول نکند»، اتومبیل‌ های سواری به فنرهای سفتی و محکمی احتیاج دارند. این کار کمک زیادی به وصل کردن لاستیک تایر به سطح زمین می‌ کند و همچنین کمک می‌ کند تا به نوعی چرخش‌ ها محدودتر شوند. در ادامه این مقاله بیشتر به این سوال‌ ها که «کار میل موجگیر چیست؟» یا «وظیفه میل تعادل چیست؟» خواهیم پرداخت.

  • مقاومت در مقابل چپ کردن

بهتر است بدانید اصلی‌ ترین و اولین وظیفه میل موجگیر در خودرو، مقاومت در مقابل چپ کردن خودرو است. زمانی که اتومبیل شما در دست انداز بیفتد، یکی از تایر‌های آن بالاتر از تایر دیگری و یا پایین‌ تر از آن قرار می‌ گیرد که در این صورت امکان چرخش آن حول محور طولی خودش به وجود می‌ آید. به این حالت چپ شدن یا رول می‌ گویند. 

 اگر خودرو در حال چپ شدن باشد، این قطعه با پیچیده شدن خود و انتقال نیرو به سیستم تعلیق مجاور و تایر از چپ کردن اتومبیل جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه می‌ توان گفت میل تعادل سبب می‌ شود تا سر نشینان خودرو احساس راحتی کنند و بدن آنها هیچ گونه مکانیزمی برای دفع این حرکات به کار نگیرد.

  • توزیع متناسب نیرو

برای پی بردن به وظیفه دوم میل موجگیر باید هنگام دور زدن خودروی خود به این موضوع توجه کنید که زمانیکه راننده یک پیچ را دور می‌ زند، نیروی تایرهای داخل پیچ در این حین کمتر شده و در عوض نیروی تایرهای بیرونی افزایش می‌ یابد.
این امر می‌ تواند تایرهای داخل پیچ را از زمین جدا کند. میل موجگیر ماشین در چنین شرایطی، با توزیع نیرو، مانع از رخ دادن این اتفاق می‌ شود و در نهایت کل اتومبیل به صورت یکسان و با پایداری بالا، پیچ را طی می‌ کند.

اجزای تشکیل دهنده میل موجگیر

میل موجگیر، میله‌ ای از جنس فولاد است که دارای دو بازوی اهرمی است، این دو بازوی اهرمی، میل پیچشی یا میل تورشن را به چرخش در می‌ آورند و هر دو اهرم، در هر تکان چرخ‌ ها، در یک جهت مشخص حرکت می‌ کنند، که میل موجگیر در این حالت هیچ تاثیری در حرکت آنها ندارد. همچنین رابط موجگیر در قسمت دو سر خود دارای سیبک بوده که پس از گذشت مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

اختلالات میل موجگیر

همان طور که گفتیم، سیبک‌ ها از اجزای میل موجیگر هستند. این سیبک ها دارای گردگیرهایی نیز هستند که احتمال پاره شدن آنها بسیار کم است؛ اما گردگیر میل موجگیر از نوع اتصالات ضعیف بوده و خاصیت چربی گریس داخل خود را از طریق نفوذ گرد و خاک و آب از دست داده و مشکلاتی نظیر شل بودن، لق زدن و… را به پدید می‌ آورند. بنابراین می‌ توان گفت صدای تق تق و ضربه، مخصوصا در حین چرخیدن فرمان (تحت فشار قرار گرفتن سبک) از «نشانه‌ های خرابی میل تعادل» به شمار می‌ آید و می‌ تواند ناشی از خرابی گردگیرها، سیبک‌ها و به طور کلی ناشی از خرابی رابط موجگیر باشد.

لاستیک موجگیر

قطعه‌ ای لاستیکی که معمولاً برای قطعات جلوبندی ماشین به کار می‌ رود، لاستیک موجگیر است که به آن به لاستیک ناودانی نیز می‌ گویند. تمام خودروها معمولا دو عدد لاستیک موجگیر برای حفظ تعادل میل موجگیر دارند. طراحی این قطعات به گونه‌ ای است که مانع از کج شدن زیاد اتاق خودرو در زمان پیچیدن، می‌ شود.
لاستیک موجگیر از پلاستیک مقاوم و فشرده‌ ای ساخته شده که باعث حذف صدای اضافی خودرو شده و به طور کلی یکی از لوازم جلوبندی خودرو به حساب می‌ آید. این قطعه نقش بسیار حیاتی در برقراری آرامش برای سرنشینان اتومبیل ایفا می‌ کند.

لاستیک موجگیر چه وظایفی دارد؟

وجود لاستیک موجگیر در میل موجگیر ماشین، مانع از اعمال فشار زیاد بر روی جلوبندی خودرو در سراشیبی می‌ شود. کار این قطعه، نگهداری میل موجگیر در خودرو است که  این دو در کنار یکدیگر، از ضربات چرخ خودرو به اتاقک اصلی جلوگیری می‌ کنند.
محل قرار گیری قطعه لاستیک موجگیر معمولاً بر روی محور چرخ‌ ها است و نحوه استقرار آن به صورت کمربند یا بست در دو طرف میل موجگیر است. در واقع همان طور که بالاتر نیز در متن به آن اشاره کردیم، این قطعه نقش نگه دارنده خود میله را ایفا می‌ کند.

برندهای مختلف موجگیر

برای انتخاب برند های مختلف موجگیر باید مواردی نظیر کیفیت و اورجینال بودن آن و سازگاری قطعه با نوع اتومبیل‌ خود را مورد بررسی قرار دهید.
موجگیر امیرنیا و موجگیر سایپا از جمله معروف‌ ترین و پرکاربردی‌ ترین برند های موجود در بازار لوازم یدکی خودرو هستند که باتوجه به نوع خودروی خود، می‌ توانید به خرید مدل متناسب اقدام کنید.

خرید میل موجگیر از فروشگاه مستریدکی

برای خرید میل موجگیر اصل، سالم و باکیفیت می‌ توانید از طریق تماس با مجموعه یدک یار و دریافت مشاوره رایگان بهترین میل موجگیر را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. در صورت اصل نبودن یا مخدوش بودن بسته بندی میل موجگیر خریداری شده، می‎توانید آن را بدون پرداخت هیچ هزینه ای مرجوع یا تعویض کنید.

واتساپ