علت لرزش فرمان خودرو در شرایط گوناگون چیست؟

در بسیاری از موارد در حین رانندگی متوجه لرزش در فرمان خودرو می‌ شوید. توجه به بروز هرگونه مشکل در فرمان ماشین بسیار مهم است به این دلیل که فرمان خودرو وظیفه حفظ تعادل ماشین را برعهده دارد. دلایل لرزیدن فرمان خودرو در هر نوع شرایطی متفاوت است. اینکه چرا فرمان خودرو در هنگام ترمز، سرعت بالا یا در حالت عادی می‌ لرزد دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ ها خواهیم پرداخت.

نحوه کارکرد سیستم فرمان خودرو چگونه است؟

فرمان ماشین از مهم‌ ترین قسمت‌ های موجود در کابین ماشین است که در تماس با راننده برای رانندگی قرار دارد. فرمان، غربیلک به شکل کاملا دایره‌ ای شکل است که با چرخش به سمت راست و چپ باعث تغیر جهت چرخش‌ های خودرو می‌ شود. اهمیت به فرمان خودرو همانند موتور ماشین بسیار مهم و ضروری است و بدون فرمان ماشین قادر به حرکت نخواهد بود. هنگامی که راننده فرمان را در جهت‌ های مختلف به چرخش در می‌ آورد این امر از طریق پیچی قادر به انجام است که در انتهای فرمان قرار دارد و دنده را حول محور خود به چرخش در می‌ آورد.

فرمان هیدرولیک از اجزای خودرویی است که هدایت ماشین را به صورت بسیار نرم برعهده دارد. در این نوع از فرمان اجزایی همچون پیستون، پمپ هیدرولیک، لوله‌ های رابط، سیلندر، تسمه و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد. در این روش روغن با فشار بسیاری به همراه یک پمپ هیدرولیک به جعبه فرمان وارد می‌ شود.

سیستم فرمان الکتریکی خودرو به راحتی توانست تمامی عیب‌ های فرمان هیدرولیک را برطرف کند. در این سیستم از رانندگی بین فرمان و چرخ‌ ها رابطه‌ ای وجود ندارد و هنگامی که فرمان می‌ چرخد با ارسال دستور به چرخ‌ ها توسط قسمت کنترل الکترولیک، تغییر در مسیر ایجاد می‌ شود. در این سیستم فرمان روی محور پینتون و رک قرار دارد. این امر سبب حرکت سریع و نرم فرمان می‌ شود.

سیستم فرمان مکانیکی خودرو از فرمان دنده شانه‌ ای به حرکت خطی تبدیل شده و پس از آن به وسیله مفصل‌ های فرمان به سمت چرخ‌ های خودرو منتقل می‌ شود.


مطالعه بیشتر: جلوبندی ماشین چیست ؟


علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده

همانگونه که می‌ دانید، لرزش فرمان خودرو می‌ تواند بسیار خطرناک باشد و حوادث و خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. همچنین لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده دلایل مختلفی دارد که در ادامه به این موضوع می‌ پردازیم.

علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده

  • سوخت ناکافی می‌ تواند یکی از علل لرزش فرمان خودرو باشد. اگر در مخزن خودرو سوخت کم وجود داشته باشد، باعث لرزش فرمان خودرو می‌ شود و ماشین به درستی حرکت نمی‌ کند.
  • شیب زیاد باعث حرکت کند ماشین می‌ شود. هنگامی که ماشین در شیب تندی قرار می‌ گیرد، فرمان ماشین ممکن است دچار لرزش ‌شود.
  • انجام کارهایی نامناسب همچون تعویض یا تعمیر لوله‌ های خودرو بدون داشتن وسیله یا تجهیزات لازم می‌ تواند باعث لرزش فرمان خودرو شود. همچنین در انجام این کار باید تخصص و مهارت کافی  وجود داشته باشد. در این صورت آسیبی به ماشین وارد  نمی‌ شود و با لرزش فرمان ماشین نیز مواجه نخواهید شد.
  • باید به این نکته توجه کرد که برای حفظ تعادل و حرکت پره‌ های چرخ‌، تعادل کافی و استاندارد وجود داشته باشد در این صورت لرزشی در فرمان خودرو ایجاد نمی‌ شود. اگر تعادل و استاندارد لازم در حین حرکت وجود نداشته باشد، یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو محسوب می‌ شود.
  • استفاده از وسایل جانبی همچون سیستم‌ های بزرگ و پیچیده و بسیاری از موارد دیگر یکی  دیگر از علل لرزش  فرمان خودرو است.

دلیل لرزش فرمان خودرو در سرعت‌ های بالا

اگر تا به حال و در حین رانندگی آن هم در سرعت بالا با لرزش فرمان خودرو مواجه شده‌ اید، باید بدانید که این مورد نیز دلایل خاص و مخصوص به خود را دارد و باید این موارد را کاملا شناخت تا از بروز هر نوع مشکل جلوگیری شود. اگر در سرعت بالا در حین رانندگی فرمان خودرو دچار لرزش شد، مشکل از سیبک ماشین است.

سیبک جز‌ء قطعه‌ های بسیار مهم و ضروری خودرو است که فرمان‌ پذیری خودرو را برعهده دارد. بنابراین در صورت خرابی سیبک خودرو لرزش‌ های بسیاری را از جانب فرمان خودرو تجربه خواهید کرد. خرابی سیبک خود دلایلی دارد که از جمله می‌ توان به مواردی همچون معیوب شدن فرمان، شل بودن چرخه و یا مشکل در شاسی اشاره کرد. با برطرف کردن کامل موارد ذکر شده دیگر شاهد لرزش در فرمان خودرو نخواهید بود.

علت لرزش فرمان خودرو هنگام شتاب گرفتن

لرزش فرمان خودرو هنگام شتاب گیری شامل عوامل مختلفی است که در ادامه به بررسی آن می‌ پردازیم.

دلیل لرزش فرمان خودرو هنگام شتاب گرفتن

  • مشکل در تنظیم و تعادل چرخ‌ ها

لرزش فرمان در هنگام شتاب گرفتن نشان از وضعیت نه چندان خوب لاستیک‌ های ماشین است. اگر فرمان خودرو دچار لرزش شود، ناشی از تراز و تنظیم نبودن لاستیک‌ های ماشین است. در صورتی که چرخ‌ های خودرو از یک برند نباشند، این موضوع نیز باعث ایجاد لرزش در فرمان ماشین  می‌ شود.

  • مشکل در روتورهای ترمز

هر باری که راننده ترمز می‌ گیرد، اصطکاکی بین دیسک ترمز و لنت ایجاد می‌ شود. در اثر این اتفاق ضخامت و کارایی روتورها در سرعت بالا کاهش می‌ یابد و فرمان در هنگام  افزایش سرعت دچار لرزش می‌ شود.

  • تاب داشتن دیسک ترمز

باید دقت کرد که اگر دیسک خودرو تاب داشته باشد، اصطکاک خوبی بین دیسک و لنت ترمز ایجاد نمی‌ شود و به سبب این موضوع   فرمان ماشین  دچار لرزش می‌ شود.

  • خرابی کالیپر ترمز

کالیپر قطعه‌ ای از ماشین است که وظیفه ایجاد اصطکاک بین لنت و ترمز را برعهده دارد. در صورت بروز مشکل در کالیپر فرمان ماشین دچار لرزش می‌ شود.

  • سفت شدن ترمز

یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان خودرو سفت شدن ترمز ماشین است. اگر با کوچک‌ ترین ترمز پدال به خوبی عمل نکند، باعث ایجاد لرزش در فرمان خودرو می‌ شود.

  • تنظیم نبودن فرمان

اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ ها باید با یکدیگر کاملا برابر باشد تا فرمان به خوبی تنظیم شود. فرمان حتما باید سالی یکبار چک شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

  • آسیب یا ضربه دیدن شاسی

هنگامی که خودرو یک تصادف را پشت سر می‌ گذارد، شاسی دچار آسیب می‌ شود و تنظیمات آن بهم می‌ ریزد. در این صورت فرمان ماشین دچار لرزش می‌ شود.


مطالعه بیشتر: زمان تعویض لاستیک خودرو


دلیل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

رانندگان در هنگام ترمز گرفتن با مشکلی همچون لرزش در فرمان مواجه می‌ شوند که در بسیاری از موارد یک امر عادی محسوب می‌ شود؛ اما باید دقت داشت که تکرار بیش از اندازه این مورد سبب ایجاد مشکلاتی می‌ شود.  در ادامه به بررسی دلایل لرزش فرمان خودرو حین ترمز می‌ پردازیم.

لرزش فرمان به دلیل مستهلک شدن روتورها

اگر حین رانندگی با مشکل لرزش در فرمان مواجه شدید باید بگوییم که یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو مستهلک شدن روتورها است. در حقیقت روتورها همان دیسک‌ هایی هستند که با فشردن پدال ترمز لنت ترمز به آن می‌ چسبد. با هربار ترمز گرفتن راننده، مقدار زیادی گرما در روتورها تلف می‌ شود که این امر باعث کاهش ضخامت روتورها می‌ شود.

سیستم تعلیق با مشکل مواجه می‌ شود

سیستم تعلیق دقیقا همان قطعه‌ ای است که مانع لرزش خودرو می‌ شود و ارتعاشات جاده را به سرنشینان منتقل نمی‌ کند. همچنین ممکن است که به دلیل پریدن از چاله‌ ها با سرعت زیاد سیستم تعلق دچار مشکل و اختلال شود که این مورد باعث لرزش در فرمان خودرو می‌ شود.

لاستیک های قدیمی باعث لرزش در ماشین می‌ شوند

اگر آج لاستیک ماشین شما از بین رفته باشد این موضوع  باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌ شود. بروز این مشکل باعث ایجاد مشکلاتی در ماشین می‌ شود.

شکسته دسته موتور لرزش ایجاد می‌ کند

دسته موتور وسیله‌ ای است که در موتور ماشین قرار دارد و از انتقال ارتعاش و ضربه به داخل موتور جلوگیری می‌ کند. در اثر گذر زمان و بروز دلایل مختلف دسته موتور می‌ تواند بشکند و هنگام ترمز گرفتن باعث ایجاد لرزش شدیدی شود.

علت لرزش فرمان خودرو در حالت درجا چرخاندن

در حالت درجا چرخاندن در برخی موارد فرمان خودرو دچار لرزش می‌ شود که در ادامه به بررسی این موضوع می‌ پردازیم.

  • عدم تعادل و وضعیت تعادل:

یکی از دلایل لرزش فرمان در حالت درجا عدم تعادل در چرخ‌های خودرو است.

  • لاستیک‌ های نامتعادل:

در این مورد لرزش در فرمان خودرو مدام اتفاق نمی‌ افتد، بلکه پس از گذر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این عیب در خودرو نمایان می‌ شود. اما در سرعت کم این عیب مشخص نخواهد بود.

  • سایش ناهموار لاستیک‌ ها:

این مورد زمانی اتفاق می‌ افتد که یکی از لاستیک‌ ها معیوب باشد یا مدت زیادی از خودرو استفاده نشده است و خودرو تاب برداشته است. در این صورت با تعویض کردن لاستیک‌ ها دیگر در حالت درجا پرخاندن فرمان ماشین دچار لرزش نمی‌ شود.

  • خرابی دیسک ترمز:

در این مورد اگر دیسک‌ ها خراب باشد در هنگام ترمز گرفتن کاملا مشکل مشخص می‌ شود. همچنین لرزش در فرمان به دلیل صاف نبودن دیسک‌ ها است.

کلام آخر

لرزش فرمان خودرو می‌ تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در موارد بالا به چندین مورد آن اشاره کردیم. با بررسی مطالب بالا می‌ توانید تا حدودی از مشکلات ماشین خود که ناشی از لرزش فرمان خودرو است آگاه شوید. اما باید توجه کرد که در صورت طولانی بودن مشکل حتما با یک تعمیرکار متخصص و حرفه‌ ای مشکل خود را در میان قرار دهید تا از بروز هر گونه مشکل و حادثه به راحتی جلوگیری کنید. سیستم فرمان خودرو دارای فرایند و اجرای مهم و پیچیده‌ ای است که هر قطعه وظیفه مختص به خود را در حین رانندگی برعهده دارد. در صورت هر گونه سوال می‌ توانید از کارشناسان ما در مستریدکی راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ