تسمه تایم اچ سی کراس وظیفه هماهنگ‌ سازی و تنظیم زمان چرخش میل سوپاپ و میل لنگ و زمان‌ بندی باز و بسته شدن سوپاپ را بر عهده دارد. تسمه تایم که آن را تسمه تایمینگ و یا حتی زنجیر موتور نیز می‌ نامند، از اهمیت بالایی بر خوردار است. چرا که هرگونه آسیب و یا پاره شدن تسمه تایم باعث نقص در دیگر بخش های موتور می‌ شود.

یکی از محصولات کمپانی دانگ فنگ، اچ سی کراس (H30 Cross Dongfeng) است که در داخل کشورمان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ و روانه بازار خودرو گردید. اچ سی کراس همانطور که از اسم آن پیداست، در دسته بندی خودرو های کراس اور قرار می‌ گیرد و همچنین دارای گیربکس اتوماتیک و موتور TU5 است. این اتوموبیل در بازار خودروی ایران از فروش نسبتا خوبی برخوردار است و همچنین به علت داشتن گیربکس اتوماتیک و موتور TU5، قطعات مصرفی و موتوری آن در بازار لوازم جوانبی خریداران زیادی دارد.

برند های مختلف تسمه تایم اچ سی کراس

تسمه تایم اچ سی کراس توسط برند فانتوم (Fantom) ساخت کشور تایلند، برند کنتیننتال (Continental) ساخت کشور رومانی، برند گیتس (gates) ساخت اتحادیه اروپایی(EU) و برند ایساکو ساخت آلمان تولید و روانه بازار لوازم یدکی خودرو شده است.

  • برند فانتوم (Fantom)برند تایلندی فانتوم از جمله معروف‌ ترین‌ برند های این محصول است که در عرصه تولید و فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی نه تنها در بازار ایران، بلکه از جمله شرکت‌ های فعال و موفق در بازار های جهانی نیز به حساب می‌ آید که در محصولات آن می‌ توانید اصالت کالا و همینطور دریافت خدمات پس از فروش را داشته باشید.
  • برند کنتیننتال (Continental): تسمه تایم اچ سی کراس برند کنتیننتال که در کشور رومانی تولید می‌ شود، از جمله با کیفیت‌ ترین تسمه تایم‌ های موجود در بازار است که متقاضیان بسیاری دارد که توانسته با کیفیت بالای محصول خود، رضایت و اعتماد مشتری‌ های خود را بدست آورد.
  • برند گیتس (gates): از جمله مقرون به صرفه‌ ترین نسخه‌ های تسمه تایم اچ سی کراس که در بازار لوازم جانبی این محصول می‌ توانید پیدا کنید، از برند گیتس است که تضمین کننده کیفیت برتر محصول شما است.
  • برند ایساکو: بدون شک انتظاری بجز کیفیت و اطمینان از این برند مشهور نمی‌ توان داشت. ایساکو نامی آشنا در بازار لوازم جانبی است که خریداران و مشتری‌ های بسیاری دارد.

تسمه تایم اچ سی کراس چه کاری در خودرو انجام می‌ دهد؟

همانطور که بالاتر نیز در متن به آن اشاره شد، تسمه تایم اچ سی کراس، بخشی از پیشرانه احتراق داخلی موتور است که وظیفه هم‌ زمان‌ سازی چرخش میل‌ بادامک و میل‌ لنگ را بر عهده دارد تا در زمان‌ های مناسب سوپاپ‌ های پیشرانه هنگام سیکل‌ های ورودی و خروجی هر سیلندر به درستی باز و بسته شوند. تسمه تایم در پیشرانه داخلی، به منظور جلوگیری از برخورد پیستون به سوپاپ‌ ها نیز بسیار حیاتی است. معمولا تسمه تایمینگ، تسمه‌ ای دندانه‌ دار است که دندانه‌ هایی در سطح داخلی‌ خود دارد.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم اچ سی کراس

با توجه به اهمیت و کارکرد تسمه تایم اچ سی کراس توصیه می‌ شود هر۶۰ هزار کیلومتر، نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنید. همچنین شما می‌ توانید به صورت بصری، با نزدیک شدن به این بازه زمانی، سلامت تسمه تایم اتومبیل خود را بررسی کنید تا اگر هرگونه آسیب‌ دیدگی و یا پارگی را بر روی آن مشاهده کردید، بلافاصله اقدامات لازم را نسبت به تعویض آن انجام دهید. عوارض ناشی از پاره شدن تسمه تایم بسیار زیاد است و به همین علت سعی کنید به هیچ وجه زمان تعویض آن را عقب نیندازید.

علائم و نشانه‌ های خرابی تسمه تایم اچ سی کراس چیست ؟

حالت‌ های خرابی تسمه تایم اچ سی کراس به صورت معمول عبارتند از: لایه‌ لایه و باز شدن هسته‌ های فیبری تسمه تایم یا خرد شدن و ساییدگی دندانه‌ های داخلی تسمه تایم اچ سی کراس که این امر باعث می‌ شود قسمتی از تسمه صاف شود و در نتیجه دنده محرک در داخل آن بلغزد. پاره‌ شدن تسمه تایم اچ سی کراس به‌ علت ماهیت کششی زیاد الیاف به‌ کار رفته در آن غیر معمول است. آلودگی‌‌ های مخلوط‌ شده با روغن و براده‌ ها و گریس اغلب نادیده گرفته می‌ شوند و می‌ توانند به مرور و به ‌آهستگی در تسمه تایم قرار گیرند و باعث پیشرفت روند سایش آن شوند.

قیمت تسمه تایم اچ سی کراس

خرید لوازم یدکی خودرو و قطعات جانبی آن همیشه از جمله موضوعات اساسی خریداران و مالکان خودرو بوده است.عوامل بسیار زیادی از جمله نوع ماشین سواری شما، جنس و برند تسمه تایم و مواد تشکیل دهنده‌ ی آن و همینطور ارزش و اعتبار برند تولید کننده این قطعه در تعیین قیمت تسمه تایم اچ سی کراس تاثیر گذار هستند.

خرید اینترنتی تسمه تایم اچ سی کراس در فروشگاه مستر یدکی

برای خرید تسمه تایم اچ سی کراس توصیه می‌ شود که از قطعات اصلی و اورجینال یا قطعاتی که با توصیه تولید کننده با اتوموبیل شما سازگاری دارند، استفاده کنید. استفاده از کالای مرغوب، برای شما این اطمینان را به ارمغان خواهد آورد که تسمه تایم با مشخصات و استاندارد های مورد نیاز خودرو شما سازگار است و آسیبی به موتور آن وارد نمی‌ کند.

به منظور خرید تسمه تایم اچ سی کراس با کیفیت مرغوب و همینطور با بهترین قیمت موجود در بازار، به فروشگاه اینترنتی مستر یدکی مراجعه کنید. این سایت به منظور بالا بردن معلومات مردم از قطعات یدکی و جانبی ماشین‌ های مختلف، اطلاعات دقیق و به‌ روزی را در دسترس عموم قرار داده است.

واتساپ