تسمۀ کولر

یکی از اجزای مهم و جدائی ‌ناپذیر کولر اتومبیل تسمۀ آن است. تسمه به عنوان ابزاری که نیرو را از قسمتی به قسمت دیگر انتقال می‌ دهد نقش مهمی را در عملکرد صحیح، بیصدا و پرقدرت کولر ایفا می ‌کند. مثل همیشه مستریدکی قصد دارد در قالب مطلبی کوتاه و در عین حال پرمحتوا شما را با یکی دیگر لوازم و قطعات خودرو- اینبار تسمۀ کولر- آشنا کند. هنگام انتخاب و خرید تسمۀ کولر حتما این اطلاعات را در نظر بگیرید.

تسمۀ کولر چیست؟

تسمۀ کولر که با نام تسمۀ هیدرولیک هم شناخته می ‌شود در سیستم ‌های تهویۀ مطبوع، دینام اتومبیل و دستگاه‌ های هیدرولیک به کار می ‌رود. این نوع تسمه‌ با قرارگرفتن دور هرزگرد می‌ تواند نیروی تولید شده توسط موتور اصلی را به قسمت دیگری انتقال دهد و به این شکل در راه‌ اندازی این دستگاه‌ها نقشی حیاتی دارد.

دلایل خرابی تسمۀ کولر

فرسایش در اثر استهلاک اصلی ترین عامل خرابی تسمه کولر است. اگر به بافت تسمۀ کولر دقت کنید بوضوح می‌ بینید که از کنار هم قرارگرفتن الیاف مخصوص و رزین نرم که فضای خالی بین الیاف را پرکرده ساخته شده است. چرخش و تماس با قسمت‌های دیگر در هر صورت موجب فرسایش این بافت می ‌شود؛ عمر مفید تسمه‌ کولر بین 45 هزار تا 65 هزار کیلومتر است و اگر بموقع نسبت به تعویض آن اقدام نکنید این فرسایش با پارگی تسمه منجر شود.

متاسفانه در بازار تسمه ‌هایی با کیفیت پایین و حتی گاه تقلّبی عرضه می ‌شوند که طبعاً عملکرد لازم را ندارند. معمولاً نمی ‌توان با نگاه‌ کردن به تسمه به سطح کیفی آن پی ‌برد. اما اگر دقت کنید مایع پلاستیکی که الیاف تسمه را به هم پیوند می ‌دهد از از مواد اولیه مناسب ساخته نشده باشد در مدت کوتاهی باعث پوسته‌ پوسته شدن تسمه و بتدریج به نخ‌ رسیدن آن می‌ شود و گاه ممکن است شما را در میانۀ راه دچار درد سر کند. بنابراین همیشه در بازدیدهای منظمی که دارید به وضعیت تسمۀ اتومبیل خود توجه کرده و در صورت نیاز به تعویض، به فروشنده‌های معتبر مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی مستریدکی انواع و اقسام قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز برای اتومبیلتان را با خیال راحت تهیه کنید.

واتساپ