آفتابگیر اتومبیل

از نظر مستریدکی، اتومبیل چیزی فراتر از وسیلۀ نقلیۀ صرف است. ما معتقدیم راحتی سرنشین‌ ها جزو مهم ‌ترین ویژگی‌ های یک اتومبیل به‌ حساب می ‌آید. به ‌همین علت علاوه بر قطعات فنی که به موتور، مصرف سوخت و برق اتومبیل مربوط می ‌شوند، برای لوازمی که آسایش سرنشینان را فراهم می ‌کنند اهمیت ویژه ‌ای قائلیم. آفتابگیر، یکی از این لوازم است.

انواع آفتابگیر و کاربردهای ‌شان

همان‌ طور که از نامش پیداست، وظیفۀ اصلی آفتابگیر، پوشاندن نور زیاده‌ ازحد خورشید است. این حجم از نور، هم برای سلامت چشم ‌ها مضر است و هم دید راننده را کور می ‌کند - مخصوصاً اگر درحال راندن به ‌سمت خورشید باشد.

علاوه بر این، آفتابگیرها دو کاربرد جانبی دیگر هم دارند؛ یکی مخصوص آفتابگیر سمت راست است و دیگری متعلق به آفتابگیر سمت چپ.

معمولاً داخل آفتابگیر سمت راست که مقابل صندلی سرنشین کنار راننده قرار دارد، یک آینۀ کوچک تعبیه شده است. این آینه، با توجه به محل قرارگیری‌ اش، بهترین وسیله است تا سرنشین، پیش از رسیدن به مقصد و پیاده ‌شدن، چهره و وضعیت ظاهری ‌اش را در آن چک کند. گذشته از این، او می‌ تواند آینه را طوری تنظیم کند که بدون نیاز به برگشتن، پشت ‌سر خود را ببیند (همان استفاده ‌ای که راننده از آینۀ وسط می‌ کند).

داخل آفتابگیر سمت چپ معمولاً ردیفی از جیب‌ های کوچک تعبیه می ‌شود. چیزی شبیه به جای کارت در کیف ‌پول. راننده ‌ها خوب می ‌دانند وجود این جیب‌ها چه نعمتی‌ است! آن‌ها می‌ توانند مدارک ماشین، قبض پارکینگ، رسید عوارض بزرگراه و چیزهایی ازاین ‌دست را به ‌راحتی آن ‌جا بگذارند تا در لحظاتی که به هرکدام از آن‌ها نیاز فوری دارند، بدون فوت وقت در دسترس ‌شان باشد. یعنی به ‌جای این ‌که با استرس و عجله داخل داشبورد را بگردند و جیب‌ های لباس ‌شان را زیرورو کنند، تنها با یک حرکت انگشت، آفتابگیر را باز می ‌کنند و مدرک مورد نظر را برمی ‌ دارند. فقط باید حواس ‌شان باشد در هنگام پیاده ‌شدن، حتماً برگه‌ های مهم (مثل مدارک ماشین) را از آن‌ جا بردارند. البته برخی راننده‌ها وسایلی ازقبیل CD موسیقی را هم داخل این جیب‌ها می ‌گذارند که کار درستی نیست! چراکه به ‌دلایل مختلفی (ازجمله گرمای ناشی از تابش خورشید) احتمال آسیب‌ دیدن این وسایل وجود دارد.

خراب ‌شدن ، تعویض و انتخاب آفتابگیر مناسب

دلیل خراب ‌شدن آفتابگیر هرچه باشد (شکستن یا لق ‌شدن پایه، پاره ‌شدنِ رویه، شکستن یا تغییرشکل قاب نگهدارندۀ رویه و... )، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

همان ‌طور که در مورد کاربردها گفتیم، آفتابگیرها به ‌طور کلی به دوسته تقسیم می‌ شوند: آفتابگیر سمت راست و آفتابگیر سمت چپ. گذشته از این هر اتومبیل، آفتابگیر مخصوص خودش را دارد. چراکه فناوری ساخت اتومبیل، طراحی اتاق، آلیاژها و پلیمرهای به ‌کار رفته در آن و میزان مقاومت ‌شان، از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. نه‌ تنها کمپانی و برند تولیدکننده، که در بعضی موارد نوع و سری ساخت هم مهم است.

بازار آفتابگیرها هم مانند سایر لوازم اتومبیل، متنوع و گسترده است. از طرف دیگر، کالاهای تقلبی هم در این بازار، کم نیستند. بهترین و مطمئن ‌ترین راه برای انتخاب آفتابگیر مناسب و اصل، استفاده از مشاوره‌ های مستریدکی ا‌ست. علاوه‌براین شما می ‌توانید با صرف زمانی اندک و جست‌ وجو در سایت مستریدکی، تمامی انتخاب ‌های ممکن و همۀ آفتابگیرهای موجود در بازار را ببینید، ویژگی‌ها و جزییات آن‌ ها را بررسی کنید، قیمت‌ ها را بسنجید و درنهایت مناسب‌ ترین آفتابگیر را برای اتومبیل‌ تان، آنلاین بخرید.

واتساپ