با گذشت زمان، خودروها تغییر و تحولات زیادی را به خود دیدند. از شکل ظاهری خودرو تا قطعات داخلی اطاق آن دچار تغییرات گسترده شدند. ازجمله قطعاتی از خودرو که دچار تغییر و تحول فراوانی شده‌ است، دستگیره های درب خودرو می‌باشند. تمامی تغییر و تحولات در خودروها با دو هدف ارتقاء کیفیت و افزایش زیبایی ظاهری شکل گرفته است.

به‌عبارت دیگر هرچقدر دستگیره‌ها زیباتر باشند، تاثیرشان بر زیبایی ظاهری خودرو بیشتر خواهد بود. حفظ و نگهداری از خودرو و تمامی قطعات آن باید یکی از اهداف مهم هر راننده‌ای باشد. همان‌طور که می‌دانید کاربرد دستگیره‌ها در باز و بسته کردن درب‌ها می‌باشند و چنانچه دچار آسیب شوند، ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند.

انواع دستگیره های درب خودرو

امروزه دستگیره های درب خودرو در انواع مختلفی تولید می‌شوند. همان‌طور که گفته ‌شد، با گذشت زمان دستگیره های درب خودروها نیز دچار تغییر شدند که اگر بخواهیم این تغییرات را از سال 1960 یا 1970 میلادی تاکنون بررسی ‌کنیم می‌توان انواع دستگیره های درب خودرو را به شرح زیر دانست:

خرید دستگیره درب خودرو

  • دستگیره‌های آرکیک – Archaic

قدیمی‌ترین نوع دستگیره درب خودروها، دستگیره‌های آرکیک هستند. آرکیک در لغت به معنای قدیمی و کهنه می‌باشد و به همین علت این نوع دستگیره‌ها در اولین خودروها وجود داشتند. با پیشرفت صنعت خودروسازی و ارتقای کیفیت و ظاهر خودروها، نوع دستگیره‌های آرکیک جای خود را به انواع دیگری از دستگیره های درب خودرو دادند.

  • دستگیره‌های تریگر – Trigger

از دیگر دستگیره های درب خودرو، دستگیره‌های تریگر هستند. این نوع از دستگیره‌ها را نیز می‌توان جزء دستگیره‌های قدیمی دانست. در این نوع ماشه‌ای در قسمت داخلی دستگیره قرار داده می‌شد و افراد برای باز کردن درب خودرو باید ماشه را می‌کشیدند.

  • دستگیره نوع فلپ – Flap

دستگیره های درب خودرو از نوع فلپ نیز در دهه‌های 60 الی 70 میلادی کاربرد زیادی داشتند و حتی بر روی خودروهای دهه 90 نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سرنشینان خودرو برای آنکه بتوانند درب را از داخل ماشین باز کنند باید فلپ را به سمت خود بکشند. این نوع از دستگیره درب خودرو در نسل 5 از خودروی هوندا سیویک استفاده شده است.

  • دستگیره نوع فشار به پایین یا Push down

دستگیره های درب خودرو از نوع فشار به پایین در مقایسه با دستگیره‌های قبلی، هم زیباتر هستند و هم عملکرد راحت‌تری دارند. در اینگونه از دستگیره‌ها لازم نیست تا آن‌ها را برای باز شدن درب بکشید بلکه با فشار دادن دستگیره قادر خواهید بود درب را به راحتی باز کنید.

  • دستگیره نوع فشار به بالا یا Push up

دستگیره های درب خودرو از نوع فشار به بالا از حدود دهه 80 الی 90 میلادی، متداول شدند. این نوع از دستگیره‌ها باتوجه به خودرو در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی طراحی شدند. برای باز کردن درب خودرو با استفاده از این دستگیره‌ها، تنها کافی است تا دستگیره را رو به بالا کشید و وارد خودرو شد.

  • دستگیره‌های نوع فشار به بیرون یا Push out

از متداول‌ترین دستگیره های درب خودرو، دستگیره‌های از نوع فشار به بیرون هستند. درحال‌حاضر اکثر خودروسازها از این دستگیره‌ها برای باز کردن درب خودروها استفاده می‌کنند. این دستگیره‌ها به‌دلیل آن‌که ارزان‌قیمت بوده و از ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند، کاربرد بیشتری دارند

لیست قیمت دستگیره های درب خودرو

به‌دلیل آنکه خودروها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف هستند و توسط برندهای گوناگون ساخته می‌شوند، دستگیره‌های درب آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

واتساپ