بسته به مدل خودرویی که دارید، ممکن است به جای تسمه تایم ماشین، زنجیر داشته باشید. زنجیر نیز مانند تسمه تایم خودرو عمل می کند اما تسمه تایم ها سبک تر و نازک تر از زنجیر ها هستند و از سال 1960 به بعد استفاده از آن ها رایج شد.

به لطف بهبود های طراحی و طول عمر طولانی دیگر از زنجیر استفاده نمی کنند. اما اگر ماشین شما به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده می کند، باید زمان بیشتری را برای تعویض آن بگذارید. به طور کلی بهترین کار در ابتدا این است که به دفترچه راهنمای موجود مراجعه کنید تا بهتر تصمیم بگیرید.

انواع تسمه تایم

پلاستیک

اکثر مدل های تسمه تایم اورجینال موجود در بازار ، از پلاستیک در ساخت خود استفاده کرده اند. اما با این حال تسمه تایم های پلاستیکی دارای یک سری معایب هستند. این دسته از تسمه تایم ها سریع تر دچار کشش و شکستگی می شود و نسبت به دما مقدار روغن در موتور حساس هستند.

یکی از تسمه تایم های مناسب، تسمه تایم کنیتیننتال مناسب پژو پارس و 405 است که در بازار محبوبیت زیادی دارد. این تسمه تایم برای تمامی خودرو هایی که از موتور xu7 با حجم 1800 سی سی استفاده می کنند، پشتیبانی می کند. برای مثال خودرو هایی مانند سمند، پژو 405 و پژو پارس همگی از موتور ux7 با حجم 1800 سی سی استفاده می کنند. شرکت سازنده این تسمه تایم، رومانی است و جنس آن از HNBR است.

شاید در ابتدا به خاطر معایب پلاستیک فکر کنید که این دسته از تسمه تایم ها ارزش خرید ندارند. اما باید گفت که سخت در اشتباه هستید. با پیشرفت تکنولوژی تسمه تایم های پلاستیکی مقاومی ساخته شده است که در برابر دما مقاوم هستند و طول عمر طولانی دارند. یک تسمه تایم اورجینال با کیفیت، استحکام و کشش زیادی دارد و از آسیب به دیگر قطعات خودرو جلوگیری می کند.

پلی اورتان

پلی اورتان به دلیل این که دارای خاصیت ارتجاعی بسیار بالا و مقاومت بسیار زیادی در برابر دما و اثرات روغن دارد، یکی از محبوب ترین مواد در ساخت تسمه تایم خودرو است. تسمه تایم های ساخته شده از پلی اورتان، بادوام و ارزان قیمت هستند و کارایی بسیار زیادی دارند.

تسمه های پلی اروتان، معمولا استحکام کششی بسیار بلایی دارند. به همین دلیل ظرفیت بارگذاری بیشتر دارند که باعث می شود گشتاور ماشین بسیار بهینه شود. تقریبا تمام افرادی که در صنعت خودرو سازی فعالیت دارند، توصیه می کنند که تسمه تایم ماشین را از جنس پلی اورتان تهیه کنید. زیرا تمیز کردن و نگهداری از آن ها بسیار آسان است. در ضمن اگر نگاهی به لیست قیمت تسمه تایم های موجود در بازار بیندازید، متوجه خواهید شد که در قیمت انواع تسمه تایم های موجود در بازار، پلی اورتان به صرفه ترین گزینه است.

یکی از تسمه تایم های بسیار خوب و محبوب بازار، تسمه تایم Continental مدل CT1024 است که برای خودرو های ساینا ساخته شده است. این تسمه تایم دارای گواهینامه EAC است. تسمه تایم های که از این مدل در بازار موجود است، دارای هلوگرام اصالت از شرکت برمان کیمیا، نماینده محصولات Conti Tech در ایران هستند. این تسمه تایم ساخت آلمان است و می توان آن را یکی از مرغوب ترین گزینه های بازار دانست. این تسمه تایم برای خودرو های ساینا و سایناr مناسب است.

پارچه

اگر جزو از آن دسته افرادی هستید که به نیروی با کارایی و شتاب بالا نیاز دارید، تسمه تایم پارچه ای می تواند گزینه مناسبی باشد.

تسمه تایم پارچه ای، استحکام و کششی فوق العاده، به همراه اصطکاک کم و مقاومت عالی در برابر دمای بالا دارد. البته همیشه سعی کنید در خرید انواع تسمه تایم، به خصوص تسمه تایم های پارچه ای دقت کنید. زیرا هر کدام از آن ها قابلیت های خاص خودشان را دارند و این شما هستید که با توجه با نیاز های خود باید یک گزینه را انتخاب کنید.

زمان تعویض تسمه تایم

به طور کلی تعویض تسمه تایم بر اساس مسافت پیموده شده تصمیم گرفته می شود. زمان هر تسمه تایم بر اساس جنسی که دارد متفاوت است اما معمولا بعد از 60000 تا 100000 مایل تسمه تایم خودرو باید عوض شود. برای دقیق تر شدن این مقدار می توانید به دفترچه راهنمای تسمه تایم ماشین خود مراجعه کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید وایر شمع خودرو از راهنمایی های مستر یدکی کمک بگیرید.

واتساپ