قطعات گیربکس

قطعات گیربکس از جمله اصلی‌ ترین بخش‌ های فنی خودرو است. زمانی که اسمی از گیربکس خودرو می‌ شنوید، شاید فقط به یاد جعبه دنده بیفتید. اما قطعات گیربکس شامل مجموعه‌ ای از قطعاتی است که برای انتقال قدرت بین موتور و گیربکس در خودروها استفاده می‌ شود.

به قطعات گیربکس معمولاً کیت کلاچ می‌ گویند. کیت کلاچ  شامل دیسک کلاچ، پرس کلاچ و بلبرینگ‌ ها می‌ شود که در فرایند ترمز و تعویض دنده نقش مهمی دارند. از آنجایی که تمام خودروها برای حرکت نیاز به دو عامل تولید کننده و انتقال‌ دهنده نیرو دارند، گیربکس و جعبه دنده از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. چرا که این روند در جعبه دنده به وجود می‌ آید.
در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جزئیات مرتبط با ویژگی‌ ها، قیمت و خرید قطعات گیربکس آشنا شوید.

گیربکس چیست؟

معمولاً زمانی که جعبه دنده به درستی کار نمی‌ کند، افراد به دنبال جستجوی اطلاعات کافی درباره علت خرابی گیربکس هستند. توجه داشته باشید که با کوچکترین نشانه خرابی سیستم، بایستی هرچه زودتر برای تعویض و خرید قطعات گیربکس اقدام کنید. برای مثال زمانی که دنده در هنگام حرکت به خوبی جا نمی‌ افتد و یا با تعویض دنده، ماشین گاز نمی‌ خورد و شتاب نمی‌ گیرد.

در چنین مواردی افراد دست به دامن جستجو در اینترنت می‌ شوند. اما توصیه می‌ شود که این اطلاعات را در حالت عادی به دست آورید تا از خرابی گیربکس جلوگیری کنید. حتی با داشتن اطلاعات درست می‌ توانید برای تعویض و خرید انواع قطعات گیربکس به‌ موقع اقدام کنید.
همانطور که می‌ دانید، گیربکس یکی از اجزاء اصلی در تمامی خودروهای دنده‌ ای و اتومات است. این سیستم وظیفه انتقال قدرت و گشتاور از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. همچنین توانایی تغییر نسبت دنده‌ ها را دارا است. در نتیجه سرعت و گشتاور خروجی خودرو را تنظیم می‌ کند.

اجزاء قطعات گیربکس و عملکرد آن

همانطور که گفته شد، قطعات گیربکس باعث قدرت و تنظیم سرعت خودرو می‌ شود. به مراتب اگر خرابی در یکی از قطعات ایجاد شود، عملکرد گیربکس با مشکلاتی همراه خواهد بود. برای درک بهتر در این بخش به توضیح مختصری درباره هر یک از انواع قطعات گیربکس می‌ پردازیم. 
این قطعات شامل موارد زیر می‌ شود:

  • محور انتقال حرکت کلاچ- شافت‌ ها

توجه داشته باشید که برای خرید قطعات گیربکس بایستی به درستی وظیفه و کارکرد هر یک از قطعات را به طور مجزا بدانید. منظور از محور حرکت کلاچ، انتقال نیروی موتور به سایر قطعات گیربکس است. در‌واقع کلاچ به عنوان یک پل ارتباطی میان محور کلاچ و موتور عمل می‌ کند. شافت‌ ها شامل شافت ورودی و شافت محرک می‌ شود. شافت‌ ها وظیفه انتقال حرکت دورانی از موتور به دنده‌ ها را دارند.

  • کلاچ- دیسک کلاچ و پرس کلاچ

کلاچ در بین موتور و گیربکس قرار دارد و امکان قطع و وصل کردن انتقال قدرت خودرو را فراهم می‌ کند. دیسک کلاچ به بخشی که بین پرس کلاچ و سیستم کلاچ قرار دارد، گفته می‌ شود. به عبارتی این قطعه در فعال‌ سازی انتقال قدرت نقش مهمی دارد. پرس کلاچ، بخشی از سیستم کلاچ است که بر روی دیسک کلاچ فشار وارد کرده و باعث فعالسازی  انتقال قدرت می‌ شود.


زمانی که کلاچ درگیر است، دیسک از طریق پرس کلاچ به پلات‌ های پرس فشار وارد می‌ کند. این فشار باعث ایجاد اتصال بین دیسک و پرس می‌ شود. بدین ترتیب انتقال نیرو و گشتاور را فعال می‌ کند.

در صورت فشار ندادن پدال کلاچ، دیسک و پرس از یکدیگر جدا شده و این اتصال قطع می‌ شود. بنابراین این امکان را به راننده می‌ دهد تا بین موتور و گیربکس تغییرات لازم را اعمال کرده و تعویض دنده کند. دیسک کلاچ در زیرمجموعه فروش قطعات گیربکس به عنوان یکی از پرمصرف‌ ترین قطعات شناخته شده است. چرا که خرابی این قطعه در اثر فشار مضاعف پا به‌ خصوص در ترافیک و شرایط نامطلوب رانندگی ایجاد می‌ شود.

  • چرخ دنده‌ها

دنده‌ ها برای تغییر نسبت سرعت و گشتاور در گیربکس تعبیه می‌ شوند. چرخ دنده‌ ها وظیفه انتقال نیرو از شافتی به شافت دیگر را دارند. میزان گشتاور منتقل شده توسط دنده‌ ها به تعداد و اندازه آن‌ ها بستگی دارد. اگر ضریب دنده بالاتر باشد، شتاب خودرو افزایش یافته و سرعت ‌آن کاهش می‌ یابد.

  • بلبرینگ‌ ها

بلبرینگ‌ ها در بخش‌ های مختلف گیربکس قرار دارند و به عملکرد صحیح قطعات کمک می‌ کنند. وظیفه اصلی بلبرینگ‌ ها، کاهش اصطحکاک حرارتی است که در اثر حرکت قطعات گیربکس به دلیل انتقال نیروی فشار ایجاد می‌ شود. همچنین باعث کاهش سایش و افزایش عمر مفید قطعات می‌ شوند.

خرید قطعات گیربکس از مستریدکی

قطعات اصلی گیربکس به صورت کیت کلاچ در فروشگاه مستر یدکی عرضه می‌ شوند. قیمت قطعات گیربکس با توجه به نوع قطعات، برند، کشور سازنده و مواردی از این قبیل در بازار تعیین می‌ شود. شما می‌ توانید خرید قطعات گیربکس را با بهترین کیفیت و تضمین بهترین قیمت بازار از فروشگاه مستر یدکی تهیه کنید. با خرید اینترنتی قطعات گیربکس به راحتی می‌ توانید محصول درخواستی را ثبت سفارش کرده و در محل دریافت نمایید.

واتساپ