شمع خودرو از قطعه‌ های اصلی محسوب می‌ شود که در حرکت کردن خودرو نقش مهمی را ایفا می‌ کند. دینام با تولید جریان برق و در اختیار شمع قرار دادن آن به واسطه وایر شمع، در ایجاد جرقه نقش دارد. جرقه شمع سبب مشتعل شدن مخلوطی از بنزین و هوا در محفظه سیلندر خودرو شده و با تبدیل انرژی جنبشی به حرکتی نیرویی برای حرکت پیستون‌ها و به دنبال آن حرکت ماشین می‌ شود.

در سرعت‌ های بالا میزان جرقه شمع یورو 4 می‌تواند به 20 عدد در ثانیه نیز برسد که در شتاب خودرو تاثیر به سزایی دارد. در صورت تنظیم نبودن گپ شمع، سوخت و ساز موتور به هم ریخته و به کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت منجر می‌ شود.

انواع شمع یورو 4

شمع خودرو انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع خودرو، تعداد سیلندر و نوع موتور، گیربکس دستی یا اتوماتیک و همچنین نوع سوخت برگزیده می‌ شود. در ادامه انواع شمع یورو 4 را با هم بررسی می‌ کنیم.

شمع گرم یا پایه بلند

این نوع شمع‌ ها مخصوص موتور هایی با دمای پایین طراحی شده‌ اند.

شمع سرد یا پایه کوتاه

این نوع از شمع یورو 4 در موتور هایی با دمای بالا قابل استفاده بوده و همینطور در موتور هایی با لرزش زیاد نیز به کار برده می‌ شود، تا از اختلالات و لرزش موتور جلوگیری کند. پایه‌های کوتاه آن نیز به از دست رفتن سریع‌ تر گرمای احتراق کمک می‌ کند.

شمع ایریدیومی

شمع یورو 4 ایریدیومی نسبت به دیگر شمع‌ ها دارای عملکردی مناسب‌ تر می‌ باشد. داشتن نوک سوزنی الکترود در آن نیز سبب شده است تا برای ایجاد جرقه به ولتاژ کمتری نیاز داشته باشد و به ایجاد احتراق کامل‌ تر کمک کند. ترکیب ایریدیوم با برخی آلیاژها منجر به کارایی بهتر آن شده و شمع‌ ها را در برابر خوردگی مقاوم می‌ سازد.

شمع پلاتینیومی

مقاومت بالا در برابر حرارت، خاصیت ضد خوردگی الکترود، طول عمر و دوام بالا و همینطور سوزنی بودن که دقت و قدرت جرقه زنی را افزایش می‌ دهد از مشخصات بارز شمع یورو 4 پلاتینیومی به شمار می‌ رود. این نوع شمع به دلیل کمیاب بودن عنصر سازنده‌ اش از قیمت بالایی برخوردار است، اما عمر قطعات موتور را افزایش داده و کارکرد آن را بهبود می‌ بخشد. علاوه بر این در کاهش مصرف سوخت خودرو و افزایش شتاب نقش مهمی را ایفا می‌ کند.

شمع چند الکترودی

برخلاف شمع‌های دیگر، در این نوع شمع یورو 4 از چند الکترود استفاده شده که بیشتر برای خودرو های گاز سوز یا دوگانه سوز مناسب است. کارکرد این شمع نیز مشابه دیگر شمع‌ ها است.

برندهای مختلف برای شمع یورو 4

با در نظر گرفتن این موضوع که هر خودرو به شمع مخصوصی نیاز دارد، همانند دیگر قطعات خودرو، شمع یورو 4 نیز توسط شرکت‌ های مختلف با برند های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌ شود. برخی از برندهای مختلف شمع یورو 4 عبارتند از:

برند NGK

این برند ژاپنی با ارائه شمع نیکلی با آلیاژ های مناسب و مرغوب سبب شده است تا عمر کارکرد مفید این شمع‌ ها به 30 هزار کیلومتر برسد. در واقع رسانایی فلز در این شمع‌ ها کمتر از مس است، اما عمر طولانی‌ تری دارند و از لحاظ دوام هیچ شمعی حریفشان نمی‌ شود.

کیفیت محصولات تولیدی این برند بسیار بالا بوده، همچنین آبکاری شدن شمع یورو 4 با نیکل خالص از گیرپاژ شمع داخل سیلندر در طول زمان و از رسوب کربنی در شاسی شمع جلوگیری می‌ کند. در کنار تمام ویژگی‌های مثبت شمع‌ های برند NGK نمی‌ توان قیمت مناسب آن‌ ها را نیز نادیده گرفت.

برند بوش آلمان

شمع یورو 4 بوش آلمان دارای عمر مفید مناسب و جرقه زنی عالی بوده و از شناخته شده‌ ترین شمع‌ های بازار به شمار می‌ رود. با توجه به اینکه نمونه‌ های تقلبی این برند در بازار به وفور یافت می‌ شود، توصیه می‌ شود جهت خرید شمع یورو 4 اصل و اورجینال حتما از طریق فروشگاه‌ های معتبر اقدام کنید. علاوه بر کشور آلمان و روسیه نیز در تولید محصولات این برند با قدرت ظاهر شده و توانسته‌ اند بخش عظیمی از بازار را به دست گیرند.

شمع اکیوم فرانسه

شمع‌ های برند اکیوم از لحاظ کیفیت جرقه و طول عمر در رده بالایی قرار دارند. به طوریکه می‌ توان به جرات گفت که کیفیت جرقه شمع اکیوم کم نظیر است. از ویژگی‌ های متمایز کننده شمع یورو 4 اکیوم می‌ توان به طول عمر بالا، قابلیت محافظت از موتور، کارکرد گرم و کارکرد سرد اشاره کرد.

شمع برند دنسو ژاپن

شمع‌ های لیزری دنسو جزء مرغوب‌ ترین و گران‌ ترین شمع‌ های سوزنی محسوب شده و دارای مشخصاتی با انواع کد های گرم و سرد و سایز های پایه کوتاه، پایه بلند و پایه استاندارد می‌ باشند.

شمع نور ایران

این برند در ایران توانسته است سهم بزرگی را در بازار فروش شمع یورو 4 به خود اختصاص دهد و رضایت مشتریان خود را جلب نماید. استفاده از مواد اولیه مرغوب و کنترل دقیق محصولات از لحاظ کیفیتی در کنار به کارگیری دانش روز دنیا سبب شده است تا این برند ایرانی اجازه ورود به بازارهای  بین المللی را کسب کند.

قیمت شمع یورو 4

المان‌ های مختلفی وجود دارند که می‌ توانند تاثیر مستقیمی بر قیمت شمع خودرو داشته باشند. به عنوان مثال نوع برند شمع، تعداد و جنس الکترود ها، پایه رزوه، کد حرارتی و فاصله دو الکترود مثبت و منفی (گپ) را می‌ توان در متفاوت بودن قیمت شمع یورو 4 دخیل دانست. به طور کلی ابتدا باید با توجه به نوع خودرویتان و مواردی که قبلا به آن اشاره کردیم، نوع شمع خود را انتخاب کرده و سپس به برند آن توجه نمایید.

خرید اینترنتی شمع یورو 4 از فروشگاه مستر یدکی

وجود شمع خودرو عاملی اساسی و ضروری برای حرکت آن محسوب می‌شود که میزان کیفیت آن در سلامت خودرو و عملکرد صحیح آن نقش به سزایی دارد. از این رو تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه مسیر یدکی از سطح کیفیتی مناسب و بالایی برخوردار بوده و مورد تایید جوامع فنی می‌باشد. بر همین اساس شما می‌توانید با خیالی آسوده از اصالت کالا نسبت به خرید اینترنتی شمع یورو 4 از این فروشگاه اقدام نموده و از خرید مقرون به صرفه خود لذت ببرید.

واتساپ