تمام خودرو هایی که با سوخت‌ های تجدید ناپذیری همچون بنزین کار می‌ کنند، نیاز به قطعه‌ ای در سیستم احتراق موتور خودرو دارند که بتواند جرقه‌ ای ایجاد کند. این قطعه شمع کیا اپتیما نام دارد که پس از انتقال انرژی به داخل سیلندر و تلفیق آن با هوا، با اعمال جرقه عمل احتراق را آغاز می‌ کند.

خودروی کیا اپتیما ساخت کشور ژاپن بوده و در سال‌های 2012 تا 2017 تولید شده است. شمع خودروی اپتیما قدرت احتراق را در اتومبیل به بیشترین میزان خود رسانده و در سرعت و شتاب خودرو و همچنین کاهش محسوس مصرف سوخت نقش مهمی را ایفا می‌ کند. در ادامه مستریدکی با ما همراه باشید تا در رابطه با این شمع‌ ها اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع شمع کیا اپتیما

شمع خودروی کیا اپتیما از لحاظ ساختار الکترود مثبت به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌ شود که هر کدام دارای مزایا، ویژگی‌ها و معایب خاص خود هستند. انواع شمع کیا اپتیما عبارتند از:

شمع معمولی

در شمع خودروی کیا اپتیما از نوع معمولی ویژگی‌ هایی همچون سر گرد و تخت به چشم می‌ خورد که به دلیل نامنظم بودن و پایین بودن دقت جرقه‌زنی در آن، کیفیت احتراق با کاهش روبه‌رو می‌ شود؛ چرا که در این مدل شمع کیا اپتیما الکترود مرکزی سبب می‌ شود که بر اثر گذشت زمان برقراری ارتباط میان دو الکترود با مشکل مواجه شود. این مسئله در شمع معمولی به خام‌ سوزی و بالا رفتن مصرف سوخت منجر می‌ شود که برای مالکان خودرو امر خوشایندی نیست.

جنس شمع کیا اپتیما معمولی از نیکل بوده و نسبت به شمع‌ های سوزنی از مقاومت حرارتی و دوام و طول عمر کمتری بهره می‌ برند. در واقع می‌ توان گفت به دلیل پایین بودن تحمل حرارتی معادل 400 درجه طول عمر آن‌ ها نهایتا به 30 هزار کیلومتر می‌ رسد.

شمع سوزنی

ساختار این نوع از شمع خودروی کیا اپتیما به گونه‌ ای طراحی شده است که می‌ توان جرقه‌زنی دقیق و پرقدرتی را از آن شاهد بود. این قدرت بالا سبب می‌ شود تا شعله انفجاری که از جرقه آن پدید می‌ آید به دلیل بزرگ‌ تر بودن، به احتراق کامل در سیلندر ها کمک کند. فروش شمع کیا اپتیما از نوع سوزنی به دلیل طول عمر بالایی که دارد نسبت به نوع معمولی آن بیشتر است.

بدین ترتیب مصرف سوخت، صدا و لرزش کاهش یافته و در مقابل شتاب افزایش می‌ یابد و تمام این موارد، عملکرد بهتر موتور و کاهش استهلاک قطعات آن را در پی دارد. علاوه بر موارد گفته شده، شمع کیا اپتیما سوزنی با داشتن قابلیت تحمل حرارت بین 800 تا 1200 درجه سانتیگراد نسبت به شمع‌ های معمولی بسیار مقاوم‌ تر است.

شمع سوزنی از لحاظ آلیاژ الکترود مثبت نیز به دو دسته پلاتینیوم و ایریدیوم دسته بندی می‌ شود که هر دو از خواص و ویژگی‌ های بی‌ نظیری بهره می‌ برند. به عنوان مثال شمع‌ هایی با آلیاژ پلاتینیوم در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و وجود این آلیاژ در ساختار این نوع از شمع کیا اپتیما سبب می‌ شود تا در دما و دور موتور بالا نیز افت ولتاژ رخ نداده و احتراق در دور های بالا نیز به صورت کامل انجام گیرد.

در مقابل شمع‌ هایی با آلیاژ ایریدیوم در الکترود مثبت و پلاتین در الکترود منفی نیز علاوه بر دارا بودن مقاومت حرارتی بسیار بالا، دقیق‌ترین جرقه‌زنی را خواهند داشت. همچنین از طول عمر بالای این نوع از شمع کیا اپتیما را نمی‌ توان چشم‌ پوشی کرد.

برندهای مختلف برای شمع کیا اپتیما

تولید و عرضه شمع خودرو توسط شرکت‌ ها و تولیدکنندگان مختلفی انجام می‌ شود که سبب می‌ شود کیفیت‌ های مختلفی از شمع خودروی کیا اپتیما در بازار موجود باشد. از برندهای مختلف شمع کیا اپتیما که علاوه بر موجود بودن در بازار از کیفیت خوبی نیز بهره‌ مند باشند می‌ توان به برند های زیر اشاره کرد:

  • NGK محصولی از کشور ژاپن

  • بوش آلمان

  • دنسو ژاپن

  • جنیون پارت اصل کره‌ای و تایوانی

  • TORCH محصولی از کارخانه مطرح چینی

به علاوه برند های دیگری از شمع کیا اپتیما همچون هلا، چمپیون و ان جی نیز وجود دارند که طرفداران خاص خود را در میان مردم پیدا کرده‌ اند. ناگفته نماند که برند های نام برده بیشترین فروش و طرفدار را در بازار لوازم خودرو به خود اختصاص داده‌ اند.

قیمت شمع کیا اپتیما

قیمت و میزان بودجه را می‌ توان یکی از مهم‌ ترین المان‌ های تاثیر گذار در خرید هر محصول دانست. در این میان شمع خودروی کیا اپتیما نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد با توجه به میزان بودجه خود به انتخاب و خرید شمع کیا اپتیما اقدام می‌ کنند. البته افراد بسیاری نیز وجود دارند که کیفیت را مهم‌ تر برشمرده و به قیمت آن دقت نمی‌ کنند.

شمع خودرو در بازار قیمت‌ های گوناگونی دارد که بر اساس عوامل مختلفی می‌ توان شاهد این تفاوت در قیمت شمع ماشین بود. به طور کلی باید بدانید که سوزنی یا معمولی بودن، جنس شمع، کد حرارتی آن و همچنین شرکت تولید کننده از مهم‌ترین عواملی هستند که در تعیین قیمت شمع کیا اپتیما تاثیر مستقیمی دارند. به عنوان مثال شمع‌ های سوزنی به دلیل ویژگی‌ های خاصی که قبلا به آن اشاره کردیم علاوه بر کیفیت و کارایی بهتر، قیمت بالا تری نیز دارند.

خرید اینترنتی شمع کیا اپتیما از فروشگاه مستریدکی

این قطعه مصرفی خودروی کیا اپتیما بر اثر استفاده برای مدتی طولانی نیاز به تعویض دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که خودروی کیا اپتیما در مدل‌ ها و سال‌ های مختلفی تولید شده است، شمع کیا اپتیما نیز باید با توجه به مدل و سال ساخت آن انتخاب شود.

برای انتخاب درست می‌توانید از پشتیبانی مستر یدکی کمک بگیرید تا بتوانید بهترین شمع متناسب با خودرویتان را خریداری کنید. همچنین از مزایای خرید اینترنتی شمع کیا اپتیما  از این فروشگاه می‌ توان به ارائه ضمانت اصالت و کیفیت کالا با قیمتی کاملا مناسب اشاره کرد. توجه داشته باشید که حتما قطعه مناسب خودرویتان را خریداری کنید تا بتوانید شاهد بهترین عملکرد از آن باشید.

واتساپ