دیسک و صفحه سورن

دیسک و صفحه سورن یکی از اساسی‌ ترین سیستم‌ های مورد استفاده در ماشین سمند سورن است که در نمونه‌ های دنده‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
سیستم کلاچ از یک صفحه، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده که متصل به صفحه فلایویل است . این سیستم برای انتقال نیرو به چرخ دنده و در نهایت حرکت ماشین بسیار حائز اهمیت است.

اولین فیس لیفت رسمی خودروی سمند، محصول ایران خودرو، سمند سورن است که از سال ۱۳۸۶ راهی بازار شد و در کنار اعمال برخی تغییرات ظاهری در چراغ‌ ها، جلو پنجره و سپر ها، سیستم ترمز قوی‌ تری نیز در این اتومبیل تعبیه شد.

ماشین ایرانی سمند سورن در سال ۱۳۹۰ نیز به پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 و چهار چرخ با ترمز دیسکی مجهز شد که نام آن به سمند سورن ای ال ایکس تغییر کرد. از سال ۱۳۹۵ نیز نسخه توربو شارژ سورن به بازار خودرو ایران راه پیدا کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی دیسک و صفحه سورن و بررسی نکات مختلف آن بپردازیم.

برند های مختلف برای دیسک و صفحه سورن

دیسک و صفحه سورن توسط دو برند ایرانی، عظام و ایساکو و برند فرانسوی والئو (Valeo) تولید و روانه بازار لوازم یدکی و قطعات جانبی شده است.

برند والئو (Valeo)

برند والئو (Valeo) در عرصه تولید و فروش لوازم جانبی خودرو و لوازم یدکی، به خصوص دیسک و صفحه سورن، از جمله شرکت‌ های مطرح، موفق و فعال در بازار های جهانی لوازم یدکی است. این کمپانی با نام The Société Anonyme Française du Ferodo  در سال ۱۹۲۳ در شهر سنت کوئین، حوالی پایتخت فرانسه، پاریس، تاسیس شد. در سال‌ های آغازین کار خود، اقدام به تولید لنت ترمز تحت لیسانس و نظارت شرکت فرودو انگلستان، شروع به فعالیت کرد.

شرکت والئو پس از آنکه مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و در محصولات خود، تنوع به خرج داد، اقدام به تولید سیستم‌ های ترمز از سال ۱۹۶۰ و تولیدات خود را در طی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در زمینه سیستم‌ های الکتریکی، روشنایی و حرارتی گسترش و توسعه داد.

این شرکت نام خود را در ماه مه سال ۱۹۸۰ به والئو به معنی «من هستم» تغییر داد.

برند ایساکو و عظام

ایساکو، شرکت تهیه و توزیع لوازم یدکی و قطعات ایران خودرو است که در تاریخ 1356/08/01 در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس گردید و به یکی از پر کاربرد ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین برند های لوازم یدکی، به خصوص در خودرو های ساخت ایران خودرو، تبدیل شد.

عظام نیز دیگر برند ایرانی است که می‌ تواند دیسک و صفحه سورن را از آن تهیه کنید. این برند نیز از جمله برند هایی است که حضور فعال و مثبتی در بازار لوازم و قطعات جانبی خودرو داشته است.

با دیسک و صفحه سورن بیشتر آشنا شویم

دیسک و صفحه کلاچ از متداول‌ ترین و مهم‌ ترین قطعاتی است که اگر سر و کارتان با خودرو باشد، قطع به یقین، اسم آن به گوش‌ تان خورده است. دیسک و صفحه یکی از پر مصرف‌ ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ ماشین است که در هر خودرو‌ دنده‌ ای که به چشم می‌ خورد و همچنین از اصلی‌ ترین اجزای مصرفی در ماشین‌ های دنده‌ ای به حساب می‌ آید.

نبودن صفحه کلاچ و دیسک در اتومبیل، باعث جا نرفتن دنده در ماشین شده و به طبع آن، خودرو به درستی در مرحله حرکت قرار نخواهد گرفت. پس برای حرکت، وجود این قطعه در خودرو لازم و ضروری است. حال به صورت مجزا نگاهی به دیسک و صفحه سورن می‌‌ اندازیم:

دیسک کلاچ

بخشی از سیستم گیربکس خودرو، دیسک کلاچ است که این دیسک به صورت حلقوی بوده و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه به صورت ثابت نگه داشته شده است، این قطعه همچنین دارای قابلیت حرکت طولی بوده و با فشرده‌ سازی فنر کلاچ توانایی جدا شدن از صفحه کلاچ را دارد.

وظیفه اصلی دیسک کلاچ ماشین که از سیستم‌ های اصلی کلاچ گیری بوده، انتقال نیرو است. سرعت خودرو را با استفاده از دنده می‌ توان افزایش داده و آن را به چرخ دنده‌ ها منتقل کرد.

صفحه کلاچ ماشین

از مهم‌ ترین قسمت‌ های صفحه کلاچ و سیستم دیسک، صفحه کلاچ است که وظیفه آن به وجود آوردن امکان حرکت برای سایر قسمت‌ ها است. صفحه کلاچ به صورت دایروی است و هر دو طرف آن دارای ضریب اصطکاکی بسیار بالایی است که این امر به علت وجود لنت‌ هایی است که سطح صفحه را پوشانده است. صفحه کلاچ به صورت مداوم در تماس با دیسک کلاچ است و با فشار دیسک با فلایویل نیز تماس پیدا می‌ کند.

چه زمانی دیسک و صفحه سورن را عوض کنیم؟

کیت کامل دیسک و صفحه سورن جز قطعات مصرفی است و پس از گذشت یک مدت زمان معین باید تعمیر یا تعویض شود. مدت زمان تمام شدن این قطعه به نوع رانندگی، مسیر های رانندگی و برند مورد استفاده شما بستگی دارد؛ اگر از کلاچ زیاد استفاده می‌ کنید، سرعت تمام شدن این قطعه خودرو شما نیز بالا تر می‌ رود.

تعویض دیسک و صفحه سورن بسیار ضروری است و در صورت تاب برداشتن، خرابی، ترک یا هر گونه ایراد دیگری، به جعبه دنده و همینطور موتور فشار زیادی وارد خواهد شد که می‌ تواند هزینه‌ های زیادی برایتان به بار آورد.

خرید اینترنتی دیسک و صفحه سورن در فروشگاه مستر یدکی

برای خرید دیسک و صفحه سورن توصیه می‌ شود که حتما از قطعات اصلی یا قطعاتی که با توصیه تولید کننده سازگاری دارند، استفاده کنید. استفاده از کالای اصل، این اطمینان خاطر را برای شما به ارمغان می‌ آورد که دیسک و صفحه سورن شما با مشخصات و استاندارد های مورد نیاز خودرو سازگار است.

برای خرید دیسک و صفحه سورن با کیفیت بالا و همینطور با بهترین قیمت موجود در بازار، حتما به فروشگاه اینترنتی مستر یدکی مراجعه کنید. این سایت اطلاعات بسیار سودمندی از ماشین و قطعات یدکی و جانبی آن در دسترس شما قرار داده است.

واتساپ