خرید شمع سمند

شمع سمند یکی از قطعات اصلی این خودرو محسوب می شود. اتومبیل سمند محصول ایران خودرو است که در مدل‌های مختلف و با موتورهای متفاوتی ارائه شده است. ماشین‌های سمند دو نوع موتور می‌توانند داشته باشند که یکی همان موتور ملی (EF7)  و دیگری موتور XU7 است. در ادامه به بررسی انواع شمع سمند و شناسایی اصل یا تقلبی بودن آن و همچنین پاره‌ای مسائل فنی می پردازیم، تا اطلاعات کافی هنگام خرید شمع سمند داشته باشید. حتماً دقت داشته باشید که همه شمع‌های ماشین از یک نوع باشند و در این زمینه تنوع به خرج ندهید، چون می‌تواند موجب ناهماهنگی در احتراق سیلندرها و بد کار کردن موتور شود. 

جهت دریافت مشاوره تخصصی برای خرید محصولات مستر یدکی با شماره 02186054337 تماس بگیرید

خرید شمع سمند اصل

قیمت شمع سمند در بازار

اگر میخواهید از کیفیت، کارکرد، و دوام شمع سمند اطمینان داشته باشید، باید شمع های خارجی را خریداری و کمی بیشتر هزینه کنید. دقت داشته باشید که اگر شمع خارجی قیمت پایینی دارد، می توان به اصل بودن آن شک کرد. پس هنگام خرید شمع موتور سمند به قیمت آن دقت کنید.

چهار عدد شمع  پایه کوتاه Bosch و NGK در بازار ایران حدود 55 هزار تومان است. قیمت شمع سمند دنسو تقریباً 60 هزار تومان می‌شود. برای یک دست و شمع‌های اکیوم با قیمت کمی ارزان‌تر حدود 50 هزار خرج برمی‌دارد. امروزه بسیاری از افراد برای خرید شمع خودرو به سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند که مشخصات دقیقی از محصولات ارائه می‌دهند و نظر استفاده‌کنندگان را منعکس می‌کنند که می‌تواند برای مصرف‌کننده نهایی بسیار موردتوجه باشد.

مشخصات شمع موتور سمند

از بین شمع‌های NGK محصول BKR-GAS که یک شمع انژکتوری دوگانه‌سوز است، برای استفاده روی موتور EF7 مناسب است. از شمع GP7092 هم می‌توان استفاده کرد. برای تشخیص اصل بودن هنگام خرید شمع سمند باید به آرم NGK روی سرامیک بالایی دقت کرد که رنگ آبی ملایم دارد و کمی محو است (نباید پررنگ باشد) . همچنین نوشته باید روی قسمتی از سرامیک شمع که موج ندارد درست در وسط قرار داشته باشد.

از بهترین مشخصات و قیمت شمع سمند باید گفت جنس سرامیک در شمع‌های اصلی بهتر از نوع تقلبی است و برای تشخیص بهتر است سرامیک پایین شمع در قسمت جرقه زن را ببینید. واشرِ شمع اصلی به‌راحتی جابجا نمی‌شود و پردازشِ کار در قسمت پایه شمع تمیز و بدون بریدگی است.

به حکاکی Japan روی بدنه شمع هم دقت کنید. در نوع اصلی زیر حرف P یک خط کوچک کشیده شده است. شرکت آلمانی Bosch هم یک شمع پایه کوتاه دارد که برای سمند مناسب است.  این شمع هسته مسی و آبکاری مناسبی از نیکل دارد که باعث می‌شود راندمان شمع دقیق، حرارت شمع منتقل، و از نشت هوا جلوگیری شود.

قیمت شمع سمند در بازار بسیار متفاوت است، بنابراین سعی کنید هنگام خرید به مشخصات اصلی شمع دقت کنید. شمع RFN-58LZ ساخت شرکت اکیوم فرانسه هم می‌تواند روی خودرو سمند سوار شود. این شمع طبق استانداردهای فرانسوی تولید شده و دارای الکترود و آبکاری نیکل است. همچنین یک هسته مسی دارد که انتقال حرارت بسیار خوبی دارد و دمای شمع را ثابت نگه می‌دارد. واشر و آبکاری نیکل به کاررفته در این شمع مناسب و با جلوگیری از نشت هوا کارایی خوبی از خود نشان داده است.

بهترین شمع برای سمند

موتور EF7 پایه گاز است و نیاز به دقت احتراق بالا دارد و باید از شمع‌های سوزنی پایه کوتاه تک پلاتین با فاصله استاندارد استفاده شود که از کیفیت و دقت خوبی برخوردار باشند. بهترین شمع‌ برای سمند معمولی مدل سوزنی پایه‌ کوتاه توسط شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی تولید می‌شوند که هر یک از مزایایی خاص خود برخوردارند و شما برای انتخاب آن‌ها با در نظر گرفتن کارایی و البته میزان هزینه باید اقدام به انتخاب نمایید.

البته توصیه ما این است که کیفیت را فدای قیمت نکنید، چون در بلند مدت خرید شمع سمند تقلبی با قیمت کم می توانند هزینه های مکانیکی و دردسر بیشتری را بر شما تحمیل کنند. شمع ژاپنی NGK  تک پلاتینه است که از آن می‌توان برای سمند  استفاده کرد. این شمع ها که هنگام خرید لوازم یدکی سمند باید تهیه شوند، از کیفیت و دوام مناسبی برخوردار اند و می‌توانند کارایی بالایی را تضمین کنند.

اما ازآنجایی‌که این شمع NGK از جنس نیکل است، در مقایسه با شمع های پلاتینیوم دوام پایین تری دارد و باید بعد از پنجاه‌هزار کیلومتر تعویض شود. یک شمع ژاپنی دیگر محصول شرکت Denso به مدل  پایه‌ وکوتاه از سری الکترود U شکل است. این الکترود U شکل که از جنس نیکل خالص طراحی شده، موجب جرقه مثلثی شکل شده و احتراق بهتری حاصل می‌کند. واشر مناسبی روی شمع سمند نصب شده و با آبکاری نیکل از نشت هوا جلوگیری می‌کند. هسته مسی در این شمع Denso موجب انتقال مؤثر حرارت به شکلی بهینه می‌شود. یکی از برندهای موجود در بازار شمع موتور بوش است.

بهترین شمع سمند برای افزایش شتاب

عمر مفید شمع‌ موتور سمند

باید به شمع سمند به‌عنوان یک قطعه‌ی مصرفی نگاه کنید، چرا که مثل بسیاری از دیگر قطعات خودرو، شمع سمند هم دارای عمر معینی است و برای همیشه دوام نمی‌آورد. کارکرد شمع و جرقه زدن مداوم از فلز روی الکترود جدا می‌کند و موجب می‌شود برای جرقه‌های بعدی به ولتاژ بالاتری نیاز باشد و ازآنجایی‌که شمع‌ها یکی از کلیدی‌ترین قطعات در کارکرد موتور هستند و نقشی اساسی دارند، باید با تشخیص صحیح، آن‌ها را به‌موقع تعویض کنید تا از آسیب دیدن دیگر قسمت‌های موتور خودرو جلوگیری شود. پس هنگام خرید و مشاهده  قیمت شمع سمند ، به کیفیت بالای این قطعه و برند آن توجه ویژه ای داشته باشید.

علاوه بر عمر شمع موتور سمند، عوامل متعدد دیگری هم بر فرسایش شمع مؤثر هستند. درون موتور و در محفظه احتراق از جهات مختلفی به شمع فشار وارد می‌شود، ازجمله حرارت و تماس با مواد فرساینده مانند بنزین و روغن که باگذشت زمان موجب کاهش کارکرد آن می‌شوند. خوشبختانه شمع‌های باکیفیت می‌توانند تا ده‌ها هزار کیلومتر دوام بیاورند و به‌راحتی مستهلک نمی‌شوند؛ اما به خاطر داشته باشید که حتی اگر از اتومبیل خود کار زیاد نمی‌کشید، باید حداقل هر 2 یا 3 سال یک بار شمع‌ها سرویس یا تعویض شوند.

اما عمر مفید شمع‌ سمند چقدر است؟ در تبلیغات بعضی از شمع‌های ایریدیوم پیشرفته، کارکردهای 193 هزار کیلومتر هم عنوان می‌شود، اما تضمینی ندارد که واقعاً بتوان چنین نتیجه‌ای را دید و توصیه می‌شود به این شعارهای تبلیغاتی اعتماد نکنید و قبل از اینکه شمع موتور سمند به چنین استهلاکی برسد، آن را تعویض کنید.

اگر آمار دقیقی از مسافت کارکرد شمع ندارید، حتماً به علائم مستهلک شدن شمع سمند موتور ملی دقت کنید. اگر ماشین به‌سختی روشن می‌شود، در حالت درجا بد کار می‌کند، ریپ می‌زند و گاهی خاموش می‌شود، یا اینکه مصرف آن بالا رفته است، احتمالاً وقت آن رسیده که به یک مکانیک مراجعه کنید تا شمع‌ها را چک کند. سرویس‌کار می‌تواند به‌راحتی و فقط با نگاه کردن به‌ظاهر شمع تشخیص دهد که زمان تعویض آن فرارسیده است.

واتساپ