خرید شمع پژو روا

شمع روا از نوع پایه کوتاه است. پژو روا ROA با موتور OHV 1600i، محصول شرکت ایران خودرو 4 سیلندر، با حجم موتور 1600 سی‌سی و درواقع نمونه بهینه سازی شده ی خودرو پژو آردی است که یک اتومبیل ترکیبی با همان موتور پیکان به‌حساب می‌آید. 

استفاده از شمع اصلی و باکیفیت می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در کارایی و عملکرد موتور روا داشته باشد و شمع نامناسب ممکن است باعث افزایش سروصدای موتور شود و بد کار کند. در ادامه انواع شمع سازگار با موتور پیکانی خودرو روا که دارای کیفیت لازم هستند را معرفی کرده، بررسی می کنیم چگونه و از کجا برای خرید شمع روا اقدام کنیم و از اصل و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

جهت دریافت مشاوره تخصصی برای خرید محصولات مستر یدکی با شماره 02133924381 تماس بگیرید.

راهنمای خرید شمع پژو روا

از مشخصات بارز شمع BOSCH آن است که تا اندازه زیادی از رسوبات کربنی در پایه شمع می‌کاهد. نمونه‌های چینی این شمع را استفاده نکنید، زیرا کیفیت و قیمت شمع روا مورد انتظار را ندارند. شرکت ژاپنی Denso هم شمعی دارد به مدل K16PR-U11 با الکترود U شکل که برای روا کاربرد دارد. این شمع دارای جرقه‌زنی مناسب است و باعث افزایش شتاب خودرو می‌شود.

این شمع همچنین مصرف بنزین را تا حدی کاهش می‌دهد. بدنه آن از مس بوده و انتقال‌دهنده مناسب و سریع حرارت است. برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن شمع مناسب پژو روا به کیفیت چاپ روی جعبه توجه کنید که نباید مانند عکس اسکن شده باشد و باید از نوع چاپ باکیفیت باشد. همچنین رنگ نوشته‌های روی شمع باید سبزرنگ باشد نه آبی. شرکت فرانسوی اکیوم هم شمعی دارد با کد RFN58LZ و RFN58LZK با هسته مسی، مکانیسم گرم، و الکترود نیکلی که می‌تواند پاسخگوی شمع پژو روا باشد.

حتماً هنگام تهیه قطعات یدکی پژو روا از نوع اوریجینال و ساخت فرانسه استفاده کنید. برای تشخیص اصل بودن محصول به جعبه آن دقت کنید که هنگام بسته بودن درب، باید تصویر مشخصات فنی شمع خودرو به‌طور کامل مشخص باشد و در نمونه تقلبی تصویر بریده‌شده و ناموزون است. با دقت به چاپ شماره رفرنس محصول که در یک کادر سفیدرنگ چاپ شده هم می‌توان به اصل بودن آن پی برد که چاپ محصول اصلی با پرینتر سوزنی و کم‌رنگ است، حروف و اعداد هم گاهی در یک خط مستقیم نیستند. اگر احساس کردید شماره سریال روی جعبه چاپ لیزری و دقیق دارد، احتمالاً جنس تقلبی است.


مشاهده قیمت و خرید فیلتر کابین روآ از فروشگاه اینترنتی مستریدکی


مورد دیگر الکترود نیکل است که باید مشکی باشد نه خاکستری. قیمت شمع‌ روا ایرانی در مقایسه با انواع خارجی پایین تر بوده و این شمع ها از نظر کیفیت هم تا حد معقولی با شمع های خارجی رقابت می کنند. از بین شمع های خارجی، شمع های آلمانی و ژاپنی در ایران قیمت بالاتری دارند، اما با توجه به کیفیت و راندمانی که ارائه می‌دهند، توانسته اند بازار خود را حفظ کنند.

قیمت شمع پژو روا اصل خارجی بین 50 تا 200 هزار تومان برای یک دست 4 عددی است که در مقایسه با نوع ایرانی گران‌تر است؛ اما اگر از نوع اوریجینال باشند، تفاوت محسوس در کارکرد موتور را به همراه خواهند داشت و دیرتر خراب می‌شوند. شمع‌های فرانسوی از انواع ژاپنی و آلمانی ارزان‌تر هستند و انواع چینی اصلاً توصیه نمی شود.

برای خرید شمع روا و شمع پیکان دوگانه سوز بهتر است به عرضه‌کنندگان معتبر مراجعه شود. امروزه بسیاری از افراد برای خرید به سایت های اینترنتی مراجعه می کنند که مشخصات دقیقی از محصولات ارائه می‌دهند و نظر استفاده‌کنندگان را منعکس می‌کنند که می‌تواند برای مصرف‌کننده نهایی بسیار موردتوجه باشد.

عمر مفید شمع پژو روا

همانند بسیاری از قطعات خودرو، شمع ها هم دارای عمر معینی هستند و برای همیشه دوام نمی‌آورند و هر بار جرقه زدن شمع مقداری از فلز روی الکترود را جدا می‌کند که موجب می شود برای جرقه‌های بعدی به ولتاژ بالاتری نیاز باشد، بنابر این باید به قیمت شمع روا به‌عنوان یک قطعه ی مصرفی نگاه کنید و ازآنجایی‌که شمع ها یکی از کلیدی ترین قطعات در ایجاد احتراق هستند و در راندمان موتور نقشی اساسی دارند، باید با تشخیص صحیح، آن‌ها را به‌موقع تعویض یا سرویس کنید تا از آسیب دیدن موتور خودرو جلوگیری شود.

 علاوه بر عمر شمع، عوامل متعدد دیگری هم بر فرسایش شمع مؤثر هستند. درون موتور و در محفظه احتراق از جهات مختلفی به شمع فشار وارد می‌شود، ازجمله حرارت و تماس با مواد فرساینده مانند بنزین و روغن که با گذشت زمان موجب کاهش کارکرد آن می‌شود.

خوشبختانه شمع های باکیفیت می‌توانند تا ده ها هزار کیلومتر دوام بیاورند و به‌راحتی مستهلک نمی شوند؛ اما به خاطر داشته باشید که حتی اگر از اتومبیل خود کار زیاد نمی‌کشید، باید حداقل هر 2 یا 3 سال یک بار شمع‌ها سرویس یا تعویض شوند. 

خرید شمع روا نامناسب و نامرغوب می تواند موجب کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، کارکرد بد موتور (ریپ زدن، صدای نامتناسب) و در حالت هایی حتی باعث آسیب دیدن سیستم برق رسان یا استهلاک قطعات مکانیکی شود. در موتور روا از شمع های پایه کوتاه استفاده می شود.

در حال حاضر تولید این خودرو در شرکت ایران خودرو متوقف شده است، اما عموماً هنگام عرضه روی آن‌ها از شمع های اکیوم استفاده می‌شد. از انواع خارجی بهترین شمع برای پژو روا که مناسب هستند می‌توان به برندهای آلمانی Bosch و Beru، محصولات ژاپنی NGK و Denso، و شمع اکیوم فرانسه اشاره کرد که در ادامه به چند مدل می پردازیم.

از بین شمع‌های ژاپنی، شرکت NGK محصول 6962- BKR6E را دارد که یک شمع پایه کوتاه تک پلاتین و با آلیاژ نیکل است و برای استفاده روی روا مناسب است. در خودرو دوگانه‌سوز روا (CNG) هم می‌توان از مدل 7987- BKR Gas استفاده کرد. برای تشخیص اصل بودن این قطعه باید به آرم NGK روی سرامیک بالایی دقت کرد که به رنگ آبی ملایم دارد و کمی محو است (نباید پررنگ باشد)، همچنین نوشته باید روی قسمتی از سرامیک شمع که موج ندارد درست در وسط قرار داشته باشد.

جنس سرامیک در شمع‌های اصلی بهتر از نوع تقلبی است و برای تشخیص بهتر است سرامیک پایین شمع در قسمت جرقه زن را ببینید.

واشرِ شمع اصلی به‌راحتی جابجا نمی شود و پردازشِ کار در قسمت پایه شمع تمیز و بدون بریدگی است. به حکاکی Japan قبل از پرداخت قیمت شمع روا بر روی بدنه شمع هم دقت کنید؛ در نوع اصلی زیر حرف P یک خط کوچک کشیده شده است.

از بین محصولات آلمانی، شمع پایه کوتاه شرکت Bosch به مدل FLR8LDCU نیز می تواند گزینه بسیار مناسبی برای موتور روا باشد که دقت، طول عمر، و البته قیمت بالاتری هم دارد. زمان تعویض شمع پژو روآ برای شمع پژو روآ استاندارد با الکترود مس، گفته می شود که بین 16 تا 32 هزار کیلومتر است، ولی شمع های گران‌تر که الکترودهای ایریدیوم و پلاتینیوم دارند تا 95 هزار کیلومتر یا بیشتر هم دوام می‌آورند.

در تبلیغات بعضی از شمع های ایریدیوم پیشرفته، کارکردهای 193 هزار کیلومتر هم عنوان میشود، اما تضمینی ندارد که واقعاً بتوان چنین نتیجه ای را دید و توصیه می شود به این شعارهای تبلیغاتی اعتماد نکنید و قبل از اینکه شمع به چنین استهلاکی برسد، آن را تعویض کنید. اگر آمار دقیقی از مسافت کارکرد بعد از خرید شمع روا ندارید، حتماً به علائم مستهلک شدن شمع دقت کنید. اگر ماشین به‌سختی روشن می‌شود، در حالت درجا بد کار می‌کند، ریپ می‌زند و گاهی خاموش می‌شود، یا اینکه مصرف آن بالا رفته است، احتمالاً وقت آن رسیده که به یک مکانیک مراجعه کنید تا شمع ها را چک کند. سرویس‌کار میتواند به‌راحتی و فقط با نگاه کردن به‌ ظاهر شمع تشخیص دهد که زمان تعویض آن فرارسیده است.

واتساپ