علائم خرابی پمپ بنزین خودرو و مهمترین دلایل آن

پمپ بنزین از مهم‌ ترین قسمت‌ های خودرو است که در باگ ماشین قرار دارد. پمپ کردن بنزین از قسمت باگ ماشین به موتور از ویژگی‌ های مهم و اساسی این قسمت است.  سالم بودن این بخش باعث کار کردن راحت و نرم ماشین می‌ شود. پمپ بنزین به این دلیل درون باگ قرار دارد که دمای باگ بالا نرود و باعث ایجاد خطر و آتش سوزی نشود.ماشین‌ های قدیمی‌ تر دارای پمپ مکانیکی است؛ اما انرژکتوری‌ ها دارای پمپ‌ های جدید‌ تر و یا به اصلاح برقی هستند. در این نوع از ماشین‌ ها انرژی موتور ماشین از باتری گرفته می‌ شود نه بنزین. خرابی پمپ بنزین می‌ تواند مشکلاتی را برای خودروی شما ایجاد کند که با خواندن این مطلب می‌ توانید به راحتی این مشکلات را حل کنید و یا از بروز مشکل جلوگیری کنید.

پمپ بنزین خودرو چیست؟

پمپ بنزین ماشین‌ هایی که با بنزین کار می‌ کنند، دارای قطعاتی هماهنگ شده هستند. همین امر باعث می‌ شود تا این قطعات بتوانند به راحتی چندین کار را با یکدیگر انجام دهند. این قطعات درون باک ماشین قرار دارند و انرژی لازم را جهت سوخت خودرو با قدرت و نیرو به سمت موتور هدایت می‌ کنند. اگر سوخت خودرو فشار کافی را نداشته باشد، تزریق سوخت به درون سلیندر به درستی انجام نمی‌ شود. پمپ بنزین از حساسیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در این زمینه می‌ توانید به پمپ بنزین ماشین آسیب وارد کنید و شاهد خرابی پمپ بنزین ماشین باشید. در ادامه به معرفی قطعات اصلی پمپ بنزین می‌ پردازیم:

  • رگولاتور فشار

  • فیلتر مختص بنزین

  • لوله خروجی بنزین

  • لوله ورودی بنزین

  • لوله برگشت سوخت از سمت رگلاتور

  • شلنگ لوله خروجی

  • شلنگ لوله ورودی

  • درجه داخل باگ سوخت

  • فنر

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو کدامند؟

در مطالب بالا به توضیح پمپ بنزین پرداختیم و از اهمیت آن آگاه شدید. در ادامه به علائم خرابی پمپ بنزین ماشین می‌ پردازیم که در صورت بروز خرابی این علائم را بشناسید.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

  • بالا رفتن دمای خودرو

اگر به هر دلیلی دمای موتور ماشین بالا برود، قسمت‌ های بسیاری از پمپ بنزین دچار آسیب دیدگی می‌ شود و احتمال تخریب پمپ افزایش می‌ یابد. در صورت مشاهده دود از موتور ماشین و دمای بالای ۱۱۵ درجه سانتی گراد پمپ بنزین ماشین دچار آسیب جدی شده است.

  • کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو پدال ماشین است. به عبارتی به هر اندازه که پدال گاز را فشار دهید سرعت موتور ماشین کاهش یابد. فرسودگی پمپ بنزین از علائم افت عملکرد مطلوب پدال گاز است.

  • خروج صدا از پمپ بنزین

شنیدن هرگونه صدا از پمپ بنزین ماشین می‌ تواند نشانه‌ ای جدی برای این خرابی در پمپ بنزین ماشین باشد‌. علاوه بر مورد ذکرشده به طور طبیعی هنگام استارت خودرو صدایی از پمپ بنزین به گوش می‌ رسد؛ حال اگر در این هنگام پمپ بنزین خودرو بی‌ صدا شد می‌ توان به سالم نبودن پمپ بنزین شک کرد و این مورد را یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو دانست.

  • دشواری در استارت زدن

پمپ در معرض استهلاک بسیاری قرار دارد و در هنگام استارت خوردن پمپ سریع شروع به کار می‌ کند. اگر خودرو به سختی استارت بخورد ممکن است مشکلی در آن وجود داشته باشد.

  • کاهش قدرت خودرو

زمانی که در وضعیت سربالایی خودرو در حال حرکت است، نیاز به فشار و قدرت بالایی دارد حال اگر پمپ بنزین ماشین خراب باشد در حالت نیاز به سوخت و ساز و فشار قدرت موتور کاهش می‌ یابد و برعکس عمل می‌ کند.

  • روشن نشدن خودرو

در هنگام استارت زدن و روشن نشدن خودروی ماشین می‌ توانید این اطمینان را داشته باشید که پمپ بنزین کاملا سوخته است و در این حالت سوختی و فشاری به موتور وارد نمی‌ شود و ماشین روشن نمی‌ شود.

  • پرش موتور

اگر در هنگام رانندگی و در سرعت بالا ناگهان خودرو پرشی از خود نشان دهد و این کار بارها و بارها تکرار شود، علاوه بر آنکه بسیار برای راننده خطرناک است و احتمال آنکه ماشین از جاده خارج شود وجود دارد. یکی از علائم خرابی پمپ بنزین ماشین نیز به حساب می‌ آید.

  • بالا رفتن مصرف سوخت

اگر ماشین شما نسبت به قبل سوخت بسیار و غیر قابل توجهی مصرف می‌ کند یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو است که در این صورت نیازمند یکی فرد متخصص و فنی کار است.

 دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو کدامند؟

رعایت نکات و دلایل خرابی در پمپ بنزین بسیار حائز اهمیت و مهم است. چراکه با شناخت این مطالب و آگاهی از آن می‌ توانید از آسیب‌ های جدی و اساسی به خودرو جلوگیری کنید. خرابی در پمپ بنزین خودرو دلایل مختلفی دارد که می‌ توان در این زمینه به موارد زیر اشاره نمود:

  • هنگامی چراغ بنزین روشن است باید سریعا باک ماشین را مجدد پرکنید؛ زیرا هنگامی که چراغ بنزین روشن است ولی رانندگی می‌ کنید، آسیب شدیدی می‌ توانید به پمپ بنزین وارد کنید. در انتهای باک بنزین کثیف وجود دارد که دلیل اصلی آسیب به پمپ بنزین است.

  • یکی دیگر از دلیل خرابی پمپ بنزین سوختن فیوز پمپ بنزین است که دراین صورت پمپ بنزین کار نمی‌ کند.

  • همیشه اگر یک دو باک از بنزین معمولی استفاده می‌ کنید پس از آن یک باک بنزین سوپر استفاده کنید. استفاده از بنزین باکیفیت می‌ تواند از خرابی در پمپ بنزین جلوگیری کند.

راه های پیشگیری از خرابی پمپ بنزین ماشین

یکی از نکات بسیار مهمی که افراد باید در نظر داشته باشند، خالی نبودن باک بنزین خودروی ماشین است. چراکه در این صورت پمپ مجبور به فشار بیشتری برای رساندن انرژی و قدرت به موتور است. با جلوگیری از این کار می‌ توانید از خرابی بنزین ماشین به راحتی جلوگیری کنید. هر زمانی که باک خودروی بنزین شما خالی شد سریعا برای پرکردن آن اقدام کنید. در حقیقت پمپ به عنوان یک خنک کننده بسیار خوب برای ماشین به حساب می‌آید. اگر سوخت ماشین کم باشد عمل خنک شدگی موتور ماشین به درستی انجام نمی‌ شود.

دومین نکته‌ ای که برای پیشگیری از این خرابی در پمپ بنزین ماشین باید در نظر گرفته شود، جلوگیری از بنزین کثیف به درون باک است؛ چراکه این عمل باعث گرفتگی پمپ می‌ شود. اگر آلودگی در پمپ و فیلتر بیش از اندازه باشد، علاوه بر آسیب دیدگی شدید حتی در هنگام رانندگی احتمال آنکه موتور ماشین خاموش شود، وجود دارد. در هنگام خرابی پمپ بنزین باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام کنید؛ زیرا احتمال بروز مشکلاتی همچون افزایش ناگهانی دور موتور در حین حرکت، افزایش دمای موتور، افرایش مصرف سوخت و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد.


مطالعه بیشتر: کاربرد صافی بنزین


روش های تست خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین یک قطعه کاربردی با قیمت نسبتا بالا است و همچنین جزء قطعات بسیار مهم خودرو است. دلایل بسیاری در خرابی پمپ خودرو نقش دارد که در موارد بالا به آن اشاره کردیم. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که قبل از تعویض کامل قطعه پمپ بنزین بهتر است آن را تست کنید تا در صورت لزوم بتوان آن را تعمیر کرد و به صورت کامل پمپ بنزین را عوض نکرد.

روش دیگری که برای تست سالم بودن پمپ بنزین می‌توان استفاده کرد دستگاه دیاگ است. دیاگ خودرو یک نوع کدخوان است که توسط سوکت به خودرو وصل می‌ شود و با این دستگاه به راحتی می‌ توان از قطع و وصل شده پمپ بنزین اطمینان حاصل کرد. البته باید توجه داشت که احتمال ایراد در بخش‌ های دیگر نیز وجود دارد که دستگاه به راحتی نشان می‌ دهد. در مواردی نیز بنزین از ریل خودرو خارج می‌ شود و فشار لازم و کافی را ندارد در این صورت احتمال نیم سوز شدن پمپ بنزین بسیار بالا است.

نحوه تعویض پمپ بنزین خراب

تعویض پمپ بنزین در صورت خراب بودن در هر نوع ماشینی متفاوت است. در مرحله‌ ی اول باید اطمینان حاصل شود که آیا امکان تعویض پمپ بنزین بدونه برداشتن باگ وجود دارد یا خیر. در ادامه نحوه تعویض پمپ بنزین را در صورت خرابی برای شما عزیزان ذکر می‌ کنیم.

تمام نکات ایمنی درهنگام تعویض پمپ بنزین باید رعایت شود. در حین کار حتما باید از عینک ایمنی و دستکش استفاده شود و در یک محیط با کافی عمل تخلیه پمپ انجام شود.  هرگونه نشتی در حین کار باید سریع تمیز شود. همچنین این کار باید به دور از هرگونه شعله و گرما و آتش صورت گیرد.

ماشین ابتدا باید بلند شود در برخی از ماشین‌ ها نیازی به بلند کردن ماشین نیست. تمیز کردن باگ بسیار حائز اهمیت است که باید حتما رعایت شود. در گام بعدی باید تمامی اتصالات سیم سوختی که به ماژور وصل است، قطع گردد. پس از آن قطعه نگه‌ دارنده پمپ باید برداشته شود. کل پمپ را بردارید تا بتوانید آن را با یک قطعه سالم و نو تعویض کنید.

کلام آخر

ماشین از مهم‌ ترین وسایل حمل و نقل است که مراقبت از آن بسیار مهم است. به دلیل آنکه کوچکترین مشکلی در آن می‌ تواند باعث به وجود آمدن اتفاقاتی همچون تصادف شود. در این مطلب برای شما عزیزان مطالبی درباره خرابی پمپ بنزین شرح دادیم که با بهره گرفتن از آن می‌ توانید هرچه سریعتر نسبت به خرابی خودروی خود پی برید و اقدام به تعمیر و یا تعویض کنید.

پمپ بنزین خودرو از قطعات بسیار ضروری ماشین است و وظیفه‌ ی تغذیه موتور ماشین را برعهده دارد. تعمیر خودرو مختص افراد حرفه‌ ای است و باید کار را به این افراد سپرد تا به بهترین نحوه و با اطمینان کامل ایرادات خودرو برطرف گردد. خوشحال می‌ شویم سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید کارشناسان ما در مستریدکی در اسرع وقت پاسخ خواهند داد.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ