آموزش نحوه تعویض لنت ترمز خودرو

ماشین شما یک بخش ارزشمند و گران‌قیمت در زندگی شماست که در طول زمان، هزینه تعمیر و نگهداری آن برای شما خر‌ج‌های زیادی می‌تراشد. اگر یاد بگیرید که خودتان برخی از آن کارها را انجام دهید، می‌توانید بیشتر پول‌هایتان را پس‌انداز کنید. برای مثال تعویض لنت ترمز خودرو شما یکی از آن کارهایی است که خیلی سخت به‌نظر می‌رسد اما باید به شما بگوییم که این‌کار آسان‌تر از تصور شماست. ما در ادامه این مطلب همراه شما هستیم که صفر تا صد این‌کار را انجام بدهید.


خرید روغن ترمز خودرو در مستر یدکی


ابزاری که برای تعویض لنت ترمز نیاز دارید

  • کتابچه راهنمای ماشین
  • جک بالابر خودرو
  • جک استند
  • ابزار عقب دهنده پیستون سیلندر ترمز
  • لنت ترمز جدید
  • روتور ترمز (درصورت نیاز)
  • گریس لنت ترمز
  • آچار بکس
  • آچار چرخ
  • دستکش مناسب

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز به عوامل مختلفی همچون نحوه رانندگی شما و شرایط جاده‌هایی که در آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنید، بستگی دارد. اما در حالت کلی می‌توان گفت بهترین زمان تعویض لنت ترمز برای لنت ترمزهای چرخ جلو بین 20 تا 30 هزار کیلومتر کارکرد است. لنت‌های عقب طول عمری بیشتری دارند و این عدد معمولا بین ۷۰ الی۱۰۰ هزار کیلومتر متغیر است. اگر بار اول است که می‌خواهید خودتان این‌کار را به تنهایی انجام دهید، صبور باشید و با دقت کارتان را جلو ببرید.


بررسی قیمت لنت ترمز انواع ماشین در مستریدکی


راهنمای تعویض لنت ترمز ماشین

در تصویر زیر به صورت خلاصه مراحل تعویض نمایش داده شده است اما در ادامه مطلب، مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم تا به آسانی لنت ترمز ماشین را تعویض کنید؛ این مراحل برای تعویض لنت ترمز کاسه ای و تعویض لنت ترمز دیسکی موتور هر دو کاربرد دارد.

نحوه ی تعویض لنت ترمز

۱- ماشین را از زمین بلند کنید:

در قدم اول برای دسترسی به لنت ترمز، شما باید لاستیک‌ها را باز کنید. پس با کمک آچار چرخ، شروع به شل کردن مهره‌ها کنید؛ این‌کار را قبل از جک زدن زیر ماشین انجام دهید، چرا که وقتی ماشین از سطح زمین جدا شود فقط چرخ‌ها در هوا می‌چرخند. نقطه جک ماشین‌تان را از طریق کتابچه راهنما پیدا کنید و سپس جک‌ بالابر را در جای درستش قرار دهید. پس از این‌که ماشین از سطح زمین جدا شد، جک‌های استند را در نقاط صحیح جای‌گذاری کنید و بالابر را بردارید تا ماشین روی جک قرار بگیرد. حالا مهره‌های شل شده را باز کرده و چرخ‌ها را خارج کنید.

۲- کالیپر و لنت‌های قدیمی را خارج کنید:

در قدم دوم برای تعویض لنت ترمز، با کمک آچار بکس مجموعه کالیپر را باز کنید و به این ترتیب لنت‌های قدیمی ماشین را خارج کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که کالیپر با سیمی نازک اتصال خود را حفظ کرده و وزن بالایی دارد، پس آن را رها نکنید چون که هزینه‌های زیادی روی دست‌تان می‌گذارد. با برداشتن این قطعه شما به لنت‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. حالا می‌توانید به آرامی و با دقت لنت‌ها را از جای خود خارج کنید.

۳- جاگذاری لنت ترمز جدید:

حالا وقت آن است که لنت‌های جدید را جایگزین کنید، قبل از این‌کار لنت‌های نو را با گریس مخصوص چرب کنید تا در مرحله بعدی راحت‌تر باشید. طبیعتا لنت نو ضخامت بیشتری دارد و شما به کمی فشار و انرژی برای جا انداختن آن‌ها نیاز دارید. در نظر داشته باشید که گریس را تنها به پشت پدها بزنید(نه قسمتی که با دیسک ترمز و...درگیر است) و مراقب باشید تا بخش‌های دیگر چرب نشوند، چرا که در اثر اصطکاک به وسیله شما آسیب می‌رسد.


خرید لوازم یدکی سایپا اصل از مستر یدکی


۴- جاگذاری مجدد مجموعه کالیپر:

پس از جاگذاری لنت‌ها، حالا باید کالیپر را سرجایش قرار دهید. در مرحله قبل توضیح دادیم که لنت‌های جدید قطر بیشتری دارند و شما باید انرژی بیشتری صرف کنید، ممکن است در جا انداختن کالیپرتان دچار مشکل شوید. پس چاره چیست؟ باید از ابزار عقب دهنده پیستون سیلندر ترمز استفاده کنید. این قطعه کمک می‌کند تا پیستون با فشار در جای خود قرار بگیرد و شما به‌راحتی لنت را جا انداخته، کالیپر را سوار کنید و پیچ‌ها را ببندید.

۵- لاستیک‌های ماشین را وصل کنید:

قبل از برگرداندن لاستیک‌ها، مطمئن شوید که همه پیچ‌ها و بست‌ها را محکم کرده‌اید. سپس تایر را درجای خود قرار داده و محکم فشار دهید. حالا یکبار دیگر بالابر را در جای درست بگذارید و آن را با ماشین هم‌سطح کنید، سپس جک استندها را از پایه‌های ماشین بیرون بکشید، در ادامه خیلی آرام ماشین را به سطح زمین برگردانید. در قدم آخر شما باید با آچار چرخ همه پیچ‌های تایر را محکم کنید، در این مرحله دقت کنید، چرا که یک سهل انگاری کوچک می‌تواند در هنگام رانندگی دردسرهای بزرگی را برای شما بیافریند. اگر این اولین بار است که تعویض لنت ترمز خودرو را انجام می‌دهید‌، سعی کنید یک یا دو بار  با ماشین خود در اطراف محل رانندگی کنید و لنت‌های ترمز را با سرعت کم آزمایش کنید. اگر صدای فشردن یا خراشیدن می‌شنوید‌، دوباره ماشین خود را بلند کرده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز در جای خود ایمن است.


در بلاگ مستریدکی بیشتر بخوانید: علت سوت کشیدن لنت ترمز


شما بگویید تا بحال تجربه تعویض لنت ترمز را داشته‌اید؟ اگر نکته‌ای در این خصوص می‌دانید، یا سوالی از متخصصان دارید، با مستریدکی به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
خودرو‌ها امروزه از انواع سنسور تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع سنسور امکاناتی را ارائه می‌دهند. هر یک از این سنسور‌ها جهت اندازه‌گیری پارامتر مشخصی استفاده شده است. در صورتی که در هر یک از بخش‌های خودرو مشکلی ایجاد شود، توسط سنسور‌ها به راننده اطلاع داده می‌شود.
به عنوان شخصی که صاحب یک خودروی شخصی است، باید با تمامی اصطلاحات مربوط به خرابی ماشین آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات که احتمالاً به گوشتان هم خورده، آب و روغن قاطی کردن موتور است. آب روغن قاطی کردن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ماشین شما با آن روبه‌رو خواهد شد. روبه‌روشدن با این مشکل احتمالا شما را سردرگم می‌کند. به همین دلیل امروز ما در این مطلب قصد داریم نشانه‌های آب و روغن قاطی کردن ماشین و راه‌های پیشگیری از این مشکل را با شما در میان بگذاریم.
سیستم احتراق خودرو همان سیستم جرقه‌ زنی است که در موتور اتفاق می‌ افتد و باعث روشن شدن و به حرکت درآوردن خودرو می‌ شود. برای فعالسازی سیستم احتراق موتور خودرو از ترکیب بخار بنزین و هوا کمک می‌ گیرد تا بتواند به سیلندر نفوذ کند و مشتعل شود. نیروی تولید شده می‌ تواند پیستون را به حرکت در بیاورد و باعث روشن شدن ماشین گردد. قطعات دیگر اتومبیل نیروی تولید شده توسط سیستم احتراق را به چرخ‌ ها منتقل می‌ کنند. جرقه ایجاد شده توسط سیستم احتراق می‌ تواند در کمترین زمان خودرو را روشن کند.
سنسور مپ از مهم‌ ترین اجزای خودرو است که بدون وجود آن، عملا سیستم موتور خودرو کارایی نخواهد داشت. سنسورها انواعی دارند و هر یک برای خودروها و نیازهای گوناگونی استفاده می‌ شوند. متاسفانه گاهی اوقات، سنسور مپ نیز درست مانند اجزای دیگر خودرو با خرابی مواجه می‌شود و موتور خودرو از کار می‌ افتد.  در چنین شرایطی باید فکری به حال این قطعه کرد. با دانستن علل خرابی سنسور مپ و نیز راه‌ های رفع و تست آن، چالش‌ های خودروی خود را به حداقل خواهید رساند. در این مطلب به صورت کامل به این موضوع پرداخته می‌ شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ